3 spôsoby, ako zostať na správnej ceste

Je to bežný scenár. Stanovili ste si cieľ a veľmi sa na jeho dosiahnutie tešíte. Ale niekde na konci sa stane život a vy sa necháte vyviesť z kurzu. Ak sa vám to stalo, nebojte sa. Môžete sa naučiť udržať si správny smer tým, že si ujasníte svoje ciele, nájdete spôsoby, ako zostať zodpovedný, a udržíte si motiváciu.

Metóda 1 z 3: Opätovné potvrdenie vašich cieľov


Prehodnoťte svoje priority. Aby ste sa uistili, že zostanete na ceste k dosiahnutiu cieľov, musíte si overiť, či sú vaše ciele v súlade s vašou celkovou víziou.[1]
Zdroj experta
Meredith Walters, MBA
Certifikovaný kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 22. novembra 2019.
Môžete to urobiť tak, že si ujasníte svoje osobné hodnoty a porovnáte ich s cieľmi, ktoré ste si stanovili.[2]

  • Môžete napríklad zistiť, že vaše najdôležitejšie hodnoty sú rodina, charita a kreativita. Ak ste si stanovili cieľ, že do šiestich mesiacov povýšite v zamestnaní, tento cieľ môže byť v rozpore s vašimi hodnotami rodiny a tvorivosti.
  • Pozrite sa na svoje ciele a zistite, či sú v súčasnosti v súlade s vašimi osobnými hodnotami. Vaše hlavné ciele by mali fungovať v spojení s týmito hodnotami, nie v konkurencii.
  • Pozrite sa pozorne aj na samotné ciele. Sú skutočné? Sú založené na vašich túžbach a želaniach alebo možno na tom, čo si myslíte, že očakávajú iní ľudia alebo spoločnosť? Prehodnoťte svoje úvahy a uvedomte si, prečo pracujete na svojich cieľoch.


Zamerajte sa vždy na jeden cieľ. Ak sa usilujete o dosiahnutie viacerých konkurenčných cieľov, ľahko sa necháte vyviesť z kurzu. Zúžte svoje zameranie a zvýšte svoje šance na úspech tým, že budete pracovať na jednom hlavnom cieli naraz. Potom si tento cieľ rozdeľte na menšie, ľahšie zvládnuteľné segmenty, na ktorých môžete postupne pracovať.[3]

  • Ak sa napríklad snažíte ušetriť peniaze, ale zároveň máte cieľ cestovať, môže byť ťažké tieto ciele plniť súčasne. Možno si budete musieť vybrať, čo je pre vás práve teraz najdôležitejšie.
  • Ak žonglujete s viacerými cieľmi naraz, môžete skúsiť použiť digitálnu aplikáciu na sledovanie. Aplikácia, ako je napríklad LifeTick, vás požiada, aby ste si stanovili konkrétne, merateľné a časovo vymedzené ciele a potom vytvorili kroky potrebné na dosiahnutie týchto cieľov. Umožní vám to zostať sústredený a sledovať, ako ďaleko ste sa dostali – a ako ďaleko ešte zostáva prejsť.[4]


Sledujte svoj pokrok. Dosiahnuteľné ciele majú jedno spoločné: môžete merať svoj pokrok. Ak ste nesledovali svoj pokrok smerom k hlavnému cieľu, ako môžete vedieť, kedy sa tam dostanete? Nemôžete. Preto musíte do svojich cieľov zakomponovať jasné opatrenia.[5]

  • Ak si napríklad stanovíte cieľ „ušetriť viac peňazí“, neexistuje jasný ukazovateľ, čo to znamená alebo kedy sa k nemu dostanete. „Ušetriť viac peňazí“ môže znamenať 5 alebo 5 000 dolárov. Stanovte si ciele, ktoré môžete ľahko sledovať, napríklad „Ušetrite 5000 dolárov do 27. októbra do 18.00 hod.“
  • Opäť vám môžu pomôcť digitálne aplikácie na sledovanie vášho pokroku. Niektoré aplikácie, ako napríklad LifeTick, vám umožňujú nastaviť ciele a sledovať kroky k väčšine akýchkoľvek cieľov, zatiaľ čo iné sa môžu zamerať na konkrétne ciele. Napríklad aplikácia Quitnow sa špecializuje na pomoc ľuďom pri odvykaní od fajčenia.[6]


Poučte sa z neúspechov. Každý sa pri snahe dosiahnuť svoje ciele stretáva s prekážkami. Ak ich však predvídate, môžete tieto prekážky rýchlejšie prekonať. Trik spočíva v tom, že sa nebudete zaoberať problémom, ale okamžite sa zameriate na reálne riešenie.

  • Keď narazíte na neúspech, preskúmajte situáciu a zistite, čo sa pokazilo. Vyhľadávajte spätnú väzbu od ostatných. Revidujte svoj plán s ohľadom na nové informácie, ktoré máte teraz k dispozícii. Potom obnovte svoj záväzok k cieľu a pokračujte ďalej.[7]
  • Napríklad ste napriek novej diéte jedli nezdravo. Ak sa to stane, okamžite sa vráťte k plánu. Možno sa to stalo preto, že ste si nepripravili jedlo, takže môžete zabrániť tomu, aby sa to opakovalo, tým, že si budete jedlo plánovať vždy dopredu.
  • Kľúčom k úspechu je nedovoliť, aby neúspechy spôsobili, že sa budete cítiť ako neúspešní a úplne sa vzdáte. Namiesto toho ich využite na to, aby ste sa poučili a motivovali.

Metóda 2 z 3: Držte si zodpovednosť


Naplánujte si ho. Nech je váš cieľ akýkoľvek, nemôžete očakávať, že život bude fungovať okolo neho. Či už sa snažíte ušetriť peniaze, začať novú kariéru, alebo schudnúť, musíte svoj cieľ zaradiť medzi hlavné priority a vyhradiť si naň čas každý deň. Ak je váš cieľ stálym záväzkom vo vašom rozvrhu, je pravdepodobnejšie, že zostanete na ceste.[8]

  • Ak sa napríklad snažíte schudnúť, môžete do svojho denného kalendára zahrnúť 30-minútové okno na cvičenie.


Zdieľajte svoje ciele s ostatnými. Prirodzeným zdrojom zodpovednosti za plnenie cieľov je váš sociálny okruh. Stanovenie osobného zámeru ide len dopredu. Okrem toho povedzte o svojich zámeroch niekomu vo svojej sieti. Priatelia a rodina vám môžu pripomenúť, aby ste sa držali svojich cieľov. Môžu tiež ponúknuť povzbudenie, keď nastanú ťažké časy.[9]


Znížte rozptyľovanie. Ak nemáte zavedené opatrenia na kontrolu rozptýlenia, vaše ciele sú vydané na milosť a nemilosť vášmu okoliu. Sociálne médiá, neočakávané telefonáty a návštevy a oznámenia zo smartfónu súperia o vašu pozornosť a zvyčajne zvíťazia.

  • Pracujte v prostredí, ktoré podporuje produktivitu.[10]
    Odborný zdroj
    Meredith Walters, MBA
    Certifikovaný kariérny kouč
    Odborný rozhovor. 22. novembra 2019.
    Znížte neporiadok okolo svojho pracovného stola. Nainštalujte si aplikácie, ktoré vyžadujú, aby ste pred používaním webových stránok, ktoré nie sú zamerané na ciele, vykonali určitý objem práce. Dajte si telefón do tichého režimu. Vyveste tabuľku „nerušiť“. [11]

Metóda 3 z 3: Udržiavanie nadšenia


Oslavujte malé úspechy. Ak riešite veľký cieľ, môžete postupom času začať strácať morálku. Skôr než sa nazdáte, ste úplne vykoľajení. Udržujte sa na správnej ceste tým, že si do svojich cieľov stanovíte prirodzené míľniky a oslávite ich prekročenie.[12]

  • Ak napríklad chcete napísať román, môžete si stanoviť míľniky desaťtisíc slov, dvadsaťpäťtisíc slov atď. Keď dosiahnete každý míľnik, odmeňte sa.


Obklopte sa správnymi ľuďmi. Ľudia, s ktorými trávite najviac času, majú významný vplyv na vašu cestu k úspechu. Ak sa pohybujete v blízkosti nesprávnych ľudí, môžu vás rozptyľovať, vystavovať pokušeniam alebo vás od vašich cieľov úplne odradiť. Správni ľudia vás však budú tlačiť k tomu, aby ste boli sami sebou.

  • Nájdite týchto ľudí tým, že sa zapojíte do klubov a organizácií venujúcich sa vašim cieľom. Ak chcete napríklad schudnúť, môžete sa zúčastniť na miestnej podpornej skupine Weight Watchers alebo sa pripojiť k online komunite MyFitnessPal.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejdite na zdroj


Udržujte svoj stres pod kontrolou. Ak vo svojom živote aktívne nezvládate stres, pripravujete sa na neúspech. Príliš veľa stresu môže ovplyvniť vaše zdravie a viesť k sebapoškodzujúcemu správaniu. Ak máte vypracovaný plán zvládania stresu, môžete ho udržať pod kontrolou, aby ste sa držali svojich cieľov. Skúste toto: [14]

  • Každú noc spite aspoň 7 až 9 hodín.
  • Cvičte každý deň aspoň 30 minút.
  • Jedzte skutočné, nespracované potraviny.
  • Nájdite si koníček, ktorý vás baví.
  • Cvičte relaxačné cvičenia, ako je hlboké dýchanie alebo meditácia.
  • Užívajte si život. Načo sú vám ciele, ak si nemôžete užívať cestu? Mať ciele a štruktúru je dôležité pre osobný a profesionálny rast, ale orientácia na ciele môže byť nezdravá, ak sa dovedie do extrému. Nezabudnite si nechať čas na zábavu a pre ostatných, ako sú priatelia a rodina.

    • Nájdite si čas pre ostatných. Nezabúdajte na kontakty s blízkymi – priateľmi a rodinou – a pestujte tieto dôležité vzťahy. Zavolajte svojim rodičom. Choďte na kávu s priateľmi. Pozrite si film so skupinou blízkych.
    • Z času na čas sa zabavte. Robte niečo len tak pre radosť a potešenie. Prestávky vám pomôžu načerpať nové sily a byť sústredenejší a pripravenejší na dosahovanie svojich cieľov.
  • Odkazy