3 spôsoby, ako zvládnuť pocit nešťastia po dosiahnutí cieľa

Mesiace alebo dokonca roky ste plánovali, že získate to povýšenie alebo schudnete tých 50 kíl. Konečne ste prekročili cieľovú čiaru. Okrem toho, že dosiahnutie vášho cieľa nie je celkom také, ako ste si predstavovali. Ak sa vám zdá, že dosiahnutie vášho cieľa nie je dostatočné, pravdepodobne sa cítite zmätení alebo dokonca vinní. Vynaložili ste toľko času, úsilia a peňazí na dosiahnutie svojich snov, len aby ste si to naplno neužili. V skutočnosti je pocit nešťastia po góle veľmi častou reakciou. Naučte sa, ako zvládnuť nešťastie tým, že zmeníte svoj pohľad na šťastie, zmeníte svoju definíciu úspechu a naučíte sa užívať si proces dosahovania cieľov namiesto toho, aby ste sa sústredili len na výsledok.

Metóda 1 z 3:Prekonanie vašej nespokojnosti

Zamyslite sa nad tým, prečo máte problém byť šťastní. Nespokojnosť môže pochádzať z mnohých miest vrátane nízkeho sebavedomia, pretrvávajúcich bojov s negatívnymi skúsenosťami alebo výchovy, v ktorej sa príliš zdôrazňovala disciplína. Spýtajte sa sami seba: „Čo v mojom živote mi bráni v tom, aby som sa cítil šťastný?“ Zapíšte si svoje odpovede a použite ich na to, aby ste pochopili, na čom musíte zapracovať, aby ste sa posunuli vpred.[1]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Ak máte problém identifikovať príčiny svojej nespokojnosti, možno budete chcieť zvážiť aj rozhovor s terapeutom. Môžu vám pomôcť so štruktúrovanou reflexiou, aby ste ľahšie zistili, čo vás brzdí.


Dajte si povolenie byť šťastný. Hoci sa to zdá byť proti intuícii, možno jednoducho potrebujete veriť, že si šťastie zaslúžite. Keď si stanovíte veľké ciele, máte tendenciu odkladať šťastie, kým sa cieľ nedosiahne. Aby ste sa vyhli samoľúbosti, možno ste obetovali dobrý pocit zo seba samého, aby ste mali sklonenú hlavu a naďalej sa usilovali o dosiahnutie svojich snov.

  • Táto taktika vám možno dobre poslúžila počas procesu dosahovania cieľov, ale už nie je potrebná.
  • Povedzte si: „Zaslúžim si šťastie.“ Pozrite sa do zrkadla, usmejte sa na seba a opakujte si túto vetu, kým jej nezačnete veriť.
  • Môžete tiež zvážiť oslavné gesto ako symbol toho, že ste dosiahli to, čo ste chceli. Darček, malý výlet alebo oslava s priateľmi a rodinou vám môžu pomôcť cítiť sa o niečo lepšie, keď ste šťastní.


Uvedomte si, že šťastie je zámer, nie cieľ. Možno sa cítite nedocenení svojím úspechom, pretože ste si vybudovali presvedčenie, že na konci dúhy je hrniec zlata. V skutočnosti väčšina ľudí vie, že život je rad vzostupov a pádov. Aj po tom, čo ste istý čas tvrdo pracovali na dosiahnutí cieľa, vás v živote čakajú výzvy a sklamania na ceste.

  • Úroveň svojho šťastia môžete zlepšiť tým, že pochopíte, že je to každodenná voľba, nie cieľ, ku ktorému prídete. Spokojnosť si môžete odoprieť, alebo sa môžete rozhodnúť, že ju budete prijímať každý deň – bez ohľadu na to, čo ste dosiahli.[2]
  • Vyskúšajte si to tak, že sa odmeníte za splnenie malej časti úlohy súvisiacej s väčším cieľom. Pomôže vám to posilniť myšlienku, že šťastie je niečo, čo si môžete vybrať každý deň. Určite si odmenu za to, že ste na úlohe strávili určitý počet hodín, alebo si úlohu rozdeľte na malé kroky a odmeňte sa po ich dokončení.


Znížte svoje očakávania. Ak sú vaše životné štandardy enormne vysoké, môžete sabotovať svoje vlastné šťastie. Keď si nastavíte latku neprimerane vysoko, nastavujete sa na neúspech a nešťastie. Zamyslite sa nad tým, aké očakávania ste mali voči sebe a ostatným.

  • Zamyslite sa na chvíľu nad tým, čo ste očakávali, že sa stane, keď dosiahnete svoj cieľ. Napíšte si svoje očakávania a zvážte, či je každé z nich primerané. To vám môže pomôcť zistiť, či ste mali určité očakávania, ktoré sa nenaplnili.
  • Vysoké očakávania môžu byť prospešné, keď sa snažíte zlepšiť, ale môžu sabotovať šťastie, keď hľadáte spokojnosť. Preto musíte starostlivo riadiť svoje očakávania.
  • Od druhých alebo od vesmíru očakávajte málo a zistíte, že ste spokojní bez ohľadu na výsledok. Naopak, veľa od seba očakávajte, keď sa budete približovať k cieľom, ale buďte flexibilní, keď nie vždy splníte cieľ.[3]

Metóda 2 z 3: Nové vymedzenie vášho úspechu


Dokončite cvičenie o najlepšej možnej budúcnosti. Ak sa vám dosiahnutie jedného cieľa zdá neuspokojivé, môže vám pomôcť preskúmať, ako tento úspech zapadá do širšieho obrazu vašej budúcnosti. Výskum ukazuje, že dokončenie najlepšieho možného budúceho cvičenia môže vytvoriť motiváciu pracovať na nových cieľoch a pomôcť vám cítiť sa šťastnejší v prítomnosti.[4]
Dôveryhodný zdroj
Väčšie dobro v akcii
Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na univerzite v Berkeley, ktorá podporuje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
Prejsť na zdroj

  • Vyhraďte si 10 až 15 minút na premýšľanie o tom, ako si predstavujete svoj život v budúcnosti. Premýšľajte o všetkých dôležitých aspektoch svojho života: o svojej profesii, vzťahoch, záľubách, zdraví atď. Ako by vo vašej najlepšej možnej budúcnosti vyzerala každá z týchto oblastí? Zapíšte si ho do živých detailov.
  • Toto cvičenie môže byť inšpirujúce pre tých, ktorí po dosiahnutí cieľa trpia nedostatočnou spokojnosťou, pretože vám môže pomôcť vidieť, že hoci nie ste presne tam, kde chcete byť, možno ste na správnej ceste. V skutočnosti vám toto cvičenie môže pomôcť uvedomiť si, že práve teraz máte k dispozícii takmer všetky premenné pre vašu najlepšiu možnú budúcnosť.


Stanovte si nové ciele.[5]
Niektorí ľudia majú radi výzvy spojené s dosahovaním cieľov. Ak ste to vy, možno prežívate nespokojnosť, pretože iskra, ktorú ste cítili počas približovania sa k svojmu cieľu, zhasla po jeho dokončení. Využite výsledky cvičenia o najlepšej možnej budúcnosti na to, aby ste zistili niektoré nové ciele, ktoré by ste si chceli stanoviť. Potom sa dajte do pohybu, aby ste sa cítili zmysluplne a možno aj šťastnejšie![6]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Stanovte si ciele SMART, ktoré sú konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené. Napríklad vaša najlepšia možná budúcnosť zahŕňa kúpu domu a práve ste boli povýšení v práci. V tejto chvíli si môžete stanoviť nový cieľ, ktorým je ušetriť peniaze na zálohovú platbu. Tento nový cieľ je v súlade s vašou víziou budúcnosti a môže zvýšiť vašu spokojnosť s tým, že sa uberáte správnym smerom.
  • Pripomínajte si pri práci na svojich nových cieľoch, že aj prítomný okamih je príjemný. Každá časť vášho života bude spojená s rôznymi úspechmi, ktoré môžu, ale nemusia byť určeným cieľom. Nezabudnite oslavovať všetky tieto momenty, nielen dosiahnutie cieľov, ktoré ste si stanovili.


Začnite oslavovať sami seba. Keďže časť vášho sklamania mohla prameniť z toho, že vám iní nedali uznanie, ktoré ste očakávali, môžete túto dilemu potlačiť tým, že sa sami uznáte. Ľudia často držia šťastie na uzde, pretože si myslia, že niekto iný im musí dovoliť, aby sa cítili dobre. Len vy sami sa môžete stať šťastnými. Prestaňte teda čakať, že vás pochvália iní, a začnite sa chváliť sami.

  • Vytvorte si zoznam svojich úspechov a pravidelne si ho prečítajte.
  • Potešiť sa zo svojich úspechov tým, že budete prežívať hrdosť nad tým, čo ste doteraz dokázali.
  • Prijímajte komplimenty s láskavosťou. Neznižujte svoje úspechy, aby ste vyzerali skromne.


Podeľte sa o svoj úspech s ostatnými. Jedným z úžasných spôsobov, ako sa cítiť šťastnejší z menších úspechov, je šíriť svoje nadšenie s ostatnými. Existuje mnoho spôsobov, ako to môžete urobiť, ale ak to urobíte, posilníte tým, že si zaslúžite šťastie, a umožníte tým, ktorí vás podporujú, aby sa z vášho úspechu tešili spolu s vami.

  • Možno ste schudli 20 kíl na ceste k cieľu schudnúť 50 kíl. Keď dosiahnete tento míľnik, zvážte usporiadanie malej oslavy so zdravými potravinami. Pomôže to vám a vašim blízkym oceniť váš pokrok a naučí všetkých, že sa môžete dobre baviť a zároveň robiť zdravé rozhodnutia.
  • Ďalším možným spôsobom, ako sa podeliť o svoj úspech, je pomôcť niekomu inému. Výskum ukazuje, že ste šťastnejší, keď pomáhate iným.[7]
    Prečo teda veľkoryso neprispieť na charitu, keď získate toto veľké povýšenie, alebo možno naplánovať a zaplatiť výlet, aby ste mohli vziať svojich priateľov alebo rodinu na oslavu na exotické miesto.
  • Nezabudnite kontrolovať svoje očakávania v súvislosti s reakciami druhých. Viete lepšie ako ktokoľvek iný, ako tvrdo ste pracovali, a ostatní nemusia reagovať s rovnakým nadšením alebo vzrušením. Pamätajte, že dôležité sú vaše pocity. Oslavujte s tými, na ktorých vám záleží, ale nepoužívajte ich nadšenie ako meradlo svojho šťastia.


Nedovoľte, aby spoločenské normy ovplyvňovali vašu verziu úspechu. Nanovo definovať úspech znamená dať mu vlastnú definíciu založenú na tom, čo si v živote ceníte. Vaše šťastie nikdy nebude pochádzať od druhých, takže sa musíte oslobodiť od snahy splniť normy druhých, aj.

  • Ak rodičia, rovesníci alebo dokonca partneri neveria vo vaše sny, nemalo by to znižovať vaše nadšenie. Namiesto toho, aby ste pred nimi obhajovali svoje sny, sústreďte sa na veci, ktoré máte s týmito osobami spoločné, a láskavo odmietnite diskutovať o sporných témach, ak ich vyvolajú.
  • Môžete si tiež nájsť vlastný kmeň podobne zmýšľajúcich priaznivcov. Na internete, v miestnej komunite alebo v práci vyhľadajte ľudí, ktorí majú podobné vízie a ciele ako vy, a trávte s nimi čas.

Metóda 3 z 3:Hľadanie radosti na ceste


Zhodnoťte svoj rast. Časť vášho nešťastia môže prameniť zo spájania úspechu a šťastia s konečným výsledkom. V skutočnosti sú šťastie a úspech premenlivé. Nachádzajú sa na ceste. Kroky, ktoré podnikáte medzi jednotlivými cieľmi, prinášajú silný rast. Môžete si to lepšie uvedomiť, keď si nájdete čas na pravidelné pozorovanie svojho pokroku.

  • Začnite mesiac (alebo týždeň) v praxi s hodnotením. Na konci každého mesiaca strávte nejaký čas oceňovaním výziev a míľnikov, ktoré ste prekonali, a premýšľaním o získaných skúsenostiach. Môžete sa tiež vrátiť k svojim väčším cieľom, aby ste sa uistili, že každý deň podnikáte kroky na ich dosiahnutie.
  • Pravidelné hodnotenie vášho pokroku môže viesť k väčšej spokojnosti s celkovým procesom a povzbudiť vás, aby ste sa naďalej posúvali vpred.


Naučte sa všímavosť. Ak ste orientovaní na budúcnosť, môže byť ťažké nájsť radosť na ceste.[8]
Ak však budete k sebe úprimní, uvedomíte si, že prítomný okamih je všetko, čo kedy máte. Začiatok praxe mindfulness vám môže pomôcť naučiť sa byť skutočne tu a teraz namiesto toho, aby ste sa stále upínali na budúce ciele a úspechy.

  • Jednoduchým spôsobom, ako si osvojiť mindfulness, je implementovať túto prax do každodenných monotónnych činností. Vyberte si napríklad každodennú činnosť, ako je umývanie riadu, a zamerajte sa na ňu viac. Premýšľajte o činnostiach spojených s vykonávaním tejto povinnosti. Všímajte si vône, pohľady, pocity alebo zvuky. Počas umývania riadu venujte pozornosť svojim myšlienkam. Prejdite touto úlohou s plným nasadením. Ak sa pristihnete pri tom, že vaša myseľ blúdi, zamerajte svoju pozornosť na danú úlohu.[9]
  • Na začiatku praxe všímavosti vám môžu pomôcť aj kurzy všímavosti alebo meditácie. Takéto praktiky sa časom stávajú jednoduchšími, ale absolvovanie kurzu na začiatku vám môže pomôcť vytvoriť si uvedomelé návyky a udržať si motiváciu už na začiatku.

  • Pristupujte k životu z miesta skúmania. Nespokojnosť po dosiahnutí cieľa môže prameniť aj zo zúfalej snahy mať všetko pod kontrolou. Keď jedna vec nejde tak, ako si myslíte, že by mala, vaša spokojnosť s celým procesom sa zmenšuje. Oslobodenie sa od prísneho posudzovania a potreby kontroly vám môže otvoriť viac možností a radosti zo života.[10]

    • Preskúmajte viac v živote tým, že zmeníte spôsob, akým vykonávate svoje každodenné činnosti. Vyberte si inú cestu z práce domov. Buďte turistom vo svojom rodnom meste, navštívte múzeá a obchody, ktoré ste nikdy nepoznali. Začnite deň bez pevného plánu a uvidíte, ako sa vyvinie.
    • Zavedenie takýchto malých stratégií vám môže pomôcť uvedomiť si, že veci nie sú menej príjemné len preto, že sa nedejú presne tak, ako by sme chceli. Radosť sa dá nájsť aj v známych alebo neočakávaných veciach.
  • Odkazy