3 spôsoby, ako si zlepšiť známky bez učenia

Bez ohľadu na to, či ste na základnej škole, strednej škole alebo na inštitúcii po ukončení stredoškolského štúdia, známky sú dôležitým faktorom vášho úspechu. Dobré známky vám v budúcnosti pomôžu otvoriť mnohé dvere. Štúdium je jednou z vynikajúcich metód, ktoré môžete použiť na zlepšenie a udržanie dobrých známok, ale nie je to jediná metóda. Existuje mnoho malých vecí, ktoré môžete urobiť pre zlepšenie svojich známok – vrátane zmeny každodenných návykov doma a v škole.

Metóda 1 z 3:Rozvíjanie správnych každodenných návykov


Navštevuj všetky hodiny. Môže byť naozaj ľahké vynechať jednu alebo dve hodiny, ale účasť na každej hodine môže pomôcť zabezpečiť dve veci: dostanete známky za účasť (ak ich inštruktor udeľuje) a je pravdepodobnejšie, že si zapamätáte niečo, čo sa na hodine učilo.[1]


Sedieť v prednej časti triedy. Sedieť vpredu v triede nie je preto, aby ste sa podlizovali vyučujúcemu, ale preto, aby ste zvýšili svoju šancu, že budete dávať pozor a zapamätáte si, čo sa učí. Je menej pravdepodobné, že vás budú ostatní študenti vyrušovať, ak budete sedieť v prednej časti triedy.[2]


Odolajte používaniu počítača na veci, ktoré nesúvisia s triedou. Ak sa vaša hodina koná v počítačovej učebni alebo ak si na hodinu prinesiete vlastný notebook (alebo tablet), odolajte pokušeniu používať ho na veci, ktoré nesúvisia s výučbou.

  • Počas vyučovania zatvorte všetky svoje e-mailové programy a sociálne médiá.
  • Ak používate počítač len na robenie poznámok alebo prezeranie prezentácií, odpojte sa od internetu.
  • Odpojením sa od internetu (a e-mailu a sociálnych sietí) si dávate šancu odolať pokušeniu venovať viac pozornosti počítaču ako učiteľovi.
  • Počas vyučovania by ste sa mali vyhýbať akejkoľvek činnosti, ktorá nesúvisí s vyučovaním. Využite čas na hodine na to, aby ste dávali pozor.


Dajte ruku hore. Ak máte na hodine otázku, položte ju. Ak si myslíte, že poznáte odpoveď na otázku, ktorú vám inštruktor položí, odpovedzte na ňu. Ak je účasť na hodine súčasťou vášho hodnotenia, kladenie otázok na hodine a odpovedanie na ne vám pomôže získať tieto body.[3]

  • Verbálne správanie v triede tiež upúta pozornosť inštruktora, ktorý vás môže spoznať a považovať za študenta, ktorý má záujem sa učiť.


Porozprávajte sa so svojím vyučujúcim. Najlepšou osobou, ktorá vám pomôže získať lepšie známky, je osoba, ktorá tieto známky udeľuje. Dohodnite si stretnutie s vyučujúcim a porozprávajte sa o svojom výkone.[4]

  • Oznámte svojmu inštruktorovi, že nie ste spokojní so svojimi známkami a chcete sa zlepšiť.
  • Opýtajte sa inštruktora, kde by ste mohli robiť chyby. Spýtajte sa, či existujú nejaké konkrétne oblasti, na ktoré by ste sa mali zamerať.


Dokončite svoje úlohy v stanovenom termíne. Mnohí inštruktori povoľujú neskoré odovzdanie úloh, ale za neskoro odovzdané úlohy automaticky strhávajú body. Zapracujte si preto do svojho rozvrhu odovzdávanie úloh načas, aby ste si zabezpečili čo najviac bodov za svoju usilovnú prácu.[5]


Zapíšte sa na hodiny, ktoré vás skutočne bavia. Je pravdepodobné, že nie všetky vaše hodiny sú povinné alebo povinné. Na výberové hodiny si vyberte témy, ktoré sa vám skutočne páčia a ktoré chcete študovať. Ak máte radi predmet a baví vás, nielenže sa ľahšie zúčastňujete na hodinách, ale aj ľahšie si zapamätáte látku.[6]


Doprajte si veľa spánku. Vedecké štúdie skutočne preukázali, že šprtanie sa na skúšku alebo test večer pred ňou v skutočnosti nefunguje. V skutočnosti je väčšia pravdepodobnosť, že test zvládnete lepšie, ak sa prestanete učiť a trochu sa vyspíte, ako keď sa budete celú noc snažiť zapamätať si všetko na test.[7]

  • Tínedžeri potrebujú každú noc aspoň 8 až 10 hodín spánku, aby mohli nasledujúci deň efektívne fungovať.[8]
  • Deti vo veku od 6 do 13 rokov potrebujú každú noc 9 až 11 hodín spánku, aby boli schopné dobre fungovať nasledujúci deň.[9]
  • Hoci sa môže zdať, že je dobrý nápad vziať si šálku kávy navyše alebo vypiť tú plechovku Red Bullu, viac kofeínu, ktorý skonzumujete popoludní, znamená, že v tú noc budete mať ťažší spánok. Snažte sa piť kofeínové nápoje len ráno.[10]

Metóda 2 z 3: Sústredenie sa na to, čo je dôležité


Znížiť úroveň stresu. Učenie a štúdium by nemali byť stresujúce. Stres môže v skutočnosti sťažiť učenie a zapamätanie si vecí. Premýšľajte o dôvodoch, prečo ste v strese, a pokúste sa tieto dôvody vyriešiť (odstrániť ich zo svojho života).[11]

  • Ak sa napríklad stresujete z úloh, pretože ich dokončenie nechávate na poslednú chvíľu, vytvorte si študijný plán. Do študijného plánu si zakomponujte dostatok času, aby ste úlohy dokončili v dostatočnom predstihu pred termínom odovzdania a eliminovali tak stres, ktorý ste pociťovali.


Zachovajte si pozitívny prístup. Ak známky, ktoré dostávate, nie sú príliš dobré, môže sa ľahko stať, že vás ovládne negativita. Zlé známky sú sklamaním, ale už len to, že hľadáte spôsoby, ako si známky zlepšiť, znamená, že sa snažíte myslieť pozitívne.[12]

  • Priznajte si, že vaše známky nie sú až také dobré, ale niečo s tým urobíte. Začnite premýšľať o tom, ako veci zlepšíte, namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, kde sa práve nachádzate.


Zistite, kde robíte chyby. Ak sú vaše známky horšie, ako chcete alebo očakávate, je pravdepodobné, že nerobíte niečo, čo by ste mali, alebo robíte niečo, čo by ste nemali. Najlepší spôsob, ako môžete napraviť čokoľvek, čo nie je v poriadku, je najprv zistiť, čo je v poriadku.[13]

  • Ak už viete, čo robíte zle – výborne, ste na dobrej ceste!
  • Ak si nie ste istí, čo robíte zle, „ponorte sa“ do svojej študijnej histórie a známok. Hľadajte vzor alebo náhlu zmenu.
  • Boli vaše známky vždy nie príliš dobré, alebo sa začali zhoršovať po určitom období?
  • Je nejaký konkrétny predmet alebo úloha, s ktorou máte najväčšie problémy, alebo sa zdá, že ide o celkový problém?
  • Existujú aj iné dôvody, než je škola, ktoré by mohli byť príčinou vašich problémov? Deje sa vo vašom živote ešte niečo, čo môže mať vplyv na vaše známky?


Venujte pozornosť signálom svojho tela. Učenie sa nemusí zdať ako fyzický proces, ale môže si vyžiadať fyzickú záťaž na vašom tele. Ak vám telo a mozog hovoria, aby ste si dali prestávku, urobte si ju. Znovu začnite robiť všetko, čo ste robili, keď sa budete cítiť lepšie.[14]

  • Ak ste unavení a nedokážete sa sústrediť na učivo, zdriemnite si. 10-45 minútový spánok môže skutočne zlepšiť vašu schopnosť učiť sa.[15]

Metóda 3 z 3:Zmena metód učenia


Pracujte na zlepšení svojich písanie poznámok zručnosti. V závislosti od typu kurzu, ktorý navštevujete, môže byť pre váš úspech dôležité vedieť si robiť dobré poznámky. Pozrite sa na svoje aktuálne poznámky a zistite, kde by ste sa mohli zlepšiť.[16]

  • Uistite sa, že sú vaše poznámky čitateľné. Ak si neviete prečítať vlastné poznámky, nebudete ich môcť použiť.
  • Ak si robíte poznámky ručne, po hodine ich napíšte na písacom stroji, aby ste si lepšie zapamätali, čo ste sa naučili, a aby boli čitateľnejšie.
  • Uistite sa, že sú vaše poznámky usporiadané.
    • Majte pre každý predmet samostatný zošit alebo zakladač.
    • Obsahuje názvy a dátumy, kedy sa začína nová hodina, aby ste si v nich mohli urobiť poriadok.
    • V celom texte používajte nadpisy a podnadpisy, aby ste mohli prechádzať svoje poznámky a rýchlo nájsť to, čo hľadáte.
    • Používajte farebné perá, ceruzky alebo zvýrazňovače, aby ste zvýraznili niektoré body.


Použite metaforu alebo analógiu. Keď sa snažíte zapamätať si zložité pojmy a myšlienky, nesnažte sa zapamätať si pojmy a myšlienky tak, ako sú, ale použite metafory a analógie na ich zapamätanie.[17]

  • Metafora je slovo alebo slovné spojenie, ktoré má jeden význam, ale používa sa na opis niečoho iného s cieľom ukázať, ako sú si tieto dve veci podobné. Inými slovami, metafora je predmet, činnosť alebo myšlienka, ktorá sa používa ako symbol.[18]
  • Analógia je porovnanie dvoch vecí na základe toho, že sú si v niečom podobné.[19]
  • Príkladom metafory je: „Test bol hračka.“
  • Príkladom prirovnania je „život je ako bonboniéra“.“


Kombinujte vizualizáciu s niečím viscerálnym. Vizualizácia nie vždy stačí. Namiesto toho pridajte niekoľko ďalších položiek spojených s inými zmyslami, ako sú zvuky, textúry, pocity a vône. Keď sa snažíte zapamätať si niečo dôležité, nielen si to vizualizujte, ale pridajte aj tieto viscerálne položky.[20]

  • Príkladom môže byť koláčový graf, ktorý si potrebujete zapamätať a ktorý zobrazuje nejaké dôležité informácie. Vizualizujte si koláčový graf ako rôzne kúsky koláča. Možno väčšie kusy koláča predstavujú vaše obľúbené druhy koláča (napr.g. jahody), zatiaľ čo menšie kúsky sú najmenej obľúbené druhy koláčov (napr.g. pekan).


Predstierajte, že musíte niečo vysvetliť dieťaťu. Zjednodušenie myšlienky alebo konceptu na najnižšie a najzákladnejšie prvky môže pomôcť pri ich zapamätaní. Keď sa snažíte zapamätať si určitý zložitý pojem alebo myšlienku, predstierajte, že tento pojem alebo myšlienku musíte vysvetliť päťročnému dieťaťu.[21]


Nakreslite diagram alebo myšlienkovú mapu. Táto metóda začína podobne ako vizualizácia, ale namiesto toho, aby ste vizualizovali len jednu myšlienku, prepojte túto prvú myšlienku s ďalšími myšlienkami a pojmami pomocou myšlienkovej mapy. Viaceré myšlienky v myšlienkovej mape môžu byť obrázky alebo schémy pojmov.[22]


Vytvorte príbeh. Striktné zapamätanie môže spôsobiť, že si ťažko zapamätáte veľa informácií naraz. Namiesto toho, aby ste si všetko jednoducho zapamätali, urobte z toho príbeh. Vytvorte príbeh, ktorý súvisí s konceptom alebo myšlienkou, ktorú sa snažíte zapamätať.[23]

  • Namiesto príbehu môžete vyskúšať aj skratky. Ak si potrebujete zapamätať zoznam vecí, použite prvé písmená jednotlivých položiek na vytvorenie slova, ktoré sa ľahšie zapamätá ako samotný zoznam.

  • Rozdeľte si prácu na menšie časti. Jedným z najlepších spôsobov, ako sa naučiť zložitú myšlienku alebo koncept, je rozdeliť ho na menšie, ľahšie zvládnuteľné časti. Nesnažte sa zvládnuť celý zložitý koncept alebo myšlienku ako celok, rozdeľte si materiál na menšie časti, ktoré si môžete zopakovať a naučiť sa samostatne.[24]
  • Odkazy