3 spôsoby, ako si zapamätať čokoľvek

Každý zažije chvíle, keď si z nejakého dôvodu nemôže spomenúť na to, čo si potrebuje zapamätať. Našťastie v skutočnosti nikto nemá „zlú pamäť“, a preto si pomocou určitých trikov a tipov môžete zlepšiť pamäť a oveľa ľahšie si zapamätať čokoľvek, či už ide o zapamätanie si informácií na test, alebo položiek na nákupnom zozname.

Metóda 1 z 3: Pamätanie si do školy


Nerobte viac úloh naraz. Koncentrácia je nesmierne dôležitá pre udržanie pamäte.Musíte si zachovať jednoduchosť. To je dôvod, prečo vstúpite do miestnosti a zabudnete, prečo ste prišli. Je to preto, že ste pravdepodobne v tom istom čase plánovali oslavu alebo ste mysleli na televízny seriál, ktorý ste práve sledovali, a nesústredili ste sa.

  • Keď sa učíte a snažíte si zapamätať veci do školy, sústreďte sa na túto jednu úlohu. Nemyslite na tú kamarátsku párty z víkendu. Nesnažte sa robiť viacero rôznych úloh naraz, inak nebudete mať zo žiadnej z nich plný úžitok.


Vyhýbajte sa vonkajším rušivým vplyvom. Odíďte zo svojho typického prostredia, ktoré kladie nároky na váš čas, keď sa potrebujete učiť. To znamená, že počas štúdia opustíte svoj dom, rodinu, priateľov, domáce zvieratá, televíziu.[1]
Odborný zdroj
Bryce Warwick, JD
Učiteľ na prípravu na testy, Warwick Strategies
Rozhovor s odborníkom. 5. novembra 2019.

  • Nájdite si konkrétne miesto na učenie a nerobte počas neho iné veci (napríklad neplaťte účty, nerobte voľnočasové aktivity atď.). Uistite sa, že sa učíte len vtedy, keď ste na danom mieste, pretože to pomôže vášmu mozgu dostať sa do režimu štúdia.
  • Vyberte si priestor, ktorý má dobré vetranie a svetlo, aby ste s väčšou pravdepodobnosťou zostali bdelí a nerozptyľovali sa.
  • Ak zistíte, že nemôžete pracovať a že si nič nezapamätáte, urobte si krátku prestávku (nie príliš dlhú a nerobte nič, čo by vám začalo zaberať čas, napríklad nechoďte na internet). Choďte na krátku prechádzku alebo sa napite.


Vyhýbajte sa vnútorným rozptýleniam. Niekedy rozptyľovanie nepochádza od vašich priateľov alebo rodiny, ale z vášho vlastného mozgu. Často sa stáva, že keď si niečo čítate do školy, zistíte, že váš mozog sa nezaoberal látkou, ale namiesto toho myslel na tú párty, na ktorú sa chystáte, alebo premýšľal, či ste zaplatili účet za elektrinu.

  • Na tieto rozptyľujúce myšlienky si veďte osobitný zápisník. Ak ide o myšlienku, ktorá si vyžaduje neskoršiu pozornosť (napríklad platenie účtu za elektrinu), zapíšte si ju a vymeťte ju z mysle, aby ste mohli pracovať.
  • Urobte z rozptýlenia odmenu. Povedzte si, že keď dočítate (a pochopíte a zapamätáte si) túto ďalšiu časť, urobíte si prestávku, aby ste sa mohli zaoberať myšlienkami alebo snami.


Učte sa popoludní. Štúdie ukázali, že denná doba silne súvisí s tým, ako dobre si ľudia pamätajú veci, keď sa učia. Aj keď sa považujete za ranného alebo večerného človeka, snažte sa najdôležitejšie učenie robiť popoludní. Informácie si lepšie zapamätáte.


Každý odsek si zhrňte na okraj. Ak čítate niečo, čo si potrebujete zapamätať, napíšte si na okraj krátke zhrnutie každého odseku. Opätovné písanie vecí vám nielen pomôže lepšie si ich uchovať v pamäti, ale poslúži aj na oživenie pamäti, keď si budete prechádzať poznámky a prečítané texty na daný test (alebo aj na hodinu).

  • Zapisujte si hlavné body z každej prečítanej veci, aby ste si mohli osviežiť pamäť, keď to budete potrebovať, a aby ste ukázali, že ste čítali a pochopili, čo ste čítali/študovali.


Zapisujte si veci znova a znova. Niekoľkonásobné zapisovanie vecí pomáha upevniť si ich v pamäti, najmä tie otravnejšie, ako sú dátumy a slovíčka cudzích jazykov. Čím viac si ich zapíšete, tým viac vám utkvejú v pamäti.

Metóda 2 z 3:Používanie trikov na zapamätanie


Používajte mnemotechnické pomôcky. Niektoré veci sa ťažko robia pomocou techniky asociácie alebo vizualizácie, a preto musíte použiť inú pamäťovú techniku, tzv. mnemotechnické pomôcky. Existuje množstvo rôznych pomôcok, ktoré môžete použiť. Niektoré fungujú lepšie pre určité typy informácií ako iné.[2]

  • Vytvorte si skratky pre veci, ktoré sa snažíte zapamätať. Vezmite prvé písmeno každého slova a urobte z neho skratku, ktorá vám dáva zmysel. Môžete napríklad robiť H.O.M.E.S. pre Veľké jazerá (Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior).
  • Mnemotechniky môžu byť užitočné na zapamätanie si pravopisu. Vymyslite si malú rýmovačku alebo nezmyselnú frázu, v ktorej každé písmeno nahradíte jedným slovom. Napríklad na zapamätanie si potrebného si môžete zapamätať „Nikdy nejedzte koláče; jedzte šalátové sendviče a zostaňte mladí.
  • Urobte si akustiku. Ide v podstate o nezmyselnú frázu, ktorá vám pomôže zapamätať si prvé písmeno zo sekvencie informácií (často sa to používa pri matematických vzorcoch). Napríklad Please Excuse My Dear Aunt Sally (Prosím, prepáčte, moja drahá teta Sally) sa používa na zapamätanie si poradia operácií: Parenthesis, Exponents, Multiply, Divide, Add, Subtract.
  • Môžete si tiež vymyslieť básničky alebo rýmovačky, ktoré vám pomôžu zapamätať si dôležité informácie. Napríklad: „I pred e okrem c/ alebo keď znie ako a/ v sused a váha“ vám pomôže zapamätať si, kam e a i patria, keď sú spolu.


Používajte slovné asociácie. Existuje niekoľko rôznych typov asociácií, ale význam všetkých rôznych metód asociácie spočíva v tom, že si spojíte niečo, čo už poznáte, s niečím, čo sa snažíte pripomenúť, a to, čo už poznáte, vám pomôže spomenúť si na druhú časť.

  • Použite vtipný alebo zvláštny obrázok, aby ste si pripomenuli skutočnosť, ktorú si potrebujete zapamätať. Ak sa napríklad snažíte zapamätať si účasť JFK na invázii v Zátoke svíň, môžete si predstaviť prezidenta, ako pláva v oceáne so skupinou prasiat. Aj keď sa to môže zdať hlúpe, asociácia oceánu a prasiat vás privedie späť k JFK a nezabudnete.
  • Asociácia čísel je spájanie určitých čísel s mentálnym obrazom. To je čiastočne dôvod, prečo toľko hesiel a kódov, ktoré ľudia vymýšľajú, má nejaký význam (napríklad narodeniny, narodeniny mačky, dátum výročia atď.). Ak sa teda snažíte zapamätať si číslo svojej knižnice (povedzme, že je to 52190661), mohli by ste povedať, že 21. mája 1990 má váš brat narodeniny (to sa postará o 52190). Potom by ste mohli povedať, že vaša matka má 66 rokov a vy máte len jednu z nich (čo sa postará o 661). Keď sa snažíte spomenúť si na číslo, predstavte si svojho brata a narodeninovú tortu a potom si predstavte svoju matku.


Vizualizujte. Ak si chcete niečo zafixovať v pamäti, uistite sa, že ste vynaložili veľa úsilia na vizualizáciu toho. Chcete sa sústrediť na detaily. Ak sa napríklad snažíte zapamätať si román, sústreďte sa na to, aby ste si podrobne predstavili postavy a scenériu, a uistite sa, že máte vizuálnu pomôcku, ktorá vám pripomenie každú postavu, nejakú špecifickú vlastnosť.


Vymýšľajte si príbehy. Keď si potrebujete zapamätať reťazec obrázkov (alebo slov, ako v nákupnom zozname), vymyslite si na ich zapamätanie nejaký hlúpy príbeh. Príbeh fixuje obrazy vo vašej mysli, takže si ich môžete neskôr vybaviť.[3]

  • Ak si napríklad potrebujete zapamätať, že si máte z obchodu zobrať banány, chlieb, vajcia, mlieko a šalát, môžete si vymyslieť príbeh, v ktorom banán, krajec chleba a vajce musia zachrániť hlávku šalátu z jazera mlieka. Je to super hlúpy príbeh, ale má všetky prvky vášho zoznamu spojené dohromady a pomôže vám zapamätať si ich.


Zmeňte polohu predmetu v domácnosti. Skvelým spôsobom, ako si pomôcť pripomenúť, že máte niečo urobiť, je umiestniť niečo v dome na viditeľné a nezvyčajné miesto. Napríklad si môžete dať pred vchodové dvere ťažkú knihu, ktorá vám pomôže nezabudnúť odovzdať záverečnú prácu so sebou. Keď uvidíte predmet, ktorý nie je na svojom mieste, oživí to vašu pamäť.

Metóda 3 z 3: Dlhodobé zapamätanie


Cvičte svoje telo. Medzi duševným zdravím a telesným zdravím existuje obrovská korelácia, takže udržiavanie telesného zdravia a jeho precvičovanie vám pomôže udržať si duševné zdravie a zlepšiť pamäť.[4]

  • Každý deň sa približne 30 minút prechádzajte. Je to nenáročný spôsob, ako si trochu zacvičiť (a môžete sa venovať aj skúmaniu!). Prínos cvičenia na vaše duševné zdravie bude trvať dlho.
  • Nie je to len chôdza, existuje veľa rôznych spôsobov, ako cvičiť a baviť sa! Skúste cvičiť jogu alebo si pustite hudbu a tancujte.


Cvičte svoju myseľ. Práca s mysľou môže pomôcť predchádzať strate pamäti a môže pomôcť zlepšiť vašu celkovú pamäť. Veci, ktoré zamestnávajú váš mozog, sú veci, ktoré vás po ich vykonaní unavia a kvôli ktorým si budete musieť dať prestávku. Patrí medzi ne: riešenie matematických úloh, učenie sa pliesť, čítanie hutného materiálu.[5]

  • Zmeňte veci. Chcete, aby váš mozog nezostal spokojný, preto sa stále učte a skúšajte nové veci. Prinúti to váš mozog, aby nestagnoval, a pomôže vám to zlepšiť pamäť.Napríklad: Každý deň sa môžete naučiť nové slovo alebo sa dozvedieť niečo o histórii svojej krajiny. Tieto zlepšujú pamäť a robia vás inteligentnejšími.
  • Každých pár týždňov sa môžete naučiť naspamäť aj nejakú báseň. Je to dobrý (aj keď šprtský) trik na párty a pomôže vám zlepšiť pamäť. Tak si zapamätajte Beowulf!


Dostatok spánku. Spánok je neuveriteľne dôležitý pre zlepšenie a udržanie vašej pamäte. Práve preto by ste nemali zostať hore celú noc a učiť sa na veľký test, ale poobede sa venovať časti učenia a potom sa dostatočne vyspať, aby váš mozog dokázal spracovať všetky informácie, ktoré ste doň práve nahádzali.

  • Snažte sa každú noc spať aspoň 8 hodín, aby váš mozog mohol prejsť všetkými dôležitými fázami spánku a aby ste sa cítili dobre oddýchnutí.
  • Vypnite všetky elektronické zariadenia aspoň 30 minút pred spaním, aby ste dali svojmu mozgu čas na upokojenie a prípravu na spánok. To znamená všetky elektronické zariadenia: telefón, počítač, kindle atď.


Hovorte veci nahlas. Ak si veci, ktoré sa snažíte zapamätať, poviete nahlas, pomôže vám to zapamätať si ich. Ak máte tendenciu zabúdať, napríklad či ste vypli rúru, keď ju vypnete, nahlas povedzte: „Vypol som rúru.“ Uvidíte, že neskôr si budete lepšie pamätať, že ste rúru vypli.

  • Zopakujte meno osoby po tom, čo ste sa jej predstavili (robte to však prirodzeným spôsobom). Povedzte: „Ahoj Anna, rád ťa spoznávam.“ Upevníte si tak spojenie medzi danou osobou a jej menom, takže si ho neskôr ľahšie vybavíte.
  • Môžete to urobiť aj na zapamätanie dátumov, časov a miest. Napríklad, ak ste na niečo pozvaní, zopakujte pozvánku späť osobe, ktorá ju dala, napríklad „Divadlo Modrá myš o 6? Nemôžem sa dočkať!“


Buďte pozorní. Samozrejme, ani pri práci nebudete Sherlockom Holmesom, ale tréning pozorovacích schopností vám veľmi pomôže pri zapamätávaní si vecí (ľudí, tvárí, mien, miesta, kam ste si položili kľúče od auta). Vybudovanie tejto zručnosti si vyžaduje čas, ale z dlhodobého hľadiska sa to oplatí.

  • Túto zručnosť si precvičte tak, že sa pozorne pozriete na nejakú scénu (môžete to robiť kdekoľvek: doma, v autobuse, v práci) a so zatvorenými očami sa pokúsite vybaviť si čo najviac detailov o tejto scéne.
  • Môžete to urobiť aj s fotografiou, pokiaľ je to neznáma fotografia. Pozrite sa naň na sekundu alebo dve a potom ho otočte. pokúste sa spomenúť si na čo najviac detailov, ktoré si dokážete vybaviť. Zopakujte cvičenie s inou fotografiou.

  • Jedzte správne potraviny. Existujú potraviny, ktoré môžu dlhodobo pomôcť zlepšiť vašu pamäť. Mali by ste ich jesť v každom prípade ako súčasť zdravej stravy, ale určite by ste ich mali jesť, ak si chcete udržať a zachovať pamäť. Chcete si vybrať potraviny, ktoré obsahujú antioxidanty (ako brokolica, čučoriedky alebo špenát), ako aj potraviny s obsahom omega-3 mastných kyselín (ako losos alebo mandle).[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Snažte sa počas dňa zjesť 5-6 malých jedál namiesto troch veľkých jedál. Pomôže vám to vyhnúť sa poklesom hladiny cukru v krvi, ktoré spôsobujú, že váš mozog nefunguje tak dobre. Uistite sa, že jete zdravé potraviny.
  • Odkazy