3 spôsoby, ako zmeniť svoj životný štýl

Zlepšenie životného štýlu sa môže zdať ako nemožne vysoký cieľ. Zmeniť všetko vo svojom živote naraz pravdepodobne nie je reálne, ale existuje veľa malých zmien, ktoré môžete urobiť, aby ste zlepšili svoju fyzickú, emocionálnu a duševnú pohodu a viac si užívali život. Začnite s malými zmenami a urobte jednu alebo dve zmeny naraz. Skôr než sa nazdáte, budete mať životný štýl, po akom ste vždy túžili!

Metóda 1 z 3: Zlepšenie fyzickej pohody


Jedzte zdravo. Možno ste ohromení všetkými najnovšími módnymi diétami, ale zdravé stravovanie v skutočnosti nie je až také zložité! Skúste do svojho jedálnička zaradiť rôzne druhy ovocia, zeleniny, celozrnné výrobky, nízkotučné mliečne výrobky, chudé bielkoviny (vrátane rýb, kuracieho mäsa, strukovín a orechov) a zdravé tuky (vrátane olivového oleja, lososa a avokáda). čo najviac sa vyhýbajte spracovaným potravinám, slaným potravinám, pridanému cukru a mastným potravinám.[1]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Poraďte sa so svojím lekárom o konkrétnych zmenách v stravovaní, ktoré by ste mali urobiť na základe vašej osobnej a rodinnej anamnézy.
  • Vaša strava môže ovplyvniť aj vaše duševné zdravie. Predpokladá sa, že ovocie a zelenina zvyšujú pocity pozitivity, zatiaľ čo tuky a cukry sú spojené s pocitmi depresie.[2]


Cvičenie. Pravidelné cvičenie je dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu. Snažte sa do svojho týždenného rozvrhu zaradiť aspoň 150 minút stredne intenzívneho aeróbneho cvičenia (napríklad rýchla chôdza) alebo 75 minút intenzívneho aeróbneho cvičenia (napríklad beh alebo tanec). Mali by ste tiež zaradiť pravidelný silový tréning, ktorý vám pomôže spevniť svaly.[3]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Okrem zlepšenia vášho fyzického zdravia môže pravidelné cvičenie znížiť aj príznaky depresie.[4]
  • Udržať sa v aktívnom živote je oveľa jednoduchšie, ak si nájdete činnosť, ktorá vás skutočne baví. Vyskúšajte niekoľko nových športov alebo cvičení, kým nenájdete niečo, čomu sa naozaj chcete venovať.[5]
  • Mať kamaráta na cvičenie vám tiež môže pomôcť udržať sa na správnej ceste. [6]


Urobte jednoduché kroky na zníženie hmotnosti. Ak máte nadváhu, existuje niekoľko naozaj jednoduchých vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste zhodili niekoľko kíl, čo môže priniesť veľké zdravotné výhody. Skúste mať doma zdravé občerstvenie, napríklad ovocie a zeleninu, pre prípady, keď máte chuť chrumkať medzi jedlami. Mali by ste sa tiež pokúsiť uvedomiť si svoje motivácie k jedlu. Ak jete, pretože sa nudíte alebo ste smutní, skúste si nájsť iné spôsoby, ako sa s týmito pocitmi vyrovnať, napríklad ísť na prechádzku.[7]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Znížte príjem alkoholu. Alkohol je s mierou v poriadku, ale jeho nadmerné množstvo môže spôsobiť vážne zdravotné problémy, ako je vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol, mŕtvica a zlyhanie srdca. Držte sa maximálne jednej porcie denne, ak ste žena, alebo dvoch, ak ste muž.[8]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Doprajte si dostatok spánku. Nedostatok spánku môže spôsobiť, že sa počas dňa budete cítiť unavení a neproduktívni, čo vám môže zabrániť cítiť sa dobre a dosiahnuť svoje ciele. Snažte sa chodiť spať o niečo skôr, aby ste mohli čeliť dňu oddýchnutí a plní energie.[9]

  • Ak máte problémy so zaspávaním, skúste chodiť spať a vstávať každý deň v rovnakom čase, a to aj cez víkendy. Pomôcť môže aj vyhýbanie sa kofeínu a televízii pred spaním.[10]


Prestaňte fajčiť. Ak ste fajčiar, môžete výrazne znížiť riziko vzniku niekoľkých závažných ochorení len tým, že prestanete fajčiť. Rok po tom, ako prestanete fajčiť, sa vaše riziko vzniku srdcových ochorení zníži na polovicu.[11]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Bez ohľadu na to, ako plánujete prestať fajčiť, podpora je veľmi dôležitá. Nájdite si priateľa, o ktorého sa môžete počas procesu oprieť, alebo sa pridajte k podpornej skupine.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Veľmi vám pomôže vyhýbať sa miestam, kde fajčia iní, a tráviť čo najviac času na miestach, kde sa nesmie fajčiť. Pobyt mimo pokušenia vám môže pomôcť prekonať chute.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj


Dajte si urobiť masáž. Pomôžte si oddýchnuť a zbaviť sa bolesti svalov tým, že si občas doprajete masáž. Svaly na krku bývajú obzvlášť stuhnuté![14]

  • Jemný tlak na tretie oko a tlakové body na chodidlách môže tiež urobiť zázraky pre vaše celkové zdravie a pohodu.


Nechajte sa vyšetriť na nedostatok živín. Ak sa napriek zmenám životného štýlu neustále cítite unavení a zahmlení, vaše telo možno nemá dostatok dôležitých živín, ako je napríklad vitamín D. Testovanie zahŕňa jednoduchý krvný test. Ak sa zistí, že máte nedostatok vitamínu D, môžete zlepšiť svoje príznaky zvýšeným vystavovaním sa slnečnému žiareniu alebo užívaním doplnkov stravy.[15]

  • Neexistuje veľa jasných alebo potvrdených štúdií o prínosoch náhrady živín, takže vám to nemusí vyhovovať.
  • Medzi ďalšie bežné nedostatky, ktoré môžu viesť k únave, patria vitamíny skupiny B, horčík a antioxidanty.[16]
  • Poraďte sa so svojím lekárom o tom, ako zvýšiť príjem všetkých živín, ktoré vám chýbajú. Liečba môže zahŕňať doplnky stravy alebo zmeny v stravovaní.

Metóda 2 z 3: Zlepšenie duševnej a emocionálnej pohody


Znížte stres. Stres neuveriteľne škodí vášmu duševnému zdraviu, preto sa zaviažte, že budete stres znižovať, ako len môžete.[17]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Prvým krokom k zníženiu stresu je venovať pozornosť veciam, ktoré ho vyvolávajú. Keď pochopíte, čo vám spôsobuje stres, môžete sa rozhodnúť, ako na to reagovať. V niektorých prípadoch sa môžete vyhnúť spúšťačom tým, že sa budete držať ďalej od určitých ľudí alebo sa nebudete príliš angažovať.
  • Ak sa nemôžete vyhnúť spúšťačom, zvážte zvládanie stresu zaradením jogy, tai-či, masáže alebo cvičení na hlboké dýchanie do svojho každodenného režimu. Cvičenie, dokonca aj také jednoduché ako prechádzka, môže tiež pomôcť znížiť stres.


Nechajte minulosť odísť. Bez ohľadu na to, čo sa stalo v minulosti, zaoberanie sa tým len znižuje kvalitu vášho života v súčasnosti. Ak máte problém žiť v prítomnosti, vyskúšajte hlboké dýchacie cvičenia alebo meditáciu, ktoré vám pomôžu uzemniť sa.[18]

  • To neznamená, že by ste mali zablokovať minulosť. Je dôležité si ho uvedomiť a poučiť sa z neho, ale musíte sa pohnúť vpred.
  • Uistite sa, že ste prijali akúkoľvek osobnú zodpovednosť za to, čo sa stalo vo vašej minulosti. Pokračovanie v obviňovaní druhých vám neumožní skutočne sa vzdať.[19]
  • Ak vám niekto v minulosti ublížil, je dôležité odpustiť, aj keď s danou osobou nikdy neobnovíte vzťah. Ak ste v minulosti urobili niečo zlé, musíte odpustiť aj sami sebe.[20]
  • Sústreďte sa na prítomnosť. Ak sa vám do mysle dostanú negatívne myšlienky na minulosť, skúste si pripomenúť, že minulosť je minulosť a teraz sa sústredíte na budúcnosť. Pomôcť vám môže, ak si toto poviete nahlas.[21]


Nastaviť ciele pre seba. Ak chcete niečo dosiahnuť, je skvelý nápad stanoviť si ciele. Len sa uistite, že sú to dosiahnuteľné ciele. Ak sa budete odmeňovať za drobné úspechy na ceste k cieľu, zostanete oveľa viac motivovaní a sústredení na celkový obraz.[22]


Vymyslite si motivačnú mantru. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na negatívne aspekty svojho života, snažte sa sústrediť na všetky pozitívne veci, ktoré chcete dosiahnuť. Ak chcete zostať na správnej ceste, opakujte si mantru, napríklad: „Pracujem na zlepšení svojho života“, kedykoľvek sa začnete cítiť zahltení negatívnymi pocitmi.[23]

  • Nezabudnite si uvedomiť všetky malé zlepšenia, ktoré urobíte. Nemusia to byť drastické zmeny!
  • Mantru môžete použiť aj vtedy, keď čelíte situáciám, nad ktorými nemáte kontrolu. Skúste niečo ako: „Nemôžem urobiť nič iné, len sa snažiť, aby to bolo čo najlepšie.“


Buďte vďační. Keď vás život tlačí, skúste myslieť na všetko, za čo môžete byť vďační. Môže to byť milujúca rodina, skvelá práca alebo najlepší pes na svete. Pripomínanie si týchto skvelých vecí vo vašom živote vám pomôže udržať si pozitívne naladenie aj v tých najhorších časoch.[24]

  • Zvážte vytvorenie zoznamu, na ktorý sa môžete pozrieť, keď sa cítite skleslo. Môžete si dať za úlohu pridať do zoznamu každý deň jednu novú položku. Možno budete prekvapení, za čo všetko môžete byť vďační!


Oceňte zázraky sveta. Bez ohľadu na to, či máte možnosť cestovať a vidieť najúchvatnejšie miesta na svete, alebo sa vám podarí vidieť len miestne zázraky, nájdite si čas na obdivovanie sveta! Pohľad na obdivuhodné krajiny je osvedčeným spôsobom, ako si zlepšiť náladu.[25]

  • Ak sa nemôžete dostať von, aby ste videli nejaké prírodné zázraky, pozrite si aspoň nejaké fotografie. Môže to mať podobný účinok.


Spojte sa so svojím domácim miláčikom. Ďalším osvedčeným spôsobom, ako znížiť stres a zlepšiť si náladu, je pohladiť psa! Môže to dokonca zlepšiť vaše fyzické zdravie.

  • Ak nemáte domáce zviera, aj pohladenie plyšového zvieraťa vám môže poriadne zlepšiť náladu. Alebo skúste pracovať ako dobrovoľník v útulku pre zvieratá alebo požiadajte priateľa, či by ste sa mohli prísť pohrať s jeho domácim miláčikom.


Viac sa usmievajte. Jednoduchý akt úsmevu môže zlepšiť vašu náladu a náladu všetkých okolo vás. Skúste to aj vtedy, keď sa necítite obzvlášť šťastní, a možno zistíte, že všetky vaše problémy sa vám zdajú menej dôležité.[26]


Navštívte odborníka. Ak bojujete s duševným ochorením, ako je depresia, je dôležité, aby ste vyhľadali potrebnú pomoc. Diéta a cvičenie môžu výrazne zlepšiť vaše príznaky, ale možno budete musieť navštíviť aj odborníka na duševné zdravie alebo sa pridať k podpornej skupine, aby ste skutočne zlepšili svoj životný štýl.

Metóda 3 z 3: Užívanie si života


Vytvorte si a dodržiavajte rozpočet. Možno to neznie veľmi príjemne, ale naučiť sa hospodáriť s peniazmi vám môže výrazne uľahčiť život! Venujte nejaký čas zhodnoteniu svojich príjmov a výdavkov. Hľadajte spôsoby, ako ušetriť a odložiť si nejaké peniaze, aby ste sa nemuseli obávať, ak sa vyskytne mimoriadna situácia.

  • Založte si sporiaci účet, ak ho ešte nemáte. Ak si nastavíte automatické prevody z bežného účtu na sporiaci účet, bude oveľa jednoduchšie dodržiavať zvyk odkladať si peniaze.
  • Neodopierajte si všetko, čo vás baví, len aby ste ušetrili peniaze. Namiesto toho hľadajte drobnosti, ktoré vám nebudú až tak chýbať a ktoré vás nakoniec časom budú stáť veľa peňazí. Skvelým príkladom sú prémiové televízne kanály, ktoré sledujete len zriedkavo.


Zostaňte v kontakte s priateľmi a rodinou. Keď je život zaneprázdnený, je ľahké stratiť kontakt s priateľmi a blízkymi. Silné sociálne väzby zvyšujú váš pocit šťastia, preto je dôležité nedopustiť, aby sa tieto väzby zhoršili.[27]

  • Oslovte starých priateľov a dajte im vedieť, že by ste radi trávili čas spolu.
  • Skúste si vyhradiť kúsky času na spoločenské aktivity, či už ide o návštevu večierka alebo obed s blízkym priateľom.
  • Zvážte vstup do klubov alebo skupín, ktoré vám umožnia pravidelne sa zúčastňovať na spoločenských aktivitách. Ak je začlenený do vášho pravidelného rozvrhu, môže byť jednoduchšie ho dodržiavať.


Pestujte svoje romantické vzťahy. Ak máte romantického partnera, je veľmi dôležité investovať čas do udržiavania zdravia vzťahu. Zdravý vzťah môže urobiť zázraky pre vašu emocionálnu pohodu, ale nezdravý môže mať opačný účinok.[28]

  • Otvorenosť je kľúčová pre úspešné vzťahy. Ak máte problém otvoriť sa partnerovi, začnite v malom a povedzte mu o veciach, ktoré ste dnes urobili, a prečo ste ich urobili, prípadne o tom, ako sa cítite a prečo. Čím viac to budete praktizovať, tým otvorenejší budete prirodzene vo vašom vzťahu.[29]


Nájdite si koníček. Skúste si vytvoriť záujem aspoň o jeden koníček a potom sa zaviažte, že sa mu budete venovať pravidelne. Zaradenie niečoho, čo máte radi, do svojej každodennej rutiny je skvelý spôsob, ako zvýšiť svoje celkové šťastie.


  • Stimulujte svoju myseľ. Udržujte si bystrosť a angažovanosť tým, že budete svoj mozog pravidelne napádať. Môžete to dosiahnuť čítaním kníh, riešením hádaniek alebo dokonca zapájaním sa do podnetných rozhovorov.[30]
  • Odkazy