3 spôsoby čítania v pohybujúcom sa vozidle

Čítanie v idúcom vozidle je skvelý spôsob, ako si skrátiť čas na dlhej ceste. Ak však začnete pociťovať nevoľnosť alebo vás začne bolieť hlava, môže to byť dosť komplikované. Čítanie v dopravnom prostriedku, najmä v aute, môže spôsobiť nevoľnosť z pohybu kvôli rôznym správam prenášaným prostredníctvom vašich zmyslov. Vaše oči a uši sú obzvlášť zmätené, keď sa pozeráte na nehybnú knihu, ale cítite pohyb auta.[1]
Ak si prispôsobíte spôsob a miesto sedenia, budete môcť pohodlne čítať v pohybujúcom sa vozidle a zároveň sa vyhnete nevoľnosti z pohybu.

Metóda 1 z 3: Pohodlné čítanie


Nájdite si tiché miesto na čítanie. Ak sa nachádzate v dopravnom prostriedku s veľkým priestorom, napríklad vo vlaku alebo na lodi, nájdite si miesto, ktoré vás bude čo najmenej rozptyľovať. V menšom dopravnom prostriedku, ako je lietadlo alebo autobus, môže byť ťažké pohybovať sa. Skúste vyhľadať prázdne sedadlá v zadnej časti lietadla alebo autobusu.


Pohodlne sa usaďte. Pri čítaní vo vozidle, kde môže byť váš priestor obmedzený, je veľmi dôležitá vaša poloha. Upravte si sedadlo tak, aby ste mali dostatok miesta na nohy. Ak je to možné, skúste sa oprieť o dvere auta alebo sa oprite o sedadlo vedľa seba.

  • Nepohodlné polohy vám môžu pri čítaní skutočne prekážať. Ak ste v polohe, ktorá vám spôsobuje bolesť, môže sa vám pri čítaní v aute častejšie robiť nevoľno.


Oprite si knihu o niečo. Pevne držte knihu. Oprite sa o okno alebo dvere vozidla. Skúste si ho tiež položiť na kolená alebo na sedadlo vedľa seba.


Majte so sebou nejaké jedlo a vodu. Pri dlhej ceste je dôležité zostať hydratovaný. Ak nemáte dostatok vody, môže sa vám ľahko stať, že sa vám veľmi rýchlo urobí nevoľno alebo sa vám zatočí hlava. Ak sa to stane, napite sa. Jedlo môže tiež pomôcť upokojiť váš žalúdok a pomôcť vám opäť sa cítiť pohodlne.

  • Vezmite si ľahké občerstvenie. Ťažké jedlá môžu viesť k nevoľnosti. Vezmite si občerstvenie, ktoré nedráždi váš tráviaci systém. Príkladom ľahkého občerstvenia, ktoré si môžete vziať na cestu, sú jablká, praclíky a mrkva.


Vedzte, kedy zastaviť. Čítanie v pohybujúcom sa vozidle môže byť náročné z niekoľkých dôvodov. Nárazy na ceste, turbulencie, hluk v pozadí a iné rušivé vplyvy môžu znemožniť čítanie. Možno si budete chcieť urobiť prestávku, kým sa situácia neupokojí.

  • Netlačte sa. Ak vás bolí hlava alebo nerozumiete tomu, čo čítate, urobte si od knihy prestávku. Nemá zmysel čítať, ak látke nerozumiete.

Metóda 2 z 3:Vyhýbanie sa nevoľnosti z pohybu počas čítania


Zhrbte sa na sedadle a držte knihu vo výške očí. Sadnite si nízko na sedadlo. Držte knihu vo výške očí a začnite čítať. Udržujte zorný uhol smerom ku knihe na rovnakej úrovni ako zorný uhol z okna. Pohľad smerom nadol, keď vaše bočné videnie registruje pohyb spoza okna, spôsobuje príznaky nevoľnosti z pohybu. Udržiavajte hlavu vzpriamenú a zorné pole v rovnakej rovine.[2]


zakryte si periférne videnie. Zabráňte vzniku nevoľnosti z pohybu tým, že úplne zablokujete bočné videnie. Použite na to ruku alebo okennú záclonu. Ak ste na lodi, choďte do podpalubia a pohybujte sa smerom do stredu, kde je pravdepodobnosť, že sa budete najmenej pohybovať.[3]


Otočte sa chrbtom k oknu. Otočte sa tak, aby ste boli chrbtom k oknu, ktoré je najbližšie k vám. Vďaka tomu vaše oči nebudú vidieť pohyb v periférnom videní.[4]


Seďte na mieste, kde je najmenej pohybu. Autá nemajú veľa možností sedenia, ale väčšie dopravné prostriedky, ako sú autobusy, lode a lietadlá, ich majú. Pri čítaní na lodi alebo v lietadle si nájdite miesto, kde nebudete cítiť pohyb dopravného prostriedku.

  • Na lodi si sadnite do nižších kabín blízko stredu.
  • V lietadle si sadnite bližšie ku krídlam.[5]
  • Ak cestujete autobusom, vyhnite sa sedeniu vzadu, kde budete cítiť viac nárazov a budete mať menší prístup k čerstvému vzduchu.


Čítajte v noci. Keď je vonku tma, je oveľa ťažšie vidieť z okien. Ak nevidíte z okna, je menej pravdepodobné, že dostanete nevoľnosť z pohybu.[6]
Vezmite si so sebou baterku alebo svetlo z knihy, aby ste osvetlili len slová na stránke.

Metóda 3 z 3: Predchádzanie nevoľnosti z pohybu


Dávajte si pozor na to, čo jete. Vyhnite sa nastupovaniu do pohybujúceho sa vozidla, keď máte príliš prázdny alebo príliš plný žalúdok. Nekonzumujte veľa alkoholu, mastných jedál alebo potravín, ktoré majú tendenciu dráždiť žalúdok.[7]


Strategicky si zvoľte miesto, kde sedíte. Ľudia, ktorí trpia nevoľnosťou z pohybu, si často nájdu miesto na sedenie, kde vidia, čo sa deje okolo nich. Zvyčajne je to v prednej časti vozidla s očami otočenými dopredu a užívajte si výhľad.[8]

  • V aute si sadnite na predné sedadlo, pozerajte sa dopredu a príliš nemeňte pohľad.
  • Na lodi si sadnite čo najbližšie k prednej časti. Môže byť hrboľaté, ale keď máte plný výhľad na scénu pred sebou, často sa vám podarí udržať nevoľnosť z pohybu na uzde.
  • Pri jazde vo vlaku si sadnite tak, aby ste boli otočení smerom, ktorým vlak ide. Takto nebudete vidieť pohyb dozadu, keď sa vlak rozbehne.


Dýchajte a nadýchajte sa čerstvého vzduchu. Dýchajte pomaly a zhlboka, aby ste si upokojili žalúdok. Ak je to možné, presuňte sa na miesto, kde sa môžete nadýchať čerstvého vzduchu.[9]

  • Ak ste v aute, otvorte okná a pomaly, zhlboka dýchajte.
  • Ak ste na lodi, presuňte sa do vonkajších priestorov.
  • Vo vlaku môže byť ťažšie dostať sa na čerstvý vzduch, ak ste v podzemí. Ak je to možné, otvorte okná, keď ste nad zemou. Ak je to bezpečné, presuňte sa do priestoru medzi autami, kde je menej ľudí a viac priestoru na dýchanie.
  • V lietadle sa skúste prechádzať. Vo veľkých lietadlách je často v zadnej časti priestor, kde sa skladuje jedlo. Vzadu býva menej dusno, pretože je tam menej ľudí.


Zatvorte oči. Oprite sa a zavrite oči. Zatvorením očí vypnete pohyb a doprajete telu oddych od všetkých zmyslových podnetov. Snažte sa relaxovať a trochu sa vyspať.


Používanie akupresúrnych náramkov. Akupresúrne náramky môžete nosiť počas dlhej cesty, ktorá môže mať za následok nevoľnosť z pohybu. Tlakom na vnútorný bod na zápästí zastavia nepríjemné pocity nevoľnosti z pohybu.[10]

  • Náramky sa dajú kúpiť v lekárňach a na internete. Na zmiernenie nevoľnosti si môžete vyrobiť aj náramok alebo použiť prsty.


Jedzte zázvor. Hoci sa o účinnosti zázvoru stále diskutuje, v niektorých štúdiách sa zistilo, že je účinný proti nevoľnosti a vracaniu. Ak máte počas jazdy v dopravnom prostriedku tendenciu pociťovať nevoľnosť, skúste rozžuť kúsok surového zázvoru alebo cucať zázvorové cukríky.[11]


Užívanie lieku. Na zmiernenie nepríjemných pocitov pri nevoľnosti z pohybu je k dispozícii niekoľko liekov. Skúste užiť Dramamine alebo Meclizine 30 až 60 minút pred očakávanou nevoľnosťou.[12]

  • V krajnom prípade použite lieky. Medzi vedľajšie účinky lieku Dramamine patrí ospalosť, zápcha, rozmazané videnie a sucho v hrdle, nose alebo ústach. Ak sa u vás vyskytne zmätenosť, zrýchlený tep alebo tras, kontaktujte lekára.[13]
  • Častým vedľajším účinkom meklizínu je ospalosť. Medzi závažnejšie vedľajšie účinky patrí kašeľ, ťažkosti s prehĺtaním a podráždenie kože, ako je vyrážka, žihľavka alebo opuch. Ak sa u vás vyskytnú závažné vedľajšie účinky, kontaktujte lekára.[14]

  • Robte si prestávky vo vozidle. Ak je to možné, robte si prestávky počas jazdy v pohybujúcom sa vozidle. Ak ste na dlhej ceste autom, zastavte a urobte si krátku prestávku, aby ste si natiahli nohy, nadýchali sa čerstvého vzduchu a napili sa studenej vody. Dlhé jazdy vlakom a autobusom niekedy umožňujú aj krátke prestávky. Využite všetky zastávky a položte si nohy na pár minút na pevnú zem.[15]
  • Odkazy