3 spôsoby, ako začať s hnutím Slow Food

Slow Food je potravinárske hnutie, ktoré sa zameriava na čisté, lokálne pripravované potraviny, ktoré chutia dobre bez toho, aby poškodzovali životné prostredie alebo vaše zdravie. Hnutie Slow Food nabáda spotrebiteľov, aby nakupovali miestne potraviny a aby sa stravovanie stalo spoločnou spoločenskou udalosťou.[1]
Možno sa budete chcieť zapojiť do hnutia Slow Food, aby ste obmedzili fastfood a boli viac informovaní o tom, odkiaľ vaše potraviny pochádzajú a ako sa pripravujú. Ak chcete začať, môžete zmeniť svoje zvyky pri nakupovaní potravín a svoj jedálniček. Môžete tiež upraviť svoj životný štýl a pridať sa k miestnej pobočke Slow Food vo vašom okolí, aby ste zostali zapojení do tohto hnutia.

Metóda 1 z 3: Nákup potravín Slow Food


Nakupujte od miestnych predajcov. Hnutie Slow Food kladie dôraz na nákup od predajcov, ktorí majú sídlo vo vašej komunite alebo oblasti. Vyhľadajte miestnych predajcov v miestnom supermarkete. Skontrolujte etiketu, či bol výrobok vyrobený miestnym výrobcom alebo vypestovaný miestnym poľnohospodárom. Skúste kupovať miestnu zeleninu, ovocie, obilniny a mliečne výrobky.[2]

  • Nakupujte na miestnych farmárskych trhoch vo vašej oblasti, aby ste mali istotu, že všetky vaše produkty pochádzajú z miestnych zdrojov a presne viete, odkiaľ pochádzajú.
  • Kontaktujte poľnohospodárov vo svojom okolí a nakupujte priamo od nich, aby ste mali prístup k čerstvým, miestnym potravinám. Zoznámte sa s miestnymi farmármi, aby ste poznali históriu svojich potravín a spôsob ich pestovania.


Nakupujte organické, geneticky nemodifikované potraviny. Kupujte potraviny, ktoré neboli geneticky modifikované, najmä ovocie a zeleninu. Zabezpečíte si tak, že budete jesť čisté potraviny, ktoré neboli nijako upravené.

  • Snažte sa nájsť potraviny, ktoré sú certifikované ako ekologické. V supermarkete budú označené ako bio.
  • Môžete sa tiež opýtať miestnych predajcov, či sú ich potraviny ekologické a geneticky nemodifikované.


Kupujte menej mäsa. Hnutie Slow Food kladie dôraz na to, aby ste v strave konzumovali menej mäsa a viac zeleniny, ovocia a obilnín. Skúste znížiť spotrebu mäsa tak, aby ste si ho dopriali len jeden až dvakrát týždenne. Ak kupujete mäso, kupujte ho od miestneho mäsiara. Uistite sa, že mäso pochádza z kvalitných zvierat, s ktorými sa dobre zaobchádzalo.

  • Menej mäsa bude tiež zodpovedať environmentálnemu aspektu hnutia Slow Food, pretože komerčná výroba mäsa môže byť náročná na životné prostredie.

Metóda 2 z 3: Pomalé stravovanie


Varte na doma pravidelne. Veľkou súčasťou hnutia Slow Food je každodenné varenie vlastných jedál doma. Snažte sa väčšinu jedál, ak nie všetky, pripravovať doma. Vytvorte si plán jedál a nakupujte suroviny na začiatku týždňa, aby ste ich mali po ruke. Pripravujte si zdravé jedlá doma z čerstvých surovín, aby ste presne vedeli, čo sa do jedla dostáva.[3]

  • Ak máte tendenciu jesť väčšinu týždňa mimo domu, urobte malé kroky a pokúste sa jeden až dva večery v týždni variť. Časom môžete prejsť na varenie väčšinu večerov v týždni a jeden večer si nechať na stravovanie vonku.


Vypestujte si vlastnú zeleninu doma. Ďalším kľúčovým aspektom hnutia Slow Food je aktívne sa zapájať do toho, odkiaľ pochádzajú vaše potraviny a ako sa pestujú. Skúste si doma vypestovať vlastnú zeleninu v záhradke alebo v skleníku.[4]

  • Začnite s malým zeleninovým políčkom na dvore alebo niekoľkými bylinkami v kvetináčoch. Časom môžete svoju záhradu rozšíriť o ďalšie druhy zeleniny, ktoré si môžete nazbierať a jesť čerstvé.
  • Vytvorte si domáci hydroponický systém, ktorý vám uľahčí pestovanie zeleniny.


Do jedál zaraďujte rozmanité potraviny. Vyhýbajte sa jedeniu tých istých vecí deň čo deň. Namiesto toho si dajte za úlohu, aby ste vo všetkých jedlách konzumovali rozmanité potraviny. Vyskúšajte rôzne druhy zeleniny alebo ovocia. Pripravujte si rôzne druhy obilnín, ako je quinoa, jačmeň a kuskus. Pridávajte do jedál rôzne bylinky a koreniny.[5]

  • Uistite sa, že váš plán stravovania zahŕňa rôzne zdroje bielkovín, mliečnych výrobkov a obilnín. Rozmanitosť zabezpečí, že budete brať stravovanie ako zábavný zážitok, pri ktorom si rozšírite chuťové bunky.


Vyhýbajte sa rýchlemu občerstveniu a baleným potravinám. Hnutie Slow Food vzniklo ako zdravá alternatíva k rýchlemu občerstveniu a baleným potravinám s vysokým obsahom prídavných látok, konzervačných látok a tukov. Držte sa ďalej od reštaurácií s rýchlym občerstvením a balených potravín v obchode s potravinami. Vyberajte si radšej čerstvé, miestne možnosti.[6]

  • Dobrým pravidlom pri nákupe potravín je zdržiavať sa po obvode obchodu, pretože tu sa zvyčajne nachádza čerstvé ovocie, zelenina a zdravý tovar.


Stravujte sa v reštauráciách, ktoré propagujú Slow Food. Ak sa rozhodnete jesť vonku, navštevujte reštaurácie, ktoré sa zameriavajú na miestne čisté potraviny. Niektoré reštaurácie uvádzajú, že sa zúčastňujú na hnutí Slow Food. Môžete sa tiež opýtať, či reštaurácia používa miestne vypestované produkty a či sa vo svojej kuchyni zameriava na žiadny alebo veľmi malý odpad.[7]

  • Reštaurácie a jedálne, ktoré pri príprave mäsa dodržiavajú zásadu „tip to tail“, sa zvyčajne považujú za súčasť hnutia Slow Food. To znamená, že pri príprave mäsa využívajú celé zviera a snažia sa, aby zo zvieraťa nič nevyplytvalo.

Metóda 3 z 3:Dodržiavanie životného štýlu Slow Food


Urobte z jedla spoločenskú udalosť s ostatnými. Hnutie Slow Food sa zameriava na spomalenie, pokiaľ ide o stravovanie a zdieľanie jedál s ostatnými. Zaveďte si zvyk na týždenné stolovanie s rodinou alebo priateľmi, pri ktorom si všetci sadnete za stôl a spoločne si vychutnáte jedlo. Využite jedlo ako miesto na rozhovor a spojenie.[8]

  • Urobte z raňajok spoločenskú udalosť, pri ktorej si sadnete s rodinou a strávite spolu čas pri káve alebo toastoch s vajíčkami.
  • Skúste v práci obedovať s ostatnými, kde sa so svojimi spolupracovníkmi podelíte o čerstvé potraviny.


Usporiadajte pravidelné večierky alebo stretnutia zamerané na stravovanie. Pripravte domáce jedlo a pozvite priateľov, priateľov priateľov a známych na večeru raz za mesiac. Pravidelne raz týždenne organizujte posedenia pri hrnci u vás doma.[9]

  • Môžete tiež vytvoriť klub večierkov, kde sa všetci striedajú v hostiteľských povinnostiach a pripravujú jedlo Slow Food, o ktoré sa môžu podeliť so všetkými.


Zasadzujte sa za založenie záhrady Slow Food vo vašej komunite alebo škole. Hnutie Slow Food má program, v rámci ktorého vám pomôžu navrhnúť a vybudovať zeleninovú záhradu vo vašej komunite alebo v škole. Kontaktujte organizáciu online a zistite, či sa vaša komunita alebo škola kvalifikuje na túto službu. Organizácia vám pomôže vysadiť a udržiavať záhradu, aby ste mali prístup k čerstvým, lokálne vypestovaným potravinám.

  • Viac informácií nájdete na stránke http://gardens.slowfoodusa.org.

  • Pridajte sa k skupine Slow Food vo vašom okolí. Hnutie Slow Food má pobočky po celých Spojených štátoch, ktoré informujú svojich členov o tom, ako sa stať súčasťou hnutia, a podporujú vás, keď sa viac zapájate. Ak sa chcete stať členom niektorej z kapitol, musíte zaplatiť malý, daňovo odpočítateľný členský poplatok. Vyhľadajte na internete pobočku vo svojom meste alebo obci.[10]

    • Svojím členským príspevkom podporíte aj hnutie Slow Food na miestnej a národnej úrovni, aby organizácia mohla naďalej propagovať a obhajovať životný štýl slow food.
    • Viac informácií o miestnej pobočke hnutia Slow Food nájdete na https://slowfoodusa.org/network/chapters/.
  • Odkazy