3 spôsoby, ako zvládnuť vyučovanie na strednej škole, domáce úlohy, šport a domáce povinnosti

Roky na strednej škole sú jedny z najzábavnejších a najzaťažujúcejších rokov vášho života. Zosúladiť prácu v škole, športové povinnosti, ako aj domáci a osobný život nemôže byť ničím iným ako vyčerpávajúcim. Našťastie, ak venujete trochu času tomu, aby ste zistili, ako všetko zvládnuť, možno zistíte, že sa vám podarí zbaviť sa veľkej časti stresu a budete si môcť užívať strednú školu.

Metóda 1 z 3:Zostaňte na vrchole svojej školskej práce


Uprednostnite učivo. Dôvodom, prečo ste na strednej škole, je učenie, takže na to sa musíte zamerať predovšetkým. Ak balansujete medzi plným vyučovacím zaťažením, ako aj plným rozvrhom tréningov a zápasov, môže to byť neuveriteľne zložité. Uistite sa, že vy aj vaši tréneri viete, že vaša školská práca je na prvom mieste.[1]
Odborný zdroj
Ashley Pritchardová, MA
Akademická & Školský poradca
Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.

  • Ak vieš, že budeš chýbať na vyučovaní kvôli zápasu vonku, poraď sa s učiteľmi vopred, aby si zistil, aké úlohy ti budú chýbať.
  • Ak sa chystáte vynechať hodinu, naplánujte si skoršie odovzdanie úloh, alebo ak to nie je možné, požiadajte učiteľa o odklad.


Najmite si učiteľa. Študenti športovci často vynechávajú hodiny kvôli zápasom, a to vám uľahčuje zaostávanie. Ak máte pocit, že práci na hodine úplne nerozumiete, najmite si doučovateľa, ktorý vám pomôže držať krok s ostatnými spolužiakmi.[2]
Zdroj experta
Ashley Pritchard, MA
Akademická & Školský poradca
Rozhovor s odborníkom. 4. novembra 2019.

  • Ak si nemôžete dovoliť doučovanie, spýtajte sa učiteľa, či môžete prísť po škole na dodatočnú pomoc.
  • Čím viac budeš zaostávať, tým ťažšie to budeš neskôr doháňať. Ušetríte si veľa času a stresu tým, že budete na vrchole práce.


Využite voľný čas. Ak máte v škole študijnú hodinu, nevyužívajte tento čas na blbnutie s kamarátmi. Namiesto toho ich využite na to, aby ste si zo zoznamu domácich úloh odškrtli. Ak vám učiteľ dá čas na vypracovanie domácej úlohy počas vyučovania, využite ho aj na to.[3]

  • Ak cestujete autobusom na zápas vonku, využite čas v autobuse na prácu na úlohách alebo na čítanie v triede.
  • Naučte sa vykonávať viacero úloh: čítajte si počas raňajok alebo sa učte na test, kým si fénujete vlasy.

Metóda 2 z 3:Riadenie svojho času a udržiavanie si organizácie


Vytvorte si systémy, ktoré vám budú vyhovovať. Čím viac sa toho deje, tým ľahšie sa vám niečo podarí prešmyknúť. Udržujte si poriadok v spálni, skrinke, aute a batohu a nebudete strácať čas hľadaním stratených úloh alebo stratených dresov.[4]

  • Vytvorte si systém archivácie, ktorý vám pomôže sledovať všetky vaše aktuálne úlohy.
  • Farebne si označte priečinky a úlohy tak, že budete používať rôzne farebné štítky pre každú triedu.


Vytvorte si rozvrh. Je veľmi ľahké pozrieť sa na všetku prácu, ktorú musíte urobiť, a na málo času, ktorý máte na jej dokončenie, a úplne sa zahltiť. Kúpte si kalendár alebo papierový plánovač a vytvorte si z neho týždenný plán.[5]
Odborný zdroj
Ashley Pritchard, MA
Akademické & Školský poradca
Odborný rozhovor. 4. novembra 2019.

  • Označ si všetky hodiny, ktoré máš na vyučovaní alebo tréningoch, potom sa pozri na zvyšok svojho rozvrhu a zisti, kedy máš voľný čas na domáce úlohy a povinnosti.
  • Nezabudnite si každý týždeň dopriať voľný čas na oddych, inak vyhoríte.
  • Ak máš problém s organizáciou, požiadaj o pomoc rodiča alebo výchovného poradcu.


Plánujte dopredu. Ak vám učiteľ zadá projekt na mesiac dopredu a vy viete, že bude splatný práve v čase, keď sa rozbieha basketbalová sezóna, odstráňte tento projekt skôr. Čím skôr sa vám podarí niečo urobiť, tým menej stresu budete pociťovať.

  • Skúste si prácu rozdeliť – pracujte na projekte 20 minút každý deň namiesto toho, aby ste na ňom pracovali tri hodiny v jeden deň.
  • Neprepínajte sa. Šprtanie sa večer pred skúškou je oveľa menej účinné ako skutočné učenie a vyčerpá váš mozog a stresuje vás.


Využívajte víkendy. Vaše víkendy sú nesmierne dôležité – poskytujú vám čas na resetovanie, doháňanie spánku a poskytujú toľko potrebný „čas pre mňa“.“ Nemusíte však stráviť celý víkend v pohode.

  • Strávte dve hodiny v sobotu tým, že sa naštartujete s úlohami na budúci týždeň.
  • Strávte hodinu v nedeľu tým, že sa zorganizujete a urobíte si zoznam úloh na nadchádzajúci týždeň.


Urobte všetky svoje úlohy v jeden deň. Ak s tým vaši rodičia súhlasia, urobte si všetky povinnosti v jeden deň. Urobiť všetky domáce práce naraz je efektívnejšie a budete sa cítiť lepšie, keď budete vedieť, že ste ich všetky dokončili a nemusíte sa o ne starať ďalší týždeň.[6]

  • Ak sú vaše povinnosti každodenné, napríklad ustielanie postele, snažte sa ich robiť hneď po prebudení, aby ste ich mali čím skôr za sebou.
  • Počas vykonávania povinností sa venuj viacerým úlohám. Ak máte čítať knihu na hodinu angličtiny, zaobstarajte si zvukovú nahrávku a počúvajte ju pri praní bielizne.

Metóda 3 z 3: Maximalizácia vášho duševného a fyzického zdravia


Vezmite si niečo z taniera. Niekedy je život príliš rušný a nie je možné stihnúť všetko. Ak je to váš prípad, zvážte odchod z tímu alebo dočasnú prestávku v práci.[7]

  • Nemôžete sa úplne vykašľať na chodenie do školy, domáce úlohy alebo domáce práce, takže šport je najjednoduchší záväzok, ktorý sa dá odstrániť.
  • Ak máš neuveriteľne veľa práce v škole alebo na praxi, požiadaj rodičov, či si môžeš dať na týždeň voľno od domácich prác (povedz im, že budúci týždeň urobíš dvojnásobok, aby si im to vynahradil).


Zostaňte zdraví. Ak neustále chorľaviete kvôli tomu, aký je váš život namáhavý, nebudete schopní stíhať všetko, čo sa deje. Stravujte sa zdravo, spite 7 – 8 hodín každú noc a vyhýbajte sa drogám a alkoholu.[8]

  • Majte pri sebe vždy fľašu s vodou. Pitie vody vám pomôže udržať hydratáciu a dobrý pocit.
  • Jedzte ovocie a zeleninu. Pomôže to vášmu imunitnému systému a budete menej náchylní na ochorenia.
  • Stanovte si čas spánku a dodržiavajte ho. Ak nebudete pravidelne spať, bude pre vás nemožné fungovať na vrchole svojich síl.

  • Držte sa ďalej od sociálnych médií. Facebook je zábavný, ale zároveň odpútava pozornosť od všetkého ostatného, čo máte na práci. Každý deň si vyhraďte 30 minút na sociálne médiá a okrem toho sa od nich držte ďalej.

    • Používajte sociálne médiá ako odmenu – ak dokončíte všetku prácu za deň, môžete stráviť viac času kontrolou Twitteru.
    • Dajte si cez víkend hodinu na spoločenské aktivity ako odmenu za tvrdú prácu počas týždňa.
  • Odkazy