3 spôsoby držania pera

Správne držanie pera je nevyhnutné na ľahké písanie a kreslenie. Dôležitou súčasťou je spôsob uchopenia pera, ktorý sa dá vykonať 3 alebo 4 prstami. Keď nájdete úchop, ktorý je pre vás prirodzený, trénujte písanie tak, aby ste udržali pohodlné držanie a zároveň efektívne pohybovali perom. Aj keď už máte skúsenosti s používaním pera, naučiť sa správne držať pero môže zlepšiť vaše písanie.

Metóda 1 z 3: Naučte sa úchop na trojnožke


Pero zdvihnite palcom a ukazovákom. Pri úchope na trojnožke sa používajú 3 prsty. Palec a ukazovák slúžia na držanie pera na mieste. Nechajte zadný koniec pera spočívať na hrebeni kože medzi týmito prstami.[1]

  • Voľnú ruku použite podľa potreby na umiestnenie pera do píšucej ruky. Môže to byť užitočné, keď sa prvýkrát učíte úchop.
  • Statívový úchop je ideálny úchop, ktorý sa treba naučiť a ktorý vám umožní ľahko používať všetky druhy pier.


Zľahka uchopte pero asi ⅓ od hrotu. Bez ohľadu na to, ktorou rukou píšete, stláčajte pero medzi palcom a ukazovákom. Držte prsty na rovnakej úrovni, ale na opačných stranách pera. Pero držte ľahko, ale pevne. Ak stláčate príliš silno, vaše prsty sa môžu po chvíli unaviť alebo zabolieť.

  • Podľa potreby si upravte úchop pera, kým sa nebudete cítiť pohodlne. Nemusíte umiestniť prsty presne na ⅓ dĺžky pera.


Oprite si stredný prst o pero. Stredný prst spustite nadol, pod pero. Váš prostredník je tretím prstom na uchopenie pera, s výnimkou toho, že sa pera dotýka len horná polovica hrotu. Umiestnite prstenník a malíček pod prostredník, pričom sa nedotýkajte pera.[2]

  • Stredný prst by mal držať pero ľahšie ako palec a ukazovák. Použite ho na to, aby ste držali pero v pokoji.
  • Uistite sa, že zadný koniec pera sa opiera o hornú časť vašej ruky. Pero držte skôr pod uhlom ako vertikálne.


Oprite si pätu ruky o stránku. Pohybujte rukou nadol, akoby ste sa chystali začať písať. Nastavte zadnú hranu, čo je časť priamo nad zápästím, na papier. Nechajte svoj prstenník a malíček tiež spočinúť na stránke. Upravte si ruku, kým sa nebudete cítiť dostatočne pohodlne na to, aby ste mohli písať.[3]

  • Pero by malo byť v takom uhle, aby ste mohli hrotom tlačiť na stránku.
  • Vaše zápästie sa môže mierne zdvihnúť, aby ste mohli pohybovať perom. Vyhnite sa prílišnému zdvíhaniu, pretože to môže skončiť spôsobením kŕčov v dôsledku napätia.
  • Ak sa vám ruka zdvihne zo strany, možno príliš silno držíte pero.

Metóda 2 z 3:Používanie štvorhranného úchopu


Umiestnite pero medzi palec a ukazovák. Uchopenie štvornožky je veľmi podobné uchopeniu trojnožky. Pero bude stále spočívať na vašej ruke, medzi palcom a ukazovákom. Začnite tým, že použijete svoje 2 hlavné prsty na držanie pera a jeho ovládanie.[4]

  • Štvornožkový úchop je menej častý ako trojnožkový, ale ak sa vám zdá prirodzený, môžete ho používať aj naďalej.


Uchopte pero prostredným prstom asi ⅓ od hrotu. Stlačte pero medzi palec a ukazovák v blízkosti hrotu pera. Spustite prostredník a položte ho priamo na pero. Podobne ako ukazovák a palec, aj prostredník slúži na ovládanie pera. Udržujte pevný, rovnomerný úchop všetkými tromi prstami.

  • Možno budete musieť svoj úchop trochu upraviť. Pohybujte prstami, kým sa nebudete cítiť pohodlne. Uistite sa, že všetky 3 prsty udržujú ľahký, ale pevný úchop pera.


Položte si pero na prstenník. Prstenec zasuňte pod pero. Váš prstenník by mal byť hneď pod prostredníkom. Pero uchopte hornou polovicou prstov. Pero držte zľahka týmto prstom.[5]

  • Vaša ruka môže v tejto polohe vyzerať mierne ako pazúr. Prsty ohnite len mierne, aby ste dokázali udržať kontrolu nad perom.
  • Ak sú vaše prsty nepohodlne ohnuté, držte pero bližšie k hrotu.


Oprite si pätu ruky o stránku. Pri pohybe ruky smerom k strane zasuňte malíček pod prstenník. Pri písaní si podoprite ruku spodným okrajom ruky a malíčkom. Pero by malo byť v uhle, pričom sa stránky dotýka len hrot.[6]

  • Uvoľnite úchop, ak sa vám ruka zdvihne zo stránky.
  • Vyhnite sa držaniu pera priamo vo vzduchu. Držte ich v miernom uhle, aby ste si neopotrebovali prsty.

Metóda 3 z 3: Zlepšenie úchopu


Seďte rovno s nohami na podlahe. Správne držanie tela je dôležité na zlepšenie držania tela aj na predchádzanie zraneniam. Sadnite si na stoličku s pevným operadlom, a nie na mäkučké ležadlo. Postavte svoje nohy pevne na zem. Posaďte sa tak, aby ste sa mohli pozerať na papier, ale nehrbte sa nad ním. Ak máte zlé držanie tela, môže sa stať, že nakoniec budete pero držať nesprávne, preto nezabudnite trénovať správne držanie tela, kedykoľvek môžete.[7]

  • Pocit pohodlia pri písaní je najdôležitejšou súčasťou. Mali by ste mať tiež pocit, že vaše ruky majú voľný rozsah pohybu.
  • Ak si zachováte zlé držanie tela, môžete si začať všímať stuhnutosť chrbta. Pri písaní sa vám môžu ruky aj rýchlo unaviť.


Uvoľnite úchop, aby ste sa vyhli bolesti prstov. Možno budete v pokušení skrútiť prsty nad perom a stlačiť ho tak silno, že vám začnú prsty chytať kŕče. Nemusíte tlačiť tak silno, aby vám zbeleli kĺby a pero roztrhlo papier. Umiestnite prsty blízko hrotu pera a držte ho pevne, ale jemne.

  • Ak vaša ruka vyzerá ako pazúr alebo päsť, pravdepodobne držíte pero príliš pevne. Narovnajte prsty a nechajte pero spočívať na ruke.
  • Ak si chcete precvičiť úchop, vložte si do ruky malý predmet, napríklad vreckovku, gumovú loptičku alebo mincu. Držanie predmetu v píšucej ruke zabezpečuje, že vaša ruka zostane otvorenejšia, čím si udržíte voľný úchop.


Na pohyb pera používajte ruku a ramená. Väčšina ľudí píše prstami. Ruky držia úplne strnulo a na ovládanie pera používajú prsty. Namiesto toho skúste držať prsty v pokoji a pohybovať rukami a ramenami. Možno zistíte, že sa vám pri cvičení uvoľní úchop pera.

  • Pri písaní týmto spôsobom zapojíte svaly predlaktia, ktoré sú väčšie a menej náchylné na únavu ako prsty.
  • Používanie rúk a ramien môže byť spočiatku nepríjemné, najmä ak ste zvyknutí písať prstami.


Cvičte písanie vo vzduchu, aby ste zvýšili svoju pohyblivosť. Na písanie neviditeľných slov vo vzduchu nie je potrebné plytvať papierom. Držte pero požadovaným úchopom a potom zdvihnite ruku rovno do vzduchu. Pohybujte rukou, akoby ste písali vety. Keďže nie ste obmedzený na stôl a papier, pravdepodobne sa budete cítiť slobodne, budete sa môcť uvoľniť a viac sa pohybovať.

  • Toto je ideálny spôsob, ako si precvičiť používanie rúk a ramien, ale je to užitočné aj na rozvoj úchopu.

  • Nácvik písania viet na papier. Položte papier na rovný povrch, napríklad na stôl. Držte pero tak, aby vám bolo príjemné, a potom začnite písať. Môžete si vypísať všetky slová, ktoré vám napadnú. Snažte sa písať celé odseky, pracujte od jednej strany strany k druhej.

    • Začnite písať pomaly. Keď sa budete cítiť pohodlne pri držaní a pohybe pera, môžete začať písať rýchlejšie.
    • Cvičenie vám tiež pomôže zdokonaliť písanie, aby bolo úhľadnejšie. Cvičenie robí majstra!
  • Odkazy