3 spôsoby, ako zvýšiť povedomie o poruchách príjmu potravy

Pri zvyšovaní povedomia o veci, ako sú poruchy príjmu potravy, by ste mali začať tým, že sa uistíte, že ste vzdelaní. Potom môžete nájsť spôsoby, ako dobrovoľne venovať svoj čas na pomoc pri zvyšovaní povedomia, napríklad prostredníctvom neziskových organizácií alebo na vlastnú päsť písaním blogu. Nakoniec zvážte účasť na Národnom týždni informovanosti o poruchách príjmu potravy, ktorý sponzoruje Národná asociácia pre poruchy príjmu potravy (NEDA).

Metóda 1 z 3: Zvyšovanie povedomia


Urobte si prieskum. Ak chcete byť pri zvyšovaní povedomia skutočne efektívni, pomôže vám najprv poznať svoj materiál. Aj keď máte skúsenosti s poruchou príjmu potravy, môže byť užitočné prečítať si, ako ovplyvňuje iných ľudí. Venujte nejaký čas čítaniu o poruchách príjmu potravy, aby ste mohli pomôcť vzdelávať ostatných.[1]
Dôveryhodný zdroj
Národná asociácia pre poruchy príjmu potravy
Nezisková organizácia zameraná na podporu jednotlivcov a komunít postihnutých poruchami príjmu potravy
Prejsť na zdroj

  • Vyberte si dobrú stránku, napríklad stránku NEDA, na ktorej nájdete spoľahlivejšie informácie. Vyhľadajte .gov, .edu a .org stránky pre najlepšie informácie. Množstvo zdrojov o poruchách príjmu potravy je k dispozícii na adrese: https://www.nationaleatingdisorders.org/resource-links


Navštívte podujatia venované poruchám príjmu potravy. Zistíte, že v celej krajine sa konajú konferencie, semináre a iné podujatia, ktoré poskytujú informácie o poruchách príjmu potravy. Môžete sa sami informovať, ako aj stretnúť ďalších ľudí, ktorí chcú zvýšiť povedomie o tomto probléme.[2]

  • Účasť na podporných skupinách ako účastník alebo pozorovateľ vám môže pomôcť získať skvelé poznatky o poruchách príjmu potravy z prvej ruky.
  • Pýtajte sa na miestnych vysokých školách na podujatia. Môžete sa obrátiť aj na miestne poradenské centrá.
  • Niektoré národné organizácie organizujú informácie o podujatiach, napríklad Eating Disorder Hope (Nádej na poruchy príjmu potravy).[3]


Majte materiály na rozdávanie. Ak sa chcete s ľuďmi rozprávať o poruchách príjmu potravy, môže byť užitočné pripraviť si niečo, čo si dotyčný môže prečítať. NEDA poskytuje informačné materiály, ktoré si môžete vytlačiť a mať ich po ruke, aby ste boli pripravení, ak vás niekto požiada o ďalšie informácie.


Hovorte s ľuďmi vo svojom každodennom živote. Ak môžete, pokúste sa začleniť informácie o poruchách príjmu potravy do svojho každodenného života tým, že si určíte chvíle, kedy to má zmysel. Ak napríklad niekto vysloví ignorantský komentár, ako napríklad: „Chcela by som mať anorexiu. Potom by som bola vychudnutá,“ môžete odpovedať milým, ale informatívnym komentárom, napríklad: „Anorexia je v skutočnosti hrozná choroba. Spôsobuje X úmrtí ročne. Nezľahčujte to.“


Vyrozprávajte svoj príbeh. Zdieľanie vašich skúseností môže pomôcť normalizovať ich a môže tiež pomôcť iným ľuďom rozpoznať, že môžu mať problém. Ak máte osobný príbeh, je to skvelý spôsob, ako pomôcť ľuďom pochopiť, z čoho vychádzate. Samozrejme, môže to vo vás vyvolať pocit zraniteľnosti, preto je dobré si vopred ujasniť, čo chcete povedať.

  • Skúste napísať svoj príbeh. Keď už budete mať k dispozícii hrubý príbeh, venujte trochu času jeho úprave. Snažte sa, aby bol dostatočne krátky na to, aby zaujal ľudí. Čokoľvek, čo je dlhšie ako pár odsekov (alebo päť minút hovoreného slova), bude pravdepodobne pre väčšinu situácií príliš dlhé.
  • Využite svoj príbeh tým, že ho budete zdieľať s ľuďmi a na platformách, ako sú sociálne médiá.

Metóda 2 z 3:Dobrovoľnícka práca


Pochod za informovanosť. Mnohé kauzy využívajú na zvyšovanie povedomia prechádzky, vrátane zvyšovania povedomia o poruchách príjmu potravy. Organizácia NEDA organizuje pochody na zvýšenie povedomia po celej krajine, preto použite ich webovú stránku a nájdite si jeden vo vašom okolí. Ak vo vašom okolí nie je žiadne podujatie, môžete pracovať na tom, aby sa takéto podujatie uskutočnilo vo vašom okolí.[4]
Dôveryhodný zdroj
Národná asociácia pre poruchy príjmu potravy
Nezisková organizácia zameraná na podporu jednotlivcov a komunít postihnutých poruchami príjmu potravy
Prejsť na zdroj

  • Chôdza pre vec zvyšuje povedomie niekoľkými spôsobmi. Získava pozornosť médií, pretože sa zhromaždí toľko ľudí pre určitú vec. Zvyšuje to aj povedomie, pretože vás požiadajú, aby ste pomohli získať peniaze tým, že presvedčia ľudí, ktorých poznáte, aby vás sponzorovali.
  • Keď oslovujete priateľov, rodinu a spolupracovníkov, hovorte stručne a jasne. Mohli by ste povedať: „Zúčastňujem sa na pochode NEDA, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o poruchách príjmu potravy. Táto vec je pre mňa dôležitá, pretože mám rodinných príslušníkov, ktorých postihli poruchy príjmu potravy. Pochod sa uskutoční budúci mesiac. Boli by ste ochotní ma sponzorovať?“


Spolupracujte s neziskovou alebo inou organizáciou. Mnohé komunity majú organizácie, ktoré zvyšujú povedomie o poruchách príjmu potravy. Spoluprácou s týmito organizáciami môžete pomôcť veci. Dobrovoľníctvo v niektorej z týchto organizácií je skvelý spôsob, ako prispieť k zvyšovaniu povedomia.[5]

  • Obráťte sa na miestnu organizáciu pre neziskové organizácie a zistite, či vo vašom okolí existuje takáto skupina. Môžete tiež využiť národný adresár, napríklad ten, ktorý zostavila organizácia Eating Disorder Hope.[6]
  • Tieto organizácie pravdepodobne potrebujú širokú škálu dobrovoľníkov s najrôznejšími zručnosťami, takže sa nemusíte obávať, že nebudete mať čo ponúknuť.


Porozprávajte sa s predstaviteľmi svojej vlády. Jedným zo spôsobov, ako môžete zvýšiť informovanosť, je hovoriť s predstaviteľmi vlády. Majú právomoc prijímať zákony, ktoré môžu zmeniť situáciu ľudí s poruchami príjmu potravy, a je obzvlášť dôležité zavolať alebo napísať, keď viete, že sa bude hlasovať o nejakom súvisiacom zákone.[7]

  • Buďte v kontakte s organizáciami na podporu práv a zistite, o akých právnych predpisoch sa bude hlasovať. Môžete sa napríklad dostať na zoznam adresátov organizácie na podporu.
  • Kontaktujte svojich zástupcov. Môžete pracovať na miestnej úrovni tak, že sa porozprávate s členmi mestskej rady o iniciatívach vo vašej oblasti. Môžete pracovať aj na štátnej a národnej úrovni, a to tak, že sa obrátite na senátorov a zástupcov, ako aj na svojho guvernéra a prezidenta.
  • Môžete zavolať svojim zástupcom, kde vás kontaktujú s pracovníkom. Uveďte svoje meno a poštové smerovacie číslo, aby vedeli, kde bývate. Diskutujte o tom, prečo voláte (poruchy príjmu potravy), a dodajte, prečo je to pre vás dôležité. Pracovník odovzdá vaše informácie zástupcovi.
  • Ďalšou možnosťou je napísať e-mail alebo list. Opäť uveďte, prečo píšete, a uveďte krátku anekdotu o tom, prečo je to pre vás dôležité. Adresy svojich zástupcov nájdete na internete.


Zvážte založenie blogu. Jedným zo spôsobov, ako môžete prispieť k zvyšovaniu povedomia, je založenie blogu. Blog je séria príspevkov, ktoré zdieľate s internetom na vyhradenom mieste. Blogy je možné začať písať bezplatne a jediné, čo musíte urobiť, je zostaviť to, čo chcete povedať.

  • Je dobré, aby ste mali zameranie svojho blogu. Môžete sa napríklad zamerať na zdieľanie svojej osobnej cesty s poruchou príjmu potravy alebo sa môžete zamerať na spôsoby, akými poruchy príjmu potravy ovplyvňujú určitú populáciu, napríklad študentov stredných škôl.
  • Ak by ste radšej natáčali videá, môžete si založiť videoblog alebo „vlog“ na stránke, ako je napríklad Youtube. Môžete použiť svoj vlog ako platformu na zvyšovanie povedomia a spojenie s inými ľuďmi.

Metóda 3 z 3: Účasť na Týždni zvyšovania povedomia


Spolupracujte s partnerskou organizáciou na Národnom týždni zvyšovania povedomia. Národný týždeň zvyšovania povedomia o poruchách príjmu potravy je každoročne týždňové podujatie, ktoré sa snaží zvyšovať povedomie o poruchách príjmu potravy. Mnohé miestne organizácie spolupracujú s väčším združením NEDA. Môžete spolupracovať s niektorým z týchto partnerov, aby ste pomohli zvýšiť povedomie konkrétne počas tohto týždňa.[8]

  • Partnerov nájdete na webovej stránke NEDA.
  • Ak nežijete v Spojených štátoch, skúste nájsť vo svojom okolí organizáciu, ktorá sa zameriava na poruchy príjmu potravy. Obráťte sa na miestne neziskové organizácie, ako aj na svoju knižnicu, aby ste našli skupiny alebo organizácie vo vašom okolí. Informácie môžu mať aj kliniky. Ak môžete, skúste si nájsť takú, ktorá je spojená s väčšou, renomovanou organizáciou. Ak vo svojom okolí nemáte skupinu, zvážte jej založenie.


Využite sociálne médiá vo svoj prospech. Sociálne médiá sú skvelým spôsobom šírenia informácií o poruchách príjmu potravy. Môžete robiť veci, ako napríklad zdieľať informačné stránky o poruchách alebo použiť svoj hlas na povzbudenie ostatných, aby sa dali vyšetriť.[9]

  • V skutočnosti vám NEDA počas Národného týždňa zvyšovania povedomia o poruchách príjmu potravy uľahčuje. Poskytujú obrázky, ktoré môžete zdieľať na platformách, ako sú Facebook, Twitter a Instagram. Majú aj vzorové správy, ktoré môžete použiť, takže si ich ani nemusíte písať sami. Tieto odkazy môžete použiť kdekoľvek na svete, ale môžete si vytvoriť aj vlastné odkazy na šírenie povedomia.


Šírenie informácií prostredníctvom plagátov. Ďalšou možnosťou, ako zvýšiť informovanosť, je použiť plagáty, ktoré pomôžu zvýšiť povedomie. NEDA poskytuje obrázky, ktoré si môžete vytlačiť doma a potom ich rozmiestniť po škole, kancelárii alebo meste. Len sa najskôr uistite, že ste získali povolenie na ich zverejnenie.[10]

  • Nemusíte byť v oblasti, kde existuje organizácia NEDA. Plagáty si môžete vytlačiť a použiť kdekoľvek na svete, ale môžete si nájsť aj organizáciu vo svojej krajine, ktorá má podobnú podporu. Môžete si tiež vyrobiť vlastné plagáty.

  • Usporiadajte podujatia. Počas tohto týždňa môžete tiež organizovať podujatia, ktoré pomôžu zvýšiť povedomie. Mohli by ste požiadať miestneho odborníka, aby prišiel a prednášal, a potom vyvesiť po škole alebo kancelárii informácie propagujúce toto podujatie. Nezabudnite využiť sociálne médiá na propagáciu, ak ju otvárate pre verejnosť.
  • Odkazy