3 spôsoby, ako vyriešiť hádku

Hádky sú bežné vo všetkých typoch vzťahov, ale niekedy môže byť ťažké ich urovnať. Predtým, ako sa s niekým pustíte do hádky, je dôležité, aby ste sa správne naladili. Šance na dosiahnutie riešenia môžete zvýšiť aj zlepšením svojich komunikačných zručností. Ak sa zdá, že hádka stále nedosahuje záver, môžete tiež požiadať o pomoc tretiu stranu.

Metóda 1 z 3:Osvojenie si správneho myslenia


Zachovajte pokoj. Keď zažívame konflikt, naše stresové hormóny môžu zhoršiť náš úsudok a uľahčiť rýchle vystupňovanie hádky. Môžeme však použiť všímavosť a dýchanie, ktoré nám pomôžu zostať pokojní počas hádky. Zachovanie pokoja tiež umožní druhej osobe počuť to, čo hovoríme, spôsobom, akým sa správanie v hneve nedá.[1]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Zhlboka sa nadýchnite. Dýchanie je prirodzený spôsob, ako sa upokojiť, keď ste rozrušení. Spomalí srdcovú frekvenciu a upokojí vaše telo, aby ste mohli k situácii pristupovať s čistou hlavou.[2]
  • Choďte na svižnú prechádzku okolo bloku. Krátka prechádzka vám tiež môže pomôcť zhromaždiť myšlienky a upokojiť sa. Ak je to možné, ospravedlňte sa a prejdite sa niekoľkokrát okolo bloku.
  • Vizualizujte si pokojné miesto. Ak si môžete vyhradiť niekoľko minút pre seba, skúste zavrieť oči a predstaviť si pokojné miesto, napríklad pláž alebo svieži les. Predstavte si pohľady, zvuky, vône a fyzické pocity na danom mieste, ktoré vám pomôžu uvoľniť sa.[3]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj


Zamerajte sa na to, čo môžete podložiť dôkazmi. Pri hádke je ľahké katastrofizovať vlastnú pozíciu a minimalizovať pozíciu druhej osoby. Nielenže nám to bráni dostať sa k riešenému problému, ale zvyšuje to negatívne emócie počas hádky. Môže nám tiež pomôcť vidieť body druhej osoby a naučiť sa ustúpiť v otázkach, ktoré nie sú také dôležité, ako nás naše emócie viedli k presvedčeniu.[4]

  • Povedzte si: „Aké mám dôkazy o tom, že Zuzka chce prevziať projekt škôlky?“ Potom si povedzte: „Aké mám dôkazy, že Zuzana chce, aby som bol súčasťou tohto procesu?“ Týmto spôsobom si vyhradíte sekundu na analýzu situácie a upokojíte sa pred tým, ako začnete hovoriť. Naše prvotné myšlienky a pocity sú často horšie ako to, čo je v skutočnosti pravda.[5]


Snažte sa mať na zreteli záujmy druhej osoby. Nielenže vám to pomôže udržať si perspektívu, ale je to aj účinná rétorická stratégia. Ak niekto verí, že máte na mysli jeho najlepšie záujmy, je pravdepodobnejšie, že vás bude počúvať. Umožní vám to tiež prísť s riešením, ktoré bude najlepšie pre všetkých, nielen pre vás.[6]


Určite si svoj hlavný cieľ. Ak sa zameriavate na drobné detaily, môže byť užitočné zamyslieť sa nad tým, aké by mohli byť základné problémy. Ak si premyslíte, čo vlastne chcete vy a čo chce osoba, s ktorou sa hádate, možno prídete na to, že máte rovnaký cieľ a budete ochotní pristúpiť na kompromis v malých detailoch.[7]

  • Ak sa napríklad snažíte pripraviť detskú izbu pre nové bábätko, môžete si uvedomiť, že príčinou hádky je vaša túžba poskytnúť novému bábätku láskavé prostredie, a nie jednotlivé rozhodnutia týkajúce sa detskej izby.

Metóda 2 z 3: Zlepšenie komunikačných zručností


Aktívne počúvajte druhej osobe. Aktívne počúvanie je nevyhnutnou súčasťou urovnania hádky. Počúvanie s plnou pozornosťou dáva druhej osobe najavo, že vám na nej záleží. Niektoré veci, ktoré môžete urobiť, aby ste ukázali, že počúvate, zahŕňajú:[8]

  • Odložte všetky rozptyľujúce predmety, ako sú mobilné telefóny, laptopy a tablety.
  • Postaviť sa tvárou k danej osobe a nadviazať očný kontakt.
  • Zhrnutie alebo zopakovanie toho, čo chcela druhá osoba povedať, aby ste zistili, či máte pravdu. Môžete napríklad povedať: „Takže hovoríte, že zabuchnutie dverí neznamenalo, že ste boli nahnevaný?“
  • Kladenie otázok, ak je niečo nejasné. Môžete napríklad povedať niečo ako: „Je mi ľúto. Nerozumiem, čo si mal na mysli, keď si povedal, že som mal vedieť, že si rozrušený.“


Používajte výroky „ja“, aby ste znížili obranný postoj. Začínať vety slovom „ty“ môže v druhej osobe vyvolať pocit útoku, čo ju môže dostať do defenzívy. Namiesto toho sa snažte všetky svoje výroky začínať slovom „ja“, aby ste sa sústredili na svoj pohľad a vyhli sa obvineniam.[9]

  • Napríklad môžete povedať niečo ako: „Veľmi sa mi páči nápad použiť v detskej izbe pastelové farby,“ namiesto toho, aby ste povedali: „Tvoj výber farieb pre detskú izbu je príliš svetlý!“


Prevezmite zodpovednosť za svoju úlohu v konflikte. Hoci môžete mať pocit, že druhá osoba je v neporiadku, často je potrebné priznať akúkoľvek úlohu, ktorú ste zohrali pri urovnávaní hádky. Niekedy to nie je priama činnosť. Vaša zodpovednosť v tejto veci môže byť taká jednoduchá, ako keď zabudnete vyjadriť potrebu alebo želanie, alebo keď dôjde k nesprávnej komunikácii.[10]

  • Ak napríklad váš manželský partner zabudol zaplatiť účet, zvážte, či ste v tom nezohrali úlohu aj vy. Zvyčajne platíte účet? Zvyčajne pripomínate manželovi/manželke, aby ju zaplatil/a? Je oneskorené zaplatenie účtu naozaj taký veľký problém?
  • Ak chcete uznať svoju úlohu v konflikte, môžete povedať niečo ako: „Viem, že zvyčajne ti pripomínam, aby si zaplatil tento účet, a tento mesiac som to neurobil. Myslím, že v tejto situácii máme obaja určitú zodpovednosť.“


Buďte ochotní vzdať sa viny. Obviňovanie má tendenciu zhoršovať konflikty. Aj keď môžete mať v niektorých častiach sporu „pravdu“, vzťahu nepomôže, ak sa budete fixovať na obviňovanie. Namiesto toho sa pokúste o súcit a nezabudnite na svoju úlohu v konflikte.[11]

  • Ak sa napríklad hneváte na svojho manžela, že zabudol zaplatiť účet, potom môžete zvážiť, či by sa váš manžel v rovnakej situácii hneval rovnako na vás. Ako by ste sa cítili vy? Ako by ste chceli, aby sa k vám správal namiesto toho?

Metóda 3 z 3:Získanie pomoci pri urovnaní hádky


Nájdite prostredník. Ak vám pri mediácii pomôže strana, ktorá nie je do hádky zapojená, môže to všetkým zúčastneným osobám poskytnúť nadhľad a pomôcť vyriešiť konflikt. Mediátor môže pomôcť formulovať veci tak, aby bolo počúvanie jednoduchšie, najmä keď je v hre veľa alebo sú na oboch stranách veľké emócie.
[12]

  • Typ mediátora, ktorý použijete, bude závisieť od situácie. Ak ide o hádku medzi vami a iným priateľom, môžete napríklad zvážiť pomoc objektívneho priateľa. Ak ide o hádku medzi vami a kolegom, môžete požiadať o pomoc svojho personálneho manažéra. Alebo môžete navštíviť manželského poradcu, ak je hádka medzi vami a manželským partnerom.


Nájdite dôveryhodné zdroje na internete. Ak ste v situácii, keď sa jednoducho hádate o nejaký fakt, nájdite si chvíľu času na vyriešenie problému tým, že si ho jednoducho vyhľadáte na internete. Je to skvelý spôsob, ako vyriešiť jednoduchý vecný spor, napríklad o narodeniny Justina Biebera alebo o vzdialenosť medzi Zemou a Slnkom. Na tento druh otázok nebude veľa variantných odpovedí, pokiaľ z nejakého dôvodu nie je odpoveď jasná.[13]

  • Pri niektorých faktoch je však dôležité používať dôveryhodné webové stránky, teda stránky, ktoré majú určitú úroveň dôveryhodnosti na základe odborných znalostí. Napríklad na webovej stránke Audubon Society je väčšia pravdepodobnosť, že budú k dispozícii dobré informácie o biotope a strave vtáčika domového ako na osobnom blogu o pozorovaní vtákov. [14]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná spoločnosť Audubon
    Nezisková environmentálna organizácia zameraná na ochranu prírody, občiansku vedu a vedecké vzdelávanie verejnosti
    Prejsť na zdroj
  • Medzi miesta, ktoré sú takmer vždy dôveryhodné, patria webové stránky univerzít (tie, ktoré končia na .edu) a vládne webové stránky (tie, ktoré končia na .gov). Medzi ďalšie dôveryhodné zdroje so širokou škálou informácií patrí Google Scholar,[15]
    Pew Research Center,[16]
    Dôveryhodný zdroj
    Pew Research Center
    Nestranícky thinktank vykonávajúci výskum a poskytujúci informácie o verejnej mienke, demografických a sociálnych trendoch
    Prejsť na zdroj
    a viaceré hlavné spravodajské zdroje.[17]
    Pri spravodajských zdrojoch je však dôležité uvedomiť si, či sú skutočné (existuje veľa falošných spravodajských stránok),[18]
    a uvedomiť si prípadné odchýlky, ktoré by mohli mať.
  • Čím kontroverznejšia skutočnosť, tým viac je potrebné konzultovať dôveryhodné zdroje.[19]
  • Snopes.com môže byť skvelým zdrojom na overovanie faktov, pretože to je poslaním tejto stránky. Ak nájdete zdroj, o ktorom si nie ste istí, či je dôveryhodný, môžete si tam overiť, či o ňom niečo nemá Snopes.[20]


Požiadajte odborníka. Niekedy môže poskytnúť odpoveď len odborník, či už je to lekár, právnik alebo iný druh špecialistu. V závislosti od toho, čo žiadate, to môže skutočne stáť peniaze alebo si to môže vyžadovať osobnú návštevu odborníka. Mnohí odborníci, napríklad astrofyzici a molekulárni biológovia, sa však v súčasnosti zúčastňujú na sociálnych sieťach, ako je Twitter. Je možné, že sa ich na to opýtate priamo prostredníctvom tweetu.[21]
Získanie odpovede od Neila deGrasse Tysona by malo vyriešiť akýkoľvek váš astrofyzikálny vecný spor!


  • Vedieť, kedy to pustiť. Niekedy sa musíte dohodnúť, že sa nezhodnete, ak si chcete udržať vzťah. To môže zmeniť dynamiku vzťahu v závislosti od toho, o čom sa hádate. Ak to však dokážete skutočne odpustiť, môžete si s priateľom alebo známym udržať zdravý vzťah. Nie je predsa zdravé mať len priateľov, ktorí s vami vo všetkom súhlasia.[22]

    • Skúste si povedať niečo ako: „Tento spor nestojí za to, aby ste kvôli nemu stratili priateľa. Chcem prekonať tento spor a pokračovať v našom priateľstve.“
    • Zvážte, čo by vám mohlo brániť v tom, aby ste problém pustili z hlavy. Ak ide napríklad o politické nezhody, potom názory vášho priateľa môžu byť ohrozujúcou súčasťou vašej identity. Alebo ak ide o niečo, čo povedal alebo urobil váš priateľ, čo vás zranilo, potom to môže mať vplyv na vaše sebavedomie. Uvedomenie si toho, prečo je pre vás ťažké prekonať tento problém, vám môže pomôcť tým, že vám dá možnosť dôkladnejšie preskúmať samého seba.
  • Referencie