3 spôsoby, ako urobiť základné wheelie na motocykli

Wheelie môže byť zábavné, ale vždy sa musíte uistiť, že ho robíte bezpečne. Väčšina odborníkov na motocykle odporúča, aby ste sa na začiatok naučili základnejšiu formu wheelie, power wheelie. Pri power wheelie nemusíte používať spojku ani radiť prevody, takže sa budete sústrediť na to, aby ste sa naučili pohodlne jazdiť na zadnom kolese. Nezabudnite, že si to vyžaduje veľa cviku, a pripravte sa na niekoľko úletov.

Metóda 1 z 3: Nácvik na bicykli

Nasaďte si ochranný výstroj. Pri tréningu na bicykli nebudete potrebovať rovnakú úroveň ochrany, ale vždy je dobré trénovať bezpečne. Uistite sa, že máte na hlave minimálne prilbu a chrániče kolien a lakťov, ak chcete byť naozaj opatrní. Aj keď sa môže zdať, že začínajúce kolieska na bicykli sú úplne neškodné, stále sa môžete poriadne vyliať a ublížiť si.[1]

Cvičte počas jazdy do kopca. Začnite na ľahkom prevodovom stupni. Dve alebo tri je pravdepodobne najlepšie, aby nedošlo k prílišnému nadmernému šliapaniu do pedálov. Kopec by nemal byť príliš strmý, ale učenie na peknom, pozvoľnom svahu vám pomôže udržať rovnováhu a udržať predné koleso vo vzduchu.Keď sa učíte bicyklovať, môže sa stať, že vaše pedálovanie bude kŕčovité, čo môže spôsobiť pád z motorky. Odpor pri šliapaní do kopca bude pôsobiť proti týmto silám. Takto budete pri tréningu na rovnom teréne udržiavať priamejšiu trajektóriu pohybu.

  • Nie je to nevyhnutné, ale je jednoduchšie trénovať na horskom bicykli ako na bicykli BMX. Ich zadné kolesá sú oveľa stabilnejšie a predná časť bicykla sa ľahšie zdvihne. Vďaka veľkému rázvoru kolies sa budete cítiť silnejší.

Udržujte pohodlnú rýchlosť na rovnom teréne. Táto rýchlosť sa bude líšiť od prípadu k prípadu, ale môžete sa zamerať na rýchlosť medzi 5 až 10 MPH.[2]
Príliš rýchly pohyb môže spôsobiť, že stratíte kontrolu, keď jazdíte len na jednom kolese. Ak však pôjdete príliš pomaly, nemusíte mať dostatočnú hybnosť na správne zdvihnutie prednej časti do vzduchu.

Vytiahnite predné koleso do vzduchu. Bude to vyžadovať hrubú silu hornej časti tela, ako aj silné šliapanie do pedálov. Prikrčte sa nad predné riadidlá, aby ste sa pripravili na vyťahovanie, a nezabudnite sa pozerať dopredu. Keď máte riadidlá vo vzduchu, oprite sa o svoju váhu a pokračujte v pedálovaní. Možno stratíte rovnováhu alebo ju dlho neudržíte, ale nakoniec budete cítiť, ako sa do wheelie ponárate na dlhší čas.

Udržujte pohyb v wheelie. Keď sa vám podarí niekoľkokrát úspešne dostať predné koleso do vzduchu, budete chcieť začať jazdiť wheelie dlhšie. Keď ste vo vzduchu, zjemnite úchop a roztiahnite ruky. Počas jazdy na kolieskových korčuliach chcete používať aj zadnú brzdu, aby ste si upravili pákový efekt. Niektorí ľudia držia zadnú brzdu počas celej doby trvania wheelie, zatiaľ čo iní ju jednoducho utiahnu, keď cítia, že predné koleso sa dostáva príliš vysoko do vzduchu. Čím viac budete tlačiť na brzdu, tým silnejšie budete musieť pedálovať, aby ste udržali predné koleso vo vzduchu.

Metóda 2 z 3: Dbajte na svoju bezpečnosť

Noste ochranné oblečenie. Nikdy nechcete sadnúť na motocykel bez vhodného výstroja. K tomu patrí hrubá motocyklová prilba, kožené rukavice, džínsy alebo kožené nohavice a silná kožená bunda. Chce to aj pevné topánky, najlepšie kožené, s poriadnou priľnavosťou. Keď začínate, nie je tiež zlé nosiť chrániče lakťov, členkov alebo kolien, pretože budete veľa padať.[3]

Nájdite si odľahlú ulicu alebo cestu. Nezabudnite, že naučiť sa to vám zaberie dosť času a pravdepodobne sa párkrát zle vysypete. Nechcete ublížiť chodcom vo vašom okolí ani naraziť bicyklom do žiadneho auta, či už pojazdného alebo zaparkovaného. Vaše neustále pokusy budú tiež spôsobovať veľký hluk, takže nechcete rušiť ľudí okolo seba.

  • Jazda na kolesách na pouličných motocykloch je nezákonná, preto vám nájdenie odľahlého miesta na nácvik pomôže vyhnúť sa prípadným problémom zo strany orgánov činných v trestnom konaní.

Učte sa na bicykli s dostatočným výkonom. Ak sa pokúšate naučiť power wheelie na športovom motocykli, pravdepodobne budete chcieť minimálne 500 cm3 motocykel. Predné koleso budete dvíhať výlučne zrýchlením, takže sa chcete uistiť, že váš bicykel má dostatok sily na to, aby ste to zvládli.

  • Môžete sa naučiť aj power wheelie na terénnom motocykli. Ak máte k takémuto zariadeniu prístup alebo chcete niečo pohodlnejšie, môže to byť rozumný nápad. Motocykel s objemom 100 alebo 150 cm3 by mal mať dostatočný výkon na nácvik tohto kúsku.

Skontrolujte, či vaša zadná pneumatika nie je poškodená.[4]
Pri nácviku wheelie strávite na zadnej pneumatike značnú časť času, preto sa uistite, že je pneumatika v dobrom stave. Na tomto konci nechcete žiadne kmitanie. Ideálne je tiež znížiť tlak v pneumatikách o niečo viac, ako je obvyklé, pretože tak bude wheelie stabilnejšie.

Odstráňte snímač prevrátenia, ak ho váš motocykel má. Tento snímač môže spôsobiť vypnutie bicykla, ak sa preklopíte príliš dozadu. Budete sa nakláňať dozadu, a pretože sa to ešte len učíte, môžete sa nakláňať ešte viac dozadu, než je úplne pohodlné. Odstránením tohto snímača sa uistite, že vás bicykel v polovici wheelie nezradí.

  • Váš zadný výfuk môže tiež naraziť do zeme, v závislosti od toho, kde sa na motocykli nachádza, takže sa uistite, že sa nedotýka zeme, keď ste na jednom kolese. Ak sa tak stane, môže sa stať, že rozdrvíte cestu a spadnete z bicykla.

Metóda 3 z 3: Učenie sa silového wheelie

Zaradiť si prvý prevodový stupeň. Cvičiť môžete na akomkoľvek prevodovom stupni, ktorý chcete, ale prvý je pre začiatočníkov vo všeobecnosti najjednoduchší. Ak niekedy prejdete na výučbu wheelie so spojkou, budete musieť vedieť, ako v rámci wheelie radiť prevodové stupne. Keďže pri power wheelie ide jednoducho o to, aby ste pomocou zrýchlenia vytiahli prednú časť bicykla nahor, nemusíte sa starať o radenie.

  • Zadná brzda, podobne ako ručná brzda na bicykli, vám pomôže, ak sa niekedy začnete príliš nakláňať dozadu. Hoci jazdci často nepoužívajú zadnú brzdu pravidelne, je veľmi užitočná pri prvých krokoch učenia sa wheelie.[5]
    Ak cítite, že sa nebezpečne posúvate dozadu, môžete trochu zatlačiť na zadnú brzdu a zastaviť tak zadné koleso. To rýchlo spôsobí pád predného kolesa. Dávajte si však pozor, keď padá, pretože pri náraze sa na vás bude vyvíjať tlak.

Dostaňte bicykel do správnej rýchlosti. Odporúča sa, aby ste sa začali učiť wheelies pri rýchlosti medzi 10 a 20 km/h. Ak sa pohybujete príliš rýchlo, môžete stratiť kontrolu, čo spôsobí, že nebezpečným spôsobom stlačíte plyn. Pri príliš pomalom nácviku však nebudete schopní vytiahnuť predné koleso nahor dostatočnou silou.

Pustite plyn a zároveň si udržujte rýchlosť. Nechcete príliš spomaľovať, ale je užitočné znížiť rýchlosť tesne pred zrýchlením do wheelie. Vďaka tomu budete mať väčší odraz, keď stlačíte plyn, a táto dodatočná sila vám umožní plynulejšie zdvihnúť predné koleso.

Šliapnite na plyn, aby ste zrýchlili a zdvihli predné koleso. Keď trochu znížite rýchlosť, poriadne dupnite na plyn. Počas toho budete ťahať prednú časť bicykla nahor, ako keď robíte wheelie na bicykli.[6]
Spočiatku budú tieto prevýšenia veľmi mierne, takmer ako králičie hopsačky. Ako sa však budete cítiť pohodlnejšie pri zdvíhaní prednej časti, budú postupne dlhšie a dlhšie.

  • Keď zdvihnete bicykel zo zeme a príliš prudko sa vrátite späť, vaša predná pneumatika sa pri náraze rozkmitá. Ak nedosadnete rovno, prevrátite sa z motorky cez prednú časť, čo sa inak nazýva highside. Môže sa to stať, keď začínate, preto sa uistite, že ste na kolesách čo najpriamejšie, aby ste sa tomu vyhli.

Pri wheelie udržujte rovnováhu. Pri hľadaní bodu rovnováhy sa nakloňte na zadnú stranu bicykla a uistite sa, že ťažisko vášho systému (vy a bicykel) sa nachádza v strede. To vám pomôže jazdiť na wheelie dlhší čas. Akékoľvek naklonenie dopredu alebo dozadu naruší stred vášho systému a spôsobí, že sa prevrátite.

  • Pri rozjazde sa začiatočníci môžu pokúsiť objímať nádrž kolenami, čo im pomôže udržať sa, keď sa predné koleso kolesa prilepí. Tým sa zabráni tomu, aby ste sa posunuli dozadu na sedadlo. Ak sa zaseknete v objatí nádrže, zatiaľ čo váš bicykel ide dozadu, gravitačný systém nebude v rovnováhe.

Znížte plyn, keď sa usadíte v pohodlnej rovnováhe. Keď pocítite, že sa vám uvoľňuje rovnováha vášho kolesa, môžete znížiť plyn, len mierne, aby ste nestratili kontrolu pri udržiavaní jeho pohybu. Prílišné zníženie však spôsobí, že váš bicykel stratí všetku svoju hybnosť.

  • Šliapnite na zadnú brzdu a nasmerujte sa dolu. Keď chcete vyjsť z wheelie, použijete zadnú brzdu, aby ste prednú časť bicykla vrátili späť na ulicu. Ak to však urobíte príliš prudko, predná časť vozidla sa pravdepodobne zrúti príliš rýchlo a vy sa môžete zakolísať alebo spadnúť. Na nápravu môžete zvýšiť plyn, keď predná časť klesá, čím vyrovnáte svoj pohyb.
  • Odkazy