3 spôsoby, ako vymyslieť dobré comebacky

V určitom okamihu sa každý musí vysporiadať s ponižovaním zo strany druhých. Či už ide o šikanu v škole alebo nepríjemného spolupracovníka, všetci sme už niekedy boli urazení. Niektorí ľudia hovoria nepríjemné veci, aby získali pozornosť, a v niektorých prípadoch je najlepšou reakciou jednoducho ich ignorovať. Ak to však nefunguje, v určitom okamihu budete musieť reagovať. Dobrý comeback, či už humorný alebo seriózny, môže niekedy zastaviť urážky šikanujúceho.

Metóda 1 z 3:Vytváranie vtipných návratov


Zvážte situáciu. Prvým krokom pri určovaní, ako najlepšie reagovať na akúkoľvek urážku, je zamyslieť sa nad situáciou a zdrojom urážky.[1]
Najlepší spôsob reakcie závisí od toho, čo sa deje.

  • Ak je osoba, ktorá vás uráža, váš priateľ a žartuje, pokojne jej žartovanie vráťte! Ak však skutočne zranil vaše city, možno to budete chcieť prediskutovať. Ak je táto osoba naozaj vaším priateľom, nebude vám chcieť ublížiť.[2]


Rozhodnite sa pre prístup. Ak je daná osoba tyran alebo niekto iný, kto chce zraniť vaše city, rozhodnite sa, či ju chcete ignorovať alebo reagovať. Ak chcete reagovať, máte niekoľko možností:

  • Urobte vtipný comeback, aby sa cítila hlúpo.
  • Urobte úprimný návrat zameraný na zastavenie správania.
  • Skúste sa s ňou porozprávať a pokúsiť sa prísť na koreň problému.


Pozorne počúvajte a premýšľajte o spôsobe, ako druhú osobu urobiť hlupákom. Ak chcete dobre vtipne odpovedať, musíte reagovať priamo na to, čo vám druhá osoba povedala. Návrat, ktorý je mimo témy, nebude účinný ani zábavný. Ľudia to nepochopia a ty budeš ten, kto bude nakoniec vyzerať hlúpo.

  • Je ľahké zaujať sa premýšľaním o tom, čo poviete ďalej, a nevenovať pozornosť tomu, čo hovorí druhá osoba, najmä ak to, čo šikanujúci hovorí, nie je veľmi pekné. Snažte sa venovať veľkú pozornosť tomu, čo o vás hovorí. Jeho urážky by mali byť základom pre vašu odvetu.
  • Dobrý comeback je taký, pri ktorom druhá osoba vyzerá hlúpo, že vás urazila.[3]
    Vymyslite niečo, čo sa obráti proti slovám druhej osoby.
  • Ak vás napríklad niekto nazve škaredým, môžete reagovať slovami: „Škoda, že si svoju škaredú osobnosť nemôžeš vyfotiť vo Photoshope.“[4]
  • Ak niekto vtipkuje na váš účet, môžete reagovať: „Vsadím sa, že ste nad tým premýšľali celú noc.“
  • Ak niekto uráža vaše schopnosti alebo zručnosti v niečom, môžete povedať: „No, naučil som sa to tým, že som ťa pozoroval.“


Ukážte pohŕdanie alebo pobavenie. Predtým, ako prednesiete svoj comeback, musíte ukázať, že vás urážka nezranila – naopak, mali by ste dať najavo, že to, čo vám tyran povedal, považujete za hlúposť. Váš pohľad musí zodpovedať vašim slovám.[5]

  • Použite reč tela. Zdvihnite obočie, zasmejete sa, prevrátite oči. Čokoľvek, čím dáte najavo, aké smiešne sú podľa vás slová druhej osoby.


Reagujte rýchlo. Aby vtipný comeback fungoval, musíš ho dostať von hneď. Ak ste v polovici chodby, kým ju vymyslíte, nebude účinná.[6]

  • Ak vás hneď nenapadne vtipná odpoveď, je lepšie si ju nechať na inokedy. Ak ide o pretrvávajúci problém, je veľká pravdepodobnosť, že budete mať ďalšiu šancu.


Zachovajte profesionálny prístup. Ak je tyran, na ktorého reagujete, niekto, s kým pracujete, postavte sa na svoju stranu. Neprekračujte však hranicu neprofesionality.

  • Napríklad v situácii na pracovisku môže byť dobrou odpoveďou taká, ktorá poukáže na to, ako správanie šikanujúceho poškodzuje produktivitu. Neurobte takú, ktorá zosmiešňuje jej vzhľad alebo inteligenciu.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj
    Mohli by ste povedať: „Keby ste do svojej práce vložili toľko úsilia, koľko ste vložili do toho, aby ste si zo mňa uťahovali, možno by ste neboli pozadu so svojím projektom.“

Metóda 2 z 3:Používanie vážnych návratov


Nadýchnite sa. Niekedy je lepšia serióznejšia reakcia – urážlivý comeback môže v konečnom dôsledku vyprovokovať ďalšie rovnaké (alebo horšie). Stále však musíte dať tyranovi najavo, že vás jeho slová nezraňujú, aj keď ste.

  • Zhlboka sa nadýchnite. Ak ste nahnevaní, pokúste sa tento pocit nechať odísť. Hnev je to, čo chce šikanujúci vidieť, preto sa mu nepoddávajte a nedávajte ho najavo.
  • Snažte sa nasadiť „pokerovú tvár“, ktorá nedáva najavo žiadne pocity na jednu alebo druhú stranu. Môžete si to doma nacvičiť v zrkadle, aby to bolo jednoduchšie.


Pôsobte sebavedomo. Keď budete reagovať na šikanujúceho, dajte najavo, že ste sebavedomí. Nejde len o to, že nie ste nahnevaní alebo zranení – cítite sa dobre sami so sebou a a sebavedomo reagujete.

  • Postavte sa rovno a pozrite sa šikanujúcemu do očí. Hovorte pokojným, jasným hlasom.
  • Osobe, ktorá vás uráža, môžete povedať niečo také: „Vaše slová sa ma nedotýkajú“ alebo „Nenechávam sa takými ľuďmi, ako ste vy, ovplyvňovať“.“


Ukážte, že nie ste zranení. Reagujte slovne komentárom, ktorý ukazuje, že vás urážka nezranila alebo že slová šikanujúceho sú pre vás nepodstatné. Tu je niekoľko dobrých príkladov:

  • Počul som ťa, ale je mi to jedno.
  • Plytváte dychom.
  • Skutočná zrelosť.
  • Ste hotoví?
  • Páni, zistila si, že vyzerám inak ako ty.


Zvážte zahanbenie druhej osoby. Môžete zvážiť reakciu, ktorá podporuje pocit hanby pre šikanujúceho. V ideálnom prípade môžete dosiahnuť, aby sa cítila zle za to, že vás urazila. Tu je niekoľko príkladov:

  • Je mi ťa ľúto.
  • Svoju sebaúctu si budujte iným spôsobom.
  • Tvoji rodičia na teba musia byť naozaj hrdí.
  • Je smutné, že máš potrebu to robiť.


Pýtajte sa otázky, aby ste začali konverzáciu. Niektorí ľudia zistili, že je účinné reagovať na urážky otázkami, ktorých cieľom je prinútiť druhú osobu, aby sa otvorila skutočnému problému. Ak si myslíte, že osoba, ktorá vás uráža, by mohla byť otvorená rozhovoru o skutočných problémoch, ktoré ju rozčuľujú, toto by mohlo stáť za pokus.[8]

  • Ak vás napríklad niekto nazve hlupákom, môžete reagovať otázkou: „Čo presne spôsobuje, že máte pocit, že nie som inteligentný??“ Aj keď sa tým nezačne srdečný rozhovor o vlastných pocitoch nedostatočnosti alebo žiarlivosti šikanujúceho, môže ho to odzbrojiť už len tým, že je to neočakávané.

Metóda 3 z 3: Myslenie dopredu


Precvičte si svoje comebacky. Návraty sú o načasovaní a sebadôvere. Väčšina ľudí si myslí, že návraty musia byť spontánne, ale vy sa môžete zlepšiť tým, že budete trénovať.

  • Nájdite si priateľa alebo sympatickú dospelú osobu a požiadajte ju, aby urážky predniesla, aby ste si mohli precvičiť svoje reakcie. Ak sa na to necítite, môžete to skúsiť sami v zrkadle.
  • Všimnite si, ktorý štýl comebacku je pre vás najprirodzenejší. Ak máte problém v danej chvíli vymyslieť vtipnú jednohubku, potom pre vás použitie tejto taktiky nebude veľmi úspešné. Použite inú reakciu – napríklad pokerovú tvár a povedzte: „Skončil si??“, ak je to prirodzenejšie. Použite to, čo vám najlepšie vyhovuje, kým si to nebudete môcť nacvičiť a efektívne používať ostatné metódy.


Zistite niečo o svojom tyranovi. Šikanujúci sú zvyčajne veľmi sociálne inteligentní a skvelí čitatelia ľudí. Ľahko zistí, ktoré poznámky sa ľuďom dostanú pod kožu. Môžete mať prospech z budovania rovnakej zručnosti, ale používať ju na obranu namiesto agresie (ako tyran). Sledujte reakciu šikanujúceho, keď prednesiete svoj comeback, a reakciu ostatných v jeho okolí. Reagoval prekvapene? Nahnevajte sa, buďte ticho, odíďte? Potom bol použitý štýl comebacku úspešný.

  • Sledujte vzorce a robte si poznámky o tom, čo fungovalo a čo nie. Všimnite si napríklad, či sa zdá, že ho humor podnecuje. V takom prípade prejdite na ľahostajnosť alebo vážnosť.
  • Využite skupinovú dynamiku na prevzatie kontroly nad situáciou. Povedali vám reakcie ostatných pozorovateľov, že ste urobili dojem? Potom to, čo ste povedali, funguje. Vysmievali sa vám a naďalej podporovali tyrana? Potom vyskúša novú taktiku.


Nestávajte sa tyranom. Keď premýšľate o návrate, snažte sa prísť s nápadmi, ktoré urážajú správanie šikanujúceho, nie vlastnosti, ktoré nemôže zmeniť. Vaším cieľom nie je byť rovnako zlý ako šikanujúci; vaším cieľom je dosiahnuť, aby šikanovanie prestalo.[9]

  • Nepoužívajte stereotypy ani neútočte na osobu na základe jej pohlavia, etnickej príslušnosti, sexuality, náboženstva alebo iných charakteristík, ako sú napr. Je to rovnako zlé ako to, čo vám šikanujúci robí, a možno ešte horšie. Za používanie týchto druhov urážok sa tiež môžete dostať do veľkých problémov.


Dávajte si pozor, aby ste nevyprovokovali násilie. Niekedy môžu návraty viesť k ďalším urážkam. Väčšie obavy však vyvoláva skutočnosť, že niektorí tyrani môžu reagovať násilím, najmä na urážlivé comebacky. Dávajte pozor na príznaky, že osoba začína byť agresívna.

  • Dôkladne si premyslite, aké comebacky použijete, a ak sa zdá, že by mohlo dôjsť k násilnej reakcii, odstráňte sa zo situácie. Viete, či sa táto osoba už niekedy dostala do problémov za násilie? Počuli ste o tom, že by udieral alebo sa hádal s inými? Alebo je to sociálny tyran, ktorý používa len slová? Ak viete, že táto osoba bola v minulosti násilná, budete chcieť byť veľmi opatrní.
  • Sledujte fyzické náznaky násilia. Osoba sa môže dotýkať hlavy alebo tváre (trieť si tvár alebo pokožku hlavy alebo sa takmer dotýkať tváre) a zatínať päste, krútiť rukami alebo vystrkovať kĺby. Šikanujúci môže odstrániť nejaký kus odevu, napríklad klobúk alebo bundu, a môže sa mierne prikrčiť. Okrem toho sa osoba môže otočiť svojou nedominantnou stranou k vám; takže ľavák sa môže otočiť pravou stranou k vám.[10]
    Ak si všimnete niektoré z týchto správaní, nesnažte sa o návrat a ustúpte od danej osoby.
  • Nevracajte sa k vyhrážkam násilím. Šikanujúci môže pohroziť, že vás udrie alebo zbije, preto zostaňte sebavedomí. Nevyzerajte, že sa bojíte. Namiesto toho sa od šikanujúceho vzdialiť a nahlásiť hrozbu dôveryhodnej dospelej osobe.

  • Získajte pomoc. Ak vás niekto pravidelne šikanuje, vyhľadajte pomoc učiteľa, nadriadeného alebo spolupracovníka. Ak nie ste izolovaní, je menej pravdepodobné, že si vás budú tyrani vyberať.

    • Ak sa vám problém nepodarí vyriešiť neformálne, zapojte do riešenia niekoho, kto má autoritu. V žiadnej situácii by ste nemali čeliť neustálym urážkam zo strany tyrana.[11]
      Dôveryhodný zdroj
      Harvard Business Review
      Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
      Prejsť na zdroj
  • Odkazy