3 spôsoby, ako zostať sústredený na písanie

Písanie zvyčajne neplynie rovnomerne ako valiaci sa potok; namiesto toho sa u väčšiny z nás striedajú občasné záplavy s častými suchami. Nezáleží na tom, či píšete výskumnú prácu, román, príspevok na blog alebo viacero úloh na voľnej nohe, občas budete mať problém sústrediť sa na projekt. Ak sa chcete sústrediť na písanie, musíte najprv zvládnuť alebo odstrániť rozptyľovanie. Potom musíte urobiť jednu alebo obidve z nasledujúcich vecí: pristupovať k písaniu ako k stanovenej úlohe s pevným harmonogramom a náročnými očakávaniami; a/alebo si dať priestor na nájdenie inšpirácie, ktorá vás môže prinútiť a udržať pri písaní.

Metóda 1 z 3:Zvládanie rozptyľovania


Zriadiť pracovný priestor. S notebookom alebo perom a zápisníkom sa zdá, že by ste mali byť schopní jednoducho si sadnúť kdekoľvek a písať. Ak však chcete písať dôsledne a efektívne, pravdepodobne si budete chcieť vytvoriť vymedzený priestor na písanie, ktorý je špeciálne prispôsobený vašej úlohe. Nájdite si miesto, ktoré minimalizuje rozptyľovanie a ktoré vám pri pohľade naň povie, že je „čas na písanie“.

  • Mnohým ľuďom prospieva sedieť a písať za pohodlným, ale nie útulným stolom, teda na mieste, ktoré vám nespôsobí nepohodlie, ale ani sa pri ňom nenecháte ľahko uniesť do spánku. Nastavte si stôl, ktorý má všetko, čo potrebujete, tam, kde to potrebujete, aby ste pri písaní nemuseli vstávať.[1]
  • Niektorým ľuďom sa však najlepšie píše v kaviarni alebo pri piknikovom stole v tieni v parku. Najlepšie to funguje u ľudí, ktorí dokážu ľahko zablokovať okolitý hluk a vizuálne rozptýlenia. Neexistuje jedno ideálne miesto na písanie pre všetkých z nás; existuje ideálne miesto na písanie pre vás. Stačí ho len nájsť.[2]


Uzavrite sa pred svetom. Najmä ak sa pri práci ľahko rozptýlite, jednoduché umiestnenie zatvorených dverí medzi váš pracovný priestor a vonkajší svet môže mať zásadný význam. Nielenže to blokuje vizuálne rozptýlenie a tlmí rušivé zvuky, ale fyzicky a psychicky vás to izoluje vo vašom priestore na písanie.[3]

  • Ak nie je možné alebo praktické zavrieť dvere, môže byť pre vás dobrou voľbou použitie slúchadiel s potlačením hluku, ktoré blokujú okolitý hluk.


Oddýchnite si od telefónu. Vďaka moderným smartfónom nás svet neobmedzených rozptýlení sprevádza všade, kam sa pohneme. Sústredeniu potrebnému na efektívne písanie nepomáha ani neustále zvonenie a vyzváňanie a nekonečné lákadlo vykonať rýchlu kontrolu e-mailov, aktualizácií a pod. Aj keď vás to môže bolieť, pokúste sa nielen stíšiť telefón, ale ho počas písania úplne vypnúť.[4]

  • Počas práce možno budete musieť dokonca odstrániť telefón z dohľadu. Umiestnite ho do zásuvky, ktorá je nablízku, ale ku ktorej by ste museli vstať od písania. Nebojte sa, bude tam aj po skončení.[5]
  • Ak musíte mať zapnutý telefón, vypnite aspoň čo najviac aplikácií a stlmte čo najviac oznámení. A nechajte telefón mimo dosahu, aby ste neboli v pokušení každých pár minút ho rýchlo skontrolovať.


Obmedzte čas, ktorý trávite na internete. Internet síce môže byť pre vaše písanie užitočný, ale ak na ňom strávite príliš veľa času, môže vás aj rozptyľovať. Obmedzte sa na to, že na internet pôjdete len vtedy, keď si budete potrebovať vyhľadať nejaké slovo alebo preskúmať tému, o ktorej píšete. [6]


Zostaňte sedieť a písať. Naplánujte si to dopredu, aby ste si mohli sadnúť a písať presne (a len) vtedy, keď príde čas. Ak budete musieť neustále vstávať, aby ste si zobrali to alebo ono, stratíte koncentráciu a tempo písania. Ak sa vám podarí dostať sa do „zóny“ písania, chcete v nej zostať čo najdlhšie.[7]

  • Napriek tomu nie ste stroj a nemôžete pracovať nonstop. Ak ste hladní, zjedzte rýchle občerstvenie, podľa potreby použite toaletu a každú hodinu vstaňte a pretiahnite sa, alebo ak máte pocit, že ste stuhnutí. Je ťažké sústrediť sa, ak sa necítite dobre.
  • Občasná prechádzka a krátka prestávka vám môžu pomôcť pri brainstormingu a zhromažďovaní myšlienok.
  • Snažte sa tieto prestávky naplánovať a koordinovať tak, aby vás príliš nerozptyľovali.


Pokračujte v písaní ihneď po rozptýlení. Napriek vašej snahe o ich obmedzenie budete čeliť rozptýleniu, napríklad zaklopaniu na dvere alebo plačúcemu batoľaťu. Keď sa musíte zastaviť, aby ste sa vysporiadali s rozptýlením, ľahko si poviete: „Aha, pre dnešok už bolo písania dosť.“ Ak sa vám to nepodarí, môžete si.“ Bojujte s týmto nutkaním a vráťte sa k písaniu čo najskôr po tom, ako ste sa vysporiadali s rozptýlením.[8]

  • Aj keď je 8:30 a vy môžete písať len do 9:00, kým sa budete musieť pripraviť do práce, sadnite si a píšte. Dodržiavajte svoj plán, ako najlepšie viete.
  • Ak nemáte termín a nenachádzate inšpiráciu na písanie, možno budete chcieť upraviť svoj rozvrh alebo si dať od písania na chvíľu pauzu.

Metóda 2 z 3:Stanovenie a plnenie cieľov


Nastavte si ideálny časový rozvrh. Naplánujte si čas na písanie na najproduktívnejšiu časť dňa. Ak ste ranný človek, vyhraďte si hodinu alebo dve pred prácou alebo vyučovaním. Ak ste nočná sova, naplánujte si čas na písanie až po tom, čo všetci ostatní v dome pôjdu spať. Ak si čas na písanie naplánujete na čas, keď ste rozptýlení alebo unavení, budete mať ešte väčšie problémy sústrediť sa a urobiť dobrú prácu.[9]

  • Ak žonglujete s viacerými projektmi – napríklad ak ste na voľnej nohe alebo máte na starosti viacero výskumných prác – naplánujte si čas pre každý projekt zvlášť. Ak máte ráno dve hodiny, naplánujte si projekt A na 7-8 hod. ráno a projekt B na 8-9 hod. ráno. Každému projektu venujte vyhradený čas na sústredenie.
  • Odmeňte sa za to, že si odškrtnete veci zo zoznamu úloh na písanie. Urobte si prestávku, choďte na prechádzku alebo počúvajte hudbu. Odmeňovanie vás môže motivovať, aby ste sa držali svojho plánu.[10]
    Zdroj experta
    Jake Adams
    Akademický tútor & Špecialista na prípravu na test
    Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.


Vyberte si čas alebo zameranie úlohy. Pre väčšinu ľudí je stanovenie časového harmonogramu písania najlepším spôsobom, ako si zabezpečiť trvalú produktivitu. Ak napríklad píšete každý deň od 14.00 do 17.00, navyknete si vnímať tento čas ako „čas na písanie“ a vaša produktivita a sústredenie sa pravdepodobne zvýšia.[11]

  • Niektorí ľudia však jednoducho nedokážu písať tak efektívne, keď majú pocit, že ich kontrolujú tikajúce hodiny. Ak píšete román a „napíšte jednu dobrú stranu denne“ vám vyhovuje lepšie ako „píšte každý deň od 1 do 3 hodín popoludní“, je to v poriadku. Len sa uistite, že sa tohto plánu držíte rovnako prísne. Pravdepodobne vám pomôže aj to, ak budete písať každý deň približne v rovnakom čase.[12]


Nájdite si „kamaráta na písanie.“ Niekedy sa vaše sústredenie na písanie môže zlepšiť, keď k tomu pridáte trochu súťaživého ohňa a/alebo tlak kolegov. Ak poznáte niekoho iného, kto píše dizertačnú prácu alebo trojaktovku, spojte sa s ním a skoordinujte svoje harmonogramy písania. Pravidelne sa navzájom informujte o novinkách a dávajte si navzájom zodpovednosť za dodržiavanie harmonogramu. Ak vám to pomôže, môžete použiť aj malé tresty/pokuty a odmeny.[13]

  • Váš partner na písanie nemusí byť fyzicky prítomný; váš spoločný „čas na písanie“ môžete začať esemeskou (potom si vypnite telefón!) a ukončite ho ďalším. A ak nie je možné písať v rovnakom čase, stále môžete navzájom sledovať svoje denné výsledky písania – a držať sa navzájom v zodpovednosti, ak sa vám nedarí.


Zodpovedajte sa sami sebe. Je o niečo ľahšie niesť zodpovednosť, ak svojmu „kamarátovi na písanie“ dlhujete päť dolárov zakaždým, keď si nedoprajete svoje dve hodiny alebo nedokončíte tú dennú stránku. Môžete si však nastaviť sériu odmien a trestov, ktoré vám pomôžu udržať písanie na správnej ceste.[14]

  • Môžete si napríklad vyhradiť piatkové večery na návštevu kina alebo posedenie s priateľmi. Za každú hodinu plánovaného písania, ktorú ste počas týždňa vynechali, si však odrátajte jednu hodinu „času na zábavu“.
  • Alebo ak si veľmi želáte určitý pár topánok alebo videohru, vložte si do svojej „pokladničky na želania“ dolár zakaždým, keď dokončíte naplánované písanie. Časom si svoju odmenu zaslúžite.


Zdieľajte a oslavujte svoje úspechy. Písanie je ťažké. Niekedy to môže byť zábava, ale je to aj obyčajná tvrdá práca. Keď dosiahnete významný cieľ v písaní, napríklad dokončíte kapitolu alebo dokončíte novú zbierku básní, nehanbite sa to osláviť. Dosiahli ste niečo, čo by mnohí iní nedokázali – alebo by na to nemali dostatok vytrvalosti.[15]
[16]

  • Najmä ak píšete niečo dlhé, ako je román alebo dizertačná práca, určte si jasné míľniky na tejto ceste. Používajte ich na zaznamenávanie väčšieho pokroku a slúžia ako ukazovatele hodné oslavy, keď ich dosiahnete. Informujte ostatných o svojich pokrokoch a úspechoch a zorganizujte si malú párty alebo večer, aby ste sa odmenili.[17]
    Odborný zdroj
    Jake Adams
    Akademický tútor & Špecialista na prípravu na testovanie
    Odborný rozhovor. 20. mája 2020.
  • Zdieľanie míľnikov (a času, kedy by ste ich mali dosiahnuť) s ostatnými vám tiež pomôže udržať si plán a zodpovednosť.

Metóda 3 z 3:Hľadanie inšpirácie


Pripravte sa pred písaním. Ak píšete akúkoľvek knihu, či už literatúru faktu alebo román, pravdepodobne budete chcieť mať osnovu alebo nejakú predstavu o deji. Ak píšete správu, pred písaním si zhromaždite informácie. Ak strávite nejaký čas prípravou pred začiatkom, ušetríte si čas z dlhodobého hľadiska a budete sa môcť sústrediť výlučne na písanie.[18]
Odborný zdroj
Jake Adams
Akademický tútor & Špecialista na prípravu na testovanie
Odborný rozhovor. 20. mája 2020.

  • Napriek tomu, a najmä ak píšete tvorivo, chcete sa uistiť, že môžete písať slobodne a bez osobitného záujmu o formu, štruktúru, gramatiku, pravopis atď. Predtým si urobte prieskum, ktorý vám poskytne potrebný obsah a kontext, a potom upravujte, aby ste vyčistili a objasnili, čo ste napísali. Poskytnite svoj „čas na písanie“, aby ste sa zamerali výlučne na to.[19]


Vyskúšajte hudbu na sústredenie a inšpiráciu. Ak sa vám lepšie pracuje s hudbou, vyberte si niečo, čo sa hodí k nálade toho, čo píšete. Nielenže vám to pomôže udržať sa pri práci, ale môže to tiež zlepšiť kvalitu vášho písania.

  • použite slúchadlá (podľa možnosti s potlačením šumu), aby ste zablokovali rušivé vplyvy a umožnili hudbe podporiť vaše sústredenie. Ak vás hudba rozptyľuje, skúste zmeniť žáner alebo sa bez nej zaobíďte. Namiesto toho použite zvuky bieleho šumu so slúchadlami s potlačením hluku.[20]
  • Za najlepší sprievod pri písaní sa zvyčajne považuje klasická alebo inštrumentálna hudba, avšak každý z nás reaguje na hudbu inak. Ak sa vám náhodou najlepšie píše pri hrajúcom heavy metale, choďte do toho!


Podporte svoje telo a mozog. Zdravé stravovanie, pravidelné cvičenie a dostatok spánku z vás automaticky neurobia plodných spisovateľov, ale určite vám pomôžu pri sústredení a výdrži. Správne zásobujte svoj mozog palivom a doprajte mu odpočinok, aby sa mohol inšpirovať a preniesť túto inšpiráciu na stránku.

  • Vytvorte si a dodržiavajte jasný harmonogram, ale uistite sa, že je primeraný. Nesnažte sa písať viac ako 3 – 4 hodiny v kuse, inak sa výnosy pravdepodobne rýchlo znížia. Každú hodinu si naplánujte malé prestávky, aby ste vstali, napili sa, vyčistili si hlavu, pretiahli chrbát atď. Potom sa vráťte k písaniu. Nedovoľte, aby sa miniprestávka zmenila na dlhšiu.[21]

  • Nájdite si čas na premýšľanie, cítenie a prežívanie. Inšpirácia je veľmi osobná vec. Nemôžete ju vyrobiť ani vynútiť, ale môžete ju rozvíjať. Pred začatím písania sa snažte robiť niečo, čo vo vás vyvolá tvorivú šťavu alebo čo vás uvedie do reflexívnej či introspektívnej nálady. Choďte do parku. Prechádzka v lese. Posaďte sa do kaviarne a sledujte svet okolo seba. Meditujte. Nakreslite obrázok. Nájdite si inšpiráciu.

    • Vykonanie relaxačnej, inšpiratívnej činnosti pred písaním môže tiež pomôcť znížiť negatívne myšlienky a pocity, ktoré sa vám môžu objaviť v hlave, keď sa snažíte písať – veci ako „toto nedokážem“, „táto báseň je hrozná“, „nie som žiadny spisovateľ“ a podobne. Snažte sa ich odstrániť ešte pred začatím písania a ak sa objavia počas písania, prekonajte ich. Môžete ich prekonať a prekonáte ich tým, že budete pokračovať v písaní.[22]
  • Odkazy