3 spôsoby, ako zo seba urobiť nového človeka

Urobiť zo seba nového človeka môže pre rôznych ľudí znamenať rôzne veci. Ak sa chcete stať novým človekom, ktorým chcete byť, budete musieť jasne definovať, čo to pre vás znamená.[1]
Či už chcete zmeniť svoju kariéru alebo svoj obraz o sebe, vytvorenie plánu a dodržiavanie potrebných krokov vám pomôže stať sa novým človekom.

Metóda 1 z 3:Určenie zmien, ktoré chcete urobiť

Vizualizujte si svoju budúcnosť. Spýtajte sa sami seba, ako by ste chceli, aby váš život vyzeral o 5, 10 a 20 rokov. Strávte nejaký čas tým, že si predstavíte svoju budúcnosť. Situácia, ktorú si predstavujete, by mala poskytnúť vodítko k osobe, ktorou by ste sa chceli stať.[2]

  • Spočiatku to môže byť ťažké. Keď sa pokúsite predstaviť si svoju budúcnosť, vaša myseľ môže zostať prázdna. Často sa však stáva, že keď sa človek zamyslí nad touto otázkou, v hlave sa mu na chvíľu vynorí obraz.
  • Pokúste sa zachytiť obraz, aj keď je krátky. Mali ste krátku predstavu, ako sedíte s manželkou v obývačke domu, ktorý vlastníte? Možno ste mali krátku predstavu jazdy po pláži pri západe slnka. Alebo ste sa možno videli v podniku, ktorý vlastníte, ako sa rozprávate s klientmi.
  • Aj keď to znie zvláštne, skúste si jednoducho predstaviť, na aké veci sa radi pozeráte. Zaujímajte sa o to, čo sa vám páči a prečo, pretože tieto detaily vám môžu pomôcť zistiť, kto ste.[3]
    Odborný zdroj
    Joui Turandot
    Konzultant pre budovanie značky
    Rozhovor s odborníkom. 4. júna 2020.

Zvážte budúcnosť, ktorú ste si vizualizovali. Keď už máte jasnú predstavu o budúcnosti, v ktorej by ste chceli žiť, zamyslite sa nad vlastnosťami alebo charakteristikami, ktoré sa vo vašej vízii prejavili.

  • Konkrétne sa zamyslite nad tým, akým typom človeka ste boli na tomto obrázku. Týmto človekom by ste sa mali snažiť stať.[4]
  • Možno ste boli asertívny na svojom pracovisku. Prípadne sa vám zdalo, že ste úspešne a bezstarostne jazdili po pobreží. Alebo ste si možno všimli, ako ste sa dávali, cítili sa príjemne a prijateľne, keď ste sedeli s manželkou v obývačke. Toto sú vlastnosti, ktoré by ste sa mali pokúsiť prevziať, keď sa vynachádzate.

Vizualizujte si alter ego. Ak máte problém predstaviť si svoje budúce ja, skúste si predstaviť svoje súčasné alter ego. Keby ste mohli viesť dvojitý život a byť kýmkoľvek, kto by ste boli? Venujte nejaký čas podrobnému premýšľaniu o tejto otázke.

  • Čo táto osoba robí, hovorí, koná a nosí, vďaka čomu je vaším alter egom? Ako vaše alter ego komunikuje s ostatnými? Čím sa živí?
  • Predstavte si napríklad manažéra, ktorý má úspešnú kariéru na vrchole svojej spoločnosti. Išla na vysokú školu, získala stáž a začala svoju kariéru bežným spôsobom. Pristupuje k ostatným ohľaduplne a profesionálne. Vždy nosí vhodné pracovné oblečenie. Jej alter ego môže byť silná, svojhlavá žena, ktorá nosí kožené oblečenie a jazdí na motorke. Pracuje v tetovacom obchode a cez víkendy hrá na gitaru v kapele. Svoje názory neodmieta a povie ich komukoľvek. Je asertívna voči ostatným a zvyčajne dosiahne svoj cieľ.
  • Niekedy trvá určitý čas, kým vám vaše podvedomie ukáže, kto ste alebo kým by ste chceli byť. Dovoľte si predstaviť si, že sa vyjadrujete inak, a buďte v pohode, keď sa prekvapíte tým, čo váš mozog vymyslí.[5]
    Zdroj expertov
    Joui Turandot
    Konzultant pre budovanie značky
    Odborný rozhovor. 4. júna 2020.

Rozhodnite sa, čo znamená vaše alter ego. Vaše imaginárne alter ego by vám malo napovedať, kto je vaše skutočné ja. Niektoré z vlastností vášho alter ega budú naznačovať vlastnosti, ktoré chcete dosiahnuť v skutočnom živote.

  • Žena v príklade nemusí zmeniť celý svoj život. Ale možno by si vyvinula odvážnejší zmysel pre módu a cez víkendy by navštevovala rockové prehliadky. Možno by sa rozhodla, že tetovanie by jej spôsobilo pocit nervozity. Alebo môže absolvovať kurz asertivity, aby sa cítila istejšie pri zdieľaní svojich názorov.
  • Nemusíte sa úplne stať osobou, ktorú ste si vizualizovali, pokiaľ to naozaj nechcete. Niektoré z charakteristík, ktoré ste videli, sú však súčasťou vášho skutočného ja.

Vytvorte vyhlásenie o vízii. Vaším ďalším krokom je vypracovať vyhlásenie alebo cieľ o tom, kým sa chcete stať. Na vypracovanie tejto vízie použite poznatky, ktoré ste získali z jedného alebo oboch uvedených cvičení.

  • Ak chcete, môžete skúsiť zhromažďovať svoje vizuálne nápady na platforme, ako je Pinterest, kde si môžete ľahšie všimnúť trendy.[6]
    Odborný zdroj
    Joui Turandot
    Konzultant pre budovanie značky
    Rozhovor s odborníkom. 4. júna 2020.
  • Premeňte svoje myšlienky na vyhlásenia, ako napr: „Chcem byť asertívnym majiteľom firmy. Páči sa mi predstava, že mám svoje dni a obchodné rozhodnutia úplne pod kontrolou.“
  • Keď máte všeobecné vyhlásenie, položte si niekoľko otázok, aby ste si ho vyskúšali a uistili sa, že je pre vás správne. Napríklad: [7]
    • Znie vám toto tvrdenie zaujímavo a zmysluplne?
    • Máte rozporuplné pocity? V ktorej časti sa cítite rozporuplne?
    • Zľahčujete význam svojej snahy o zmenu, keď hovoríte s ostatnými o svojom pláne?
    • Máte pocit, že by ste sa tomu mali venovať, pretože ostatní ľudia si myslia, že je to pre vás vhodné? Máte pocit, že je to pre vás tá správna zmena?
    • Zdá sa, že toto vyhlásenie odráža to, kto v skutočnosti ste?
    • Po zamyslení sa nad týmito otázkami si podľa potreby zmeňte svoju víziu.

Metóda 2 z 3: Vytvorenie plánu

Stanovte si priority. Keď máte predstavu o veciach, ktoré by ste na sebe chceli zmeniť, zoraďte ich od najdôležitejších po najmenej dôležité. Rozhodnite sa začať tým najdôležitejším. [8]

  • Pamätajte, že zmena je ťažká. To znamená, že sa nechcete pokúšať zmeniť príliš veľa vecí naraz.
  • Okrem toho môžete vykonať prvú zmenu a uvedomiť si, že vám to stačí. Možno sa osoba, ktorou ste sa chceli stať, až tak nelíšila od toho, kým ste už boli. Alebo budete chcieť po vykonaní niektorých počiatočných zmien prehodnotiť svoje priority. Necíťte sa viazaní prvým pokusom o stanovenie priorít.

Určite požiadavky. Keď sa rozhodnete, čo chcete zmeniť, vaším ďalším krokom je určiť, čo na to budete potrebovať.[9]

  • Ak sa napríklad chcete stať asertívnejším, budete musieť vyhľadať zdroje, ako sú kurzy a čítanie o asertivite. Možno sa budete chcieť porozprávať s obchodným partnerom, ktorý je asertívny, a opýtať sa ho, ako rieši určité situácie. Môže sa zúčastniť na tréningovej skupine alebo kurze asertivity. Urobte si súpis toho, čo budete potrebovať na začiatku svojej cesty.
  • Možno to bude jednoduchšie, ak si ciele zmeny rozdelíte na jednotlivé kroky. Premyslite si, čo presne budete musieť urobiť, aby ste sa stali osobou, ktorou chcete byť, a vypracujte si plán na dosiahnutie jednotlivých krokov.
  • Rozdelenie životných cieľov na menšie časti robí proces ľahšie zvládnuteľným. Vďaka tomu tiež ľahšie uvidíte svoj pokrok.[10]
    Môže vám to pomôcť udržať si motiváciu.
  • Stanovenie termínov na dosiahnutie týchto krokov môže poskytnúť väčšiu motiváciu a zodpovednosť.

Pripravte sa na prekážky. Keďže vonkajšie udalosti neovplyvníte, budú existovať prekážky, ktoré sa vám postavia do cesty, aby ste sa stali tým, čím chcete byť. Vypracovanie plánu na riešenie predvídateľných prekážok vám pomôže riešiť ich, keď sa objavia.[11]

  • Predstavte si napríklad, že máte viacero cieľov a v určitom momente sa stane príliš náročné pracovať na vašej najvyššej priorite. Môžete si naplánovať prácu na inom cieli a k prvému sa vrátiť, keď budú okolnosti priaznivejšie.
  • Môžete napríklad zažiť zmätok alebo odmietavý postoj zo strany priateľov alebo členov rodiny. Ak ste napríklad čoraz asertívnejší, niektorí ľudia to môžu považovať za panovačné a reagovať negatívne. Mohli by ste sa na to pripraviť s vysvetlením, čo sa snažíte dosiahnuť. Napríklad: „Snažím sa byť asertívnejšia a je to pre mňa veľmi dôležitý cieľ. Pravdepodobne ste si všimli, že som ústretovejší vo vyjadrovaní svojich názorov a potrieb. Stále sa cvičím v tom, ako to robiť s taktom, ale dúfam, že ma v tomto cieli podporíte.“
  • Možno sa stretnete s časovými alebo finančnými obmedzeniami. Môžete napríklad ušetriť peniaze za kurz asertivity. Ale možno budete mať núdzovú situáciu a budete musieť tieto peniaze minúť. Na túto prekážku sa môžete pripraviť pomocou záložného plánu. Rozumným plánom by bolo posunúť dátum dokončenia vášho cieľa. Mohli by ste pokračovať v práci na asertivite prostredníctvom kníh, kým si opäť nenašetríte dostatok peňazí.

Metóda 3 z 3:Nasledovanie, aby ste sa stali lepším

Precvičte si nové zručnosti a návyky. Vo väčšine prípadov zmena toho, kým ste, znamená robiť veci inak. Často to znamená naučiť sa novú zručnosť. Keď začnete, využite každú príležitosť na precvičenie týchto nových zručností alebo spôsobov konania.[12]

  • Začleňte zmeny do svojej každodennej komunikácie. Snažte sa komunikovať s ostatnými ako človek, ktorým sa snažíte stať.
  • Predstavte si napríklad, že sa snažíte byť asertívnejší. Môžete začať tým, že si všimnete situácie, v ktorých ste mohli vyjadriť svoj názor dôraznejšie alebo ste sa nepostavili za svoje potreby. Potom môžete pracovať na tom, aby ste svoje potreby vyjadrovali spôsobom, ktorý nie je agresívny ani výhražný.
  • Zručnosti budú s praxou jednoduchšie a pohodlnejšie. Spočiatku to môže byť desivé, ale vykonanie zmien vás priblíži k tomu, kým chcete byť.

Dôsledne pracujte na svojich cieľoch. Každá významná zmena alebo úspech si vyžaduje trvalé a sústredené úsilie. Každý deň pracujte na tom, aby ste sa stali svojím novým ja.

  • Dobrým spôsobom, ako dosiahnuť konzistentný pokrok, je vyhradiť si v každodennej rutine čas na prácu na svojich cieľoch.[13]
    Môžete si napríklad každý deň vyhradiť hodinu na čítanie svojpomocných kníh alebo absolvovanie školenia asertivity.
  • Majte na pamäti, že na uskutočnenie veľkých zmien musíte vynaložiť veľa času a úsilia. Tvrdá a dôsledná práca počas určitého obdobia je spôsob, ako sa stanete osobou, ktorou chcete byť.[14]

Zostaňte motivovaní. Zmeny môžu byť ťažké, a keď sa nedarí, môže byť lákavé vrátiť sa k starým zvykom. Aby ste si udržali motiváciu, majte svoju víziu vždy po ruke.[15]

  • Môžete to urobiť tak, že si spomeniete na svoj mentálny obraz toho, ako bude vyzerať život, keď urobíte požadované zmeny. Vizualizácia úspechu môže pomôcť posilniť vašu motiváciu.
  • Na udržanie motivácie môžete použiť aj fyzické pripomenutia. Môžete zverejniť písomné vyhlásenia alebo obrázky, ktoré vám pripomenú, prečo ste chceli urobiť zmenu. Predstavte si napríklad, že nový vy je asertívny majiteľ firmy. Nájdite si nejaké obrázky, ktoré znázorňujú túto úlohu. Môžete napríklad vystrihnúť obrázok z časopisu, na ktorom niekto prednáša obchodnú prezentáciu. Mohli by ste tiež zverejniť niekoľko fotografií, ako dúfate, že raz bude vyzerať vaša kancelária.

Využívajte chyby a nesplnené ciele ako skúsenosti na učenie. Pamätajte, že neúspech je súčasťou práce na dosiahnutí cieľa. Je bežné, že niekedy urobíte 1 krok vpred a 2 kroky späť, keď sa snažíte dosiahnuť nejaký cieľ. Ak urobíte chybu alebo nesplníte cieľ, snažte sa na to pozerať ako na skúsenosť, z ktorej sa môžete poučiť, a pokračovať ďalej.

  • Ak napríklad pracujete na dosiahnutí cieľa schudnúť, môže sa stať, že sem-tam budete mať týždeň, počas ktorého nič nestratíte, alebo naopak pár kíl priberiete. Toto je bežná súčasť tohto procesu. Využite tieto týždne ako príležitosť na úpravu svojho stravovacieho a cvičebného programu pre dosiahnutie lepších výsledkov.
  • Buďte otvorení zmenám. Ľudia sa neustále menia a vyvíjajú. To, čo sa vám páči alebo čo chcete teraz, sa môže líšiť od toho, čo ste chceli pred piatimi rokmi. Môže sa to líšiť aj od toho, čo budete chcieť za 10 rokov. Buďte flexibilní a ochotní zmeniť svoju víziu, ak vám prestane vyhovovať.[16]

    • Uvedomte si, že vykonaním osobných zmien sa zmení aj prostredie okolo vás. Ak sa napríklad rozhodnete byť asertívnejší, zmení sa váš komunikačný štýl. Okolie si to všimne a môže zmeniť spôsob, akým na vás reaguje.
  • Odkazy