3 spôsoby, ako zastaviť chvenie hlasu

Chvejúci sa hlas môže byť frustrujúci a dokonca zahanbujúci. Či už prednášate na verejnosti, alebo vediete rozhovor medzi štyrmi očami, trasenie môže ľuďom sťažiť, aby vám rozumeli. To znamená, že nebudú počuť, akí ste skvelí! Ak však strávite nejaký čas cvičením dýchania a rečových cvičení, budete schopní zvládnuť chvenie a objavíte v sebe nové, sebavedomejšie.

Metóda 1 z 3: Vykonávanie dychových a rečových cvičení


Dýchajte z bránice, aby ste získali väčšiu kontrolu. Pozrite sa na seba do zrkadla a zároveň sa zhlboka nadýchnite. Ak sa vaše ramená dvíhajú, dýchate z hrudníka namiesto z bránice, čo je sval, ktorý sa nachádza priamo na spodku pľúc. Nadýchnite sa a vyskúšajte, či dokážete rozšíriť hrudný kôš smerom von bez toho, aby ste pohli ramenami alebo hrudníkom.[1]
Odborný zdroj
Amy Chapman, MA
Odborník na reč
Rozhovor s odborníkom. 18. októbra 2019.

  • Verte tomu alebo nie, skutočne to prinesie obrovský rozdiel v tom, ako hovoríte. Keďže bránica je sval, potrebuje cvičenie rovnako ako napríklad biceps. Keď zosilnie, budete oveľa lepšie ovládať svoj hlas (a chvenie), pretože silné hlasy sa spoliehajú na rovnomerné dýchanie.[2]


Rozvíjajte silu bránice, aby ste sa neustále zlepšovali. Keď zistíte, kde sa vaša bránica nachádza a ako ju používať, je čas ju posilniť. Pred sprchovaním alebo po ňom si okolo pása omotajte uterák. Nadýchnite sa a pokúste sa posunúť uterák smerom von bez toho, aby sa vám zdvihli ramená alebo hrudník. Pomaly vydychujte. Pri ďalšom výdychu vyslovte „ah.“ Urobte to desaťkrát.[3]

  • Keď vyslovíte „ah“ a zároveň dýchate z bránice, mali by ste si všimnúť, že sa vám ľahšie hovorí nahlas a rovnomerne. Cvičte stále hlasnejšie a tichšie. Môžete sa dokonca niekoľkokrát plytko nadýchnuť z hrudníka a porovnať oba zvuky.


Výdychom na sykavý zvuk zrýchlite svoj dych. Nadýchnite sa bránicou a syknite vzduch cez zuby, pričom stojíte rovno a vysoko. Toto cvičenie zopakujte desaťkrát. Dúfajme, že počas vydávania hadích zvukov nikto nepríde! Aj keď sa to môže zdať zvláštne, kontrola toho, ako rýchlo alebo pomaly uvoľňujete dych, je skvelý spôsob, ako posilniť bránicu.[4]


Cvičte hlasové cvičenia na rozšírenie hlasového rozsahu.

  • Povedzte mm-mmm (ako „to chutí dobre“ typu mm-mm) a mm-hmm. Pri týchto cvičeniach nezabudnite vždy dýchať z bránice a pomocou dychu tieto hlásky nahlas. Päťkrát zopakujte.
  • Hovorte „ney, ney, ney, ney“ nahor a nadol v hlasovom rozsahu. Hovorte tak vysoko, ako dokážete, a potom prejdite na čo najnižšiu úroveň, aby ste hovorili čo najtichšie. Bavte sa, pretože sa budete cítiť veľmi hlúpo. Opakujte desaťkrát.
  • Hovorte „ooo-eee“ stále dokola a prechádzajte celým hlasovým rozsahom. Opakujte desaťkrát.
  • Povedzte „mmmmm“ a sústreďte sa na bzučanie, ktoré by sa malo vyskytovať priamo v prednej časti tváre a okolo úst. Toto bzučanie pokračujte, kým nedokončíte svoj dych. Toto zopakujte päťkrát.


Robte jazykolamy, aby ste dosiahli lepšiu artikuláciu. Dobrá artikulácia znamená, že ľudia budú schopní zachytiť každú slabiku vašich slov. Je to mimoriadne dôležité, pretože ak ľuďom unikajú slabiky, môžu vás zle počuť alebo vôbec nepochopiť, čo hovoríte. Cvičte tieto cvičenia raz denne.[5]

  • Môžete použiť tie, ktoré sú tu uvedené, alebo si vyhľadajte také, ktoré sa vám zdajú náročné. Dýchajte čo najrýchlejšie, ale len dovtedy, kým hovoríte zreteľne.
  • Skúste: „modrý vták bliká“, „tri trestné hody“, „v koľko hodín sa zatvára predajňa náramkových hodiniek“?,“ Podivné strategické štatistiky a „čerstvo vyprážané lietajúce ryby, čerstvo vyprážané mäso.“


Prečítajte si nahlas poéziu, články alebo knihu, ktorú práve čítate. Najlepší spôsob, ako sa zlepšiť v hovorení bez trasenia, je hovoriť často. Ak chcete trénovať v situáciách s nízkym tlakom, čítajte rôzne veci nahlas. Berte to ako vystúpenie. Hovorte nahlas aj potichu, vysoko aj nízko a prepadnite emóciám. Urobte si súkromné čítanie pre priateľa, keď máte pocit, že ste pripravení na publikum.[6]

  • Ak máte konkrétny prejav, na ktorý sa pripravujete, je to ideálne! Čítajte si to nahlas každý deň.
  • Môžete sa tiež nahrávať na telefón alebo videokameru. Pozerajte alebo počúvajte prehrávanie, aby ste našli miesta na zlepšenie.

Metóda 2 z 3: Príprava tesne pred prejavom


Cvičte, aby ste sa zbavili prebytočnej energie. Ráno si choďte zabehať alebo sa prejdite po budove predtým, ako máte predniesť prejav, vystúpiť alebo viesť náročný rozhovor.


Otvorte si hrdlo vyplazením jazyka. Tesne pred prejavom alebo rečou choďte na toaletu. Vypláznite jazyk čo najďalej a s vyplazeným jazykom povedzte detskú básničku alebo jeden z jazykolamov. Aj keď to pôsobí smiešne, v skutočnosti vám to otvorí hrdlo. Vytvoríte tak v ňom viac priestoru pre zvuk, čo vám poskytne silnejší a hlasnejší hlas pri rozprávaní.[7]


Sústreďte sa tak, že budete mať nohy pevne na zemi. Je to dôležité bez ohľadu na to, či stojíte alebo sedíte. Dajte si nohy od seba približne na šírku ramien. Držte nohy rovno na zemi a nekolíšte sa, nekolísajte ani neprenášajte váhu zo strany na stranu. Toto je váš silový postoj. Prijmite ju.[8]


Narovnajte ramená, aby ste získali dobrý, otvorený postoj. Pokrčené ramená a zlé držanie tela vám v skutočnosti sťažia hlboké dýchanie. To znamená, že pre vás bude ešte ťažšie hovoriť jasne a bez trasúceho sa hlasu. Zhrbenie tiež spôsobí, že budete vyzerať nervózne, takže je to niečo, čomu sa počas verejného prejavu vyhnite z mnohých dôvodov.[9]


Spoľahnite sa na svoje dychové cvičenia. Ak sa cítite nervózni, keď sa pripravujete začať hovoriť, sústreďte sa na dýchanie. Predstierajte, že máte okolo pása uterák, a niekoľkokrát ho vystrčte. Kyslík vám dodá energiu, zatiaľ čo sústredenie sa na cvičenie upokojí vaše nervy.[10]


Tesne predtým, ako začnete hovoriť, sa napite vody. Vezmite si so sebou fľašu s vodou pre prípad, že vám nikto nedá vodu. Hydratácia udrží váš hlas čistý, a nie škrípavý a suchý.

Metóda 3 z 3:Úspešný prejav alebo rozhovor


Pôsobte sebavedomo, aj keď ste nervózni. Viete, čo robíte. Aj keď ste nervózni, nezabúdajte, že ste tvrdo pracovali, aby ste boli tam, kde ste. Usmievajte sa, stojte rovno a pozerajte sa ľuďom do očí. sebavedomé vystupovanie môže v skutočnosti zvýšiť vašu sebaistotu, takže to predstierajte, kým sa vám to podarí![11]


Začnite dôrazne a otvorene s úsmevom. Úsmev vám rozjasní tvár a zaujme vaše publikum (či už je veľké alebo len jedna osoba) hneď na začiatku. Hneď hovorte nahlas a zreteľne. Ak váš hlas znie príliš hlasno, môžete ho zmierniť, ale bude lepšie začať tak, aby vás všetci počuli.[12]

  • Dobrý začiatok vám môže pomôcť cítiť sa sebavedomejšie. Prvých pár slov bude najťažších.
  • Ak nemáte dobrý začiatok, nedovoľte, aby vás to rozrušilo alebo ešte viac znervóznilo! Napite sa vody a zhlboka sa nadýchnite, znova sa usmejte a pokračujte. Zvládnete to.


Hovorte pomaly, aby ste udržali publikum v napätí. Pravdepodobne chcete tento prejav alebo rozhovor urýchliť, aby ste ho čo najrýchlejšie dokončili. Odolajte nutkaniu! Ak budete hovoriť príliš rýchlo, stratíte pozornosť ľudí, pretože vám nebudú rozumieť.[13]

  • Niektorí ľudia v publiku si môžu robiť poznámky a nebude im vadiť, ak budete hovoriť mimoriadne pomaly.


Zvýšte hlas, aby vás všetci počuli. Premýšľajte o hlasových a dychových cvičeniach a premietajte svoj hlas tak, aby bol hlasný a jasný. Roztrasenosť pochádza z plytkého dýchania a nervozity. Ak sa zhlboka nadýchneš, aby bol tvoj hlas dostatočne silný a všetci v publiku ťa počuli, mal by sa prirodzene menej triasť.[14]

  • Silný a hlasný hlas vám automaticky dodá viac sebavedomia, aj keď sa mierne chveje. Pamätajte, že najdôležitejšie je, aby vás vaše publikum počulo a rozumelo vám.


Nadviažte očný kontakt s ľuďmi v publiku. Nepozerajte sa do poznámok viac, ako je nevyhnutne potrebné, aby ste si zapamätali, čo hovoríte. Sledujte svoje publikum. Vďaka tomu budete vyzerať sebavedomejšie a pomôže vám to udržať hrudný kôš otvorený pre dobré dýchanie.[15]

  • Ak potrebujete, zamerajte sa skôr na čelo ľudí ako na ich oči. Nebudú schopní rozoznať rozdiel.[16]


Udržujte si energiu počas celého prejavu alebo rozhovoru. Môže to byť ťažké, pretože ku koncu pravdepodobne začnete byť veľmi unavení. Tak tvrdo ste pracovali na tom, aby váš hlas bol silný a stabilný! Presadiť sa až do konca a odísť s veľkým úspechom.[17]


Ak potrebujete rýchlu prestávku, zastavte sa a napite sa vody. Ak sa cítite nervózni, hovoríte príliš rýchlo alebo sa obávate, že sa vám vráti tras, prestaňte. Je normálne, že ľudia počas prejavov alebo rozhovorov robia pauzy. Zakryte to dúškom vody, nadýchnite sa a pokračujte ďalej.[18]

  • Nedovoľte, aby vás chyby položili na lopatky. Každý (nie, naozaj každý) robí chyby. Nikto vás nebude odsudzovať, ak sa pošmyknete alebo zakopnete o slovo, alebo ak sa vám začne triasť hlas. Ľudia sa s vami možno vďaka tomu stotožnia, pretože to zažili. Pripomeňte si, že každý z vašich poslucháčov bol na vašom mieste, a pokračujte ďalej.<ref>http://www.huffingtonpost.com/nikki-stone/confident-public-
  • Odkazy