3 spôsoby, ako začať plán osobného rozvoja

V určitom okamihu chce každý vo svojom živote niečo zlepšiť alebo zmeniť. Plán osobného rozvoja vám môže pomôcť dosiahnuť ciele, o ktorých ste snívali. Či už chcete prijať nové výzvy, zvýšiť svoj pracovný výkon alebo zmeniť nezdravé návyky, vytvorenie plánu osobného rozvoja je skvelý spôsob, ako si zabezpečiť úspech.

Metóda 1 z 3:Stať sa cieľovo orientovaným


Rozhodnite sa, čo chcete zmeniť[1]
.
Získajte nový papier alebo si založte nový denník. Zaznamenajte si poznámky o oblastiach vášho života, ktoré vám nefungujú dobre. Niektorí odborníci sa domnievajú, že je lepšie zamerať sa na jeden cieľ naraz, aby ste zostali sústredení, avšak môžete mať pocit, že riešite niekoľko cieľov naraz. Uveďte konkrétne oblasti vo svojom živote, ktoré vás už mesiace alebo roky zaťažujú. Ak napríklad fajčíte, teraz je možno ten správny čas, aby ste si dali za cieľ prestať fajčiť! Oblasti, ktoré je potrebné zvážiť:

  • Zdravie a kondícia
  • Vzťahy
  • Kariéra
  • Financie
  • Zvyky a životný štýl
  • Vzdelávanie


Napíšte si svoje ciele. Vezmite si papier a začnite si písať, čo chcete dosiahnuť. Keď si svoje ciele napíšete, štúdie ukazujú, že je pravdepodobnejšie, že sa im budete venovať.[2]
Vytvorte si štyri rubriky v hornej časti stránky. Prvá rubrika by mala byť „Oblasť cieľov“ a ďalšie štyri rubriky by mali byť „Jeden mesiac“, „Šesť mesiacov“, „Jeden rok“ a „Päť rokov“.“ Ak chcete, môžete pokračovať „Desať rokov“ a tak ďalej. V rámci oblasti cieľov si urobte zoznam vecí, ktoré chcete zmeniť. Napríklad „Kariéra“ alebo „Financie.“ Potom v rámci časových rubrík uveďte, čo by ste chceli, aby sa v danom období vášho života zmenilo.

  • Uistite sa, že vaše ciele sú formulované pozitívne. Napríklad: „Budem..“ nie „možno“ alebo „dúfam…“ Čím istejšie budú vaše výroky, tým viac vás budú motivovať.
  • Pri zapisovaní svojich cieľov buďte konkrétni. Napríklad namiesto „schudnem“ skúste „schudnem 5 kíl zvýšením úrovne svojej aktivity a znížením príjmu kalórií“.“
  • V dolnej časti stránky si vytvorte časť s názvom „Akčné kroky“ a napíšte si všetky kroky, ktoré vám pomôžu posunúť sa k cieľom. Napríklad „denne prejdem jednu míľu“ alebo „každý deň budem jesť čerstvý šalát“.“


Uistite sa, že vaše ciele sú dosiahnuteľné[3]
.
Máte zručnosti, vedomosti, nástroje a zdroje na to, aby ste to dokázali? Môžete napríklad zvážiť absolvovanie večerného kurzu, investíciu do cvičebných pomôcok alebo najatie obchodného kouča. Budete sa cítiť viac inšpirovaní a pripravení na to, aby ste sa posunuli smerom k svojim cieľom, ak urobíte všetko pre to, aby ste sa pripravili.


Vyhľadajte si mentora. Väčšina úspešných podnikateľov mala na svojej ceste skvelého mentora. Nájdite si úspešného podnikateľa, športovca alebo verejne činnú osobu, ktorú obdivujete. Ak ich poznáte, spýtajte sa ich, či by mali záujem o mentorovanie. Ak ich nepoznáte, prečítajte si, ako dosiahli svoje ciele. Preštudujte si, čo robili, a nájdite inšpiráciu v ich motivácii. S najväčšou pravdepodobnosťou budú mať blog alebo článok, kde sa podelia o svoj príbeh úspechu. Napríklad: „Ako som zarobil svoj prvý milión dolárov…“[4]

Metóda 2 z 3: Verte si


Verte v seba a v proces. Prvým krokom k stanoveniu cieľov je absolútne presvedčenie a viera, že môžete uspieť. Ak neveríte, že môžete absolútne zmeniť svoj život a získať to, čo chcete, potom môžete na stanovovanie cieľov rovno zabudnúť a venovať sa niečomu inému. Ak máte pochybnosti, poobzerajte sa okolo seba. Všetko sa začalo jedinou myšlienkou! Odstráňte negatívne reči o sebe, ako napríklad „som dosť dobrý?“ Ste dosť dobrý.[5]

  • Aj keď ste v minulosti pravdepodobne urobili chyby, práve to znamená byť človekom! Stále ste úplná, celistvá ľudská bytosť s prirodzenou sebaúctou.[6]
    Zdroj experta
    Amy Wong
    Vedenie & Transformačný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.


Zaviažte sa. Ak máte pocit, že vaše odhodlanie kolíše, vytiahnite si svoje ciele a prečítajte si ich. Napíšte tiež niekoľko strán o tom, ako a prečo sa zaväzujete ku každému cieľu; prečo je pre vás dôležitý, čo pre vás znamená, prečo je výsledok potrebný a čo urobíte, aby ste ho dosiahli. Bez pevného odhodlania je nepravdepodobné, že to dotiahnete do konca. Keď prechádzate procesom dosahovania svojich cieľov, možno si budete chcieť overiť úroveň svojho odhodlania.

  • Pýtajte sa sami seba, či do toho dávate všetko, čo je vo vašich silách.
  • Skontrolujte, či sa vám darí plniť jednotlivé ciele.
  • Ak zakopnete, uistite sa, že ste ochotní sa k tomu vrátiť a pokračovať ďalej.
  • Rozhodnite sa poučiť zo svojich skúseností, či už vyhráte alebo prehráte.[7]


Vizualizujte si výsledok. Niektorí odborníci sa domnievajú, že venovať každý deň niekoľko minút vizualizácii konkrétnych cieľov môže mať významný vplyv na mieru úspechu, ktorý zažijete. V niektorých prípadoch výskum odhalil, že mentálne cvičenia sú takmer rovnako účinné ako skutočné fyzické cvičenia. Skôr ako pôjdete večer spať, skúste zavrieť oči a predstaviť si svoj úspech.[8]


Povedzte priateľovi o svojich cieľoch[9]
.
Povedzte o svojich osobných cieľoch svojmu podpornému systému, ako je rodina a priatelia, čo vás bude inšpirovať k splneniu vašich cieľov a pomôže vám upevniť záväzok, ktorý ste si dali, aby ste ich splnili. Vaši priatelia alebo členovia rodiny sa vás môžu občas spýtať, ako pokračujete, čo vás udrží v sústredení na to, čo ste si predsavzali urobiť. Bez toho, aby ste niekomu povedali o svojom cieli, by bolo jednoduchšie vzdať sa a necítiť vinu za neúspech.


Zostaňte pozitívne naladení. Všetci veľkí úspešní ľudia mali sny, ktoré sa na začiatku zdali úplne nemožné, ale namiesto toho, aby sa nechali zastaviť ťažkosťami, rozhodli sa ísť dopredu. Udržujte si pozitívnu myseľ, pretože najväčšou prekážkou vášho úspechu sú vaše myšlienky. Počas jazdy v aute alebo doma si pustite motivačné CD, ktoré vás inšpiruje a povzbudzuje a udrží vás na správnej ceste. Nezabudnite si udržať perspektívu.

  • Nerobte z molocha horu.
  • Nedovoľte, aby vás vaše nejasné obavy brzdili v tom, čo chcete robiť.
  • Nájdite optimistický pohľad na negatívnu situáciu.
  • Kultivujte a žite v pozitívnom prostredí, ako najlepšie viete.
  • Pridajte hodnotu a pozitívum do života niekoho iného.

Metóda 3 z 3: Organizácia


Vytvorte si zoznam zdrojov. Existuje mnoho spôsobov, ako sa vzdelávať, aby ste sa dozvedeli viac o oblasti, ktorú sa snažíte zlepšiť. Informovanie sa o témach, ktoré ste sa zaviazali zlepšiť, vám pomôže udržať si prehľad o najnovších zlepšeniach v oblasti vášho záujmu a udržiavať si inšpiráciu.

  • Pozrite si miestne noviny, kde nájdete komunitné vzdelávacie kurzy.
  • Choďte do miestnej knižnice, vyhľadajte si knihy a prečítajte si ich.
  • Učte sa zo skúseností a vedomostí iných ľudí a venujte sa online kurzu alebo semináru, ktorý vás bude inšpirovať.
  • Opýtajte sa priateľov, ktorí sú úspešní v oblasti, v ktorej sa chcete zlepšiť, aké zdroje používajú.


Robte si poznámky. Zapisovanie poznámok je aktívny proces, vďaka ktorému sa stanete aktívnym žiakom. Počas absolvovania seminára alebo počúvania motivačného CD si zapisujte poznámky o tom, čo ste sa dozvedeli. Ako sa to týka vašich cieľov? Robenie si poznámok udrží informácie, ktoré sa učíte, v čerstvej pamäti a tiež vám pomôže sledovať váš pokrok.


  • Svoje ciele prehodnocujte každý týždeň. Buďme úprimní, ak nebudete myslieť na svoje ciele, nedosiahnete ich. Ak pre svoje ciele nič nerobíte, sú to len želania. V stanovenom čase, možno v pondelok ráno, prehodnoťte svoj pokrok za posledný týždeň a stanovte si nové akčné kroky na nadchádzajúci týždeň, ktoré vás posunú k dosiahnutiu konečného cieľa. Čítanie vašich cieľov každý týždeň vám pomôže pripomenúť si ich dôležitosť a udrží vás v obraze, čo v živote skutočne chcete.[10]

    • Skontrolujte, či ste na dobrej ceste k dodržaniu termínu. Možno sa potrebujete viac rozhýbať a urobiť viac malých krokov na dosiahnutie svojho cieľa.
    • Uistite sa, že si kladiete dostatočné výzvy. Ak sa cieľ stáva príliš ľahko dosiahnuteľným, možno je potrebné urobiť cieľ náročnejším pridaním novej zložky. Napríklad: „Denne zabehnem dve míle“ namiesto „Denne zabehnem pol míle“.“
    • Skontrolujte, či vás vaše ciele stále inšpirujú. Ak nie, reorganizujte ich, kým sa nebudete cítiť viac nadšení.
  • Referencie