3 spôsoby, ako začať zápis do denníka

Písanie denníka je jedným z najprínosnejších a najterapeutickejších cvičení, ktorým sa môžete venovať. Váš osobný denník môže slúžiť nielen ako odtok vašich každodenných frustrácií, ale aj ako miesto, kde môžete vyjadriť svoje nádeje a sny.[1]
Odborný zdroj
Grant Faulkner, MA
Odborný spisovateľ
Rozhovor s expertom. 8. januára 2019.
Ako však začať písať tento prvý záznam? Nebojte sa, na to sme tu my! Aj keď ste úplný začiatočník, náš sprievodca vám pomôže začať s písaním denníka.

Metóda 1 z 3: Rozhodovanie o čom písať


Píšte si denník o svojom spoločenskom alebo romantickom živote. Jednou z najjednoduchších vecí, o ktorých si môžete písať denník, môže byť váš spoločenský alebo romantický život. Nakoniec budete mať veľmi malý problém začať príspevok o niečom, čo silno alebo vášnivo cítite. Premýšľajte o začatí záznamov o:

  • Vaše milostné záujmy. Napíšte o niekom, do koho ste zaľúbení, s kým ste sa práve rozišli alebo s kým ste vo vzťahu.
  • Píšte o veciach, ktoré ste robili alebo plánujete robiť s priateľmi. Ak napríklad s priateľmi plánujete veľkú oslavu, napíšte o nej.


Napíšte o svojich osobných myšlienkach. Možno najterapeutickejšou témou na písanie sú vaše hlboké osobné myšlienky. Môžu to byť myšlienky, o ktoré sa nechcete podeliť s niekým iným, ale mohli by ste sa cítiť pohodlne pri písaní do denníka.[2]
Zdroj experta
Grant Faulkner, MA
Odborný spisovateľ
Rozhovor s odborníkom. 8. januára 2019.
Začnite príspevky na:

  • Vaše nádeje a sny do budúcnosti. Napíšte napríklad o svojej vízii svojho života v budúcnosti.
  • Osobné pochybnosti. Zamyslite sa napríklad nad pochybnosťami, ktoré máte o sebe alebo o svojich schopnostiach. Ak si myslíte, že ste nešikovný človek, napíšte niečo na túto tému. Mohlo by vám to pomôcť získať väčšiu sebadôveru.
  • Individuálne obavy. Napíšte napríklad o svojom strachu zo smrti, strachu zo samoty alebo strachu z toho, že nikdy nebudete niekoho milovať.[3]


Zamyslite sa nad svojím profesionálnym životom a túžbami. Skvelým spôsobom, ako začať písať denník, je využiť ho ako príležitosť písať o svojom profesionálnom živote. Toto by mal byť pomerne jednoduchý záznam do denníka, pretože budete mať o čom hovoriť. Píšte o:

  • Kde chcete byť za päť, desať alebo dvadsať rokov.
  • Veľké projekty, ktoré prebiehajú v práci.
  • Frustrácie, ktoré máte so spolupracovníkmi alebo vedením.
  • Nápady, ktoré máte na to, ako lepšie vykonávať svoju prácu alebo zefektívniť svoje podnikanie.
  • Podnikanie, ktoré by ste možno chceli začať vo svojom voľnom čase.[4]


Píšte s ohľadom na svoje publikum. Pri rozhodovaní, o čom písať, musíte mať na pamäti svoje publikum. Je to dôležité, pretože môžete písať z rôznych dôvodov. Medzi potenciálnych adresátov patria napr:

  • Terapeut. Ak píšete pre terapeuta, možno sa budete chcieť zamerať na otázky, ktoré s ním preberáte. Ak máte napríklad úzkostnú poruchu, napíšte o úzkosti, ktorú denne prežívate.
  • Rodina. Ak si v budúcnosti budete písať denník pre svoje deti, zamerajte sa na témy, ktoré by ich mohli zaujímať, napríklad na rodinné udalosti alebo rodinnú históriu.
  • vás v budúcnosti. Zamerajte sa napríklad na udalosti, ktoré si chcete v budúcnosti zapamätať, napríklad na skvelý deň, ktorý ste strávili so svojou polovičkou.[5]


Uvažujte o čomkoľvek, čo chcete. Možno najdôležitejšia vec, ktorú si treba zapamätať, je, že je v poriadku písať o čomkoľvek, čo chcete. V konečnom dôsledku je písanie denníka vašou príležitosťou preskúmať svoje myšlienky, túžby a ďalšie.

  • Nebráňte si niečo napísať, pretože si myslíte, že vás niekto odsúdi. Jednou z najlepších častí vedenia denníka je, že je to priestor určený len pre vás. Vyjadrite sa a napíšte, čo vás robí šťastnými.[6]
    Odborný zdroj
    Grant Faulkner, MA
    Profesionálny spisovateľ
    Rozhovor s odborníkom. 8. januára 2019.
  • Ak ste nervózni, že niekto môže čítať vaše súkromné myšlienky, použite denník so zámkom. Denník si môžete viesť aj na počítači a na prístup k nemu potrebujete heslo.[7]

Metóda 2 z 3:Zarámovanie zápisu


Začnite ako denný záznam. Ak sa rozhodnete začať svoje záznamy ako denný záznam, začnete tým, že si zrekapitulujete, čo ste robili na začiatku dňa. Pravdepodobne zistíte, že je to jednoduchý a účinný spôsob, ako začať písať. Nakoniec to môže viesť k angažovanejším zápisom do denníka.

  • Začni tým, že si zapíšeš denník o monotónnych každodenných činnostiach. Napríklad napíšte: „Dnes som sa zobudil o šiestej ráno a na raňajky som si dal Frosted Mini-Wheats.“
  • Použite zápis na zrekapitulovanie aktivít vášho dňa. Zahrňte dôležité diskusie, ktoré ste mali s rodinou alebo priateľmi, čo ste videli cestou do práce alebo do školy, a dokonca aj počasie.[8]


Začnite myšlienkou. Zápis môžete začať aj ako myšlienku. Tým, že začnete myšlienkou, určíte tón svojho príspevku. Nakoniec sa otvoríte možnosti vyjadriť svoje myšlienky a pocity.

  • Začnite tým, že napíšete „Dnes som šťastný.“ Pokračujte vysvetlením, prečo sa tak cítite.
  • Premýšľajte o tom, že začnete myšlienkou a potom budete v zápise pokračovať len ako v akomsi „prúde vedomia.“ Na papier si napíšte všetko, čo vám príde na um.[9]


Píšte si denník ako list. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako svoj záznam sformulovať, je list. Tým, že ho zarámujete ako list, budete ho môcť začať a písať známym a jednoduchým spôsobom. Na konci vytvoríte prirodzenú prózu s pevným príbehom.

  • Začnite tak, akoby ste si písali do budúcnosti.
  • Píšte, akoby ste písali priateľovi. Napíšte napríklad: „Drahý priateľ, už je to nejaký čas, čo som ti naposledy písal. Odvtedy sa toho toľko stalo.“
  • Buďte kreatívni a vytvorte svoj list/vstup tak, ako keby ste písali známej osobe alebo niekomu, koho by ste chceli poznať.[10]


Osvojte si prístup založený na odrážkach. Ďalším spôsobom, ako začať zápis, je vymenovať rôzne veci, ktoré sú pre vás v danom okamihu dôležité. Takto sa nebudete musieť tlačiť do toho, aby ste písali do hĺbky o jednej veci.

  • Začnite v hornej časti stránky a napíšte slovo alebo slovné spojenie, ktoré je pre vás dôležité. Ak chcete pridať viac, urobte tak.
  • Nechajte si pár riadkov a napíšte ďalšie slovo alebo slovné spojenie.
  • Pokračujte po stránke, kým nevyčerpáte nápady na veci, o ktorých by ste mohli písať.
  • Nebojte sa doplniť odrážky, kedykoľvek budete chcieť.[11]

Metóda 3 z 3:Určenie, kedy písať


Píšte v plánovanom čase. Jedným zo spôsobov, ako mnohí ľudia pristupujú k písaniu denníka, je písať každý deň v plánovanom čase.[12]
Odborný zdroj
Grant Faulkner, MA
Profesionálny spisovateľ
Rozhovor s odborníkom. 8. januára 2019.
Týmto spôsobom bude začatie zápisu také jednoduché, ako keď si v danom čase sadnete a napíšete.

  • Mnohí ľudia, ktorí si pravidelne píšu denník, si ho radi píšu tesne pred spaním večer. Týmto spôsobom sú zážitky z tohto dňa čerstvé vo vašej mysli.
  • Premýšľajte o písaní denníka ráno. Môže byť pre vás relatívne jednoduché začať zápis hneď, ako vstanete.[13]


Píšte si denník vždy, keď máte čas. Pre mnohých ľudí je ťažké nájsť si čas na to, aby každý deň začali nový záznam. Môžete teda zvoliť prístup, že príspevok začnete písať vždy, keď budete mať čas. Takto nebudete mať pocit, že ste nútení každý deň vytvárať nový záznam.

  • Denník si píšte cez víkend ráno alebo večer, keď máte čas.
  • Premýšľajte o začatí záznamov počas sviatkov alebo dní pracovného voľna.
  • Začnite zápis, keď sa vám bude chcieť.

  • Urobte si záznamy, keď máte významnú životnú udalosť. Jedným zo spôsobov, ako pristupovať k písaniu denníka, je vytvoriť záznam len vtedy, keď máte významnú životnú udalosť. Takto, keď si budete písať denník, bude veľmi ľahké začať, pretože budete mať dôležitý problém alebo udalosť, o ktorej budete písať. Medzi významné životné udalosti môžu patriť:

    • Narodenie dieťaťa
    • Svadba alebo rozvod
    • Smrť milovanej osoby
    • Začiatok novej práce
    • Sťahovanie domov[14]
  • Referencie