3 spôsoby, ako zo seba dostať to najlepšie

Využívate svoj plný potenciál? Každý človek sa rodí s jedinečnými darmi a silnými stránkami, a keď svoje schopnosti využijete naplno, zlepšíte svoje vzťahy, bude sa vám lepšie dariť v práci a budete sa cítiť spokojnejší v každodennom živote. Hoci je sebarozvoj celoživotný proces, môžete sa začať stávať najlepšou možnou verziou seba samého už teraz. Najprv si vytvorte pevné základy do budúcnosti tým, že si vytvoríte dobré návyky. Potom pracujte na konštruktívnom zvládaní neúspechov a osobnostnom raste.

Metóda 1 z 3: Zavedenie dobrých návykov


Uprednostnite stránku . Spýtajte sa sami seba, čo je pre vás v živote najdôležitejšie. Zvážte, ktoré hodnoty, činnosti a ľudia sú pre vás najdôležitejší. Zaviažte sa, že budete svoj čas a energiu venovať svojim najväčším prioritám, a vyhnite sa plytvaniu časom na veci, ktoré pre vás nie sú dôležité.[1]

  • Ak chcete určiť svoje priority, premýšľajte o tom, bez ktorých aspektov svojho života by ste mohli žiť a ktoré sú pre vaše šťastie nevyhnutné.
  • Napríklad si môžete uvedomiť, že sledovanie televízie pre vás nie je prioritou, ale trávenie viac času s rodinou áno.


Identifikujte škodlivé návyky. Pre nás ako ľudí je normálne, že sme nedokonalí a máme zlé návyky. Aby sme boli najlepšou verziou samých seba, musíme identifikovať všetky zlé návyky, ktoré máme, a odstrániť ich. Niektoré zlozvyky sú zjavnejšie ako iné, napríklad fajčenie alebo pitie alkoholu. Existujú však aj ďalšie zlozvyky, ktoré nie sú také zrejmé.

  • Môžete napríklad viesť neaktívny životný štýl, pri ktorom celý deň sedíte a často necvičíte. Môžete mať nepravidelný spánok, ktorý ovplyvňuje vašu náladu a zdravie, alebo sa môžete venovať negatívnym samomluvám, ktoré znižujú vaše sebavedomie.
  • Keď sa vám podarí identifikovať svoje zlozvyky, predstavte si, ako chcete vyzerať, a stanovte si ciele, ktoré vám pomôžu dosiahnuť tento cieľ. Napríklad, možno chcete schudnúť. Namiesto celodenného sedenia na gauči a pozerania televízie by ste mohli ísť na každodennú prechádzku do parku. Ak sa neustále cítite ospalí a unavení, môžete si vytvoriť spánkový rozvrh, v ktorom bude uvedené, kedy idete spať a kedy vstávate.


Praktizujte zdravé návyky. Starostlivosť o fyzické a duševné zdravie je kľúčovou súčasťou sebarozvoja. Zostaňte fyzicky zdraví tým, že budete jesť pestrú, výživnú stravu, každý deň budete mať trochu pohybu a každú noc budete spať osem hodín. Ak si chcete udržať dobré duševné zdravie, pravidelne meditujte a naučte sa pozitívne zvládať stres.[2]

  • Medzi niekoľko dobrých spôsobov zvládania stresu patrí stanovenie zdravých hraníc, vykonávanie hlbokých dychových cvičení a písanie denníka.
  • Dobré návyky sa časom vyvíjajú opakovaním a sebaurčením. Vo svojich pokusoch budete musieť byť dôslední a vytrvalí, najmä ak sa snažíte nahradiť zlozvyk dobrým návykom.


Stanovte si ciele. Premýšľajte o tom, čo chcete dosiahnuť v osobnom živote, ako aj v práci alebo v škole. Potom nájdite spôsoby, ako to uskutočniť. Keď dosiahnete svoje ciele, stanovte si nové, na ktorých budete pracovať.[3]

  • Stanovte si ciele, ktoré sú SMART: konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené.
  • Napríklad namiesto toho, aby ste si stanovili neurčitý cieľ ako „napísať román“, môžete si stanoviť cieľ napísať hrubý náčrt v rozsahu 60 000 slov za dva mesiace.


Vyhnite sa prokrastinácii. Urobte dôležité úlohy hneď, namiesto toho, aby ste ich nechávali na poslednú chvíľu. Obmedzte prístup k činnostiam, ktoré vám zaberajú čas, kým si neodškrtnete všetko zo zoznamu úloh na daný deň.[4]

  • Ak vás napríklad láka hrať videohry vo svojej izbe, namiesto toho si urobte domáce úlohy v knižnici.
  • Ak máte pretrvávajúci problém s prokrastináciou, môže vám pomôcť, ak si položíte otázku, čomu sa vlastne snažíte vyhnúť a prečo.


Získajte ďalšie perspektívy. Bez ohľadu na to, či máte zlé návyky v správaní (napríklad míňanie príliš veľa peňazí) alebo psychické návyky (napríklad neistotu alebo nízke sebavedomie), skúste osloviť iných, aby ste získali iný pohľad na situáciu. Povedzte im, ako sa cítite a ako by ste sa chceli zlepšiť.

  • Vyberte si niekoho, komu dôverujete a kto má dobré vlastnosti, ktoré obdivujete a rešpektujete. Uistite sa, že táto osoba potvrdí vašu potrebu zmeny. Mali by vám dávať cenné rady a nie vám len hovoriť, aby ste sa s tým „vyrovnali“.“


Správajte sa dobre k iným ľuďom. Buďte zdvorilí a slušní, keď komunikujete s ostatnými. Podajte pomocnú ruku, ak niekto vo vašom okolí potrebuje pomoc. Vyhýbajte sa zhadzovaniu iných ľudí alebo klebeteniu.[5]

  • Ak máte napríklad nového spolupracovníka, ukážte mu okolie a uistite sa, že je vítaný.
  • Používajte dobré spôsoby správania neustále, aj keď ste v strese alebo sa necítite dobre.

Metóda 2 z 3: Prekonávanie neúspechov


Udržujte si pozitívne myslenie. Namiesto toho, aby ste sa nechali zlyhaním na celé týždne sklamať, premýšľajte o tom, čo ste sa z neho naučili. Pripomínajte si, že nikomu sa nedarí stále a neúspechy sú nevyhnutnou súčasťou napredovania v živote.[6]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16 jún 2020.

  • Udržujte si pozitívne myslenie vytvorením zoznamu afirmácií, ktoré si budete opakovať vždy, keď o sebe začnete pochybovať. Medzi ne môžu patriť výroky ako „Dokážem všetko, na čo si zmyslím“ alebo „Každý bol raz začiatočníkom“.“


Odpusťte sebe aj ostatným. Utápanie sa v negatívnych emóciách vám len sťaží prekonanie neúspechu. Aj keď bol neúspech úplne vašou chybou, nezabývajte sa ním a nebiťte sa. Namiesto toho si pripravte plán, ako sa vám nabudúce bude dariť lepšie. Potom pokračujte ďalej.[7]
Zdroj experta
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Ak ste napríklad neuspeli na ťažkom predmete na vysokej škole, môžete sa rozhodnúť, že si zlepšíte svoje študijné návyky a potom si predmet zopakujete.
  • Ďalšou metódou na odpustenie sebe samému je hovoriť o tom. Mnohokrát, keď sa cítite kvôli niečomu vinní, necháte si tento prehrešok pre seba, kde sa vo vašej hlave len zväčšuje a je negatívnejší. Povedzte niekomu, komu dôverujete, čo ste urobili, a buďte ochotní prijať jeho podporu.[8]


Robte malé kroky vpred. Najlepší spôsob, ako prekonať neúspech, je začať opäť napredovať. Premyslite si niekoľko malých, uskutočniteľných krokov, ktoré môžete urobiť, aby ste sa vrátili na správnu cestu. Potom ich uveďte do praxe.[9]

  • Ak ste napríklad prišli o prácu, môžete sa začať opäť posúvať vpred tým, že si vytvoríte zoznam ďalších pracovných miest, o ktoré sa chcete uchádzať.

Metóda 3 z 3: Osobnostný rast


Prevezmite plnú zodpovednosť za svoj život. Vlastnite svoju osobnosť a svoje rozhodnutia. Ak urobíte chybu, hneď si ju priznajte a urobte všetko pre to, aby ste ju napravili. Vyhnite sa obviňovaniu iných ľudí zo svojich nešťastí.[10]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s expertom. 16. júna 2020.

  • Hoci nemôžete vždy ovplyvniť to, čo sa vám stane, môžete ovplyvniť to, ako budete reagovať.


Staňte sa otvoreným. Nemôžete očakávať, že sa zlepšíte alebo urobíte radikálne zmeny, ak budete neustále zostávať vo svojej komfortnej zóne. Možno ste uzavretí, ak odmietate uvažovať o nových nápadoch, máte ritualizované myslenie, zostávate zaseknutí v zaužívaných vzorcoch alebo máte strach a nízke očakávania. Snažte sa byť otvorenejší.[11]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Urobte si čas na sebareflexiu a rozšírte svoje vedomie. Zbavte sa odsudzujúcich myšlienok, predsudkov a stereotypov o druhých.
  • Staňte sa tolerantnými voči ostatným. Učte sa od nich a snažte sa vidieť ich perspektívu, ako keby ste boli na ich mieste alebo sa pozerali ich očami.


Zostaňte verní sami sebe. Ako hovorili starí Gréci: „Poznaj sám seba.“ Zamerajte sa na hodnoty a ciele, ktoré sú pre vás najdôležitejšie, a nimi sa riaďte pri svojich rozhodnutiach. Nedovoľte, aby na vás iní ľudia vyvíjali nátlak, aby ste išli proti svojim zásadám alebo sa vzdali svojich nádejí do budúcnosti.[12]

  • Ak sa napríklad stretnete so situáciou, v ktorej sa cítite odtrhnutí od vlastných hodnôt, zastavte sa. Pýtajte sa sami seba: „Robím to pre seba alebo pre nich?? Je to v súlade s mojimi hodnotami?“ Prechádzajte týmto procesom zakaždým, aby ste sa uistili, že ste verní sami sebe.


Naučte sa. Sebarealizovaní ľudia sa učia celý život. Zvyknite si vzdelávať sa o svetových udalostiach a témach, ktoré vás zaujímajú. Knihy, rozhlasové programy, noviny a dokumentárne filmy sú dobrými nástrojmi na začlenenie učenia do každodennej rutiny.[13]

  • Skúste počas cesty do práce počúvať audioknihy alebo si namiesto televízneho programu pozrite dokumentárny film, aby ste si po práci oddýchli.


Vyskúšajte nové veci. Aby ste ako osobnosť neustále rástli, je dôležité získavať nové skúsenosti. Pravidelne vystupujte zo svojej komfortnej zóny tým, že budete robiť veci, ktoré ste nikdy predtým nerobili, či už to znamená vyskúšať nové jedlo, počúvať hudobný žáner, ktorý nepoznáte, alebo cestovať do inej časti sveta.[14]


  • Pomáhajte iným ľuďom. Keď pracujete na dosiahnutí svojho plného potenciálu, pomôžte aj ostatným dosiahnuť ich potenciál. Zvážte dobrovoľnícku prácu pre dobrú vec, mentorovanie mladšieho človeka alebo len podanie ruky priateľovi, ktorý ju potrebuje.[15]

    • Nezištné skutky dobročinnosti a láskavosti vám môžu pomôcť vzdialiť sa od vlastnej zahľadenosti do seba a vidieť svet z inej perspektívy. Navyše, keď pomáhate tým, ktorí majú menej šťastia ako vy, pridávate vklad na svoje osobné konto „mám zo seba dobrý pocit“.
  • Odkazy