3 spôsoby kreatívneho myslenia

Tvorivé myslenie zohráva veľkú úlohu v tom, ako sa vyjadrujete. Tento typ myslenia vám pomôže presunúť sa z bodu A do bodu B zábavným a vzrušujúcim spôsobom a pomôže vám vidieť svet z novej perspektívy. Rovnako ako jazda na bicykli alebo šoférovanie auta, aj tvorivé myslenie je zručnosť, ktorú môžete zdokonaľovať a zlepšovať starostlivým cvičením a trpezlivosťou. Možno budete prekvapení, koľko toho dokážete dosiahnuť, keď budete úlohy riešiť s tvorivou myšlienkou!

Metóda 1 z 3: Dostať sa do tvorivého rozpoloženia


Sústreďte sa na svoje tvorivé nápady, keď ste trochu ospalí. Pred spaním si vyhraďte niekoľko minút a zistite, či sa vám podarí tvorivý prielom. Verte tomu alebo nie, váš mozog má tendenciu blúdiť a unášať sa, keď ste unavení, čo vám otvára viac kreatívnych myšlienok alebo nápadov. Skúste riešiť kreatívnu výzvu pred spaním a zistite, či sa vám podarí získať nový pohľad na vec![1]

  • Ak sa napríklad trápite s úlohou do práce, pozrite sa na ňu, keď sa vám začne chcieť spať. Ospalosť môže vaše myšlienky nasmerovať novým, kreatívnym smerom!
  • Pracujte v noci na niektorom zo svojich tvorivých projektov, napríklad na hudobnom projekte alebo románe, na ktorom pracujete.


Ak vám dochádzajú nápady, zacvičte si. Prejdite sa vonku alebo vyskúšajte inú činnosť, ktorá vás baví. Nemusíte sa venovať plnohodnotnému cvičeniu – stačí, ak budete vonku a budete sa pohybovať, a vaše myšlienky sa budú uberať kreatívnejším smerom. Cvičenie vás tiež môže zbaviť niektorých bežných rozptýlení, ako je sledovanie televízie alebo počúvanie obľúbenej hudby.[2]

  • Ak sa napríklad necítite inšpirovaní projektom plagátu do práce, venujte niekoľko minút prechádzke a napite sa vody. Vaše myšlienkové vzorce môžu byť kreatívnejšie a produktívnejšie po tom, čo sa trochu rozhýbete, a možno sa vám podarí vymyslieť nejaký skvelý vizuál pre váš plagát!
  • Nad kreatívnymi projektmi môžete premýšľať aj počas posilňovania, behu, skákania cez švihadlo alebo iného druhu cvičenia. Skúste si nájsť systém, ktorý vám bude vyhovovať!


pustite si na pozadí nejakú ambientnú hudbu, ktorá vám pomôže premýšľať. Vyhľadajte si na internete bezplatné zvukové stopy s okolitým šumom, ktoré si môžete pustiť na pozadí počas práce. Vďaka týmto skladbám sa budete cítiť ako vonku alebo v kaviarni, aj keď pracujete z domu. Ak vám bude hrať tichý šum v pozadí, budete môcť tvorivejšie premýšľať a riešiť svoje projekty z kreatívnejšieho uhla pohľadu.[3]

  • Okolitú hudbu môžete získať prostredníctvom telefónnych aplikácií alebo môžete použiť webové stránky ako „A Soft Murmur“ alebo „Noisli“, ktoré vám pomôžu pri práci.
  • Rozprávanie na pozadí vám môže pomôcť sústrediť sa alebo môžete uprednostniť zvuky prírody.


Hľadajte inšpiráciu u iných tvorcov. Premýšľajte o niektorých svojich obľúbených nápadoch a koncepciách, či už ide o vynálezy, príbehy alebo iné tvorivé prostriedky. Zistite, či dokážete nájsť styčné body medzi niektorými svojimi obľúbenými nápadmi, ktoré sa prípadne môžu premeniť na jedinečný vlastný nápad.[4]

  • Ak máte napríklad radi príbehy, ktoré sa odohrávajú vo fantazijnom svete s mágiou, venujte nejaký čas vytvoreniu vlastného fiktívneho sveta s magickými postavami a bytosťami.
  • Nezabúdajte, že väčšina príbehov a nápadov nie je úplne originálna – vznikli spojením iných myšlienok a konceptov.
  • Ak máte navrhnúť pohyblivé grafické video pre svoju prácu, pozrite si portfóliá niektorých profesionálov a zistite, ako pristupovali k svojim projektom.


Stlmte svetlá, aby ste sa cítili o niečo viac inšpirovaní. Upravte si nastavenie svetla tak, aby bola miestnosť osvetlená a nebola príliš jasná. Ak vaše svetlá nemajú viacero nastavení, zapnite jednu lampu a zároveň vypnite všetky ostatné svetlá v miestnosti. Zmena prostredia vám môže pomôcť cítiť sa uvoľnenejšie a akoby ste neboli pod veľkým tlakom.[5]

  • Stlmenie svetla vám pomôže cítiť sa viac anonymne, čo vám zasa môže pomôcť cítiť sa a myslieť kreatívnejšie.


Pracujte v oblasti s množstvom modrej farby. Vyhľadajte si doma miestnosť, ktorá je vymaľovaná na modro alebo má veľa modrých dekorácií. Môžete tiež vyhľadať neďaleký podnik s modrými stenami, napríklad knižnicu alebo kaviareň. Z psychologického hľadiska je modrá farba uvoľňujúca, čo vám prirodzene pomáha myslieť kreatívnejšie.[6]

  • Vzhľadom na to sa nepokúšajte o tvorivú prácu v miestnosti s červenými stenami alebo dekorom. Červená farba má tendenciu vyburcovať vašu myseľ, čo neprospieva tvorivým myšlienkam.


Vytvorte si rituál, ktorý vám pomôže dostať sa do tvorivého rozpoloženia.[7]
Zdroj experta
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Premýšľajte o rôznych činnostiach, ktoré vám pomáhajú dostať sa do uvoľneného a otvoreného rozpoloženia. Všímajte si akékoľvek zmeny vo svojej rutine, ktoré vám pomáhajú cítiť sa kreatívnejšie, či už ide o kúpeľ, písanie denníka, zavolanie priateľovi alebo vychutnanie si šálky horúceho čaju. Vytvorte si rutinu, ktorá vás prirodzene uvedie do tvorivého rozpoloženia, čo sa vám môže hodiť pri budúcich projektoch.[8]

  • Kreatívnejšie môžete premýšľať napríklad po vypočutí špeciálneho playlistu alebo po zapálení niekoľkých sviečok okolo vášho pracovného priestoru.
  • Niektorí ľudia majú viac tvorivých myšlienok po tom, čo si zdriemnu alebo sa dobre vyspia.


Dajte si určité obmedzenia, aby ste sa ľahšie sústredili. Stanovte si časový limit pred začatím tvorivej úlohy, napríklad kreslenia obrázku alebo písania príbehu. Vyvíjajte na seba malý tlak, aby ste dosiahli určitý cieľ v určitom časovom limite. Tieto obmedzenia vám môžu pomôcť myslieť kreatívnejšie, pretože sa budete cítiť nútení urobiť viac v určitom časovom limite.[9]

  • Môžete si napríklad dať za úlohu napísať 500 slov za 10 minút alebo nakresliť 3 základné náčrty za hodinu.
  • Ak chcete, aby bola stávka o niečo vyššia, nastavte si časovač, aby ste vedeli, koľko času vám zostáva.

Metóda 2 z 3: Vyskúšajte si tvorivé cvičenia


Konzumujte nové médiá, ktoré nie sú vo vašej bežnej sfére. Premýšľajte o filmoch, televíznych programoch a knihách, ku ktorým zvyčajne inklinujete. Vyhľadajte si beletristické diela iného žánru alebo žánru, ktorý nesledujete príliš často. Možno budete prekvapení, koľko kreatívnych myšlienok a nápadov vás napadne, keď zažijete niečo, čo je úplne mimo vašej komfortnej zóny.[10]

  • Ak máte radi relácie a médiá založené na fantázii, zvážte napríklad počúvanie podcastu o skutočných zločinoch, aby ste zmenili tempo.
  • Ak máte radi realistické beletristické knihy, možno si namiesto nich radi prečítate sci-fi knihu.
  • Ak zvyčajne kreslíte digitálne, skúste sa pohrať s fyzickejšími médiami, ako je uhlík alebo olejové farby.


Píšte voľne o ničom konkrétnom. Dajte si niekoľko minút na to, aby ste si svoje myšlienky napísali na papier. Neobmedzujte sa na jednu tému – píšte o všetkom, čo vás napadne. Nevadí, ak vaše písanie nedáva veľký zmysel – už len to, že svoje myšlienky vypustíte von, vám môže pomôcť myslieť a cítiť sa produktívnejšie a kreatívnejšie.[11]

  • Na toto cvičenie si otvorte prázdny dokument v textovom editore alebo si pripravte kus zdrap papiera. Nechajte svoju predstavivosť urobiť zvyšok!


Vyskúšajte nové jedlo, aby ste sa dostali do tvorivej nálady. Zmeňte svoj nový jedálny lístok a pripravte si jedlo alebo občerstvenie, ktoré by ste zvyčajne nejedli. Skúsenosti s novými chuťami a vnemami vás môžu dostať do kreatívnejšej nálady. Môžete si doma niečo uvariť alebo navštíviť novú reštauráciu, ak sa vám nechce variť samým.[12]

  • Ak napríklad zvyčajne jete ľahké jedlá, ako sú sendviče a šalát, vyskúšajte namiesto toho slanšie jedlo, napríklad kari.
  • Prehliadnite medzinárodnú uličku v obchode s potravinami a hľadajte občerstvenie, ktoré ste ešte nevyskúšali.


Napíšte si zoznam rôznych kreatívnych nápadov pre nadchádzajúci projekt. Ak sa vám nejaký nápad zablokuje, dajte si pár minút na to, aby ste si sadli a prešli si všetky kreatívne myšlienky a nápady, ktoré sa vám preháňajú hlavou. Keď si budete zapisovať svoje myšlienky, pokúste sa prísť na ďalšie kreatívne nápady. Nevadí, ak vaše nápady nie sú až také skvelé – jednoducho si napíšte všetko, čo vás napadne. Keď sa vám podarí rozbehnúť loptu, možno budete môcť rozmýšľať kreatívnejšie.[13]

  • Môžete napríklad napísať zoznam nápadov na príbeh alebo zoznam vecí, ktoré treba urobiť počas horúceho letného dňa.
  • Ak vám došli nápady na firemný bulletin, napíšte si rôzne nápady na články alebo rubriky, ktoré by sa vašim čitateľom mohli páčiť.
  • Môžete si tiež napísať zoznam vecí, ktoré môžete robiť so svojimi priateľmi, keď trčíte doma.

Metóda 3 z 3: Zostať pozitívny a povzbudený


Oddeľte sa od tvorivej úlohy, aby ste mohli jasnejšie premýšľať. Urobte krok späť a predstierajte, že sa na svoju úlohu alebo projekt pozeráte očami neutrálnej tretej strany. Spýtajte sa sami seba, pre aké publikum sa orientujete a aký je váš konečný cieľ. Premýšľanie mimo vlastnej hlavy vám môže pomôcť myslieť kreatívnejšie a získať nové nápady.[14]

  • Položte si napríklad otázku: „O aký druh obsahu sa zaujíma moja cieľová skupina??“ alebo „Ako úspešne vyjadriť pocity šťastia vo svojej tvorbe?“


Využívajte denné sny a spánok ako spôsob dobíjania energie. Zbavte sa určitého tlaku a pozerajte sa na veci uvoľnenejšie. Prehrávajte si svoje myšlienky v dennom sne, aby ste zistili, či vás napadnú nejaké nové nápady.[15]
Ak sa cítite obzvlášť vyhorení, rýchlo si zdriemnite, aby ste boli svieži.[16]

  • Snívanie a spánok sú dobrým doplnkom tvorivého myslenia, ale nenahradia ho.

  • Buďte k sebe a svojim nápadom trpezliví. Nebudete schopní myslieť kreatívne, ak sa budete neustále vzdávať. Ak sa cítite trochu zablokovaní, venujte niekoľko minút uvoľneniu svalov a niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite. Neobviňujte sa – namiesto toho dôverujte sebe a svojim nápadom.[17]

    • Ak sa na pár minút vzdialite od svojich nápadov, môže vám to pomôcť vidieť veci z novej perspektívy.
  • Odkazy