3 spôsoby, ako zastaviť hádku

Hoci hádka môže byť zdravou súčasťou vzťahu, je ľahké zájsť priďaleko a prípadne povedať niečo, čo budete ľutovať. V takomto prípade sa ocitnete uprostred hádky, ktorú treba okamžite zastaviť, aby ste zabránili emocionálnym škodám. Ak cítite, že sa vám hádka vymyká z rúk, nájdite spôsob, ako zabrániť jej zhoršeniu. Hádku môžete okamžite ukončiť tým, že opustíte miestnosť alebo si nájdete inú úlohu, ktorá zamestná vašu myseľ a odpúta ju od hádky.

Metóda 1 z 3:Slovné ukončenie hádky


Ospravedlňte sa, ak ste urobili niečo, čím ste druhému človeku ublížili. Ak ste jednoznačne v omyle, nič nezískate tým, že budete trvať na svojom a hádku preťahovať. Namiesto toho sa jasne a priamo ospravedlňte za to, čím ste danú osobu rozrušili.[1]
Ak neviete, čím ste niekoho rozrušili, opýtajte sa ho.

  • Ak ste napríklad rozčúlili priateľa tým, že ste ho kritizovali pred spoločným známym, povedzte niečo ako: „Prepáč, mal som sa tak zachovať.“ Ak sa vám podarilo rozčúliť priateľa tým, že ste ho kritizovali pred. V tej chvíli mi to pripadalo vtipné, ale teraz si uvedomujem, že som sa mýlil, a ospravedlňujem sa.“


Urobte si vtip, ktorý vás a osobu, s ktorou sa hádate, upokojí. Ak máte s osobou, s ktorou sa hádate, normálne dobré vzťahy, zmiernite hádku tým, že do rozhovoru vnesiete vtip. To bude signál, že nie ste hlboko nahnevaní a ste ochotní ukončiť hádku.[2]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj
Vyhnite sa však vtipom, ktoré sú zlomyseľné, sarkastické alebo na účet druhej osoby. Tento druh humoru hádku len zhorší.

  • Povedzte napríklad niečo ako: „Ak sa nebudeme pozerať, začneme znieť ako ten starý pár, ktorý sme videli hádať sa na promenáde!“


Zamerajte sa na vyriešenie hlavného problému, ktorý je základom hádky. Keď sa hádate s partnerom alebo starým priateľom, môže byť ľahké vyvolať starú batožinu. Ak sa hádate so známym alebo spolupracovníkom v práci, môžete byť v pokušení riešiť len povrchné problémy. Namiesto niektorého z týchto prístupov sa pokúste vzájomne vyriešiť hlavný problém bez toho, aby ste vyťahovali minulé incidenty alebo povrchné nezhody.[3]

  • Napríklad povedzte, že váš partner je na vás nahnevaný, pretože ste sa cez víkend zabávali s priateľmi. Aj keď musíte na túto sťažnosť reagovať, hlbší základný problém môže spočívať v tom, že váš partner sa vo vzťahu necíti docenený.
  • Ak si nie ste istí, čo je základným problémom, jednoducho sa spýtajte: „Aký je hlavný problém, ktorý by si chcel, aby sme tu vyriešili??“


Vysvetlite, že ste ochotní urobiť kompromis v tejto otázke. Ľudia sa často dostávajú do hádok, keď 1 alebo obaja jedinci majú pocit, že ten druhý zastáva nepružný alebo nespravodlivý postoj. V mnohých prípadoch stačí ukázať, že ste ochotní pristúpiť na kompromis, aby ste hádku ukončili hneď na mieste.[4]

  • Ak sa napríklad hádate so spolubývajúcim o to, kto je na rade s umývaním riadu, povedzte niečo ako: „Tentoraz ho umyjem ja, ale v budúcnosti by som ocenil, keby ste s priateľom umyli riad po tom, čo ste spolu pripravili veľké jedlo.“
  • Alebo ak vás kolega v práci obviní, že na projekte upútavate pozornosť, povedzte: „V tom máš možno pravdu. Rád som hrdý na svoju prácu, ale dám si nejaký čas na premyslenie toho, čo si povedal.“


Uznajte oprávnenosť pocitov druhej osoby. Aj keď sa s osobou, s ktorou sa hádate, nezhodnete na dôležitej téme, môžete jej ukázať, že rešpektujete jej pocity a emócie. Ukazuje to, že máte záujem vidieť veci z pohľadu druhej osoby a nesnažíte sa jej úmyselne ublížiť. V mnohých prípadoch to stačí na zastavenie hádky alebo aspoň na zmiernenie narastajúceho hnevu.[5]

  • Povedzte niečo ako: „Tvoje pocity sú platné a máš plné právo cítiť sa tak, ako sa cítiš. Dúfam, že som neurobil nič, kvôli čomu by si sa cítil inak.“


Buďte úprimní, pokiaľ ide o vaše vlastné pocity a emócie. Emocionálna úprimnosť môže pomôcť zmierniť hádku a zmeniť ju na produktívny rozhovor. Tým, že odhalíte svoje pocity osobe, s ktorou sa hádate, umožníte jej pochopiť, z čoho vychádzate. Skúste sa vyjadrovať pomocou výrokov začínajúcich slovami „Mám pocit, že…“ alebo odkazom na konkrétnu emóciu, ktorá vás motivuje k hádke.[6]

  • Povedzte napríklad niečo také: „Obávam sa, že to, že si ma včera večer nepolíbil na dobrú noc, môže znamenať, že ťa začínam menej priťahovať. Preto som sa celý deň správal nahnevane.“

Metóda 2 z 3:Neverbálne zastavenie hádky


Odíďte z hádky, aby ste si schladili náladu. Ak ste v koncoch s tým, ako vyriešiť hádku, fyzicky odíďte z konfrontácie. Povedzte druhej osobe: „Nemám na to náladu“ a odíďte z miestnosti. Alebo skúste povedať: „Nechcem, aby ma môj temperament premohol, takže teraz odídem.“ Dajte osobe priestor na niekoľko hodín, kým obaja vychladnete.[7]
[8]
Odborný zdroj
Maureen Taylor
Komunikačný kouč
Rozhovor s odborníkom. 24. marca 2021.

  • Pri odchode sa vyhnite búchaniu dverami alebo iným prejavom hnevu.


Choďte spať a ráno prehodnoťte svoje pocity. Ak sa hádate doma, choďte do svojej spálne a ľahnite si, aby ste si oddýchli. Choďte spať, ak môžete. Nočný odpočinok vám pomôže získať lepší pohľad na hádku ráno a pomôže aj osobe, s ktorou sa hádate, aby sa upokojila a prehodnotila svoje pocity.[9]

  • Ak sa hádate s partnerom alebo manželským partnerom a zvyčajne spíte spolu v jednej posteli, možno bude musieť 1 z vás spať na pohovke alebo v hosťovskej izbe, aby sa hádka uprostred noci nezačala odznova.


Počúvajte upokojujúcu hudbu, kým vaša zlá nálada nezmizne. Počúvanie upokojujúcej inštrumentálnej hudby je skvelý spôsob, ako sa schladiť. Pokojná pieseň vám pomôže uviesť sa do iného stavu mysle a poskytne vám čas na premyslenie všetkých problémov, ktoré sú základom hádky.[10]
Skôr ako sa vrátite k rozhovoru s osobou, s ktorou ste sa hádali, upokojte sa počúvaním hudby aspoň na 15 – 20 minút.

  • Počúvajte hudbu v inej miestnosti, ako je osoba, s ktorou ste sa hádali, aby ste neboli v pokušení znovu sa zapojiť do hádky.


Choďte na zmrzlinu alebo si pozrite film, aby ste odvrátili pozornosť oboch od hádky. Ak ste vy a osoba, s ktorou sa hádate, ochotní prerušiť hádku a naďalej spolu tráviť čas, navštívte miestnu zmrzlináreň, kino, bowling alebo kaviareň. Spoločne strávený čas pri zábave alebo jedle a pití bez hádky môže ukázať, ako zbytočná bola hádka na začiatku.[11]

  • Aktivita – ako je konzumácia zmrzliny alebo návšteva kina -, ktorá vás oboch dostane z domu do verejného priestoru, môže pomôcť, aby sa hádka zdala malá a nedôležitá.

Metóda 3 z 3:Predchádzanie budúcim hádkam


Udržujte hlas na normálnej úrovni reči. Možno sa to zdá ako samozrejmá rada, ale skvelým spôsobom, ako predísť hádke, je nezvyšovať hlas. Ak zvýšite hlas, osoba, s ktorou hovoríte, to bude považovať za prejav nepriateľstva alebo agresie. Ak máte sklon na niekoho kričať, skúste radšej zašepkať. Budete pôsobiť pokojne a rozhovor sa nestane hádkou.[12]

  • Ak zvýšite hlas, druhá osoba pravdepodobne tiež zvýši hlas a všetko sa zmení na krik.


Ak cítite, že sa situácia vyhrocuje, upokojte situáciu. To, čo začína ako relatívne slušná konverzácia, sa môže v priebehu niekoľkých minút zmeniť na hnevlivú hádku. Pokúste sa zastaviť eskaláciu rozhovoru skôr, ako sa rozhorí do veľkej hádky. Ak teda osoba, s ktorou sa hádate, začne zvyšovať hlas, vyslovovať prehnané tvrdenia alebo hovoriť veci, o ktorých viete, že ich neskôr bude ľutovať, urobte kroky na jej upokojenie.[13]

  • Povedzte niečo ako: „Nesnažím sa vás rozčúliť a bol by som radšej, keby sa z toho nestala hádka. Urobme si 5 minút prestávku a skúsme sa potom znova porozprávať.“


Nechajte druhú osobu dohovoriť skôr, ako vyjadríte svoje myšlienky. V napätej konverzácii môže byť lákavé prerušiť druhého hovoriaceho, aby ste s ním nesúhlasili alebo ho informovali o svojom názore. Ak sa však začnete navzájom prerušovať, z vyrovnaného rozhovoru sa môže rýchlo stať hádka.[14]

  • Ak vás druhá osoba preruší, povedzte niečo ako: „Záleží mi na tom, čo si myslíte, a vážim si váš názor, ale prosím vás, neprerušujte ma, keď hovorím.“

  • Vzťahujte výroky skôr na seba ako na druhú osobu. Inými slovami, skúste robiť vyhlásenia, ktoré sa začínajú slovom „ja“ a nie „ty“.“ Takýmto formulovaním viet dáte najavo, že sa snažíte druhej osobe oznámiť svoje myšlienky, a ona nebude mať pocit, že na ňu útočíte alebo jej vkladáte slová do úst. Budete môcť viesť pokojný rozhovor namiesto hádky.[15]

    • Vyhnite sa teda slovám: „Nikdy ma nepočúvaš a nerešpektuješ môj názor na čokoľvek!“ Namiesto toho skúste niečo ako: „Často mám pocit, že ma nepočuješ alebo akoby si môj názor veľmi nevážil.“
  • Odkazy