3 spôsoby, ako vyhrať hádku, keď viete, že sa mýlite

Je to skvelý pocit, keď sa presadíte a vyhráte spor. Niekedy však môže byť pomerne ťažké vyhrať, najmä ak viete, že sa mýlite, alebo ak je váš oponent dobre vyjadrený a inteligentný. Našťastie existujú taktiky a stratégie, ktoré môžete použiť, aby ste dokázali svoj názor a zvíťazili. Diskreditáciou oponenta a obhajobou svojho falošného príbehu môžete mať pocit, že ste vyhrali, aj keď viete, že sa mýlite.

Metóda 1 z 3:Diskreditácia oponenta


Odmietnite platnosť ich zdrojov. Ak s vami váš oponent príde s dôkazmi alebo štatistikami, urobte všetko pre to, aby ste zdiskreditovali ich zdroj. Hovorte o tom, že ich štúdia nebola dostatočne veľká alebo že spravodajstvo nebolo overené faktami alebo mu chýbala integrita. Pokúste sa vziať dôkazy, ktoré podporujú ich tvrdenia, a zdiskreditovať ich, aby ich už nemohli použiť v argumentácii.

  • Môžete tiež povedať, že organizácia alebo inštitúcia, ktorá viedla štúdiu, je kultúrne alebo politicky zaujatá.


Klásť rušivé otázky. Kladením otázok oponentovi získate kontrolu nad rozhovorom a môžete ho prinútiť hľadať správnu odpoveď. Používajte hypotetické situácie, aby ste postavili argument vášho oponenta na hlavu, aj keď je neuveriteľne nepravdepodobné, že sa hypotetická situácia stane.[1]
Spochybnite integritu a motiváciu danej osoby. Prinúťte ich, aby spochybnili sami seba a stratili dôveru vo svoje postoje.

  • Dobrá otázka, ktorú môžete položiť počas hádky, znie: „Aké dôkazy máte na to, že?“
  • Položte nerealistickú hypotetickú otázku, napríklad: „Ak by všetci muži dostali otcovskú dovolenku, čo by sa stalo, keby ľudia začali rodiť deti len preto, aby si mohli vziať voľno a dostať ho zaplatené?“


Tvrdiť, že ste autorita. Dajte jasne najavo, že máte úplnejšie a dôkladnejšie pochopenie argumentu tým, že druhému človeku navonok poviete o vedomostiach alebo skúsenostiach, ktoré máte. Cieľom je vytvoriť pocit dôveryhodnosti, ktorý presvedčí druhú osobu, že máte pravdu, aj keď si myslí, že sa mýlite.[2]

  • Na podporu svojich tvrdení použite akékoľvek profesionálne alebo spoločenské skúsenosti, ktoré máte.
  • Použitie anekdotických alebo jednorazových príbehov môže pomôcť podporiť vaše tvrdenie, aj keď v iných situáciách tieto príbehy nie sú dôveryhodné.
  • Môžete povedať niečo ako: „Pracoval som v médiách a viem, ako to funguje. Posledné desaťročie som pracoval pre významné médiá a mám lepší prehľad o veciach ako priemerný človek.“

Metóda 2 z 3: Obhajoba nesprávneho postoja


Preštudujte si fakty týkajúce sa argumentu. Ak máte podozrenie, že budete mať spor, môžete sa naň vopred pripraviť. Preskúmajte všetky aspekty a názory na argument online. Ak nebudete mať k dispozícii správne fakty, ktoré by podporili váš prípad, môže byť oveľa ťažšie vyhrať. Na podporu svojich tvrdení môžete použiť štatistiky, správy a citácie ako dôkazy. [3]

  • Nájdite populárne argumenty alebo body, ktoré podporujú vašu stranu sporu, a napodobnite ich.
  • Preskúmajte názory protistrany, aby ste poznali pravdepodobné body, ktoré môže druhá osoba predložiť, a pripravte si na tieto body repliky.


Znovu definujte pojmy. Väčšina argumentov zahŕňa zložité alebo abstraktné myšlienky, ktoré ľudia nie vždy premýšľajú, ako otvoriť. Ak sa ostatní účastníci hádky nechajú vyviesť z miery, môžete ostatných ľahko presvedčiť, aby prijali vaše definície vecí.

  • Samotný predmet argumentu sa dá nanovo definovať, ale aj keď to tak nie je, často je definovaný inými pojmami, ktoré sa dajú definovať znova.


Manipulujte so štatistikami a faktami. Preskúmajte bežné argumenty proti vám a nájdite správy alebo štúdie, ktoré sa používajú na podporu týchto argumentov. Vymyslite spôsoby, ako môžete použiť tie isté štatistické údaje na podporu svojej strany argumentu.

  • Napríklad za pokles priemeru známok v škole môžete obviniť hlúpych študentov, hoci v skutočnosti to priamo súvisí s nedostatkom zdrojov a nedostatočným počtom zamestnancov.


Obíďte predmet sporu. Vedzte, ako sa môžete mýliť a na ktoré otázky nemôžete odpovedať, a vyhýbajte sa týmto oblastiam.

  • Ak napríklad viete, že vaša morálna teória sa rozpadá na praktických príkladoch, odpovedajte nejasne vo všeobecnej rovine.
  • Niekedy môže prepínanie medzi objektívnou a subjektívnou úrovňou myslenia viesť k rôznym záverom, aj keď viete, že správne možno použiť len jednu z nich. Ak argumentujete proti subjektívnej myšlienke, prejdite na objektívnejší pohľad, zatiaľ čo ak sa objektívne mýlite, tvrdite, že váš názor je subjektívny a objektívna pravda v danom kontexte neexistuje.


Neprejavujte emócie. Stať sa emocionálnym uprostred hádky môže zahmliť vaše myšlienky, vystupňovať konflikt a dať vášmu oponentovi výhodu.[4]
Zdržte sa prejavov emócií a nezvyšujte hlas ani nekričte. Zachovajte si chladnú hlavu a cvičte sa v sebaovládaní. Ak dokážete svojho oponenta prekabátiť a prekabátiť a prinútiť ho reagovať emocionálne, budete mať v hádke navrch.

  • Ak cítite, že sa hneváte, zhlboka dýchajte a používajte mentálne predstavy na uvoľnenie. Upokojte sa tým, že budete počítať od desiatich alebo si v duchu opakovať upokojujúce slovo, napríklad „relax“.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj


Neustupujte z pozície. Ak dáte čo i len náznak toho, že viete, že sa mýlite, druhá osoba môže využiť vašu slabosť a využiť ju. Najlepší spôsob, ako tomu predísť, je opakovať svoje argumenty a neustupovať. Jediný prípad, keď by ste mali ustúpiť z nejakého názoru, je vtedy, ak to nemá žiadny vplyv na celkový výsledok sporu.

  • Príkladom toho, kedy treba ustúpiť z pozície, je napríklad: „Väzenský systém nepomáha pri recidivistoch, ale stále slúži ako trest pre zločincov.“[6]


Presmerujte rozhovor. Ak začínate prehrávať spor, môžete odviesť pozornosť na ich predchádzajúce činy, aby sa vaše prehrešky zdali menej závažné. Tento postup sa najlepšie používa, keď je hádka osobnej povahy. Pokúste sa spomenúť si na situáciu z minulosti, ktorá je podobná tejto situácii, a uveďte, kedy sa váš oponent zachoval zle alebo nevkusne. Presmerovanie rozhovoru na ich činy by mohlo zvrátiť argumentáciu vo váš prospech.

  • Môžete si napríklad povedať niečo ako: „Zdá sa, že ťa dosť rozrušilo, že som pobozkala iného chlapca. Je to preto, že ste minulý rok urobili to isté?“

Metóda 3 z 3: Kompromis s nimi


Aktívne počúvajte danú osobu. Úplne si vypočujte druhú osobu bez toho, aby ste sa do toho miešali, nesúhlasili s ňou alebo ju odsudzovali. Venujte pozornosť tomu, čo hovoria, a hovorte veci ako „Áno, rozumiem“ alebo „Hm.“ Vynaložte vedomé úsilie, aby ste ho vypočuli a interpretovali jeho slová a pokúsili sa pochopiť jeho perspektívu.[7]

  • Ďalšou taktikou aktívneho počúvania je preformulovanie ich otázky späť k nim.
  • Povedzte niečo ako: „Takže hovoríte, že sa hneváte, pretože celý deň pracujete a dom je špinavý, keď prídete domov?“


Komunikujte svoje emócie. Hovorte s druhou osobou a vysvetlite, prečo sa cítite tak, ako sa cítite. Vysvetlite, prečo ste cítili potrebu vyhrať hádku a ako sa celkovo cítite v danej situácii. Aj keď viete, že sa mýlite, neznehodnocuje to vaše emócie. Ak niekto neúmyselne zranil vaše city a začal hádku, vyčistite vzduch a vysvetlite svoje motivácie.[8]


Zmeňte svoj postoj. Pochopte, prečo chcete vyhrať, aj keď sa mýlite. Namiesto toho, aby ste o vzájomných vzťahoch a diskusiách uvažovali ako o porážke alebo víťazstve, zvážte, čo môže vzájomný kompromis priniesť pre váš život a vaše vzťahy. Usilujte sa o dohody, ktoré sú obojstranne výhodné pre všetky zúčastnené osoby.[9]
Ak vyhráte hádku, ale viete, že nemáte pravdu, dočasné uspokojenie z toho, že ste niekoho prekabátili, sa nakoniec vytratí. Najlepšie je byť sám sebou a vyhrávať argumenty, ktorým skutočne veríte.

  • Snažte sa vidieť v ľuďoch to dobré. Namiesto toho, aby ste mysleli na to, že chcete túto osobu poraziť, zvážte jej dobré osobnostné vlastnosti.

  • Priznajte svoje slabiny. Aby hádka alebo konflikt dospeli k rozumnému riešeniu pre vás oboch, musíte pochopiť, prečo chcete hádku vyhrať. Mnohokrát je to preto, že nechcete prijať pravdu alebo nechcete ukázať svoju slabosť či zraniteľnosť.[10]

    • Dosiahnutie kompromisu alebo priznanie svojej chyby môže mať lepší pocit, ako keby ste hádku „vyhrali“.
    • Ak viete, že sa mýlite, namiesto argumentácie zvážte možnosť ospravedlniť sa.
  • Odkazy