3 spôsoby, ako zlepšiť mentálnu jasnosť

Vaša myseľ je mocný nástroj. Mnohí z nás však majú nabitý rozvrh a nedostatok spánku, čo sťažuje nášmu mozgu podávať čo najlepší výkon. Svoju duševnú bystrosť môžete zlepšiť prostredníctvom fyzických opatrení, ako je spánok a strava, ako aj mentálnych cvičení, hádaniek a meditácie.

Metóda 1 z 3: Zostaňte oddýchnutí a zdraví


Dosiahnite dobrú kvalitu a množstvo spánku. Národná nadácia pre spánok odporúča pre optimálne zdravie a výkonnosť sedem až deväť hodín spánku za noc.[1]
Odborný zdroj
Michael Stern
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 8. júla 2020.
Väčšina ľudí to nedokáže kvôli hektickému programu alebo neschopnosti zaspať. Počas spánku sa v mozgu spracovávajú a organizujú spomienky a informácie, preto je nevyhnutné, aby ste ich mali dostatok na dosiahnutie jasnosti.[2]


Pravidelne cvičte. Vyskúšajte ľahké aeróbne cvičenie, napríklad rýchlu chôdzu, plávanie alebo príležitostnú jazdu na bicykli, aby ste zvýšili cirkuláciu kyslíka a glukózy. Cvičenie pomáha vášmu telu lepšie fungovať, a to aj vášmu mozgu. Ak sa cítite duševne zaseknutí, prechádzka vonku vám často pomôže uvoľniť myseľ a pracovať iným smerom.[3]


Dodržiavajte zdravú stravu. Udržiavanie dobrého fungovania tela je nevyhnutné pre jasnosť mysle. Ak sa cítite fyzicky dobre, vaša myseľ môže voľne pracovať.[4]
Odborný zdroj
Michael Stern
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 8 júl 2020.
Konzumujte vyvážené jedlá s nízkym obsahom cukru a s kontrolovanými porciami každé štyri až päť hodín počas dňa.


Jedzte potraviny, ktoré môžu pomôcť jasnosti mysle. Vedci začali skúmať potraviny a ich vzťah ku kognitívnym funkciám a majú niekoľko návrhov pre vašu stravu. Majte na pamäti, že väčšina z nich sú tiež len prirodzene zdravé potraviny, ktoré je dobré jesť vo všeobecnosti.[5]

  • Čokoláda
  • Zelenina vrátane karfiolu, čili papričiek, sladkých zemiakov, šťavy z červenej repy
  • Cantaloupe
  • Slnečnicové semienka
  • Ryžové otruby, obohatené raňajkové cereálie
  • Jogurt


Zabezpečte si správne živiny. Pokiaľ ide o váš mozog, nie všetky potraviny sú rovnaké. Váš mozog si vyžaduje špeciálnu výživu pre optimálny výkon.[6]

  • Zaradiť do stravy polynenasýtené tuky a tuky omega-3. Vyhýbajte sa nasýteným, trans- a hydrogenovaným tukom, pretože tie môžu mať v skutočnosti negatívny vplyv na mentálnu jasnosť.
  • Užívajte vitamíny a minerály, napríklad vitamín C, vitamín E, vitamíny skupiny B (najmä B12), horčík a zinok. Tie hrajú neoddeliteľnú úlohu pri produkcii energie, ochrane buniek a celkovom zdraví vašich orgánov. Týkajú sa nervového a imunitného systému.
  • Dbajte na prísun určitých aminokyselín, ako sú taurín a tyrozín, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri neurotransmisii. Môžu sa rýchlo vyčerpať v čase stresu, únavy, nedostatku spánku, vyčerpania alebo pri neoptimálnej strave.
  • Vyskúšajte výťažky z rastlín a bylín, ako sú bacopa monnieri, rhodiola rosea, ginkgo biloba a huperzia serrata. Tie omladzujú nervový systém a chránia pred neurodegeneráciou. Pomôžu vám cítiť sa bdelšie vďaka optimalizácii neurotransmisie.


Vyhnite sa alkoholu. Aj keď sa vám niekedy môže zdať, že alkohol vám pomáha sústrediť sa, v konečnom dôsledku vám alkohol rozmazáva mozog. Alkohol v nadmernom množstve tiež narúša správne fungovanie vášho tela, čím sťažuje vašej mysli dosiahnutie jasnosti.


Zníženie stresu. Pre väčšinu z nás je stres hlavným dôvodom, prečo sa nedokážeme sústrediť tak, ako by sme chceli. Premýšľajte o stresoroch vo svojom živote a o tom, či s nimi môžete niečo urobiť.

  • Nevyhľadávajte situácie, o ktorých viete, že budú stresujúce.
  • Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí vo vašom živote vytvárajú stres.
  • Snažte sa spomaliť. Ak máte pocit, že celý život trávite šoférovaním, porozmýšľajte nad jazdou autom alebo verejnou dopravou.
  • Neprepínajte sa. Poznajte svoje hranice a neponúkajte sa dobrovoľne na príliš veľa vecí v práci alebo v osobnom živote.

Metóda 2 z 3: Zlepšite svoju myseľ


Vyhnite sa rozptyľovaniu. Niekedy to stačí na to, aby sa váš mozog sústredil. Sľúbte si, že budete kontrolovať e-mail alebo sociálne médiá len dvakrát alebo trikrát denne. Držte sa ho. Stanovte si čas, kedy si dáte prestávku, a dodržujte ho. Pravdepodobne budete prekvapení, koľko toho môžete dosiahnuť bez týchto rozptýlení.


Cvičte svoju myseľ, aby ste stimulovali a posilnite svoj mozog. Vyberte si, ktoré činnosti vás intelektuálne oslovujú. Niektorí z nás majú radi hry s číslami, iní dávajú prednosť slovám.

  • Vyskúšajte sudoku, krížovky, kreslenie a matematické kvízy. Tieto vytvárajú a udržiavajú dôležité neurónové spojenia, ktoré sú rozhodujúce pre vaše kognitívne schopnosti.
  • Skúste písať opačnou rukou. Spočiatku to môže byť ťažké, ale s trochou cviku a určitými neuronálnymi spojeniami to zvládnete. Písanie nedominantnou rukou vás núti sústrediť sa psychicky aj fyzicky a môže vám pomôcť vyčistiť myseľ.


Učenie sa nového jazyka. Aj keď v tom nebudete veľmi dobrí, samotné učenie sa nového jazyka môže stimulovať váš mozog novým a dobrým spôsobom. Najmä u starších ľudí môže učenie sa jazyka zlepšiť kognitívne funkcie.[7]


Meditujte. Toto môže byť najužitočnejšia technika na dosiahnutie mentálnej zrozumiteľnosti. Meditácia vám umožní vyčistiť myseľ od všetkých myšlienok, ktoré sa v nej preháňajú, a umožní vám oveľa ľahšie sa sústrediť. Keď viete, ako na to, môžete ju vykonávať na krátky čas doma alebo na inom tichom mieste, kde vás nebude nikto rušiť. Ak sa chcete naučiť techniky meditácie, je k dispozícii mnoho kníh a online zdrojov. V mnohých komunitách existujú aj meditačné kurzy a stretnutia.[8]


Venujte sa joge. Podobne ako pri meditácii, aj pri joge je súčasťou cvičenia vyčistenie mysle. V joge ide o to, aby ste sa sústredili na pozície, ktoré vaše telo zaujíma, a očistili svoju myseľ aj telo od stresu. Kurzy jogy sú široko dostupné – v komunitných centrách, štúdiách jogy a v telocvičniach.[9]

Metóda 3 z 3:Nájdite, čo na vás funguje


Preskúmajte svoj najlepší denný čas pre jasnosť mysle. Každý z nás má iné telesné hodiny a každý z nás pracuje lepšie v inom dennom čase. Mnohí ľudia zistia, že skoro ráno je čas, keď je ich myseľ najjasnejšia – pre iných je to neskoro večer, tesne pred spaním. V akomkoľvek čase, ku ktorému prirodzene inklinujete, si na tento čas naplánujte úlohy, ktoré si vyžadujú najväčšiu jasnosť.


Nájdite podmienky, ktoré vám pomôžu vyčistiť myseľ. Niektorým ľuďom poskytuje najväčšiu jasnosť práca v úplnom tichu na známom mieste. Iní majú radi šumenie v pozadí kaviarne. Miesto, ktoré vám najviac pomáha sústrediť sa, bude miestom, kde môžete najlepšie pracovať — nájdite ho!


  • Zvážte rutinu. Ak viete, že potrebujete urobiť niečo, čo si vyžaduje veľa premýšľania, vytvorte si rutinu, ktorá vám pomôže sústrediť sa a oslobodiť sa od vonkajších myšlienok. Pokračovanie v rutinnom vykonávaní kedykoľvek potrebujete duševnú jasnosť pomôže vytrénovať vašu myseľ tak, aby tento stav zakaždým ľahšie dosiahla.

    • Pred začiatkom si urobte šálku kávy alebo čaju a počas prípravy nápoja premýšľajte o úlohe, ktorá vás čaká.
    • Pred začatím sa osprchujte.
    • Oblečte si pohodlné oblečenie, ktoré vám pomôže uvoľniť sa a sústrediť sa.
    • Predtým, ako začnete, si vypočujte obľúbenú pieseň.
    • Robte si krátke prestávky v pravidelných úlohách, aby ste sa duševne nabili a cítili sa sviežo.[10]
      Zdroj experta
      Michael Stern
      Životný kouč
      Rozhovor s odborníkom. 8 júl 2020.
  • Odkazy