3 spôsoby, ako zistiť, či sú vaše myšlienky dôveryhodné

Dôvodov, prečo neviete, či máte dôverovať tomu, čo si myslíte, môže byť niekoľko. Napríklad ste mohli byť v minulosti fyzicky, psychicky alebo emocionálne zneužívaní alebo možno bojujete s duševnou poruchou. Môže sa stať, že si jednoducho nie ste istí svojím úsudkom kvôli skúsenostiam z minulosti. Bez ohľadu na dôvody nemusíte spochybňovať svoje myslenie. Môžete si vytvoriť spôsoby, ako zistiť, či sú vaše myšlienky dôveryhodné. Skúste si overiť fakty, obnoviť svoju sebadôveru a spoľahnúť sa na svoj podporný systém.

Metóda 1 z 3: Overovanie faktov


Hľadajte dôkazy. Hoci to už pravdepodobne robíte, možno si neuvedomujete, že to robíte. Nájdite si čas a zámerne hľadajte dôkazy, ktoré podporujú alebo spochybňujú to, čo si myslíte. Venujte pozornosť minulým skúsenostiam, tomu, čo robia a hovoria ľudia, ako aj iným dôkazom, že vaše myšlienky sú dôveryhodné.

  • Ak si napríklad myslíte, že vaša prezentácia prebieha dobre, potom to tak pravdepodobne je. Vaším dôkazom môže byť váš vlastný pocit. Mohli by ste sa však tiež poobzerať po miestnosti a hľadať dôkazy, že ľudia dávajú pozor a zaujímajú sa o to, o čom hovoríte.
  • Ďalším príkladom je, že ak si myslíte, že váš priateľ niečo skrýva, môžete hľadať dôkazy, ako napríklad, že sa správa nervózne alebo sa snaží odviesť vašu pozornosť. Majte však na pamäti, že ich správanie nemusí vždy znamenať to, čo si myslíte, že znamená. Vždy ďalej skúmajte príčinu týchto zmien. Spýtajte sa svojho priateľa čo najuctivejším spôsobom, prečo sa môže takto správať.


Klásť otázky. Keď máte myšlienku, ktorou si nie ste istí, spochybnite ju. Pýtajte sa sami seba, či to dáva zmysel, či je to pravdepodobné a či existujú dôkazy na podporu myšlienky. Je to dobrý spôsob, ako posúdiť, či majú vaše myšlienky zmysel a či existujú dôkazy, ktoré ich podporujú.

  • Ak si napríklad myslíte: „Túto skúšku zvládnem“, položte si otázky, ako napr: „Ako viem, že ju zvládnem?“, „Urobil som veci, aby som ju zvládol?“ a „Čo ešte môžem urobiť, aby som ju zvládol?“?“ Snažte sa však vyhnúť nadmernému premýšľaniu o akejkoľvek situácii, pretože to môže viesť k úzkosti.
  • Alebo napríklad, ak si myslíte, že sa do vás niekto zaľúbil, môžete sa sami seba spýtať: „Prečo si to myslím?? Je pravdepodobné, že sú do mňa zaľúbení? Prečo by sa do mňa nemali zaľúbiť?“


Cvičte si všímavosť. Všímavosť vyžaduje, aby ste venovali pozornosť a prijali to, čo cítite, vnímate a robíte v prítomnosti. Uvedomovanie si svojich myšlienok a pocitov je skvelý spôsob, ako začať zisťovať, či sú vaše myšlienky dôveryhodné.[1]
Keď si uvedomujete, ako premýšľate, môžete posúdiť, či sú tieto myšlienky dôveryhodné. Všímavosť vám môže pomôcť rozpoznať aj iné signály, ktoré vám vaše telo a okolie môžu dávať o dôveryhodnosti vašich myšlienok.

  • Namiesto multitaskingu, ktorý rozptyľuje vaše myšlienky na viacero vecí, robte vždy jednu vec a úplne sa na ňu sústreďte.
  • Byť všímavý znamená uvedomovať si všetky veci vrátane svojich myšlienok, ale tiež nechať tieto veci prejsť. Pretože keď sa príliš sústredíte na určité veci, môžete zabudnúť, že vaším jediným cieľom je jednoducho žiť a prežívať.
  • Ak sa napríklad rozprávate s priateľom, môžete vypnúť hru. Môžete si všimnúť, ako sa správajú, ako voňajú, že sa cítite napätí a že premýšľate o tom, že ich pozvete na rande.

Metóda 2 z 3: Obnovenie sebadôvery


Uvedomte si svoje silné stránky. Jedným zo skvelých spôsobov, ako obnoviť dôveru k sebe samému, je uvedomiť si svoje pozitívne vlastnosti, schopnosti a talenty.[2]
Rozpoznávanie dobrých vecí o sebe zvýši vašu celkovú sebadôveru a pomôže vám uvedomiť si, koľko toho o sebe viete a ako veľmi si môžete dôverovať.

  • Urobte si zoznam všetkých dobrých vecí, ktoré na vás sú. Zahrňte osobnostné črty, veci, ktoré dokážete, veci, ktoré ste sa naučili, atď. Môžete si napríklad napísať: vtipný, priateľský, dobrý plavec a hovorím po francúzsky. Nezabudnite sa zamerať na vlastnosti, ktoré na sebe skutočne milujete, a nie na to, čo si myslíte, že by na vás mohli milovať ostatní.
  • Vnímajte svoje silné stránky ako oblasti poznania – v ktorých môžete dôverovať svojim myšlienkam. Ak je napríklad jednou z vašich zručností háčkovanie, viete, že môžete dôverovať svojim myšlienkam týkajúcim sa výroby šálu.


Používajte pozitívnu samomluvu. Negatívne myšlienky o sebe samom môžu podkopať vašu sebadôveru, ak ich nezastavíte. Môžu spôsobiť, že budete pochybovať o svojich schopnostiach, o svojej hodnote a o svojich myšlienkach. Používanie pozitívnej samomluvy je jedným z účinných spôsobov, ako sa povzbudiť a pripomenúť si, že môžete dôverovať svojim myšlienkam.

  • Aspoň raz denne sa pochváľte. Ráno môžete začať napríklad tým, že si poviete: „Dobré ráno, ty úžasná osoba! Dnes vyzeráš skvele!“
  • Ak potrebujete, uložte si zoznam svojich silných stránok na viditeľné miesto, aby ste mali nápady, čo povedať, keď budete potrebovať použiť pozitívne samomluvy.
  • Pri každej negatívnej myšlienke si ju najprv uvedomte, potom preskúmajte, prečo máte takéto myšlienky, a nechajte negatívnu myšlienku odísť. Potom sa pokúste identifikovať tri iné pozitívne myšlienky, ktoré by ste mohli dať na jej miesto.


Začnite v malom. Svoju dôveru v seba môžete obnoviť, ak začnete dôverovať svojim myšlienkam v malých veciach.[3]
Nakoniec sa chcete dopracovať k sebavedomému prijímaniu závažných rozhodnutí, ale keďže si obnovujete dôveru v seba samého, je v poriadku začať s menšími rozhodnutiami. Keď dosiahnete dostatok malých úspechov, budete sa cítiť sebaisto, keď budete dôverovať svojim myšlienkam pri väčších veciach.

  • Vypočujte si napríklad, či máte radi chuť suši alebo vôňu levandule.
  • Dôverujte si pri rozhodovaní, napríklad o tom, čo si oblečiete, akou cestou pôjdete alebo kde budete sedieť.


Zaznamenávajte si, keď máte pravdu. Či už ide o závažné rozhodnutie alebo každodennú voľbu, zapíšte si, keď sa vaše myšlienky ukážu ako dôveryhodné. Hoci sa to môže zdať hlúpe, časom uvidíte, ako často máte pravdu. Vidieť to vám môže pomôcť zvýšiť dôveru v seba a vo svoje myšlienky.

  • Majte pri sebe denník alebo zápisník, kde si môžete zaznamenať, keď sa vaše myšlienky ukážu ako pravdivé.
  • Situáciu môžete sledovať tak, že si napíšete niekoľko slov, ktorými ju opíšete, zaznamenáte si dátum a čas alebo si jednoducho urobíte značku.
  • Často si v denníku pripomínajte, že svojim myšlienkam môžete dôverovať.


Zvládnite svoj stres. Ľudia, ktorí nedôverujú svojim myšlienkam, často zažívajú aj vysokú úroveň stresu.[4]
Tento stres môže spôsobiť, že sa budete menej sústrediť, budete viac úzkostliví a budete sa viac obávať – to všetko môže brániť tomu, aby ste mysleli jasne a dokázali dôverovať svojim myšlienkam.

  • Vo vypätých situáciách si skúste urobiť prestávku a zhlboka dýchať. Pomalý nádych a výdych môže uvoľniť vaše napätie a vyčistiť myseľ.
  • Robte veci, ktoré vás uvoľnia a povzbudia, napríklad sa venujte svojim koníčkom alebo sa dozviete viac o témach, ktoré vás zaujímajú.
  • Skúste meditovať alebo si vizualizovať seba samého uvoľneného a pokojného. Ak napríklad musíte urobiť závažné rozhodnutie, predstavte si, ako ho robíte pokojne a s dôverou.


Prijmite neistotu. V živote nie je nič isté a neexistuje spôsob, ako si byť istý, že každá vaša myšlienka je správna. Vždy bude existovať možnosť, že to, čo si myslíte, je nesprávne. Môžete sa zbaviť určitého tlaku a stresu tým, že prijmete, že väčšina vašich myšlienok bude pravdivá, ale je súčasťou života, že nie všetky budú.

  • Povedzte si: „Nikto nevie všetko. Niekedy moje myšlienky nebudú dôveryhodné, ale to neznamená, že si nemôžem dôverovať. Stáva sa to každému.“
  • Ak sa ukáže, že vaša myšlienka je mylná, nevyčítajte si to. Pripomínajte si: „Každý sa niekedy mýli a každý má niekedy pravdu.“

Metóda 3 z 3:Spoliehanie sa na svoj podporný tím


Vyhľadajte terapiu. Ak máte ľudí, ktorým môžete dôverovať a ktorí vás podporujú, bude pre vás jednoduchšie posúdiť dôveryhodnosť svojich myšlienok. Odborníci, ako sú terapeuti a poradcovia, sú dôležitou súčasťou vášho podporného tímu, pretože môžu ponúknuť návrhy a stratégie, ako zistiť, či sú vaše myšlienky správne. Môžu vám tiež pomôcť riešiť akékoľvek základné problémy, ktoré môžu spôsobovať spochybňovanie vašich myšlienok, a pomôcť vám zvýšiť sebadôveru.[5]

  • Návšteva terapie alebo návšteva poradcu aj na krátky čas vám môže pomôcť opäť si dôverovať.
  • Môžete požiadať svojho lekára, zástupcu ľudských zdrojov alebo školského poradcu o odporúčanie. Možno poviete: „Chcel by som sa s niekým porozprávať o tom, ako si opäť dôverovať. Máte nejaké odporúčania?“
  • Ak už navštevujete terapiu, porozprávajte sa so svojím terapeutom o obavách, ktoré máte v súvislosti so svojimi myšlienkami. Mohli by ste povedať niečo ako: „Mohli by sme sa porozprávať o mojich myšlienkach? Neviem, či im môžem dôverovať.“


Stráviť čas s ľuďmi, ktorým dôverujete. Vaša rodina a priatelia môžu byť skvelým zdrojom informácií, keď sa snažíte zistiť, či sú vaše myšlienky dôveryhodné. Môžu vám pomôcť overiť si fakty a pomôcť vám obnoviť dôveru v seba samého. Nájdite si čas na to, aby ste do svojho úsilia zapojili blízkych ľudí, aby ste vedeli, či môžete dôverovať svojim myšlienkam, a prijali ich podporu, keď vám ju ponúknu.

  • Vytvorte si zoznam jedného alebo dvoch blízkych ľudí, ktorí vás podporujú a sú k vám úprimní. Môžete sa ich spýtať: „V poslednom čase spochybňujem svoje myslenie. Chystám sa to prekonať, ale myslíte si, že by ste mi mohli pomôcť?“
  • Dajte im najavo, že niekedy možno budete potrebovať, aby vám pomohli skontrolovať fakty. Mohli by ste povedať: „Niekedy sa vás možno budem musieť opýtať, či sa vám niečo zdá pravdivé. Prosím, buďte ku mne úprimní.“
  • Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí vás nútia pochybovať o sebe alebo ktorí vo vás vyvolávajú zlé pocity. Ak má napríklad vaša mama nie príliš láskavú tendenciu spochybňovať každé rozhodnutie, ktoré každý urobí, možno sa na ňu nebudete chcieť obracať tak často ako na niekoho iného.

  • Pripojte sa k podpornej skupine. Pobyt v kruhu ľudí, ktorí prežívajú podobné problémy, môže byť veľkou úľavou a môže vám pomôcť vyrovnať sa so všetkými základnými problémami, ktoré môžete mať. Môže to byť tiež výborný spôsob, ako sa naučiť stratégie na určenie toho, nakoľko sú vaše myšlienky dôveryhodné.

    • Porozprávajte sa s poskytovateľom telesnej alebo duševnej starostlivosti o podporných skupinách vo vašom okolí. Mohli by ste povedať: „Chcel by som sa pridať k podpornej skupine. Poznáte v tejto oblasti nejakú, ktorá by bola pre mňa vhodná?“
    • Zoznam podporných skupín nájdete aj na stránke https://healthfinder.gov/FindServices/SearchContext.aspx?topic=833.
  • Odkazy