3 spôsoby, ako vedieť, kedy povedať nie

Vedieť povedať „nie“ si vyžaduje prax. Osvojenie si tejto zručnosti vám môže pomôcť udržať si bezpečnosť a umožní vám budovať a udržiavať silné a zdravé vzťahy. Môže vám tiež pomôcť zistiť, kedy využiť najlepšie príležitosti, ktoré sa vám naskytnú, a ignorovať tie, ktoré sú mrhaním vášho času a talentu. Aby ste vedeli, kedy robíte dobrú vec, keď poviete nie, je dôležité dozvedieť sa viac o svojich osobných limitoch, ako aj pochopiť, ako identifikovať príležitosti, ktoré sú príliš dobré na to, aby boli pravdivé.

Metóda 1 z 3: Poznanie svojich limitov


Zamyslite sa nad svojimi osobnými hranicami. Hranica je hranica medzi tým, čo je v poriadku a čo nie je v poriadku. Zvážte svoje fyzické, emocionálne a mentálne hranice.
[1]
Fyzické hranice zahŕňajú súkromie, priestor a vaše telo. Môže to byť diktované vašimi osobnými preferenciami a filozofiou, vašou kultúrou a vecami, ako je vaša viera.

  • Napríklad, aké činnosti ste ochotní vykonávať na prvom rande. Jednému človeku môže vyhovovať len bozk, zatiaľ čo iný túži po väčšom. (Jeden nie je lepší alebo horší ako druhý, len iný.)
  • Hranice sa môžu meniť. Čas, okolnosti atď. môžu zmeniť to, aké sú hranice človeka tak či onak.
  • Emocionálne hranice sú miestom, kde určíte hranicu medzi vašou zodpovednosťou za vlastné pocity a pocitmi druhých. Mentálne hranice zahŕňajú vaše myšlienky, hodnoty a názory.[2]
  • Mohlo by vám pomôcť, keby ste si zapísali svoje myšlienky a pocity týkajúce sa vašich osobných hraníc. V budúcnosti sa potom môžete k zoznamu vrátiť, aby vám pomohol pri prijímaní ťažkých rozhodnutí.


Premýšľajte o všetkých prípadoch, keď ste povedali „áno“, ale ľutovali ste to. Nájdite si čas a zapíšte si alebo sa inak zamyslite nad tým, kedy ste v minulosti prekročili hranice, ktoré vám vyhovujú. Spýtajte sa sami seba na zúčastnené osoby a situácie, v ktorých sa tieto veci stali. Preskúmanie minulých udalostí týmto spôsobom vám môže pomôcť urobiť nabudúce lepšie rozhodnutia.


Vypočujte si svoje pocity. Vaše pocity vám môžu veľa povedať o tom, kde by ste mali nastaviť svoje hranice. Všetko, čo vo vás vyvoláva pocit nevôle alebo nepohodlia, by vás malo upozorniť. Niekedy môže byť aj hnev výsledkom prekročenia vašich osobných limitov.[3]
Ak vo vás nejaká situácia alebo osobná interakcia vyvoláva pocit nevôle alebo nepríjemný pocit, ktorý nie je primeraný, spýtajte sa sami seba, čo tento pocit spôsobuje.

  • Cítite sa využívaní alebo nedocenení? Reagujete tak preto, že niekto iný od vás niečo očakáva? Pocity nevôle a nepohodlia môžu byť signálom, že nestanovujete hranice tam, kde by ste mali.[4]


Dajte si povolenie zostať v rámci vami definovaných hraníc. Mnohí ľudia, ktorí sa učia o svojich vlastných limitoch, aby vedeli, kedy povedať nie, zisťujú, že zažívajú pocity, ako sú pochybnosti o sebe, strach a pocit viny.[5]
Pamätajte, že povedať nie nie je sebecké a že povedať nie môže byť spôsob, ako sa postarať o svoje zdravie a pohodu.[6]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Vyskúšajte si cvičenie „budovanie hraníc“. Tieto cvičenia vám pomôžu zistiť, ako sa cítite, keď máte „silné, ale flexibilné“ hranice – ktoré sú podľa odborníkov najlepšie. Psychológovia vypracovali cvičenia, ktoré vám pomôžu vizualizovať vaše hranice, aby ste vedeli, kedy je správne povedať nie.

  • Vyberte si typ hranice, ktorú chcete preskúmať – mentálnu, fyzickú alebo emocionálnu. Počas vykonávania tohto cvičenia sa sústreďte na tento typ hranice.
  • Zavrite oči a predstavte si, že ste uprostred kruhu, ktorý ste si okolo seba nakreslili. Vytvorte si taký veľký alebo malý kruh, aký chcete – dajte si taký priestor, aký vám najviac vyhovuje.
  • Predstavte si, že sa váš kruh mení na stenu. Vytvorte si pomyselnú stenu z čohokoľvek, čo sa vám páči – z hrubého skla, sivého cementu, tehál a malty – len sa uistite, že vaša stena je pevná.
  • Teraz si predstavte, že máte moc mať stenu pod kontrolou. Môžete roztaviť dočasný otvor, aby ste niečo pustili dovnútra alebo von, môžete otvoriť malé okienko alebo môžete vytiahnuť tehlu zo steny, aby ste vytvorili otvor. Myslite na to, aby ste mali pod kontrolou svoju stenu a aby ste boli v bezpečí a silní vo vnútri kruhu, ktorý ste si vybudovali.
  • Zostaňte vo vnútri múru jednu minútu.
  • Toto cvičenie opakujte raz denne.[7]


Cvičte sa v odmietaní. Vedieť, kedy povedať nie, si vyžaduje čas a prax a časom sa môžete naučiť zdokonaľovať svoje zručnosti tak, aby ste lepšie rozpoznali situácie, v ktorých môžete a máte povedať nie. Precvičte si, ako jasne povedať nie, aby osoba, s ktorou hovoríte, nebola zmätená a nemyslela si, že neskôr poviete áno. Uveďte stručný, ale jasný dôvod, prečo hovoríte nie, a buďte úprimní, namiesto toho, aby ste použili výhovorku.

  • Buďte úctiví, keď poviete nie – môžete dať danej osobe alebo organizácii najavo, že si ceníte ich a to, čo robia, ale že nie ste schopní urobiť to, čo žiadajú.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3: Identifikácia vašich osobných priorít


Určite si svoje priority. Aby ste sa mohli správne rozhodnúť, kedy povedať nie, budete chcieť zistiť, aké sú vaše osobné životné priority. Aby ste to dokázali, venujte nejaký čas premýšľaniu o desiatich hlavných veciach, kvôli ktorým sa vám oplatí žiť. Netrápte sa výberom vecí, ktoré by ste si „mali“ vybrať – tento zoznam je o tom, čo vás robí šťastnými.

  • Po dokončení zoznamu ho odložte.
  • O niekoľko dní neskôr napíšte ďalší zoznam (bez toho, aby ste sa pozreli na svoj prvý zoznam). Odložte tento zoznam.
  • O niekoľko dní to zopakujte znova.
  • Pozrite sa na všetky tri zoznamy a spojte ich do jedného. Všímajte si, kde sa nápady opakujú, a kombinujte položky, ktoré sa vám zdajú podobné.
  • Zoraďte svoje priority.[9]
  • Konečný zoznam použite ako zdroj informácií, ktoré vám pomôžu pri rozhodovaní, a to tak, že si položíte otázku, ako by rôzne rozhodnutia mohli ovplyvniť vaše priority.


Povedzte nie, keď už máte príliš veľa práce. Ak sa už teraz cítite preťažení, povedať áno ešte jednej veci môže mať veľmi negatívne dôsledky pre prácu, ktorú vykonávate, pre vašu fyzickú a duševnú pohodu a pre vaše vzťahy. Môže sa stať, že vám v práci začnú pokrivkávať drobnosti, ochoriete alebo sa zrútite, prípadne utrpia vaše vzťahy s priateľmi a rodinou.[10]
[11]

  • Nezabúdajte, že vaše zdravie a pohoda sú v konečnom dôsledku dôležitejšie ako prijatie ďalšej úlohy.


Buďte realistickí, pokiaľ ide o vaše vlastné možnosti. Odborníci na podnikanie tvrdia, že ľudia sú často príliš optimistickí, pokiaľ ide o to, ako rýchlo a dobre sa im podarí niečo dosiahnuť. Nájdite si čas na úprimné zamyslenie sa nad tým, či máte zručnosti, schopnosti a čas na to, aby ste urobili to, čo sa od vás žiada. Nehovorte áno v domnení, že neskôr môžete „zmeniť pravidlá“. Buďte od začiatku jasní a úprimní k sebe aj k ostatným, aby ste vedeli, kedy povedať nie – a vedeli, kedy nastane ideálny čas povedať áno.


Vezmite si čas, ktorý potrebujete na to, aby ste urobili správne rozhodnutie. Ak si nie ste istí, či je dobrý nápad povedať áno, úprimne povedzte osobe, ktorá sa vás pýta, že si nie ste istí. Potom si vyhraďte nejaký čas – aj niekoľko dní – na premýšľanie, prieskum a hľadanie rád.[12]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj


Vytvorte si zoznam pre a proti, pričom majte na pamäti svoje dlhodobé ciele. Sadnite si a urobte si zoznam – na papieri, v počítači alebo dokonca v mobilnom telefóne – dôvodov, prečo povedať áno a prečo odmietnuť príležitosť, ktorú máte pred sebou. Tento postup vám môže pomôcť urobiť dobré rozhodnutie, pretože budete môcť zistiť, či „skvelá“ príležitosť, o ktorej máte spočiatku pocit, že si ju nemôžete nechať ujsť, je taká skvelá, ako sa v skutočnosti zdá.

  • Keď sa pozriete na svoj zoznam, premýšľajte o tom, kam sa chcete v budúcnosti dostať. Ak teraz poviete áno, pomôže vám toto rozhodnutie dostať sa tam, kam chcete?[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

Metóda 3 z 3:Identifikácia nevýhodných príležitostí


Vypočítajte si „náklady obetovanej príležitosti“, ktoré by ste mohli vynaložiť, keby ste povedali nie. Ak príležitosť súvisí s podnikaním alebo zahŕňa finančné rozhodnutia – čokoľvek od toho, či prijať nového klienta na opatrovanie detí, až po to, či si nechať doručiť potraviny namiesto toho, aby ste sami išli do obchodu – budete chcieť vypočítať „náklady obetovanej príležitosti“.“

  • Začnite tým, že si vypočítate, akú hodnotu má jedna hodina vášho času, keď túto hodinu strávite platenou prácou.
  • Pri každej príležitosti, ktorá sa vám naskytne, si vypočítajte, koľko vás táto príležitosť bude stáť ako súčasť vášho rozhodnutia, či povedať nie.[14]
  • Napríklad. Za svoju prácu zvyčajne dostávate 15 USD na hodinu. Doručenie nákupu stojí 10 dolárov, ale cesta do obchodu s potravinami trvá dve hodiny. Ak sa rozhodujete medzi vyzdvihnutím dvoch hodín navyše v práci alebo vlastným nákupom, pravdepodobne by ste si vybrali hodiny práce (30 USD) a zaplatili poplatok 10 USD za doručenie.
  • Pamätajte, že náklady obetovanej príležitosti by mali byť len jednou z častí vášho rozhodovacieho procesu. Môže vám pomôcť pochopiť finančné aspekty dilemy, ale pri komplikovanom rozhodovaní je zvyčajne potrebné zvážiť aj ďalšie otázky.


Rozhodnite sa, či máte zručnosti a schopnosti potrebné na to, aby ste povedali áno. Ak vás niekto požiada, aby ste sa ujali úlohy alebo projektu, na ktorý nie ste pripravení, možno nebudete schopní odviesť dobrú prácu. Dokončenie úlohy alebo projektu môže byť pre vás veľmi stresujúce a osoba, ktorá vás o to požiadala, nemusí byť s výsledkom spokojná.

  • Ak teraz poviete nie a budete ďalej pracovať na svojej príprave, nabudúce budete môcť s istotou povedať áno – s vedomím, že odvediete skvelú prácu. Alebo sa pre vás daná úloha alebo projekt jednoducho nehodí. Nenastavujte sa na neúspech.[15]


Posúďte, či súhlasné stanovisko neohrozí záväzky, ktoré ste už prijali. Ak ste už teraz veľmi zaneprázdnení, premyslite si, či máte čas na to, aby ste odviedli adekvátnu prácu, čo sa od vás žiada. Ak ste napríklad zaneprázdnený študent, ktorý má už teraz veľa povinností, potom prijatie novej práce na čiastočný úväzok alebo dobrovoľníckej pozície nemusí byť najlepší nápad, ak to ohrozí vašu schopnosť plniť školské úlohy.

  • Rovnaký princíp platí aj pre ľudí, ktorí podnikajú: ak prijatie nového klienta bude znamenať kompromis v práci, ktorú robíte pre existujúcich klientov, potom budete chcieť dôkladne zvážiť svoj ďalší krok. Stojí za to riskovať stratu oboch klientov kvôli nekvalitnej práci?[16]
    [17]


Položte si otázku, či je požiadavka realistická. Niekedy ľudia žiadajú o láskavosť alebo hľadajú niekoho, kto by pre nich urobil nejakú prácu, bez toho, aby skutočne vedeli, čo potrebujú, alebo bez toho, aby si premysleli rozumný spôsob, ako túto požiadavku vysloviť. Ak si nie ste istí, či je požiadavka reálna – niečo, čo sa dá urobiť -, urobte si prieskum, aby ste to zistili.

  • Nehovorte áno, pokiaľ si nie ste istí, že danú prácu možno skutočne vykonať tak, ako to osoba žiada.
  • Nebojte sa povedať „možno“ alebo sa dohodnúť na realistickom spôsobe dosiahnutia cieľa.[18]

  • Požiadajte o radu. Ak si nie ste istí, či povedať nie, opýtajte sa dôveryhodného poradcu. Ak ste študent, môže to byť učiteľ alebo profesor. Môže to byť rodič, priateľ alebo iný člen rodiny. Títo ľudia vám pomôžu vidieť „širší obraz“ a často vám môžu poskytnúť nový pohľad na vašu dilemu.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy