3 spôsoby, ako uspieť, keď sú šance proti vám

Je ťažké vidieť svetlo na konci tunela, keď sa zdá, že všetky šance sú proti vám. Snažte sa nepozerať na negatívne okolnosti ako na zdrvujúce a nezmeniteľné. Namiesto toho si prekážky rozdeľte na menšie časti, ktoré zvládnete postupne, a vypracujte stratégie na postupné riešenie konkrétnych problémov. Berte si zodpovednosť a zaviažte sa, že uskutočníte zmeny, ktoré si vaše ciele vyžadujú.[1]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.
Pracujte na rozvoji odolného, pozitívneho pohľadu a každý deň podniknite kroky na dosiahnutie úspechu.

Metóda 1 z 3: Prekonávanie prekážok


Zaradiť prekážky do samostatných kategórií. Keď máte pocit, že šance sú proti vám, prekážky sa môžu zdať neprekonateľné a neprekonateľné. Skúste si negatívnu situáciu rozdeliť na menšie časti, ktoré môžete riešiť jednotlivo. Rozdeľte si prekážky do kategórií, ako napríklad: [2]

  • Externé prekážky, ktoré sú mimo vašej kontroly, ako napríklad ekonomika, prírodné katastrofy alebo fyzické obmedzenia. Ak je niečo skutočne mimo vašej kontroly, nestojí to za váš stres.
  • Vnútorné prekážky, čo sú veci, ktoré máte do určitej miery pod kontrolou, ako sú vzťahy, dlhy a vaša práca a zručnosti. Ak ich odlíšite od situácií, ktoré nemáte pod kontrolou, môžete vymyslieť konkrétne spôsoby, ako ich prekonať.
  • Zvykové prekážky, čo sú návyky, ktoré môžete časom zmeniť, aby ste dosiahli cieľ. Napríklad, zaviazanie sa k zdravým zmenám v stravovaní a viac pohybu vám pomôže časom schudnúť.


Rozdeľte prekážky na menšie, realizovateľné časti. Rozdelenie zdrvujúcej prekážky vám pomôže vnímať ju ako špecifickú a pominuteľnú, a nie ako všeobjímajúcu a trvalú. Snažte sa rozdeliť negatívne situácie na konkrétne problémy, ktoré máte silu zmeniť.[3]

  • Napríklad finančné problémy sa môžu zdať zdrvujúce, globálne a nezmeniteľné. Namiesto toho, aby ste ich vnímali ako hurikán alebo zemetrasenie, ktoré nemôžete ovplyvniť, skúste hromady účtov vnímať ako konkrétne problémy, ktoré môžete zvládnuť stanovením rozpočtu, znížením výdavkov, kde môžete, a hľadaním lepšie platenej práce.


Snažte sa vnímať prekážky ako príležitosti na rast. Niekedy nemôžete ovplyvniť niečo, čo sa vám stane, ale môžete ovplyvniť svoju reakciu. Snažte sa rozvíjať pozitívny pohľad tým, že si budete pripomínať, že prekážky sú príležitosťou na sebazdokonaľovanie.[4]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národným inštitútom zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak sa s vami napríklad rozišla vaša drahá polovička, skúste si predstaviť nové príležitosti, ktoré budete mať, aby ste sa mohli sústrediť na seba, spoznať nových ľudí a získať nové zážitky.
  • Pamätajte, že rast nie je vždy pohodlný. Je úplne normálne, že sa občas cítite preťažení alebo nepríjemne v dôsledku meniacich sa okolností, ktoré nemáte pod kontrolou.[5]
    Odborný zdroj
    Leah Morris
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.


Zaviazať sa k pozitívnym zmenám. Keď ste si prekážky rozdelili na menšie, meniteľné časti, určte zmeny, ktoré by ste mali urobiť, a držte sa ich. Držte si zodpovednosť a urobte všetko pre to, aby ste dosiahli svoj cieľ.

  • Skúste si vytvoriť tabuľu vízií, aby ste posilnili svoju motiváciu. Umiestnite obrázky, ktoré predstavujú vaše ciele a prekážky, na nástenku a zaveste ju na miesto, kde ju budete vidieť každý deň.
  • Môžete si tiež viesť denník, aby ste sledovali svoje pokroky. Každých pár týždňov si ho prečítajte, aby ste zistili, ako ďaleko ste sa dostali.
  • Bez ohľadu na to, akú metódu si vyberiete, aby vám pomohla udržať si motiváciu, uvedomte si, že kľúčom k dosiahnutiu vašich cieľov je dôslednosť.[6]
    Odborný zdroj
    Leah Morris
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.


Riešte výzvy, keď sa vyskytnú. Prokrastinácia môže viesť k hromadeniu problémov, čo sťažuje postupné zvládanie prekážok. Keď čelíte výzve, vypracujte si stratégiu a okamžite ju zvládnite. Takto možno dokážete predísť zdrvujúcim okolnostiam, keď sa vám bude zdať, že všetky šance sú proti vám.[7]

  • Predpokladajme napríklad, že odložíte projekt do práce alebo do školy. Potom v noci pred jeho termínom musíte priviesť člena rodiny do nemocnice. Nemôžete ovplyvniť ich chorobu, ale keby ste svoj projekt dokončili pred poslednou chvíľou, mali by ste menej práce.

Metóda 2 z 3:Pestovanie odolnosti


Prijmite svoje emócie, ale nedovoľte im, aby ovládali vaše konanie. Pocit preťaženia, strachu a frustrácie sú úplne normálne reakcie na životné prekážky. Je v poriadku mať emócie, ale snažte sa nepozastavovať nad negatívnymi pocitmi. Dovoľte si ich precítiť, ale nechajte si čas na vychladnutie, než urobíte nejaké rozhodnutie.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Čisto emocionálne reakcie na negatívne okolnosti s väčšou pravdepodobnosťou rámcujú tieto okolnosti ako neprekonateľné.


Snažte sa zamerať na pozitívne aspekty svojho života.[9]
Odborný zdroj
Leah Morrisová
Životný kouč
Rozhovor s expertom. 19 jún 2020.
Ak v negatívnych situáciách vytvoríte priestor pre pozitívne emócie, ako je dychtivosť a nádej, ľahšie sa z neúspechov zotavíte. Optimistické myslenie je navyše lepšie pre vaše celkové fyzické zdravie [10]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Skúste si v duchu alebo písomne vytvoriť zoznam všetkého, čo si vo svojom živote ceníte. Pamätajte, že nemôžete zmeniť každú časť svojho života, ale môžete sa rozhodnúť hľadať to dobré.[11]
  • Predpokladajme, že sa vám v tom istom týždni pokazilo auto a konár stromu poškodil váš dom. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, ako sa vám zdá, že všetko ide zle, buďte vďační, že ste neboli zranení, keď sa niektorá z udalostí stala, a že ste fyzicky schopní tieto výzvy zvládnuť.


Udržujte si fyzické zdravie. Psychická odolnosť ide ruka v ruke s fyzickým zdravím. Snažte sa každú noc spať sedem až deväť hodín, jesť vyváženú stravu a každý deň aspoň polhodinu cvičiť.[12]

  • Spánok, zdravá strava a cvičenie pomáhajú potlačiť stres a depresiu.[13]
    Odborný zdroj
    Leah Morris
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.
    Taktiež poskytujú vášmu telu energiu, ktorú potrebuje na boj s prekážkami.


Oprite sa o svoj podporný systém, aby ste posilnili svoju odolnosť. Obráťte sa na rodinu a priateľov vždy, keď sa cítite vo svojej situácii skleslo. Okrem svojho vnútorného sociálneho kruhu sa pokúste nájsť aj iné zdroje, ktoré vám pomôžu zostať odolní.[14]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Príkladom môže byť podporná skupina, miesto uctievania, občianske skupiny, terapeut alebo koníček či šport. Myslite na niečo alebo niekoho, kto vám pomôže zostať motivovaným a optimistickým.

Metóda 3 z 3:Dosahovanie cieľov


Stanovte si malé, uskutočniteľné ciele, ktoré vedú k vášmu väčšiemu cieľu. Rovnako ako prekážky, aj vysoké ciele sa môžu zdať ohromujúce. Skúste si väčší cieľ rozdeliť na menšie, splniteľné časti. Takto budeš môcť každý deň pracovať na svojom cieli namiesto toho, aby si sa zasekol a rozmýšľal, kde začať.[15]

  • Ak sa napríklad chcete stať učiteľom, začnite tým, že si konečný cieľ rozdelíte na uskutočniteľné kroky. Najskôr preskúmajte, aké tituly a certifikáty budete potrebovať. Potom si stanovte časový plán, kedy a ako môžete tieto požiadavky získať. Namiesto toho, aby ste si stanovili trochu nejasný, nedosiahnuteľný cieľ, budete mať definovanú cestu k úspechu.


Každý deň urobte niečo, čo vás priblíži k vášmu cieľu. Keď si rozdelíte väčší cieľ na viacero krokov, pracujte každý deň na tom, aby ste sa priblížili k svojmu cieľu. Aj keď sa nejaký úspech zdá byť malý, zohráva úlohu vo väčšom celku a pomôže vám vypestovať víťazného ducha. Každá maličkosť vám môže pomôcť uskutočniť to, čo sa spočiatku zdalo nemožné.[16]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Napríklad aj keby vaším každodenným úspechom bolo len čítanie odborného časopisu alebo blogu o vyučovaní, stále je to prostriedok sebazdokonaľovania, ktorý vás priblíži k vášmu cieľu.


Buďte otvorení rôznym definíciám úspechu. Niekedy si život vyžaduje flexibilitu. Hoci by ste sa mali sústrediť na svoj konečný cieľ, možno budete musieť byť otvorení rôznym definíciám úspechu. Snažte sa vytvoriť priestor pre neistotu a nečakané zákruty a urobte všetko pre to, aby ste neboli sklamaní, ak budete musieť zmeniť svoj plán.[17]

  • Predpokladajme, že vrátiť sa do školy a stať sa učiteľom pre vás momentálne nie je možné. Namiesto toho, aby ste sa vzdali, premýšľajte o tom, čo vás inšpiruje k tomu, aby ste sa stali učiteľom. Pokúste sa nájsť spôsoby, ako môžete tieto vášne zapojiť, napríklad prácou v škôlke alebo dobrovoľníckou prácou s deťmi. Chovajte nádej, že v budúcnosti bude možné získať oprávnenia, ktoré potrebujete na to, aby ste sa stali učiteľom na plný úväzok.

  • Nájdite si dobrých mentorov. Či už sa snažíte dosiahnuť profesionálny alebo osobný úspech, skúste si nájsť niekoho, kto vám môže ponúknuť usmernenie, radu a konštruktívnu kritiku. Spomeňte si na niekoho, koho si vážite a kto vám namiesto prázdnych fráz povie to, čo potrebujete počuť. Vystavte sa im a dajte im najavo, že k nim vzhliadate a že by ste chceli ich vedenie.

    • Profesionálny mentor vám môže pomôcť vytýčiť najlepšiu cestu vo vašom odvetví a otvoriť dvere k novým príležitostiam.[18]
    • Osobný mentor, napríklad príbuzný alebo učiteľ, vám môže pomôcť rozvinúť životné zručnosti potrebné na to, aby ste sa dokázali odraziť od akejkoľvek výzvy.[19]
  • Odkazy

      Leah Morris. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.

      https://www.vrátane.com/kevin-daum/4-tips-for-overcoming-obstacles.html

      http://www.Newyorker.com/science/maria-konnikova/the-secret-formula-for-resilience

      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132556/

      Leah Morris. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.

      Leah Morris. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.

      https://www.psychologytoday.com/blog/science-and-sensibility/201207/beyond-adversity

      https://hbr.org/2011/04/building-resilience

      Leah Morris. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.