3 spôsoby, ako si zvýšiť skóre v teste IQ

Test IQ alebo „inteligenčný kvocient“ meria vašu prirodzenú a získanú inteligenciu v určitom časovom okamihu. Keďže IQ testy nie sú určené na hodnotenie vášho zvládnutia súboru zručností, je ťažké sa na ne úspešne učiť. Skóre IQ sa však môže zlepšiť, ak budete dodržiavať určité postupy.[1]

Metóda 1 z 3: Zvyšovanie výkonnosti vašej mysle


Učte sa každý deň. Každý deň si vyhraďte 20-30 minút na štúdium zamerané na test. Môže ísť o cvičný test, prácu na základných matematických zručnostiach alebo hranie mozgovej hry. Cieľom je byť konzistentný v priebehu času. Chcete, aby vaša myseľ očakávala nepredvídateľné výzvy.[2]

  • Každodenným cvičením udržíte svoj mozog v činnosti a vyhnete sa „strate“ vedomostí v dôsledku dlhších prestávok. Napríklad študenti, ktorí sa zúčastňujú na letných vzdelávacích programoch, si vo všeobecnosti udržiavajú alebo zvyšujú úroveň IQ. Naopak, študenti, ktorí sa cez letné prázdniny neučia, často pociťujú pokles IQ v čase, keď sa vrátia na jeseň.
  • Je dôležité prestať študovať na deň, keď sa začnete cítiť unavení alebo mentálne zahmlení. Časový limit je teda trochu flexibilný (najmä ak robíte dlhší cvičný test), ale 20 – 30 minút sústredeného štúdia často prináša najlepšie výsledky, pretože vás núti sústrediť sa na obmedzený čas. Pomôže vám tiež odolať nutkaniu „šprtať sa“ v posledných dňoch pred skúškou.


Vyskúšajte si cvičné testy. Najlepšie je, ak môžete použiť staré verzie alebo aktuálne cvičné testy skúšky, ktorú by ste chceli absolvovať. Nájdete ich tak, že oslovíte spoločnosť, ktorá skúšku vykonáva, alebo vyhľadáte názov skúšky na internete. Všeobecný bezplatný IQ test si môžete vyhľadať aj na internete.

  • Vykonajte čo najviac rôznych testov. Čím viac hádaniek vyriešite, tým ostrejšie budú vaše schopnosti riešiť problémy.[3]
    Odborný zdroj
    Katherine Dembyová
    Špecialista na prípravu testov
    Odborný pohovor. 17. decembra 2020.
  • Niektoré zošity IQ testov obsahujú aj celé alebo čiastočné skúšky. Pred nákupom zájdite do miestneho kníhkupectva a prelistujte si niekoľko kníh, aby ste sa uistili, že obsah stojí za to. Ak kupujete online, použite funkciu náhľadu, aby ste sa pozreli do textu.
  • Upozorňujeme, že niektoré skupiny, ako napríklad americká Mensa, odmietajú zverejniť svoje minulé testy s odvolaním sa na obmedzenia autorských práv. V dôsledku toho môže byť ťažšie nájsť cvičné testy, ktoré patria do týchto kategórií.[4]


Hrajte hry. Udržujte svoju myseľ flexibilnú tým, že sa budete venovať rôznym mentálnym hrám. Vyberte si tie hry, ktoré sú výzvou pre vašu pamäť a vyžadujú si rýchlosť, napríklad Dual-N-Back. Toto je hra, ktorá núti hráča spomenúť si na geometrickú postupnosť. Je k dispozícii online na bezplatné precvičovanie, ak vyhľadáte „Dual-N-Back.“[5]

  • Hranie týchto hier sa môže počítať ako cvičenie vašej mysle. Len to nepreháňajte a neprekračujte 20-30 minút každý deň.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Zborník Národnej akadémie vied
    Oficiálny recenzovaný a multidisciplinárny časopis Národnej akadémie vied.
    Prejsť na zdroj
  • Pri hraní všeobecných hier na trénovanie mozgu buďte opatrní. Ak ich budete hrať dostatočne často, zlepšíte svoje herné schopnosti, ale nie celkové kognitívne schopnosti. Najlepšie urobíte, ak prejdete na inú hru, akonáhle sa stane ľahkou.[7]


Prečítajte si. Sedieť s knihou tak často, ako sa len dá, je lacný a rýchly spôsob, ako stimulovať svoj mozog. Pripomínanie si postupnosti udalostí pomáha pri udržiavaní pamäti. Samotné čítanie je relaxačné a môže zlepšiť sústredenie. Aby ste dosiahli maximálny úžitok, prechádzajte medzi rôznymi žánrami a autormi, aby ste udržali svoj mozog v napätí.[8]

  • Väčšina IQ testov je písomná a obsahuje významnú slovnú zložku, takže čítanie je prirodzenou formou prípravy. Pri čítaní si nezabudnite vyhľadať všetky pojmy, ktoré sú vám neznáme. Pracujte aj na porozumení tým, že si znovu prečítate akúkoľvek pasáž, ktorá vám nie je jasná.


Naučte sa niečo nové. Aktívne vyhľadávajte „novinky“ alebo náročné mentálne úlohy, napríklad zvládnutie nového jazyka. Vykonávanie týchto „nových“ úloh často podnecuje vaše telo k zvýšeniu hladiny dopamínu, čo následne vedie k tvorbe nových neurónov, čo je nevyhnutný krok pri dlhodobom učení a uchovávaní informácií.[9]

  • Hodiny hudby sú jedným zo spôsobov, ako časom získať výhody v oblasti IQ. Mentálne výzvy a novinky aj pri dôslednom vyučovaní tlačia mozog k adaptácii a vedú k stúpajúcemu číslu IQ.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj


Odložte techniku. Príležitostne si uzamknite mobilné telefóny a iné zariadenia a prechádzajte svetom spoliehajúc sa len na svoj rozum a schopnosti. Môže to znamenať, že si namiesto hľadania odpovede napíšete matematický problém. Všetky tieto dodatočné úlohy pozitívne stimulujú váš mozog.[11]

  • Jedným z príkladov je snaha navigovať sa niekam pomocou papierovej mapy namiesto GPS. Ak to dokážete bez ohrozenia svojej bezpečnosti, skúste to.


Držte sa ďalej od televízie. Už dlhší čas vieme, že sledovanie televízie nemá pre kognitívne funkcie takmer žiadny prínos. Nemalo by vás teda prekvapiť, že čas strávený pri televízii vášmu IQ nijako neprospieva. Obmedzte sa na 30 minút denne a zvyšný „televízny čas“ využite na to, aby ste namiesto toho robili niečo nové, náročné a aktívne.[12]

  • Keď sa pozeráte na televíziu, snažte sa orientovať na vzdelávacie programy. Nie je to aktívne učenie, ale stále je to niečo.[13]

Metóda 2 z 3: Zvýšenie výkonnosti vášho tela


Dobre sa vyspite. Snažte sa každú noc spať 8 hodín nepretržitého spánku. Umožníte tak svojmu telu prejsť do hlbokého spánkového cyklu a načerpať nové sily. Váš mozog si po náročnom pracovnom dni oddýchne. Zachovajte si tento vzorec aj smerom k testu a uistite sa, že ste sa v dňoch bezprostredne pred ním vyspali.


Dobre sa najedzte. Konzumujte vyváženú stravu zloženú z ovocia, zeleniny, obilnín a mäsa. Jedzte pravidelné jedlá a občerstvenie. Snažte sa vyhýbať spracovaným a sladkým potravinám. Dávajte pozor na svoju stravu, aby váš mozog získal palivo, ktoré potrebuje na špičkový výkon. Venujte pozornosť potravinám, ktoré vám dodávajú duševnú bystrosť, ako sú napríklad vlašské orechy.

  • Strava s vysokým obsahom tukov a cukrov môže znižovať reakčný čas, zhoršovať pamäť a vyvolávať pocity depresie. Všetky tieto výsledky sú problematické v mnohých ohľadoch, vrátane poškodenia vášho IQ potenciálu.[14]
  • Pomôcť môžu aj bylinné doplnky. Ženšen a šalvia sú potenciálne posilňovače pamäti.


Cvičenie. Venujte sa kardiovaskulárnemu cvičeniu aspoň 3-krát týždenne po dobu 30 minút pri každom sedení. Pomôže to zvýšiť prívod krvi do mozgu, čo následne zvýši aj hladinu kyslíka. Cvičenie vytvára lepšie fyzické prostredie pre mozog, aby mohol vykonávať náročnú prácu.[15]

  • V súčasnosti sa hovorí o vytvorení série „exergames“, ktoré kombinujú fyzickú aktivitu s tréningom mozgu.


Uvoľnite svoju myseľ a telo. Pri teste sa sústreďte na hlboké, pomalé nádychy a výdychy. Ak vás stresuje obzvlášť ťažká otázka, v duchu si opakujte mantru „upokoj sa“. Dajte si ruky nad hlavu a pomaly sa pretiahnite. Cvičte v predchádzajúcich dňoch a týždňoch, aby ste presne zistili, ktoré metódy vás najlepšie upokojujú.[16]


Noste pohodlné oblečenie. Nič vás nerozptýli viac ako hranie sa s oblečením alebo šperkami uprostred testu. Noste jednoduché, základné oblečenie bez ozdôb, s ktorým sa môžete hrať. Vyberte si niečo, pri čom sa vám bude pohodlne sedieť dlhší čas. Nestarajte sa o to, čo si kto myslí, ste tam kvôli testu.

  • Ak si môžete vopred zistiť celkovú teplotu v miestnosti, môže to byť užitočné. V niektorých testovacích centrách je v miestnostiach mimoriadne chladno, aby sa zabránilo ospalosti, čo znamená, že pot môže byť pre vás dobrým nápadom.

Metóda 3 z 3:Vykonávanie testu


Získajte informácie o proktorovaní testov. Ak sa zúčastňujete na teste IQ s overovaním, zistite si všetky podrobnosti v dostatočnom predstihu kontaktovaním testovacieho centra alebo pracovníkov testovacieho programu. Opýtajte sa, či si budete musieť so sebou priniesť nejaké papiere. Zistite, aké predmety si môžete priniesť do testovacej miestnosti.

  • Mnohé testy IQ sa dnes jednoducho vykonávajú online, čím sa aspoň niektoré z týchto obáv eliminujú. Skupiny IQ, ako napríklad Mensa, však akceptujú len výsledky vytvorené v rámci špecifického testovacieho procesu.


Zistite si prípadné časové obmedzenia. Niektoré testy IQ vám dávajú na vypracovanie otázok jednu hodinu, iné fungujú bez časového obmedzenia. Vopred si zistite, koľko času budete mať na test, a potom to vydeľte počtom položených otázok. To vám dá približnú predstavu o tom, koľko času môžete stráviť nad každou otázkou.


Zistite, čoho sa test týka. Všetky testy IQ sú trochu odlišné, ale zvyčajne pokrývajú rovnaké základy. Hľadajte otázky týkajúce sa priestorového uvažovania, verbálnych znalostí a kvantitatívneho chápania. Otázky týkajúce sa pamäte a uchovávania informácií sú rozmiestnené po celej ploche. „Emocionálna inteligencia“ a kreativita sa vo všeobecnosti nemeria, čo vytvára nevýhodu pre niektorých mysliteľov, ktorí myslia out-of-the-box.[17]

  • Pred každým IQ testom je dobré precvičiť si základné matematické zručnosti a slovnú zásobu, pretože tieto typy otázok sú stále prítomné.[18]


Zistite, ako sa test hodnotí. Pred absolvovaním testu si skúste stanoviť cieľový počet bodov. Hrubé skóre väčšiny testov je výsledkom počtu správnych odpovedí. Niektoré testy zohľadňujú aj váš vek. Váš hrubý výsledok sa potom prepočíta na vaše IQ porovnaním s výsledkami ostatných účastníkov testu. Uvidíte aj percentilové poradie, ktoré ukazuje, ako sa vaše IQ vyvíja v porovnaní s ostatnými.[19]


Eliminujte nesprávne možnosti. Pri postupe v teste zvýšte svoje šance na výber správnej odpovede tým, že okamžite identifikujete a vynecháte tie možnosti, ktoré sú nesprávne. Zakaždým, keď to urobíte, urobíte svoj konečný výber o niečo jednoduchší a presnejší.[20]

  • Napríklad pri otázke s odpoveďami A až D sa pokúste pred konečnou voľbou vyškrtnúť najmenej pravdepodobnú možnosť.


Hľadajte vzory. Toto je obzvlášť užitočné, keď sa zaoberáte vizuálnymi otázkami alebo otázkami týkajúcimi sa zoznamu. Uvedomte si, že sa testuje vaša schopnosť vnímať poriadok uprostred chaosu. Ak uvidíte otázku, ktorá sa na prvý pohľad zdá úplne neorganizovaná, je vašou úlohou hľadať potenciálnu organizáciu, ktorá funguje. Premýšľajte o tom takto a otázky nebudú také zastrašujúce.[21]

  • Ku každej otázke pristupujte ako k hádanke. Premyslite si, aké informácie viete, a potom zistite, čo potrebujete vedieť, aby ste sa dostali k odpovedi. Potom začnite spájať jednotlivé časti.[22]
    Expertný zdroj
    Katherine Demby
    Špecialista na prípravu testov
    Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2020.
  • Spätná práca môže byť niekedy aj spôsobom, ako nájsť odpoveď.[23]
    Odborný zdroj
    Katherine Dembyová
    Špecialista na prípravu testov
    Odborný rozhovor. 17. decembra 2020.


Vizualizujte otáčanie obrázkov. Segmenty testu IQ zamerané na priestorové schopnosti často zobrazujú sériu geometrických alebo nepravidelných tvarov, niekedy s ďalšími symbolmi, ktoré sú v nich umiestnené. Keď uvidíte takúto otázku, nezabudnite, že váš pohľad nie je pevne stanovený. Obrázok môžete v mysli otáčať alebo jednoducho otáčať papier, kým sa neobjaví vzor alebo riešenie.[24]


  • Úplne sa sústreďte na test. Je to samozrejmé, ale počas písania testu odstráňte všetky vonkajšie rušivé vplyvy. Vypnite a odložte mobilný telefón. Usporiadajte si ho tak, aby vás nerušil. Venovanie pozornosti úlohe mimo testu, aj keď len na krátky čas, môže znížiť vaše skóre IQ o 10 alebo viac bodov.[25]
  • Referencie