3 spôsoby jazdy na horskom bicykli z kopca

Horská cyklistika je vzrušujúca a fyzicky náročná aktivita. Pri jazde na bicykli z kopca je dôležité správne rozložiť hmotnosť, aby ste bicykel ovládali. Je tiež nevyhnutné, aby ste si kúpili cyklistické vybavenie, ktoré je vyrobené špeciálne na to, aby vydržalo záťaž pri jazde na bicykli z kopca s nerovným terénom. Keď máte správne vybavenie a pochopíte základy, zjazd z kopca na horskom bicykli je paráda!

Metóda 1 z 3:Ovládanie bicykla z kopca

Pozrite sa čo najďalej na cestu. Pohľad ďaleko pred seba vám umožní predvídať zmeny na trase. Získate tak dostatok času na prispôsobenie sa zákrutám alebo zmenám na trase. Ak sa necháte rozptýliť a sústredíte sa príliš blízko pred seba, mikroregulácie a zaváhanie by mohli spôsobiť, že sa zošmyknete.[1]

Po vstupe do klesania sa venujte jazde z kopca. Namiesto toho, aby ste sa predbiehali, vyrazte naplno do kopca a nechajte kolesá otáčať. Občas stlačte brzdové pedále, aby ste spomalili, keď prídete k miernym zákrutám na ceste, ale nesnažte sa úplne zastaviť, kým sa nedostanete na rovinu.[2]

  • Váhanie by mohlo spôsobiť pád z bicykla pri zjazde z prudkého kopca.
  • Možno sa spočiatku budete báť, ale zjazd z kopca je najbezpečnejší spôsob, ako sa naňho odhodlať.

Pri zatáčaní rozložte váhu na vonkajšiu stranu bicykla. Keď zatáčate, vonkajšia noha by mala byť v polohe dole, vnútorný pedál by mal byť hore a váha by mala byť rozložená na vonkajšiu stranu bicykla. Zabránite tak príliš prudkému prejazdu zákrut a pádu z bicykla.[3]

  • Vaša hmotnosť by mala byť počas zákrut rovnomerne rozložená medzi predné a zadné koleso.

Pri zjazde z prudkého kopca spustite váhu na zadnú časť bicykla. Držte sa riadidiel a zdvihnite zadok zo zadnej časti sedadla. Zasaďte päty do pedálov, upravte si boky a spustite váhu na zadnú časť bicykla. Zabránite tak prevráteniu riadidiel pri zjazde z prudkého kopca.[4]

  • Lakte a kolená majte uvoľnené (mierne pokrčené, nie zablokované), aby ste sa vyhli nárazom a otrasom, ktoré by mohli ovplyvniť vaše ovládanie bicykla.

Naučte sa púšťať horský bicykel. Keď sa blížite k terénnemu poklesu, mali by ste byť zdvihnutí nad sedadlom, hrudník by mal byť spustený a ruky a nohy by mali byť pokrčené. Pri prejazde cez zráz spustite boky, preneste váhu na zadnú časť bicykla a odtlačte sa od riadidiel.[5]

  • Technika pádu vás bezpečne prevedie cez malé útesy pri jazde z kopca.
  • Pri tomto manévri sa snažte pristáť na zadnom kolese alebo na oboch kolesách.
  • Pri prejazde cez zráz udržujte kolená a lakte v dynamike, aby ste vyrovnali náraz.

Metóda 2 z 3:Uprednostňovanie bezpečnosti ako začiatočník

Trénujte najprv na ľahkých cyklistických trasách. Väčšina trás pre horské bicykle má systém klasifikácie, ktorý označuje ich náročnosť. Tento systém klasifikácie zvyčajne nájdete na začiatku trasy alebo v informačnom stánku parku. Ak ste v zjazdovom bicyklovaní nováčik, vyberte si niektorú z tratí nižšej náročnosti a až potom skúste stredne náročnú alebo náročnú trať.[6]

  • Trasy nižšej úrovne budú relatívne rovné s obmedzeným počtom zákrut a nerovností.
  • Na stredne náročných a pokročilých tratiach sa môžu vyskytovať strmé zrázy, úzke koľaje a prekážky, ktoré vám blokujú cestu.
  • Na trať pre pokročilých sa vydajte len vtedy, ak ste skúsený horský cyklista.

Ak potrebujete zastaviť, choďte po okraji trasy. Nezastavujte uprostred cesty. Ak si potrebujete oddýchnuť alebo preskúmať prekážku, najprv odbočte na kraj cesty. Zabránite tak kolízii s ostatnými jazdcami.[7]

Ak je prekážka príliš náročná, zastavte a preskúmajte ju. Je v poriadku zastaviť bicykel a prejsť s ním časť trasy, ktorá sa vám zdá príliš desivá, napríklad strmý zráz alebo prekážka. Dbajte na to, aby ste išli po strane cesty, mimo dosahu potenciálnych cyklistov za vami.[8]

  • Preskúmanie prekážky na trase vám môže skutočne pomôcť lepšie ju pochopiť pri ďalšej jazde po trase.

Zavolajte, na ktorej strane prechádzate. Ak niekoho na trase predbiehate, povedzte „Vľavo“ alebo „Vpravo“, podľa toho, z ktorej strany chcete predbiehať. Cyklista pred vami tak získa dostatok času na to, aby sa dostal na stranu trate.[9]

  • Prípadne môžete na komunikáciu s ostatnými účastníkmi chodníka použiť zvonček na bicykel.
  • Ak niekto, kto ide za vami, povie „Vľavo“ alebo „Vľavo“, dostaňte sa na pravú stranu trate, aby vás mohol bezpečne predbehnúť.

Ak sa chystáte spadnúť, zostaňte pevne pripevnení o bicykel. Snažte sa spadnúť na bok a zároveň držte telo tesne pri bicykli. Vďaka tomu pedál a riadidlá absorbujú väčšinu nárazu. Prirodzený inštinkt zoskočiť z bicykla a dopadnúť s rukami vbok môže spôsobiť poranenia zápästia a ruky.[10]

Postupne zvyšujte rýchlosť na tratiach, ktoré poznáte. Keď si lepšie zvyknete na zákruty, nerovnosti a zložitosti trate alebo trate, môžete zvýšiť svoju rýchlosť na trati. Keď zvládnete jednu trasu, môžete prejsť na náročnejšie.[11]

Metóda 3 z 3:zaobstaranie správneho vybavenia

Zakúpte si alebo si požičajte celoodpružený zjazdový bicykel na stredne náročné alebo pokročilé traily. Celoodpružené zjazdové bicykle majú robustné odpruženie, ktoré dokáže odolať nárazom a pádom na zjazdovej trati horského bicykla. Sú ťažšie ako hybridné a cestné bicykle a sú konštruované špeciálne pre náročné trasy pre horské bicykle.[12]

  • V predajni bicyklov si môžete kúpiť alebo požičať celoodpružený horský bicykel na zjazd.
  • Ak ste začiatočník a chcete vyskúšať modré alebo zelené trasy, môžete použiť akýkoľvek bicykel. Keď však budete pokročilejší, ideálny je celoodpružený bicykel.

Kúpte si prilbu. Ak plánujete jazdiť na horskom bicykli z kopca na náročných tratiach, mali by ste si kúpiť prilbu, ktorá dokáže ochrániť prednú časť tváre, ak preletíte cez riadidlá. Prilba by mala byť ľahká a bezpečná a nemala by vám nijako brániť vo výhľade.[13]

  • Vyskúšajte si prilbu v cyklistickom obchode, aby ste sa uistili, že vám sedí.

Noste okuliare na ochranu očí pred úlomkami. Okuliare zablokujú nečistoty alebo prach, ktorý vám môže fúkať do tváre pri zjazde z kopca. Vaša prilba by mala pohodlne sedieť na okuliaroch. [14]

Nákup cyklistického oblečenia. Kúpte si priliehavejšie, nebavlnené výkonnostné alebo cyklistické oblečenie, ktoré odvádza pot. Materiál oblečenia na bicykel pomáha regulovať teplotu a je vyrobený tak, aby sa prispôsobil vášmu telu v polohe na bicykli.[15]

  • Výkonnostné alebo cyklistické oblečenie nájdete v predajniach s cyklistickými potrebami alebo na internete.
  • Medzi obľúbené značky cyklistického oblečenia patria POC, Mavic a Benard.
  • Vrecovité oblečenie sa môže zachytiť o reťaz alebo prevody bicykla, ale zvyčajne je v poriadku nosiť pohodlné oblečenie, ak nemáte nič určené špeciálne na cyklistiku.

Pri zjazde na pokročilé trate noste cez oblečenie ochranný pancier. Chrániče kolien, lakťov alebo dokonca celotelový pancier pomôžu minimalizovať zranenia pri páde z bicykla. Ak sa chystáte na pokročilejšie trate, zakúpte si cyklistickú výzbroj online alebo v cyklistickom obchode.[16]

Prispôsobte tlak v pneumatikách a odpruženie trati. Ak bicyklujete na mokrom teréne, môžete si nastaviť mierne nižšie odpruženie bicykla, aby ste získali väčšiu priľnavosť na trati. Ak idete po suchom teréne, nastavte vyššie odpruženie, aby ste dosiahli vyššiu rýchlosť.[17]

  • Pohrajte sa s oboma týmito nastaveniami na bicykli a nájdite nastavenie, ktoré je pre vás a trať, na ktorej jazdíte, pohodlné.
  • Správne odpruženie horského bicykla by malo sedieť približne ⅓ cesty dole, keď sedíte na bicykli na suchom teréne.
  • Vezmite si vodu a občerstvenie. Voda je absolútne nevyhnutná, preto si nezabudnite doplniť vodu a pri jazde si vezmite niekoľko fliaš alebo vodný mechúr. Skvelé je mať po ruke aj občerstvenie, ako sú müsli tyčinky alebo trail mix.
  • Referencie: