3 spôsoby, ako zlepšiť schopnosti kritického myslenia

Kritické myslenie je umenie používať rozum na analýzu myšlienok a prehlbovať sa, aby sme sa dostali k svojmu skutočnému potenciálu. Kritické myslenie nie je o tom, že treba myslieť viac alebo tvrdšie, ale o tom, že treba myslieť lepšie. Zdokonaľovanie vašich schopností kritického myslenia vám môže otvoriť cestu k celoživotnej intelektuálnej zvedavosti. Cesta však nie je úplne ružová. Kritické myslenie si vyžaduje veľkú disciplínu. Udržať sa na správnej ceste si vyžaduje kombináciu neustáleho rastu, motivácie a schopnosti úprimne sa na seba pozrieť, a to aj tvárou v tvár niektorým nepríjemným skutočnostiam.

Metóda 1 z 3:Zdokonaľovanie vašich schopností klásť otázky


Spochybnite svoje predpoklady. Takmer o všetkom si vytvárame množstvo domnienok. Je to spôsob, akým náš mozog spracováva určité informácie a ako sa nám darí v každodennom živote. Dalo by sa povedať, že sú základom nášho kritického rámca. Ale čo ak sa tieto predpoklady ukážu ako nesprávne alebo aspoň nie celkom pravdivé? Potom je potrebné celý základ postaviť odznova, odspodu nahor.

  • Čo znamená spochybňovať predpoklady? Einstein spochybnil predpoklad, že Newtonove pohybové zákony dokážu presne opísať svet.[1]
    Vytvoril úplne nový rámec nazerania na svet tým, že reopisovať, čo si myslel, že sa stalo, a začať od začiatku.
  • Podobným spôsobom môžeme spochybňovať predpoklady. Prečo máme ráno potrebu jesť, aj keď nie sme hladní? Prečo predpokladáme, že zlyháme, keď sme sa o to ani nepokúsili?
  • Aké ďalšie predpoklady považujeme za samozrejmé, ktoré by sa pri hlbšom skúmaní mohli rozpadnúť?


Neprijímajte informácie ako autoritu, kým si ich sami nepreskúmate. Podobne ako predpoklady, aj preberanie informácií na základe autority môže byť užitočné. Namiesto toho, aby sme si dvakrát overili všetko, čo ktokoľvek povie, máme tendenciu označovať informácie buď ako pochádzajúce z dôveryhodného, alebo nedôveryhodného zdroja. Vďaka tomu nemusíme dvakrát overovať každú informáciu, ktorá sa k nám dostane, čím šetríme čas a energiu. Ale tiež nám bráni preniknúť k podstate vecí, ktoré vnímame ako pochádzajúce z dôveryhodného zdroja, aj keď nie sú. To, že to bolo uverejnené v časopise alebo odvysielané v televízii, ešte neznamená, že je to nevyhnutne pravda.

  • Zvyknite si používať svoj inštinkt na preskúmanie sporných informácií. Ak váš pocit nie je spokojný s vysvetlením, požiadajte osobu, aby ho upresnila. Ak o nejakej skutočnosti nepochybujete, prečítajte si o nej alebo si ju sami overte. Čoskoro si vybudujete celkom dobrý zmysel pre to, čo si zaslúži ďalší výskum a čo ste podľa vlastného úsudku určili ako pravdivé.


Pýtajte sa na veci. Už ste čítali o spochybňovaní predpokladov a spochybňovaní autorít. Teraz sa chystáte, že vám povieme, aby ste sa pýtali…všetko? Kladenie otázok je možno kvintesenciou kritického myslenia. Ak neviete, aké otázky klásť, alebo sa na ne vôbec nepýtate, môžete sa aj nedozvedieť odpoveď. Kritické myslenie spočíva v hľadaní odpovede a v jej elegantnom nájdení.

  • Ako funguje guľový blesk?
  • Ako padajú ryby z oblohy uprostred Austrálie?[2]
  • Ako môžeme podniknúť zmysluplné kroky v boji proti celosvetovej chudobe?
  • Ako zlikvidujeme výrobu jadrových zbraní na celom svete?

Metóda 2 z 3:Úprava perspektívy


Pochopte svoje vlastné predsudky. Ľudský úsudok môže byť subjektívny, krehký a zlomyseľný. V jednej nedávnej štúdii sa zistilo, že rodičia, ktorí dostali opravené informácie o bezpečnosti vakcín, boli menej pravdepodobné, že dajú svoje deti zaočkovať.[3]
Prečo? Hypotéza je taká, že rodičia, ktorí dostali tieto informácie, akceptujú, že informácie sú pravdivé, ale odstrkujú ľudí, ktorým poškodzujú ich sebaúctu – čo je pre väčšinu ľudí veľmi dôležité. Pochopte, aké sú vaše predsudky a kde môžu ovplyvniť to, ako narábate s informáciami.


Myslite niekoľko krokov dopredu. Nemyslite len jeden alebo dva kroky dopredu. Premýšľajte niekoľkokrát. Predstavte si, že ste šachový veľmajster, ktorý zvádza súboj s niekým, kto má schopnosť premýšľať desiatky ťahov dopredu, so stovkami permutácií. Musíte si s ním zmerať sily. Skúste si predstaviť možné budúcnosti, ktoré môže mať problém, na ktorom pracujete.

  • Jeff Bezos, generálny riaditeľ spoločnosti Amazon.com, slávne pochopili výhody myslenia niekoľko krokov dopredu. V roku 2011 unavil časopis Wired: „Ak všetko, čo robíte, musí fungovať v časovom horizonte troch rokov, potom súťažíte s mnohými ľuďmi. Ak ste však ochotní investovať v časovom horizonte siedmich rokov, konkurujete teraz len zlomku týchto ľudí, pretože len veľmi málo spoločností je ochotných to urobiť.“ Keď sa Kindle v roku 2007 prvýkrát dostal do obchodov, bol vo vývoji viac ako tri roky, v čase, keď elektronické čítačky neboli nikomu na očiach.[4]


Čítajte skvelé knihy. Nič sa nevyrovná premene veľkej knihy. Či už je to Moby Dick alebo Philip K. Dick, skvelé písanie má silu vytvoriť rámec pre diskusiu (literatúra), poučiť (literatúra faktu) alebo uvoľniť emócie (poézia). A čítanie nie je len pre knihomoľov. Elon Musk, technologický gigant, povedal, že raketovú vedu zvládol v podstate „čítaním a kladením otázok.“[5]


Vžite sa do situácie iných ľudí. Empatia vám môže pomôcť rozvíjať aj vaše schopnosti kritického myslenia. Či už ide o zlepšenie vašej vyjednávacej taktiky alebo lepšie pochopenie literatúry, vcítenie sa do kože iných vám pomôže predstaviť si ich motivácie, túžby a zmätky.[6]
Odborný zdroj
Sandra Possingová
Životný tréner
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
Tieto informácie môžete využiť na získanie vplyvu, byť presvedčivý alebo jednoducho byť lepším človekom. Empatia nemusí byť bezcitná.


Vyhraďte si aspoň 30 minút denne na zlepšenie činnosti svojho mozgu. Vyhraďte si vo svojom náročnom dni 30 minút na to, aby bol váš mozog elegantnejší a výkonnejší. Existujú desiatky spôsobov, ako to môžete urobiť. Tu je len niekoľko nápadov:

  • Riešte jeden problém denne. Venujte trochu času tomu, aby ste prišli na problém, a potom sa ho pokúste vyriešiť.[7]
    Problém môže byť teoretický alebo osobný.
  • Nájdite si čas na dôsledné cvičenie. 30 minút aeróbneho cvičenia – stačí prechádzka po okolí – môže pomôcť zlepšiť funkciu mozgu.[8]
  • Jedzte správne druhy potravín. Avokádo, čučoriedky, divoký losos, orechy a semená, ako aj hnedá ryža zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravého mozgu.[9]

Metóda 3 z 3: Dajte si to všetko dokopy


Poznajte všetky svoje možnosti. Keď chcete využiť svoje schopnosti kritického myslenia na konanie – pretože filozofovanie v kresle môže po príliš dlhom čase omrzieť -, pomôže vám vedieť, aké sú vaše možnosti. Položte ich tam všetky a potom zvážte možnosti. Často si myslíme, že máme len jednu možnosť, hoci sú k dispozícii aj iné možnosti.


Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy. Chcete byť veľkou rybou v malom rybníku, pretože to robí dobre vášmu egu. No, zahoďte svoje ego. Ak sa chcete naozaj niečo naučiť, zlepšiť sa v niečom a rozvinúť si schopnosti kritického myslenia, stretávajte sa s ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy. Nielenže sa môžete staviť na to, že inteligentní ľudia sami trieť sa o ramená s ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako oni, môžete sa tiež staviť, že časť tejto inteligencie prenikne do vášho pohľadu.


  • Zlyhávajte, kým sa vám to nepodarí. Buďte nebojácni tvárou v tvár neúspechu. Neúspech je len ďalší spôsob, ako zistiť, čo nie pracovať. Využite neúspech vo svoj prospech tým, že sa poučíte zo svojich lekcií. Obľúbeným mýtom je, že úspešní ľudia nikdy nezlyhajú, pričom pravda je taká, že úspešní ľudia zlyhávajú, až kým sa im nedarí, a vtedy je ich úspech jedinou viditeľnou vecou.[10]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
  • Odkazy