3 spôsoby, ako zvýšiť svoje sebavedomie

Lepšie uvedomenie si seba samého vám pomôže pochopiť vašu osobnosť, hodnoty a najhlbšie túžby. Okrem toho vám poznanie seba samého pomôže vytvoriť si najlepší život a uskutočniť pozitívne zmeny na zlepšenie svojich slabých stránok. Uvedomovanie si seba samého zvyšuje vašu emocionálnu inteligenciu, takže je to cenná vlastnosť, ktorá vám môže pomôcť vo vzťahoch s ostatnými. Zvyšujte svoje sebavedomie tým, že sa budete učiť o sebe, budovať si emocionálne povedomie a získavať spätnú väzbu od druhých.

Metóda 1 z 3:Poznávanie seba samého


Zaraďte si 5 až 10 najdôležitejších priorít, aby ste vedeli, čo je pre vás dôležité. Urobte si zoznam vecí, ktoré si v živote najviac ceníte, ako je napríklad vaša rodina. Potom si zo zoznamu vyberte 5 až 10 položiek, ktoré sú pre vás najcennejšie. Zoraďte ich podľa dôležitosti, pričom 1 je vaša najvyššia priorita. Pomôže vám to pochopiť, čo je pre vás skutočne dôležité.[1]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Váš zoznam môže napríklad obsahovať: 1) Váš partner, 2) Vaši priatelia, 3) Vaša rodina, 4) Pomoc vašej komunite, 5) Sebavyjadrenie.


Urobte si zoznam svojich osobné ciele nájsť to, čo v živote chcete. Predstavte si svoj ideálny život a čo by ste robili. Potom si napíšte, aké ciele by ste potrebovali dosiahnuť, aby ste získali svoj vysnívaný život. Zoraďte tieto ciele podľa dôležitosti, aby ste vedeli, čo chcete v živote dosiahnuť.[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Povedzme, že snívaš napríklad o živote na pláži a pomoci zvieratám. Môžete si stanoviť ciele presťahovať sa do mesta blízko pláže, získať prácu na veterinárnej klinike a pracovať ako dobrovoľník v skupine na ochranu zvierat.


Identifikujte svoje silné stránky a nedostatky. Poznanie svojich silných a slabých stránok vám pomôže pochopiť samých seba, aby ste mohli žiť svoj najlepší život. Objavte svoje silné stránky posúdením svojich vedomostí, zručností a vlastností. Okrem toho si spomeňte na 3 až 5 momentov, keď ste sa v živote cítili najúspešnejší.[3]
Odborný zdroj
Amy Wong
Vedenie ľudí & Transformačný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.
Potom si vytvorte zoznam oblastí, v ktorých sa chcete zlepšiť, aby ste našli svoje slabé stránky.[4]

  • Môžete napríklad napísať, že ste dobrý v matematike, rýchlo beháte a ste kreatívny.
  • Ďalším príkladom môže byť rozhodnutie, že najúspešnejšie ste sa cítili vtedy, keď ste pomohli kamarátovi s domácou úlohou. To vám môže pomôcť uvedomiť si, že ste dobrí v učení a radi pomáhate iným.
  • Pokiaľ ide o slabé stránky, zamerajte sa na to, čo môžete zlepšiť. Napríklad môžete mať problém s verejným vystupovaním, čo by mohla byť vaša slabá stránka.


Absolvujte online psychometrické testy, aby ste sa dozvedeli viac o svojej osobnosti. Vyhľadajte si na internete testy osobnosti, ktoré vám pomôžu dozvedieť sa viac o vašich osobných vlastnostiach, štýle učenia a silných stránkach. Urobte si niekoľko rôznych testov, ktoré vám pomôžu dozvedieť sa o sebe viac. Uschovajte si kópiu svojich výsledkov, aby ste si ich mohli prezrieť, keď sa budete zamýšľať nad sebou samým.[5]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy súvisiace s postupmi riadenia podniku
Prejsť k zdroju

  • Môžete si napríklad urobiť online test, aby ste zistili svoj Myers-Briggsov typový indikátor, ktorý vám pomôže pochopiť vašu osobnosť.
  • Môžete tiež absolvovať kvízy na zhodnotenie svojich verbálnych a numerických schopností uvažovania.


Píšte o svojich pocitoch a zážitkoch do časopis. Písanie denníka vám pomôže lepšie pochopiť vaše myšlienky a emócie. Stanovte si cieľ písať si do denníka každý deň, aj keby ste napísali len niečo málo. Diskutujte o tom, čo sa deje vo vašom živote a ako sa cítite. Potom si prečítajte, čo ste napísali, aby ste si pomohli pri sebareflexii.[6]

  • Ak chcete zo svojho návyku písania denníka vyťažiť čo najviac, stanovte si čas, kedy sa k svojim starým záznamom vrátite. Napríklad si môžete prvý víkend v mesiaci znovu prečítať záznamy z predchádzajúceho mesiaca.
  • Snažte sa písať každý deň. Je v poriadku, ak máte čas napísať len rýchly zoznam alebo si zapísať neúplné vety.

Variácia: Choďte na prechádzku alebo si zabehnite, aby ste si vyčistili myseľ a premýšľali. Pohyb vášho tela vám môže pomôcť ujasniť si, čo sa deje vo vašom živote.

Metóda 2 z 3: Budovanie emocionálneho povedomia


Dovoľte si precítiť svoje emócie, aby prešli. Súčasťou sebauvedomenia je schopnosť porozumieť svojim emóciám. Priznajte si, ako sa cítite, a dajte si povolenie prežívať emócie.[7]
Odborný zdroj
Amy Wong
Vedenie & Transformačný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.
Vďaka tomu vaše pocity prejdú.[8]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Boj s emóciami alebo ich potláčanie môže spôsobiť, že sa vo vás rozhoria a bude vám trvať dlhšie, kým sa s nimi vyrovnáte. Buďte úprimní k tomu, ako sa cítite, a dajte si čas, aby ste sa s tým vyrovnali.
  • Napríklad sa môžete cítiť smutní po tom, čo vás prepustili na povýšenie. Nesnažte sa bojovať s pocitom! Povedzte si: „Som teraz smutný, pretože som si myslel, že tú prácu dostanem. Je v poriadku, že sa takto cítite.“


Zapojte stránku prostriedky na zmiernenie stresu do svojej rutiny, aby ste predišli vyhoreniu. Stres je normálnou súčasťou života, ale vo veľkých dávkach môže byť škodlivý. Keď ste pod veľkým stresom, nemusíte sa vedieť vyrovnať so svojimi emóciami. Aby ste zvládli stres, identifikujte prostriedky na zmiernenie stresu, ktoré vám vyhovujú. Potom ich začleňte do svojej každodennej rutiny.[9]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad zavolať priateľovi po stresujúcom dni v práci, vyfarbiť si omaľovánku pre dospelých, aby ste sa uvoľnili, alebo si dať teplý kúpeľ, aby ste uvoľnili napätie v tele.
  • Vyskúšajte rôzne prostriedky na zmiernenie stresu, aby ste zistili, čo vám vyhovuje. Medzi možnosti patrí napríklad ísť na prechádzku, písať si denník, popíjať horúci čaj, hrať sa so svojím domácim miláčikom, čítať alebo sa venovať nejakej záľube.


Určite, čo vás emocionálne spúšťa, aby ste si porozumeli. Zamyslite sa nad tým, kedy ste sa v minulosti veľmi rozrušili. Potom identifikujte, čo sa v tej chvíli dialo. Toto je emocionálny spúšťač, ktorý máte. Poznanie svojich spúšťačov vám pomôže lepšie zvládať emocionálne reakcie na ne.[10]

  • Napríklad povedzme, že ste vybuchli na svojho priateľa za to, že kričí na psa. Možno si uvedomíte, že keď vidíte, ako sa ľudia správajú zle k zvieratám, je to pre vás emocionálny spúšťač. V budúcnosti by ste sa mohli zhlboka nadýchnuť a napočítať do 10 predtým, ako začnete hovoriť o svojich obavách z toho, ako sa zaobchádza so zvieratami.


Používajte všímavosť sústrediť sa na prítomný okamih. Mindfulness vám pomôže zostať uzemnený v prítomnosti, takže sa nebudete trápiť minulosťou alebo budúcnosťou. Ak chcete byť pozornejší, zapojte svojich 5 zmyslov: zrak, zvuk, čuch, hmat a chuť. Tu je niekoľko spôsobov, ako to urobiť:[11]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Pohľad: Opíšte, čo vidíte okolo seba, alebo sa zamerajte na konkrétnu farbu.
  • Zvuk: Všímajte si zvuky, ktoré počujete vo svojom okolí, alebo si pustite hudbu.
  • Čuch: Vnímajte vône okolo seba alebo si čuchnite k éterickému oleju.
  • Dotýkajte sa: Cíťte textúru predmetu alebo si potrite ruku o pokožku.
  • Chuť: Vypláznite jazyk, aby ste ochutnali vzduch, alebo žujte žuvačku.


Meditujte aspoň 10 minút denne pre jasnú myseľ.[12]
Odborný zdroj
Amy Wong
Vedenie ľudí & Transformačný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.
Každodenná meditácia vám pomôže upokojiť myseľ, aby ste mohli lepšie myslieť. Okrem toho vám pomáha zostať uvoľnený, takže dokážete lepšie ovládať svoje emócie. Pre jednoduchú meditáciu si sadnite do pohodlnej polohy a zavrite oči. Potom sa sústreďte na svoj dych.[13]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejdite na zdroj

  • Ak sa vaša myseľ zatúla, vráťte ju späť k svojmu dychu.
  • Vyhľadajte si vedené meditácie online alebo použite bezplatnú aplikáciu, napríklad Headspace, Calm alebo Insight Timer.

Metóda 3 z 3: Získavanie spätnej väzby od iných


Požiadajte ľudí, ktorých názory si ceníte, aby vám dali spätnú väzbu. Určite ľudí vo svojom živote, o ktorých si myslíte, že vám poskytnú úprimné, konštruktívne hodnotenie vašej osoby. Potom ich požiadajte, aby vám povedali, ako vás vnímajú, aké sú podľa nich vaše silné stránky a ako sa môžete zlepšiť. Zhromažďujte ich spätnú väzbu a preskúmajte ju, aby ste lepšie porozumeli sami sebe.[14]

  • Môžete napríklad poslať piatim najbližším priateľom a členom rodiny e-mail, v ktorom ich požiadate o ich názor na vás. Môžete sa pýtať nasledujúce otázky: 1) Akých 10 slov by ste použili na môj opis?? 2) Akých je mojich 5 najsilnejších stránok? 3) Aké sú 3 spôsoby, ktorými by som sa mohol zlepšiť?


Venujte pozornosť tomu, ako na vás reagujú ostatní. Sledujte reč tela iných ľudí, keď sú vo vašej blízkosti. Všímajte si, či sa osoba javí pohodlne a priblíži sa k vám s ľahkosťou, alebo či si drží odstup alebo sa uzatvára do seba. Hľadajte trendy v tom, ako sa ľudia okolo vás správajú, aby ste získali predstavu o tom, ako vás vnímajú.[15]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Človek má otvorenú reč tela, keď sa k vám pozerá tvárou, má otvorené ruky alebo ich má po stranách a pri sedení nekrižuje nohy. Majú uzavretú reč tela, keď sa od vás odvrátia, zložia si ruky na telo alebo si pri sedení prekrížia nohy.
  • Majte na pamäti, že to, ako sa ľudia okolo vás správajú, čiastočne vychádza z ich osobnosti a z toho, čo im vyhovuje. Nepredpokladajte, že niekto, kto si skladá ruky pred telom, je vami urazený. Môže to byť len nervózny človek.


Preskúmajte spätnú väzbu, ktorú dostávate v práci alebo v škole. Pravdepodobne dostávate pravidelnú spätnú väzbu o svojom pracovnom výkone alebo študijnom pokroku. Prečítajte si kritiky alebo hodnotenia práce, ktoré dostávate. Okrem toho sa porozprávajte so svojím nadriadeným alebo inštruktorom a položte mu otázky alebo sa dozviete viac o svojom pokroku. Potom implementujte spätnú väzbu, aby ste zlepšili svoj výkon.[16]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Prečítajte si napríklad hodnotenie svojho výkonu v práci. Podobne si prezrite svoje známky a písomné komentáre k školským úlohám.
  • Ak vaše pracovisko alebo trieda nemá zabudované hodnotenie, požiadajte svojho nadriadeného alebo inštruktora, aby vám pravidelne poskytoval spätnú väzbu. Napríklad, môžu hodnotiť váš výkon mesačne alebo štvrťročne.

  • Požiadajte priateľa, aby vás natočil, aby ste sa mohli pozerať. Sledovanie seba samého na videu vám umožní vidieť, ako ostatní vidia vašu mimiku a spôsoby správania. Požiadajte svojho priateľa, aby vás natočil na video, keď vediete rozhovor alebo prezentáciu. Potom si pozrite video a zistite, čo sa o sebe môžete dozvedieť.[17]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov o duševnom zdraví a wellness.
    Prejsť na zdroj

    • Požiadajte svojho priateľa, aby vás natočil pri rôznych činnostiach. Napríklad vás môžu natočiť pri rozhovore s priateľom, pri interakcii s autoritou a pri prezentácii. To vám umožní zhodnotiť sa v rôznych scenároch.
    • Najlepšie je urobiť niekoľko rôznych videí v rôznom čase, aby ste sa mohli sledovať v rôzne dni.
  • Odkazy