3 spôsoby, ako využiť svoju predstavivosť

Môžete využiť svoju predstavivosť, ktorá vám pomôže v mnohých situáciách. Môžete ho použiť napríklad na pomoc pri riešení problému alebo na uvoľnenie svojej kreativity pri projekte. Predstavivosť je zábavná aj vtedy, keď ju môžete používať so súrodencami alebo kamarátmi. Môžete ju dokonca použiť na minidovolenku vo svojej mysli, ktorá vám pomôže uvoľniť sa uprostred každodenných životných problémov.

Metóda 1 z 3:Využitie predstavivosti na riešenie problému


Premýšľajte o scenári bez zlyhania. To znamená, že keď premýšľate o probléme alebo situácii, predstavte si, že nemôžete zlyhať. Premýšľajte o možnostiach, o ktorých by ste za normálnych okolností neuvažovali, pretože ich považujete za riskantné. Premýšľajte o tom, aké zdroje by ste použili, keby ste mohli použiť čokoľvek, vrátane ľudí. Ako by ste vyriešili problém, keby ste mali k dispozícii akúkoľvek možnosť?[1]

  • Toto cvičenie vám môže otvoriť cestu k rôznym riešeniam. Možno sa vám nepodarí realizovať presne to riešenie, ktoré ste vymysleli, ale možno sa vám podarí vymyslieť dobrú náhradu, ktorá vás predtým nenapadla.


Spochybnite predpoklady. Niekedy je najlepším spôsobom, ako využiť svoju predstavivosť na nájdenie kreatívneho riešenia, rozbiť predpoklady, ktoré ste si o probléme vytvorili. Najprv si však musíte vytvoriť zoznam, aké sú tieto predpoklady.[2]

  • Možno je váš problém napríklad v tom, že potrebujete financovať projekt a spoločnosť nemá dostatok peňazí. Pravdepodobne ste vychádzali z predpokladu, že projekt si musí vyžiadať určitú sumu peňazí. Pravdepodobne ste tiež predpokladali, že peniaze musia pochádzať z vnútra spoločnosti.[3]
  • Skúste však tieto myšlienky spochybniť. Možno by projekt mohol stáť menej, keby ste zvolili iný prístup. Na druhej strane, možno by ste mohli získať finančné prostriedky odinakiaľ, napríklad od darcu alebo dokonca z grantu, ak ide o komunitný projekt. Skúste premýšľať mimo rámca.


Strávte nejaký čas osamote. Aj keď je lákavé okamžite hodiť svoj problém skupine, niekedy je lepšie stráviť nejaký čas premýšľaním o ňom sám. Vypnite rozptyľujúce prvky, ako je televízia a internet. Zamerajte sa výlučne na daný problém.[4]

  • Oddýchnite si od problému a zmeňte prostredie. Niekedy to stačí, aby prišla inšpirácia.


Zastavte kritiku. Pravdepodobne ste svojím najhorším kritikom, čo znamená, že sa môžete zastaviť skôr, ako sa dostanete k riešeniu. Keď sa vám v hlave objaví nový nápad, neodpisujte ho hneď ako hlúposť. Venujte mu nejaký čas na zváženie. Možno sa vám podarí rozvinúť ju do lepšej myšlienky, ktorá sa stane dokonalým riešením vášho problému.[5]


Brainstorming o vašom nápade. Brainstorming vám pomôže otvoriť predstavivosť, aby ste videli rôzne riešenia. Brainstorming môžete robiť v skupine alebo sami; obidva spôsoby môžu pomôcť zvýšiť počet nápadov, s ktorými prídete.[6]
Dôveryhodný zdroj
University of North Carolina Writing Center
Výučbová služba UNC na akademickej pôde a online, ktorá poskytuje pomoc študentom, pedagógom a iným osobám počas procesu písania
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad skúsiť napísať voľný text. Napíšte svoj problém do hornej časti strany. Keď to urobíte, začnite písať. Nekritizujte ani necenzurujte, jednoducho napíšte, čo vás napadne. Použitie tejto techniky môže pomôcť rozprúdiť vaše nápady, ako aj pomôcť vám vytvoriť súvislosti, ktoré vás nenapadli. Keď ste strávili aspoň 10 alebo 15 minút voľným písaním alebo keď máte pocit, že ste dosiahli bod zastavenia, pozrite sa späť na svoje písanie a zvýraznite alebo zakrúžkujte všetko, čo by mohlo byť užitočné.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrum pre písanie na Univerzite v Severnej Karolíne
    UNC inštruktážna služba na akademickej pôde a online, ktorá poskytuje pomoc študentom, pedagógom a iným osobám počas procesu písania
    Prejsť na zdroj
  • Ďalším spôsobom brainstormingu je vytvorenie koncepčného stromu. Môžete napríklad začať so svojím problémom v strede v rámci kruhu. Použite riadok na rozvetvenie hlavnej myšlienky inou myšlienkou. Zoskupujte podobné myšlienky pomocou riadkov. Začnite nové vetvy pre nové nápady. Táto technika je tiež dobrá na vytváranie spojení, najmä preto, že ju môžete znázorniť vizuálne.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrum pre písanie na Univerzite v Severnej Karolíne
    Inštrukčná služba UNC na akademickej pôde a online, ktorá poskytuje pomoc študentom, pedagógom a iným osobám počas procesu písania
    Prejsť na zdroj
  • V skupine sa uistite, že ste si pred stretnutím urobili brainstorming, aby ste mali čas na premyslenie. Nezabudnite cenzurovať akúkoľvek kritiku, pretože tá môže zabrániť ľuďom vnášať nápady. Vedúci môže nadhodiť tému alebo problém a potom si skupina môže navzájom vymieňať nápady.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrum pre písanie na Univerzite v Severnej Karolíne
    inštruktážna služba UNC na akademickej pôde a online, ktorá poskytuje pomoc študentom, pedagógom a iným osobám počas procesu písania
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3:Využitie predstavivosti na uvoľnenie tvorivosti


Skúste podnety. Či už sa snažíte písať, maľovať alebo riešiť problém, podnety vás môžu prinútiť premýšľať. Niekedy je najťažším krokom už len prejsť cez prázdnu stránku a podnet vás prinajmenšom rozhýbe. Podnety nemusia byť napísané. Môžu byť vizuálne, napríklad obraz alebo fotografia, alebo aj zvukové, napríklad hudobná skladba.

  • Možno sa napríklad snažíte vykresliť obraz depresívneho obdobia svojho života, ale máte problém začať. Zapnutie správnej piesne vám môže pomôcť dostať sa do nálady.
  • Ďalším príkladom je výzva na písanie, pri ktorej niekto iný vytvorí scenár alebo otázku, na ktorú budete písať, napríklad: „Ocitnete sa v tmavej miestnosti s jediným oknom. V ruke máš ceruzku a žiadne topánky. Ako ste sa tam dostali?“ Podnety na písanie nájdete v knihách o písaní a na webových stránkach o písaní.
  • Nájdite podnety, ktoré zahŕňajú 5 zmyslov. Každý význam vo vás môže vyvolať iné pocity alebo spomienky.


Urobte si čas, aby ste si to plne všimli. To znamená, že môžete často prežívať svoj deň bez toho, aby ste si skutočne všímali veci okolo seba. Vypijete rannú kávu bez toho, aby ste si všimli jej hlbokú chuť, alebo sa prejdete okolo krajiny vo vašej kancelárii bez toho, aby ste si všimli ľalie. Snažte sa viac vnímať svoje okolie. Keď si všimnete viac, môže to podnietiť vašu predstavivosť a poskytnúť vám novú perspektívu.[10]


Vyskúšajte niečo nové. Ak budete robiť stále to isté, uviaznete vo vyjazdených koľajach. Avšak aj samotné vyskúšanie novej techniky alebo pohľad na niečo z inej perspektívy môže pomôcť uvoľniť kreativitu. Niekedy stačí, ak sa budete doslova pohybovať po miestnosti, napríklad pozerať sa na projekt z podlahy alebo zhora. Inokedy možno budete musieť zvoliť iný prístup, aby ste povzbudili svoju predstavivosť, napríklad naučiť sa nový spôsob maľovania alebo iný spôsob šitia vzoru.[11]

  • Ďalším spôsobom, ako rozprúdiť dianie, je mať rôzne skúsenosti. Napríklad, možno pôjdete na symfóniu, ak ste tam nikdy neboli, alebo vyskúšate nové jedlo. Nikdy neviete, aké spojenia si váš mozog vytvorí.[12]


Sústreďte sa na proces. To znamená, že namiesto toho, aby ste mlátili hlavou o stenu, aby ste získali vopred stanovený konečný produkt, nechajte proces pomôcť definovať, čím sa váš projekt stane. Práve prostredníctvom tohto procesu môžete skúmať nápady a vybrať sa rôznymi cestami; ak sa tomuto procesu oddáte, možno prídete na niečo ešte lepšie, ako ste očakávali. Iný spôsob, ako povedať túto myšlienku, by mohol znieť: „Nebojte sa odchýliť od svojho náčrtu.“[13]

  • Navyše, aj keď sa rozhodnete, že sa vám nepáči, čo ste nakoniec získali, môžete použiť to, čo ste sa naučili, na ďalšom projekte.


Vynechajte perfekcionizmus. Ak ste perfekcionista, viete, že sa môžete tak sústrediť na to, aby ste neurobili chybu, že nemusíte dokončiť to, čo začnete, alebo ste vždy nespokojní s tým, ako to dopadne. Perfekcionizmus je forma sebakritiky, a preto vám môže brániť v tom, aby ste pokračovali v projekte alebo vyskúšali niečo nové. Preto by ste mali vyskúšať spôsoby, ako spomaliť svoju perfekcionistickú povahu.[14]

  • Pripomeňte si, že chyba nie je koniec sveta. Ak namaľujete čiaru na nesprávnom mieste na obraze, dá sa to opraviť. Prípadne vám to pomôže vydať sa novým smerom, ktorý vás ani nenapadol. Urobiť chybu je prirodzenou súčasťou života.[15]
  • Počkajte na rozhodnutie. Niekedy, keď ste uprostred projektu, sa môžete rozhodnúť, že ho chcete zrušiť a začať odznova. Dajte mu však šancu. Dokončite projekt a potom sa na ňom vyspite. Ráno sa môžete rozhodnúť, že sa vám to páči viac alebo že môžete urobiť niečo, aby ste to napravili.
  • Nerobte z toho všetko alebo nič. Pripomeňte si, že aj keď to, čo nakoniec vytvoríte, nie je dokonalé, stále to môže byť dobré.[16]


Dajte si dostatok času. Práca v časovom limite môže byť vzrušujúca a podnieti vás k tvorivosti. Môže to však byť aj stresujúce, a ak sa dostanete do stresu, môže to potlačiť vašu kreativitu. Vedzte, koľko času vy osobne potrebujete na prácu na niečom, a dajte si na to dostatok času. Stanovte si tento čas tak, aby ste sa mohli sústrediť výlučne na svoj projekt.[17]

Metóda 3 z 3:Využitie predstavivosti na uvoľnenie


Urobte si pohodlie. Toto cvičenie bude pravdepodobne fungovať lepšie, ak budete sedieť v pohodlnom kresle. Ak to však nedokážete, snažte sa čo najviac prispôsobiť tomu, kde sa nachádzate. Usaďte sa na stoličku alebo si dokonca sadnite na zem, ak chcete.[18]


Podporte svoje zameranie. Hoci túto techniku môžete použiť v rušnej oblasti, pravdepodobne sa vám bude ľahšie sústrediť, ak sa budete môcť vzdialiť na pokojné miesto. Okrem toho je najlepšie zatvoriť oči, aby ste mohli vylúčiť niektoré rušivé vplyvy.[19]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Nastavte si scénu. Môžeš si vybrať akékoľvek miesto, ktoré ti robí radosť. Skúste miesto, na ktorom ste boli na dovolenke, miesto, ktoré ste videli na obrázkoch, alebo dokonca miesto, ktoré ste si vysnívali. Dôležité je vybrať si miesto, ktoré vám robí radosť.[20]


Využívajte svoje zmysly. Teraz použite každý zo svojich zmyslov, aby ste vyvolali realitu tohto miesta. Premýšľajte o tom, ako vonia, ako chutí vzduch. Premýšľajte o tom, ako sa cítite pod nohami a aké je počasie na vašej pokožke. Vyvolať zvuky miesta, od vĺn oceánu cez vietor až po krik detí v diaľke. Nakoniec nezabudnite na vizuálnu stránku! Premýšľajte o všetkom, čo by ste videli, keby ste tam boli.[21]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


  • Stratiť sa. Pokúste sa úplne zablokovať svoje okolie. Sústreďte sa výlučne na svet, ktorý sa snažíte vytvoriť, a nechajte svoje telo, aby sa cítilo na tomto mieste namiesto toho, kde sa nachádzate. Zostaňte v tejto predstave, kým nepocítite, že sa uvoľňujete.[22]
  • Odkazy