3 spôsoby, ako z niečoho, čo vás nebaví, urobiť zvyk

Urobiť z niečoho, čo vás nebaví, zvyk môže byť náročné. Identifikácia vnútorných a vonkajších prekážok a vymýšľanie riešení prekážok vám môže pomôcť vytvoriť nový návyk. Vyskúšanie drobného návyku, nenechanie sa vykoľajiť a oslavovanie malých úspechov vám pomôže urobiť z niečoho, čo vás nebaví, súčasť vášho každodenného života.

Metóda 1 z 3:Identifikácia prekážok


Identifikujte, čo presne sa vám na danej činnosti nepáči. Aby ste si z niečoho, čo vás príliš nebaví, vytvorili návyk, musíte zistiť, čo sa vám na danej činnosti nepáči. Skúste si vziať list papiera a napísať si zoznam všetkých vecí, ktoré sa vám na danej činnosti nepáčia. Pokúste sa do svojho zoznamu zahrnúť aspoň tri položky.[1]

  • Ak sa snažíte, aby sa cvičenie stalo vaším zvykom, zamyslite sa nad tým, čo vám nie je obzvlášť príjemné, napríklad cvičenie v posilňovni alebo pocit nepohodlia v cvičebnom oblečení.
  • Ak sa vám nedarí vytvoriť si z meditácie zvyk, spíšte si zoznam toho, čo vás brzdí, napríklad pocit frustrácie, keď sa vaša myseľ túla, alebo to, že sedíte nehybne dvadsať minút.


Identifikujte vnútorné prekážky. Urobiť z niečoho, čo vás nebaví, zvyk môže znamenať prekonať niektoré prekážky, ktoré sú vo vás. Keď ste identifikovali niektoré veci, ktoré vás brzdia v tom, aby sa určitá činnosť stala zvykom, určte, ktoré položky sú vnútornými prekážkami. Vnútorné prekážky sú okolnosti, situácie alebo presvedčenia, nad ktorými máte kontrolu.[2]

  • Ak sa snažíte vytvoriť si návyk na zdravé stravovanie, vnútornou prekážkou môže byť vaša túžba jesť nezdravé občerstvenie, keď ste v strese.
  • Ak je čítanie každý večer zvykom, ktorý sa snažíte osvojiť, vnútornou prekážkou môže byť vaša túžba pozerať televíziu namiesto toho, aby ste vzali do ruky knihu.
  • Ak sa snažíte byť optimistickejší, čo sa snažíte urobiť každodenným zvykom, vnútornou prekážkou môže byť vaše presvedčenie, že ste vrodený pesimista.


Rozhodnite sa, aké prekážky sú vonkajšie. Často existujú situácie, ľudia alebo okolnosti, ktoré stoja v ceste vytvoreniu a udržaniu nových návykov. Často sú to prekážky, nad ktorými nemáte kontrolu. Urobte si zoznam vecí, nad ktorými nemáte kontrolu a ktoré vám bránia v tom, aby sa z niečoho, čo vás nebaví, stal zvyk.

  • Ak sa každý deň po práci snažíte ísť behať do miestneho parku, dopravná špička môže byť vonkajšou prekážkou, nad ktorou nemáte kontrolu.

Metóda 2 z 3: Hľadanie riešení


Aktívne vyhľadávajte riešenia svojich prekážok. Aby ste z niečoho, čo vás nebaví, urobili pravidelný zvyk, budete musieť prísť na to, ako prekonať prekážky, ktoré máte pod kontrolou. Použite internet, porozprávajte sa s priateľom alebo sa porozprávajte s členom rodiny, aby ste prišli na riešenia na prekonanie vnútorných prekážok. Tieto riešenia sa budú líšiť v závislosti od vašej konkrétnej situácie a návyku, ktorý si chcete vytvoriť.[3]

  • Ak vám napríklad dopravná špička bráni v tom, aby sa cvičenie stalo vašim každodenným zvykom, mali by ste zvážiť cvičenie doma alebo v inom dennom čase.
  • Ak je zdravé stravovanie návyk, ktorý si chcete osvojiť, skúste odstrániť prekážky, ako sú nezdravé potraviny z mrazničky, chladničky a špajze.
  • Ak je upratovanie domu niečo, čím pohŕdate, skúste si kúpiť nové čistiace prostriedky, ktoré by vám tento proces mohli spríjemniť, napríklad ľahký vysávač alebo univerzálny čistiaci prostriedok s lákavou vôňou.
  • Ak je čítanie literatúry faktu úplnou otravou, skúste si osvojiť nový čitateľský návyk prostredníctvom časopisov, ktoré sa venujú aktuálnym udalostiam a problémom.

Konajte podľa svojho nového návyku hneď teraz. Najlepší čas na začatie nového návyku je teraz. Odkladanie len zvýši vaše váhanie a môže znížiť vaše šance na úspech. Pokúste sa bojovať s akýmikoľvek výhovorkami, ktoré môžete mať. Jednoducho vyjdite von a začnite s novým návykom.[4]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

  • Namiesto toho, aby ste sa zaoberali tým, prečo je zlý deň na začiatok, premýšľajte o tom, prečo by mohol byť dobrý deň na začiatok. Môže byť napríklad skvelé počasie na beh alebo môžete mať voľný čas navyše.


Experimentujte s drobnými návykmi. Urobiť z niečoho, čo neznášate, každodenný zvyk môže byť mimoriadne ťažké. Keď si začínate osvojovať nový zvyk, možno si kladiete príliš vysoké ciele. Namiesto toho, aby ste sa snažili dosiahnuť cieľ, ktorý sa môže zdať nedosiahnuteľný, skúste radšej robiť malé kroky. Keď sa vám podarí rozbehnúť drobný zvyk, podniknite kroky smerom k zvýšeniu frekvencie, kvality alebo trvania vášho nového zvyku.[5]
Zdroj experta
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

  • Ak máte problém meditovať dvadsať minút každý deň, skúste namiesto toho meditovať desať minút každý deň.
  • Ak je pre vás ťažké odstrániť zo svojho života všetky negatívne myšlienky a rozhovory, skúste si vyhradiť jeden deň v týždni, keď sa nebudete zapájať do negatívnych rozhovorov s ostatnými.
  • Ak sa snažíte prejsť od večerného sledovania televízie k čítaniu, nesnažte sa hneď úplne vyradiť televíziu. Namiesto toho si skúste vyhradiť 30 minút na čítanie pred tým, ako sa začne vysielať váš obľúbený program.


Urobte si zoznam toho, čo vás na vašom novom zvyku baví. Aj keď sa vám na určitej činnosti, myšlienkovom procese alebo spôsobe života nemusí páčiť všetko, určite sa nájde aspoň niekoľko vecí, ktoré sa vám na vašom novom návyku páčia. Vytvorte si zoznam a umiestnite ho na viditeľné miesto, aby ste si pripomínali, že ubehnúť päť kilometrov nie je až také zlé.

  • Môžete napríklad nenávidieť beh, ale veľmi si užívať pocit, ktorý máte, keď dobehnete na koniec trasy.
  • Aj keď sa vám môže zdať, že jesť veľa ovocia a zeleniny nie je príjemné, možno si všimnete, že máte počas dňa oveľa viac energie, ako ste mali predtým. Možno tiež uznáte, že vás skúmanie nových receptov a nakupovanie ingrediencií baví.


Pripomínajte si pozitívne prínosy. Osvojenie si nových návykov je náročné a ľahko sa vám môže stať, že stratíte zo zreteľa, prečo vlastne zmenu vo svojom živote robíte. Zdravé každodenné pripomínanie vám pomôže držať sa nového návyku a pamätať na všetky skvelé veci, ktoré z neho môžu vyplynúť.

  • Skúste si urobiť zoznam dôvodov, prečo sa rozhodnete osvojiť si nový návyk. Umiestnite ho na miesto, kde ho budete mať denne na očiach.
  • Ak sa napríklad snažíte stať nefajčiarom, spíšte si zoznam všetkých finančných a zdravotných výhod, ktoré vám nefajčenie prinesie.
  • Môže pomôcť mať priateľa, ktorý tiež pracuje na rovnakom cieli, aby ste mohli diskutovať o výhodách dosiahnutia vášho cieľa a navzájom sa povzbudzovať.

Metóda 3 z 3: Aby sa váš návyk udržal


Urobte svoj nový návyk hneď po existujúcom správaní alebo návyku. Určite si zvyk alebo správanie, ktoré robíte pravidelne, a použite ho na spustenie nového návyku. Nadviazanie nového návyku na existujúci postup správania alebo návykov zvýši vaše šance na úspech.[6]

  • Ak napríklad každé ráno vstávate o siedmej a umývate si zuby, skúste začať s novým cvičením alebo meditáciou hneď po umytí zubov.
  • Ak sa snažíte, aby sa z cvičenia stal zvyk, začnite sa každý večer hneď po večeri prechádzať po okolí.


Pochopte, že vytvorenie nového návyku si vyžaduje čas. Urobiť z niečoho, čo vás nebaví, pravidelný zvyk nie je snaha, ktorá sa uskutoční zo dňa na deň. Zatiaľ čo niektorí odborníci tvrdia, že na vytvorenie nového návyku stačí dvadsaťjeden dní, iné štúdie ukázali, že to môže trvať šesťdesiatšesť dní alebo dlhšie. Ako dlho vám bude trvať, kým si vytvoríte nový návyk, závisí od vašej jedinečnej situácie, osobnosti a prostredia.[7]

  • Skúste každý deň používať pracovný list na sledovanie návykov, ktorý vám pomôže zostať sústredení a uvedomelí a postupne sa dopracovať k svojim cieľom.[8]
  • Pri cvičení väčšina ľudí neprejde z nulového cvičenia na sedem dní v týždni. Začnite s malými cieľmi 15 minút denne trikrát týždenne. Keď uvidíte, že tieto ciele plníte, bude vás to povzbudzovať k zvyšovaniu tohto množstva.


Nedovoľte, aby vás vykoľajil nejaký prešľap. Keď si z niečoho, čo je potenciálne nepríjemné, urobíte nový zvyk, je veľmi ľahké z neho vypadnúť. V skutočnosti je pravdepodobnejšie, že sa vám podarí skĺznuť alebo sa zapojíte do starých návykov, ktoré obchádzajú vaše nové návyky. Keď sa to stane, buďte na seba mierni a snažte sa nenechať sa odradiť. Zajtra je nový deň, ktorý so sebou prináša ďalšiu príležitosť, aby sa váš nový návyk udržal.[9]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Ak sa vám to nepodarí, skúste si urobiť zoznam dôvodov, prečo ste sa rozhodli osvojiť si nový zvyk, a všetkých pozitívnych krokov, ktoré ste doteraz urobili na ceste k svojim cieľom.
  • Ak sa napríklad odkloníte od svojich cieľov v oblasti zdravého stravovania a jeden večer si dáte veľkú zmrzlinu, na druhý deň ráno sa vyberte do obchodu s potravinami a zásobte sa zdravým občerstvením, ktoré vás uspokojí. Uistite sa, že si vyberáte potraviny, ktoré môžete mať ľahko dostupné doma aj na cestách.

  • Oslavujte malé úspechy. Urobiť z niečoho, čo vás nebaví, zvyk je tvrdá práca! Uistite sa, že ste si našli čas a energiu na to, aby ste sa odmenili za drobné úspechy. Sebaupevňovanie vám pomôže udržať si nový zvyk a dokonca sa ho naučíte mať radi!

    • Ak ste dva týždne úspešne cvičili, zvážte, či si nekúpite nové bežecké pančuchy alebo tenisky.
    • Skúste sa za zdravé stravovanie odmeniť hostinou, ktorá obsahuje zdravé položky, ktoré by ste nemuseli vždy kupovať, napríklad morské plody.
    • Nalepenie nálepky so smajlíkom alebo hviezdičkou na vyvesený kalendár každý deň, keď splníte svoj cieľ, vás môže motivovať a pozitívne naladiť.
  • Odkazy