3 spôsoby, ako zvládnuť sťahovanie domov počas epidémie koronavírusu (pre vysokoškolákov)

COVID-19 v dobrom i zlom zmenil každodennú rutinu mnohých ľudí – najmä vysokoškolských študentov. Je úplne normálne a oprávnené cítiť sa vysídlený a sklamaný, najmä ak sa musíte uprostred vysokoškolského semestra presťahovať späť domov. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, čo nemôžete ovplyvniť, pokúste sa zo svojej vzdialenej skúsenosti na vysokej škole vyťažiť čo najviac. Vo svojich myšlienkach a pocitoch nie ste sami a dokážete to zvládnuť!

Metóda 1 z 3: Riadenie vášho duševného zdravia


Pripomeňte si, že tento prechod je úplne normálny. Počas epidémie COVID-19 je ľahké cítiť sa izolovaný alebo vyčlenený, najmä ak musíte tráviť viac času s členmi svojej rodiny, ako ste zvyknutí. Otvorene hovorte rodičom alebo opatrovníkom o tom, ako sa cítite, keď sa vraciate domov, a nezabudnite, že tento proces je veľkou zmenou aj pre nich. Je úplne normálne a oprávnené byť smutný a cítiť, že smútite nad stratou vysokoškolských skúseností; navyše, nespočetné množstvo ľudí je na rovnakej lodi.[1]

  • Študenti po celom svete sú vysídlení a prichádzajú o možnosť študovať na vysokej škole. Je tu veľa ľudí, ktorí chápu, ako sa cítite, a presne vedia, čím prechádzate!
  • Je úplne normálne, že sa cítite ako „zlyhanie“, keď sa musíte presťahovať späť k rodičom alebo opatrovníkom, ale je to opak pravdy! Nespočetné množstvo ľudí si musí prispôsobiť svoje bývanie kvôli COVID-19, takže určite nie ste sami.


Pravidelne volajte priateľom alebo sa s nimi rozprávajte prostredníctvom videochatu. Naplánujte si niekoľkokrát počas týždňa, aby ste zostali v kontakte so svojimi priateľmi. Dohodnite si virtuálne študijné stretnutia s niektorými spolužiakmi alebo si naplánujte zábavný filmový večer s priateľmi. Aj keď to nie je to isté ako osobné stretávanie sa, časté virtuálne rozhovory môžu čiastočne doplniť vysokoškolské skúsenosti, ktoré vám na akademickej pôde chýbajú.[2]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Môžete sa napríklad stretnúť s kamarátmi z vysokej školy a pozrieť si staré reprízy športových zápasov z vašej školy.
  • Možno sa vám tiež páči maratón filmov alebo sledovanie televízneho programu.
  • Ak sa nachádzaš v prostredí, ktoré nepodporuje tvoju orientáciu alebo rodové vyjadrenie, rozhovory s priateľmi môžu byť kľúčové pre zachovanie tvojho bezpečia a zdravého rozumu.[3]


Ponúknite podporu ostatným priateľom na vysokej škole. Pripomínajte svojim priateľom a spolužiakom, že ste tu pre nich, aj keď je to ťažké. Hoci neexistuje jednoduchý spôsob, ako sa vyrovnať so sklamaním a osamelosťou spôsobenou COVID-19, môžete ponúknuť textové správy alebo telefonickú podporu, aby ste dali svojim priateľom najavo, že ste tu pre nich.[4]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Ahoj! Chcel som sa len informovať, či sa vám darí. Viem, že kvôli pandémii je to naozaj ťažké, a chcem, aby ste vedeli, že som tu pre vás, ak budete čokoľvek potrebovať.“


Zavolajte na linku podpory, ak potrebujete vypočuť. Nehanbite sa, ak sa počas štúdia na vysokej škole z domu cítite preťažení. Nespočetné množstvo ľudí je v rovnakej situácii ako vy a vaše pocity sú úplne platné a pochopiteľné. Ak chcete anonymnú podporu, obráťte sa na linku pomoci pre duševné zdravie, kde vám poradia. Môžete zavolať na Národnú linku prevencie samovrážd na číslo 1-800-273-TALK pre všeobecné poradenstvo alebo môžete poslať textovú správu „START“ na číslo 741-741.[5]

  • Pre linku podpory špecifickú pre LGBTQ+ zavolajte na Trevor-Lifeline na číslo 1-866-488-7386 alebo pošlite textovú správu START na číslo 678678.
  • Zoznam medzinárodných horúcich liniek pre duševné zdravie nájdete tu: https://checkpointorg.com/global.


Stanovte si hranice a komunikujte o nich s rodinou. Buďte otvorení a úprimní o tom, ako sa cítite, so svojou rodinou. Dajte im vedieť, kedy budete potrebovať čas pre seba, a informujte ich, aký je váš rozvrh hodín, aby vedeli, že vás nemajú rušiť. Dvakrát si overte, či ste teraz, keď žijete doma, na rovnakej vlne so zvyškom domácnosti.[6]

  • Možno máte teraz, keď zostávate doma, na starosti napríklad nejaké domáce práce.
  • Môžete povedať niečo podobné: „Chápem, že toto je aj váš domov, ale veľmi by som ocenil, keby ste mi od 19:00 do 20:00 venovali čas pre seba. Potom mám hodinu a bol by som radšej, keby ste ma nerušili, aby som sa mohol sústrediť.“
  • Ak ste v karanténe s rodinnými príslušníkmi, ktorí nerešpektujú vašu identitu, možno budete musieť stanoviť hranice aj okolo svojho mena alebo zámen.[7]
  • Môžete povedať niečo ako: „Aj keď tomu nerozumieš, oslovovanie nesprávnymi zámenami zraňuje moje pocity a cítim sa neúctivo. Budem vám vďačný, ak budete rešpektovať moju identitu, kým tu budem žiť.“


Usporiadať si myšlienky v denníku. Venujte prázdny zošit alebo denník svojim myšlienkam a pocitom týkajúcim sa krízy COVID-19. Napíšte si všetky svoje myšlienky, pocity a sklamania spolu s tým, čo máte pocit, že vám na vysokej škole chýba. Vypísanie svojich pocitov vám môže v tomto náročnom období poskytnúť veľkú útechu a upokojenie.[8]

  • Môžete napríklad napísať niečo také: „Viem, že s tým nemôžem nič urobiť, ale stále ma veľmi trápi, že sa už nemôžem zúčastňovať na žiadnych podujatiach gréckeho života. Cez víkend sa chystám na FaceTime s priateľmi, aby som sa to pokúsil napraviť.“


Sledujte a počúvajte správy striedmo. Necíťte sa povinní neustále sledovať správy. Je pravdepodobné, že najnovšie spravodajské správy neponúknu nič produktívne pre vaše duševné zdravie. Namiesto toho si každý deň vyhraďte 10-15 minút, počas ktorých budete sledovať alebo počúvať správy, a potom si dajte na zvyšok dňa prestávku. Skúste sa namiesto toho sústrediť na štúdium a uprednostniť vlastné duševné zdravie pred čímkoľvek iným![9]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3: Zavedenie rutiny


Naplánujte si každý deň tak, aby ste sa mohli držať rutiny. Naplánujte si deň tak, ako keby ste stále bývali na internáte alebo v ubytovacom zariadení na internáte. Nastavte si budík na vyučovanie ako zvyčajne a vykonajte svoje obvyklé ranné rutinné činnosti, ako je sprchovanie a obliekanie. Aj keď nechodíte na fyzickú výučbu, stále si môžete zachovať stabilný, konzistentný rozvrh.[10]

  • Ak je napríklad vaša prvá hodina o 10:00, môžete si nastaviť budík na 9:00, aby ste mali dostatok času na prebudenie a prípravu.
  • Ak sa stále riadite rozvrhom, vaša myseľ bude mať stále pocit, že je vo vysokoškolskej rutine.


Vyhraďte si určitý priestor doma na štúdium. Vyberte si kútik svojho domova, kde netrávite veľa času odpočinkom alebo relaxáciou. Vyberte si miesto, kde sa môžete sústrediť, napríklad stôl alebo konferenčný stolík. Snažte sa vyhnúť učeniu alebo štúdiu z postele alebo gauča, inak váš mozog nemusí oddeliť relaxáciu od online učenia.[11]

  • Vyhraďte si napríklad gauč na odpočinok a relaxáciu a kuchynský stôl na štúdium.


Spite aspoň 7 hodín každú noc. Snažte sa chodiť spať každý večer v celkom jednotnom čase. S týmto vedomím sa snažte každé ráno vstávať približne v rovnakom čase. Každú noc spite aspoň 7 hodín, čo vám pomôže cítiť sa svieži a plní energie, ako je to len možné, keď budete prechádzať semestrom.[12]

  • Snažte sa napríklad ísť spať o 12:00 a vstávať najskôr o 7:00.


Každý deň si doprajte čas na oddych a načerpanie nových síl. Vyhraďte si aspoň 30 minút, počas ktorých môžete robiť niečo zábavné a relaxačné. Strávte nejaký čas prezeraním sociálnych médií, hraním obľúbených videohier, počúvaním relaxačného playlistu alebo robením čohokoľvek iného, čo vám pomôže odpútať pozornosť od všetkého stresujúceho. Ak ste mali náročný deň, môžete si oddýchnuť aj tak, že si dáte relaxačný kúpeľ alebo si ľahnete do miestnosti s vonnými sviečkami.[13]

  • Napríklad vás môže uvoľniť hranie videohier alebo si môžete oddýchnuť pri dobrej knihe. Urobte čokoľvek, čo potrebujete urobiť, aby ste načerpali nové sily a zároveň zvládli štúdium.

Metóda 3 z 3: Zostať zaneprázdnený


Venujte sa koníčku v prírode, napríklad pozorovaniu vtákov. Choďte von a skúste si všimnúť vtáky na dvore alebo v okolí, aj keď sú naozaj bežné. Urobte si fotografie každého vtáka a porovnajte ich s príručkami o vtákoch, aby ste si mohli urobiť predstavu o tom, aké vtáky vidíte. Keď sa pandémia skončí, môžete pokračovať v pozorovaní vtáctva vo väčších oblastiach, napríklad v miestnom parku![14]

  • Záhradkárčenie je ďalšou skvelou vonkajšou aktivitou, ktorú môžete vyskúšať.
  • Počas leta vám môže pomôcť dlhodobý koníček, keď sa vám skončí vyučovanie. Zistite, či vás pozorovanie vtákov alebo práca v záhrade dokáže počas letných mesiacov aktívne zabaviť!


Preskúmajte nejaké nové domáce remeslá a koníčky, kým ste doma. Navštívte miestny obchod s remeselnými výrobkami a vyskúšajte si nový koníček, napríklad pletenie, háčkovanie, šitie, vyšívanie alebo niečo podobné. Pozrite sa, či vám nejaká konkrétna činnosť padne do oka. Možno budete prekvapení, akí kreatívni môžete byť, a to všetko v pohodlí svojho domova![15]

  • Ďalšou skvelou aktivitou na vyplnenie voľného času sú puzzle.


Pozrite si vo voľnom čase nový televízny program alebo dokumentárny film. Vyhľadajte si film alebo televízny program, ktorý vás naozaj zaujal, alebo je súčasťou žánru, ktorý sa vám naozaj páči. Každý deň si vyhraďte nejaký čas na sledovanie tohto filmu alebo televízneho programu. Môže vám to dať niečo, na čo sa môžete tešiť počas dokončovania štúdia![16]

  • Vždy môžete pozvať priateľov, aby s vami virtuálne sledovali seriály a filmy.


Varte alebo pečte, aby ste si skrátili čas, keď ste doma. Skontrolujte, aké ingrediencie sa vám váľajú doma, alebo navštívte miestny obchod s potravinami, aby ste si ich vybrali viac. Preskúmajte niektoré kuchárske knihy alebo webové stránky o varení a nájdite recept, ktorý máte naozaj radi, napríklad špeciálny druh koláča alebo chleba. Kým budete trčať doma, môžete pokračovať v posilňovaní svojich kulinárskych zručností.[17]

  • Varenie a pečenie sú skvelé zručnosti, ktoré môžete mať, keď budete žiť sami.

  • Hrajte vo voľnom čase na hudobný nástroj. Požičajte si alebo investujte do hudobného nástroja, ktorý sa môžete naučiť počas pandémie, napríklad gitaru alebo klávesy. Každý deň trochu cvičte – možno budete prekvapení, ako veľmi sa zlepšíte, keď sa budete učiť z domu![18]
  • Odkazy