3 spôsoby, ako získať sebadôveru pri debatovaní

Debatovanie môže byť náročná a pútavá činnosť, ktorá vám umožní zmerať si svoje presvedčovacie schopnosti s presvedčovacími schopnosťami niekoho iného. Debatovanie však môže byť aj nervy drásajúcim zážitkom. Verejné vystupovanie v kombinácii s porotou môže niekedy trochu znervózniť aj skúsených debatérov. Našťastie existuje niekoľko krokov, ktoré môžete urobiť, aby ste sa počas debaty uvoľnili, čo vám umožní sústrediť sa a získať konkurenčnú výhodu.

Metóda 1 z 3:Debatovanie s dôverou


Pripravte sa na diskusiu. Mnohé debaty vám poskytnú určitý čas na preštudovanie a preskúmanie vašej témy pred samotnou debatou. Budete chcieť stráviť veľa času skúmaním témy, výskumom a prípravou svojich argumentov. Pocit, že sa v danej problematike a vo vašich argumentoch cítite dobre, môže výrazne prispieť k tomu, aby ste počas debaty zostali pokojní.Ak nepoznáte svoju stranu sporu, mali by ste preskúmať obe strany.

  • Nebojte sa skúmať stanoviská, o ktorých si možno myslíte, že nezodpovedajú smerovaniu vašej argumentácie. Môže sa stať, že vynecháte argumentačnú líniu tým, že preskočíte zdanlivo nepodstatný výskumný materiál.
  • Pri prieskume si robte veľa poznámok.
  • Ak sa o téme dozviete viac, pomôže vám to zostať flexibilným a prispôsobiť svoje argumenty počas diskusie.


Pamätajte, že publikum a debatná komisia sú na vašej strane. Aj keď to tak možno nevyzerá, publikum, porotca aj komisia chcú vidieť váš úspech. Každý účastník sa prišiel pozrieť na debatu, v ktorej sú všetci účastníci v najlepšej forme a tešia sa z nej. Obavy z toho, že publikum bude mlčky posudzovať každé vaše slovo, vás len znervóznia. Namiesto toho sa sústreďte na to, ako veľmi vám všetci fandia, aby ste sa uvoľnili a vydali zo seba to najlepšie. Osoba, ktorej sa musíte obávať, je osoba z druhého tímu. Sústreďte sa na ne a budete v poriadku.[1]

  • Publikum tam nie je preto, aby sledovalo katastrofu.
  • Počas debaty sa hodnotia len argumenty.Pamätajte, že v diskusii vás neposudzujú na základe vašich osobných skúseností. Buďte profesionálni!


Budujte dôveru vo svojom tíme. Niektoré debaty budú prebiehať medzi tímami debatérov. Ak ste v takomto tíme, budete chcieť spolupracovať, aby ste sa navzájom povzbudzovali a nadväzovali na svoje argumenty. Vedomie, že máte dobrý tím, ktorý vás podporuje, vám môže pomôcť cítiť sa počas debaty menej osamelo a sebavedomejšie.

  • Nekritizujte svojich spoluhráčov za chyby počas debaty. Sústreďte sa a vychádzajte z toho, čo členovia vášho tímu urobili správne, aby váš tím vyzeral silno.
  • Využite to, čo už vaši spoluhráči vytvorili počas svojich argumentov, na vytvorenie vlastných diskusných bodov.


Netrápte sa tým, či ste dokonalí. Hoci sa počas debaty budete chcieť snažiť vydať zo seba to najlepšie, sústredenie sa na perfekcionizmus môže vášmu výkonu v skutočnosti uškodiť. Myslenie na to, aby ste v každom okamihu povedali správnu vec, vás môže spomaliť a v skutočnosti môže spôsobiť, že urobíte chybu. Vyhnite sa obavám z dokonalej debaty a dovoľte si uvoľniť sa a vydať zo seba to najlepšie.[2]

  • Nechajte si ujsť chyby a presmerujte svoju pozornosť na to, čo chcete povedať.
  • Zamýšľanie sa nad chybou môže spôsobiť, že budete ešte nervóznejší.
  • Pozitívne naladenie a sústredenie sa na celkové smerovanie vám môže pomôcť uvoľniť sa počas debaty.


Pôsobte sebavedomo. Aj keď sa necítite sebavedomo, môžete sa správať tak, akoby ste si boli istí. Je dôležité si uvedomiť, že nebudete vyzerať tak nervózne, ako sa možno cítite. Publikum ani sudcovia si nevšimnú, ak sa počas debaty potíte alebo sa trochu trasiete. Takže aj keď sa necítite sebavedomo, môžete sa trochu uvoľniť s vedomím, že si to nikto iný nevšimne. Môže sa stať, že vás budú hodnotiť na základe vašich rečníckych zručností. Ak sa sústredíte na svoje vlastné body, mali by ste byť schopní predniesť veľmi dobrý prejav. [3]

  • Pôsobenie sebavedomia vám niekedy môže pomôcť, aby ste sa skutočne cítili sebavedomo.
  • Nezabudnite, že všetci sú tu preto, aby si vypočuli vaše argumenty, a nie aby vás posudzovali podľa toho, ako ste alebo nie ste nervózni.


Nebojte sa zapojiť rozhodcu. Môže byť ťažké vedieť, na koho sa počas debaty pozerať alebo s kým hovoriť. Možno sa necítite úplne pohodlne, keď sa pozeráte na publikum alebo na sudcu. Občasné upriamenie pozornosti na sudcu však môže byť skvelým spôsobom, ako vyzdvihnúť svoj argument. Vedomie, že sudca počul vaše argumenty a zaujíma sa o ne, vám môže pomôcť uvoľniť sa a vydať zo seba počas diskusie maximum.

  • Raz za čas kývnite na rozhodcu, aby ste ho neverbálne zapojili do svojho argumentu.
  • Uveďte veľa bodov a príkladov, ktoré si sudca všimne.
  • Ak sudca odmietol nejaký bod, nedovoľte, aby vás to znervóznilo. Buďte príjemní a presvedčení, že si vystačíte aj bez toho. V niektorých debatách to rozhodca nemusí urobiť, takže sa nestresujte

Metóda 2 z 3:Zdokonaľovanie vašich debatných zručností


Absolvujte veľa praktických debát. Tak ako pri väčšine iných zručností, aj pri debatovaní platí, že precvičovanie vašich schopností ich posilní. Počas debát sa tiež začnete cítiť oveľa pohodlnejšie, čím viac sa im budete venovať. Uistite sa, že máte dostatok praxe, aby ste zvýšili svoje zručnosti a pomohli vám cítiť sa počas ďalšej debaty uvoľnenejšie.

  • Snažte sa trénovať so svojimi debatnými skupinami tak často, ako sa len dá.
  • Môžete trénovať sami, pričom môžete zaujať obe strany argumentu.
  • Snažte sa kopírovať štýl a formu debát, do ktorých sa zapojíte.


Nájdite si svoj štýl debaty a držte sa ho. Hoci vám možno povedali jednu konkrétnu metódu, ktorou máte debatovať, nájsť si vlastný štýl môže byť veľkou pomocou. Niektorí ľudia budú radšej hovoriť rýchlo a stručne pokryjú viacero bodov. Ostatní debatéri budú radšej hovoriť pomalšie a venovať sa niekoľkým témam do hĺbky. Nech už máte akýkoľvek štýl debaty, hra na vaše silné a slabé stránky vám pomôže stať sa lepším debatérom.

  • Nebojte sa dať vo svojich argumentoch najavo svoju osobnosť.
  • Vyhnite sa tomu, aby ste sa nútili debatovať štýlom, ktorý vám nie je prirodzený.


Pracujte na tom, ako budete predkladať svoje argumenty. Sústredenie sa na to, čo hovoríte, je dôležitou súčasťou debatovania. Je však rovnako dôležité, aby ste sa sústredili na to, ako hovoríte svoje argumenty. Prednášanie argumentov správnou rečou tela a tónom môže výrazne prispieť k tomu, aby boli ešte silnejšie. Počas debát budete chcieť používať reč tela, aby ste navodili pocit sebavedomia.

  • Vyhnite sa príliš rýchlemu rozprávaniu.
  • Nezabúdajte na očný kontakt s publikom a porotcami.
  • Počas celej debaty sa nepozerajte na svoje poznámky.
  • Postavte sa rovno a vyhnite sa prekríženiu rúk.


Absolvujte niekoľko užitočných kurzov. K dispozícii je mnoho kurzov, ktoré môžu byť užitočné pre vaše debatné praktiky. Tieto kurzy vás oboznámia s históriou, formou a praxou debatovania, čo vám umožní zamyslieť sa nad vlastnými schopnosťami a zlepšiť ich. Zvážte absolvovanie niekoľkých kurzov v týchto oblastiach štúdia, ktoré vám pomôžu doplniť vaše debatné zručnosti:

  • História
  • Logika
  • Politické vedy
  • Filozofia
  • Kurzy debatovania

Metóda 3 z 3:Upokojenie sa pred debatou


Zhlboka dýchajte. Keď sú ľudia nervózni, majú tendenciu zle dýchať, čo vedie k ešte väčším pocitom úzkosti. Aby ste si pomohli v boji proti narastajúcemu pocitu nervozity, budete sa chcieť niekoľkokrát zhlboka a naplno nadýchnuť. Tieto hlboké nádychy pomôžu obnoviť normálnu frekvenciu dýchania a môžu vám pomôcť rýchlo sa upokojiť.

  • Pomaly sa nadýchnite nosom a úplne naplňte pľúca.
  • Pri výdychu nechajte svoj dych prirodzene a ľahko vyprchať z pľúc.
  • Pomaly a zhlboka sa nadýchnite toľkokrát, koľko potrebujete, aby ste sa upokojili.


Pohybujte sa. Pocity nervozity často vyústia do nadmernej energie. Táto energia môže v skutočnosti spôsobiť, že sa niekto bude cítiť nervóznejší, ak sa nechá narásť. Aby ste sa pred debatou uvoľnili, môže byť dobré rozhýbať svoje telo a vydať časť dodatočnej nervovej energie, ktorú môžete mať.

  • Mohli by ste skúsiť rozhadzovať rukami, aby ste znížili svoju nervozitu.
  • Vykonanie niekoľkých drepov, sedov alebo klikov môže pomôcť zbaviť sa prebytočnej nervovej energie.
  • Rýchla prechádzka vám môže pomôcť cítiť sa pred debatou uvoľnenejšie.


Skúste počúvať hudbu. Mnohí profesionálni športovci zistili, že počúvanie hudby pred zápasom im pomôže upokojiť sa a sústrediť sa. To isté môžete skúsiť urobiť aj pred debatou. Počúvajte obľúbenú hudbu, ktorá vám pomôže správne sa naladiť a prekonať pocity nervozity.


  • Prijmite, že ste nervózni. Je úplne normálne cítiť sa pred diskusiou nervózne. Dokonca aj skúsení debatéri a verejní rečníci môžu pociťovať nervozitu pred vystúpením pred publikum alebo porotcov. Akceptovanie nervozity vám môže pomôcť cítiť sa s ňou v pohode a nechať ju prejaviť bez toho, aby ste sa do nej zapájali.[4]
  • Odkazy