3 spôsoby, ako začať deň

Niektorí ľudia sa ráno prebúdzajú plní energie a túžia čeliť dňu. Väčšina z nás sa však ocitne v situácii, keď šmátra po tlačidle snooze. To, ako začnete deň, do značnej miery udáva tón zvyšku dňa, preto je dôležité nájsť spôsob, ako začať dobre. Vďaka správnemu plánovaniu, dobrým ranným stratégiám a pozitívnemu rozpoloženiu môžete aj vy začať deň správnym spôsobom.

Metóda 1 z 3:Prebudenie pripravené na prácu


Začnite večer predtým. Prvým krokom k správnemu začiatku dňa je správne ukončenie predchádzajúcej noci. Bez dostatočného odpočinku a určitého plánovania na nadchádzajúce ráno pred spaním sa vaše šance na skvelý začiatok dňa výrazne znižujú.

  • Pripravte sa na ráno čo najviac už večer predtým. Rozložte si oblečenie, pripravte si raňajky a obed alebo si aspoň zostavte jedálny lístok. Zbaľte si tašku a nechajte si kabát, kľúče atď. na rovnakom mieste, aby ste ich nemuseli loviť. Ušetrite si ranný čas na prípravu tela a mysle na nasledujúci deň namiesto toho, aby ste lovili peňaženku vo vankúšoch na gauči.[1]
  • Podrobnejšie informácie o príprave na noc pred spaním vrátane určenia správneho času spánku, skrátenia času stráveného pri obrazovke a uvedenia tela do režimu spánku nájdete na stránke Ako sa stať ranným človekom.


Vstaňte a rozhýbte sa. Váš deň sa môže začať až vtedy, keď sa vám podarí vstať z postele. Zvyčajne je najlepšie vstať z postele čo najskôr po prebudení a postaviť si zábrany proti nutkaniu zaliezť späť pod prikrývku.

  • Správne vstávanie z postele, keď si natiahnete chrbticu, potom každú ruku a nohu, a zároveň pomaly a zhlboka dýchate, kým si sadnete a potom sa postavíte, vás môže naštartovať.[2]
  • Jednoduché kroky, ako napríklad umiestnenie budíka tak, aby ste museli prejsť cez celú miestnosť, aby ste ho vypli, postriekanie tváre vodou alebo ustlanie postele, vám môžu pomôcť vstať a udržať sa v pohybe. Opäť si môžete prečítať článok Ako byť ranným človekom, kde nájdete viac informácií.
  • Odchod z izby, aby ste sa napili vody, môže byť dvojnásobne účinný, pretože vás dostane preč z postele a pomôže proti nočnej dehydratácii, ktorá môže spôsobiť letargiu tela a mysle.[3]


Cvičenie pred raňajkami. Všetci máme v úmysle cvičiť častejšie, ale čím neskôr počas dňa si cvičenie naplánujete, tým je pravdepodobnejšie, že ho oddiali nevybavená práca alebo obyčajná únava. Postarajte sa o to ako prvé, skôr než sa vám začnú hromadiť každodenné povinnosti.

  • Cvičenie hneď po prebudení (a pred jedlom) nielenže vás zbaví ospalosti, ale aj naštartuje váš metabolizmus na celý deň.[4]
  • Aj keď vám ranný beh, jazda na bicykli alebo kickbox nepripadá do úvahy, 10 až 15 minút strávených cvičením jednoduchých jogových pozícií prináša zdravotné výhody a pomáha pripraviť telo aj myseľ na nasledujúci deň.[5]


Jedzte zdravé raňajky. Vaša matka vždy hovorila, že je to najdôležitejšie jedlo dňa, a vaše ranné jedlá môžu skutočne formovať vaše stravovacie návyky (a to, ako sa cítite) počas celého dňa. Dobré raňajky vám dodajú viac energie a sústredenia, na rozdiel od toho, keď máte žalúdok ako prázdnu jamu alebo ste ho napchali nezdravým nezdravým jedlom.[6]

  • Medzi inteligentné raňajky môže okrem iného patriť grécky jogurt s čerstvým ovocím a ľanovými semienkami, ovsená kaša so sušeným ovocím alebo zeleninová omeleta. Dobré, výživné a rýchle recepty na raňajky nájdete ľahko na internete.
  • Niektorí ľudia sú zástancami toho, aby ste každý deň jedli tie isté zdravé raňajky (napríklad zeleninovú omeletu), čím sa skráti čas strávený premýšľaním, čo si dať na raňajky, a ich následnou prípravou.
  • Ak sa vám nepozdáva predstava, že by ste si každé ráno dali tie isté raňajky, výhodným kompromisom môže byť každodenné cyklické využívanie niekoľkých zdravých možností.

Metóda 2 z 3: Nastavenie pozitívneho myslenia


Prebuďte svoje zmysly. Zahŕňa vaša rutina prebúdzanie sa na húkajúci budík, prebúdzanie sa do vedomia ponorením tváre do umývadla plného studenej vody a obarenie hrdla vypitím kávy?? Ak áno, snaha zapojiť každý zo zmyslov príjemnejším a povzbudivejším spôsobom môže pomôcť nastaviť lepší tón pre váš nový deň.[7]
[8]

  • Prirodzené slnečné svetlo signalizuje telu prechod z režimu spánku do režimu bdenia, preto sa snažte každý deň začať otvorením žalúzií. Ešte lepšie je otvoriť okno alebo ísť von. Nadýchnite sa čerstvého vzduchu, počúvajte štebot vtákov a privítajte nový deň (ak máte to šťastie, že je to vaše vonkajšie prostredie).
  • Naplňte svoju izbu teplými, príjemnými farbami, ako sú červená a modrá, pripravte si farby a vôňu čerstvých kvetov a pustite si povzbudzujúcu hudbu, to všetko vám pomôže pozitívne zapojiť vaše zmysly hneď ráno.


Sústreďte sa dovnútra, nie navonok. Keďže mnoho ľudí používa svoje smartfóny ako budík, prirodzeným prvým krokom po prebudení je kontrola e-mailov, textových správ, aktualizácií sociálnych médií, spravodajských kanálov atď. Bojujte s týmto nutkaním a prvú časť nového dňa venujte len sebe.[9]

  • Ak si môžete vyhradiť pätnásť minút, výborne. Ak zvládnete len päť, zoberte si ich. Začnite deň praktizovaním „mindfulness“ – meditácie, modlitby, rozjímania, čohokoľvek, čo vám umožní sústrediť sa dovnútra a pripraviť sa na nasledujúci deň.
  • Mnohí ľudia považujú za prospešné stráviť aspoň časť tohto času „pre seba“ sústredením sa na vďačnosť. Rozjímajte o všetkých veciach, za ktoré môžete byť vďační, počnúc možno tým, že ste vstali a dočkali sa ďalšieho dňa. Sústredenie sa na dôvody, prečo ste vďační, predtým, ako sa pustíte do prekážok dňa, môže spôsobiť, že sa vám budú zdať menej zdrvujúce alebo neprekonateľné.


Vezmite si pero a papier. V dnešnom digitálnom svete sa to môže zdať kuriózne, ale nájsť si čas na skutočné zapísanie myšlienok môže byť osviežujúce cvičenie. Pomôže vám to vizualizovať vaše myšlienky a stanoviť si ich ako vodítko pre váš deň.

  • Niektorým ľuďom pomáha zapisovanie snov z predchádzajúcej noci, aj keď v tom čase nemajú veľký zmysel. Ak vás to neoslovuje, skúste ísť úplne „retro“ a píšte si denné záznamy do denníka alebo diára?[10]
  • Ak máte tendenciu prebúdzať sa už vystresovaní zo všetkého, čo musíte v ten deň urobiť, možno vám prospeje spísať si denný zoznam „to ignorovať“ (na rozdiel od bežnejšej variety „to do“). Spíšte si veci, ktoré dnes nie je potrebné riešiť – nepodstatné e-maily, upratovanie kúpeľne, čokoľvek – a zaviažte sa, že ich odložíte na nasledujúci deň. Zamerajte svoju energiu na to, čo môžete urobiť, nie na to, čo by ste mohli urobiť.[11]
  • Niektorí ľudia zistili, že ranný „výplach mozgu“ im pomáha sústrediť sa a dodáva im energiu na tvorivosť. Zaznamenajte si všetky nápady, schémy alebo plány, ktoré vám prídu na um hneď ráno, bez ohľadu na to, aké sú zvláštne alebo nepraktické. Berte to v najhoršom prípade ako „vyčistenie paluby“ pre vašu kreatívnu myseľ, v lepšom prípade ako zdroj inšpirácie.


Robte niečo povznášajúce, čo vás baví. Urobte si z každého rána niečo, na čo sa môžete tešiť, a vyhraďte si čas na niečo príjemné len pre seba. Ak začnete deň s úsmevom, je oveľa pravdepodobnejšie, že ho prežijete s úsmevom.

  • Nájdite si čas na čítanie povzbudzujúcej náboženskej, duchovnej alebo jednoducho príjemnej knihy. Pletenie alebo stavanie modelov. Zavolajte starému priateľovi alebo sa stretnite na káve. prečítajte svojim deťom príbeh. Milujte sa so svojím partnerom. Urobte si „šťastný čas“ súčasťou toho, ako začínate deň.[12]

Metóda 3 z 3:Začiatok vášho produktívneho dňa


Začnite s čistým štítom. Dnešok je nový deň a mali by ste ho tak aj brať, keď začínate plniť svoje produktívne úlohy. Ak máte nedokončenú prácu z predchádzajúceho dňa, odložte si ju na prvú hodinu alebo tak nejako (nikam to nevedie!).[13]

  • Ak ste do tohto momentu začali svoj deň správnym spôsobom, mali by ste mať príval energie a sústredenia, keď začnete svoj pracovný deň. Vracanie sa k včerajším nedokončeným záležitostiam môže túto energiu vyčerpať rýchlejšie ako nový začiatok. Ak musíte najprv dokončiť včerajšiu prácu, skúste ju brať ako novú úlohu na nový deň.
  • Usporiadajte si pracovný priestor tak, aby bol hneď ráno pripravený na prácu. Pravdepodobne to znamená, že na konci predchádzajúceho pracovného dňa musíte venovať niekoľko minút upratovaniu a usporiadaniu priestoru. Možno sa vám v tej chvíli bude chcieť len odísť, ale tento čas je dobre využitý, ak vám umožní byť na začiatku ďalšieho dňa produktívnejší.


Nájdite si čas na strategické plánovanie. Ak máte ranný príval energie, možno sa budete chcieť vrhnúť do práce skôr, ako sa vyčerpá. Oplatí sa vám však využiť pár minút tejto energie na naplánovanie svojho dňa a ďalších dní.[14]

  • Skôr než vaše sústredenie zakalia všetky drobnosti, ktoré sa počas pracovného dňa vyskytnú, naplánujte si, čo chcete v ten deň dosiahnuť a ako to urobíte. Stanovte si priority úloh a podľa toho si rozvrhnite čas.
  • Nesústreďte sa však len na krátkodobé. Premyslite si, ako váš denný plán zapadá do vašich väčších mesačných, ročných a dokonca kariérnych cieľov. Rozvrhujete si svoj čas tak, aby ste čo najlepšie získali povýšenie alebo ukončili semester skôr?

  • Využite svoje ranné sústredenie. Keď ste si našli pár minút na naplánovanie stratégie, nastal čas maximalizovať príval energie, ktorý v pracovný deň, dúfajme, zažívate. Aj keď sa počas prvej hodiny práce necítite príliš energickí, vaša myseľ bude pravdepodobne stále menej zahltená, ako sa stane v priebehu dňa.[15]

    • Využite tento čas na úlohu, ktorá si vyžaduje intenzívnejšie sústredenie, napríklad na písanie. Takmer určite budete teraz produktívnejší a efektívnejší ako o 16:00 (alebo o 23:00, keď na to príde).
    • Ak je to možné, odložte stretnutia, prechádzanie e-mailov a riešenie „konfliktov s ľuďmi“ na neskoršie ráno. Zamerajte svoju pozornosť čo najviac dovnútra, kým váš príval rannej energie nezačne slabnúť, a potom vpustite do svojho vnútra vonkajší svet. Opäť sa nebojte, tieto veci na vás budú čakať!
  • Odkazy