3 spôsoby logického myslenia

Priali ste si niekedy, aby ste mali schopnosť efektívne a jednoducho riešiť problémy? Ak áno, možno budete chcieť zlepšiť svoje myslenie, aby ste boli logickejší. Udržiavať si bystrý mozog je dôležité, pretože váš mozog má schopnosť sa počas celého života prestavovať v procese, ktorý sa nazýva neuroplasticita. Od zapojenia sa do mentálnych cvičení, rozpoznania iracionálnych myšlienok a zmeny životného štýlu existuje mnoho spôsobov, ako pracovať na logickejšom myslení.

Metóda 1 z 3:Precvičovanie mysle


Otestujte si svoju pamäť. Váš mozog sa podobne ako každá iná časť tela zlepšuje cvičením. Skvelým spôsobom, ako si precvičiť mozog, je otestovať si pamäť. Počas dňa si overte, koľko detailov z daného momentu, zoznamu alebo úlohy si dokážete zapamätať.

  • Skúste si každý deň zapamätať malé veci. Napíšte si zoznam potravín a zapamätajte si ho. Zapamätajte si malý úryvok z básne alebo knihy. Počkajte hodinu a zistite, koľko si toho dokážete vybaviť z toho, čo ste si zapamätali.[1]
  • Nakreslite mapu z pamäti. Nakreslite mapu, ktorá vedie z vášho domova do práce, obchodu, k priateľom alebo na iné miesto, ktoré často navštevujete.[2]
  • Všímajte si drobné detaily. Vedomé úsilie všímať si zdanlivo nepodstatné veci môže byť obrovským nástrojom, ktorý vám pomôže stať sa logickejším. Všimli ste si novú ranu od papiera na ruke svojho priateľa? Počítate kroky v škole alebo na vysokej škole? Hľadáte v textoch pravopisné chyby? Ak je odpoveď nie, teraz je ten správny čas začať. Čím viac budete cvičiť, tým zdravšia bude vaša myseľ. Časom sa stanete kritickejším mysliteľom.


lúštite krížovky. Prínos krížoviek na myseľ je dobre zdokumentovaný. Krížovky vás nútia posúvať mozog mierne nad jeho možnosti, čo spôsobuje opätovný rast mozgových neurónov. Zvyšuje to celkovú silu vášho mozgu a môže to podporiť zdravšie, logickejšie myslenie. Vezmite si v miestnom kníhkupectve knihu s krížovkami alebo každé ráno lúštite krížovky v miestnych novinách.[3]
Dôveryhodný zdroj
Cleveland Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Naučte sa nový talent. Učenie sa novým schopnostiam si vyžaduje veľa logického myslenia. Od vymýšľania stratégií, ktoré vám pomôžu naučiť sa vykonávať náročné úlohy, používate logiku a stratégiu na získanie nových zručností. Skúste sa venovať niektorým z nasledujúcich činností, aby ste posilnili svoje schopnosti logického myslenia: [4]

  • Naučte sa hrať na hudobné nástroje.
  • Naučte sa kresliť alebo maľovať.
  • Naučte sa hovoriť cudzím jazykom.
  • Naučte sa variť.


Socializujte sa. Učenie sa od druhých je formou mentálneho cvičenia. Sociálne väzby a priateľstvá vyživujú mozog a nútia ľudí, aby sa snažili lepšie porozumieť sebe a svetu okolo seba. Pravidelne trávte čas s blízkymi priateľmi a členmi rodiny.[5]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Navštevujte spoločenské podujatia a berte to ako príležitosť spoznať nových ľudí. Môže to byť ťažké, ak ste plachý alebo introvertný človek, ale tlačenie sa do spoločenského rizika môže v skutočnosti zlepšiť vašu schopnosť logicky myslieť.[6]
Dôveryhodný zdroj
Clevelandská klinika
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Zmeňte svoju rutinu. Novinka pomáha mozgu zostať bystrým, ako aj zvýšiť vašu pamäť. Skúste ísť do práce inou cestou ako zvyčajne alebo si na večeru uvarte iný druh jedla, ako je pre vás obvyklé. Skúsenosti s novými vecami pomáhajú mozgu zostať aktívnym, čo vám môže pomôcť stať sa logickejším mysliteľom.[7]

Metóda 2 z 3: Rozpoznanie iracionality


Uvedomte si, ako katastrofizujete. Mnohí ľudia, najmä keď sa ocitnú vo vysoko stresových situáciách, majú sklon ku katastrofám. To znamená, že predpokladajú najhorší možný výsledok danej udalosti. Pokúste sa rozpoznať, kedy daný okamih katastrofizujete.

  • Katastrofizácia má mnoho podôb. Povedzme, že vám napríklad šéf poslal e-mail o tom, aby ste viac prispievali počas pracovných stretnutí. Ak máte sklon ku katastrofizovaniu, môžete to chápať tak, že vaša práca je ohrozená, váš šéf si myslí, že ste zlý pracovník, skončíte prepustený a nezamestnaný a všetci vaši priatelia a členovia rodiny si o vás budú myslieť menej. Ak sa pristihnete pri takomto snehovej guli, zhlboka sa nadýchnite a pokúste sa uvažovať logicky. V tomto príklade by ste si mohli pomyslieť: „Je úlohou môjho šéfa, aby mi dal konštruktívnu spätnú väzbu.“ Ak by ste si mysleli, že sa vám to nepodarilo, mohli by ste si. Chce ma len tlačiť k čo najlepším výkonom a každý občas dostane kritiku. Je to normálna súčasť života.“[8]
  • Minimalizovanie je forma katastrofizovania, pri ktorej ignorujete svoje úspechy a dobré vlastnosti a nevidíte negatíva v živote iných ľudí. Možno si myslíte, že niektorí ľudia majú všetko, sú bezchybní a úspešní, a keď si uvedomíte, že majú nejaké chyby, odpíšete ich. Možno si to spôsobíte aj sami – budete si myslieť, že ste najúspešnejší človek na svete, a potom, po malom neúspechu, sa budete považovať za obrovského zlyhávača. Pokúste sa rozpoznať tieto vzorce myslenia ako chybné a uvedomte si skutočnosť, že každý človek sa skladá z dobrých aj zlých vlastností.[9]


Držte sa ďalej od sebavýchovných myšlienok. Nerealistický pocit vlastnej dôležitosti je rovnako zlý ako katastrofizovanie. Ak sa považujete za najdôležitejšiu osobu v kancelárii alebo za najtalentovanejšieho študenta v triede, pravdepodobne nemyslíte jasne.

  • Každý prispieva dôležitou úlohou v podniku, škole, organizácii a oblasti. Pocit veľkohubosti je nielen nepríjemný, ale môže vám skutočne spôsobiť neúspechy v práci a v živote. Zmysel pre sebauvedomenie je dôležitý na reguláciu toho, ako komunikujete s ostatnými. Pokúste sa bojovať proti pocitom veľkohubosti tým, že si pripomeniete, že hoci je dôležité mať zo seba dobrý pocit, musíte uznať aj tvrdú prácu a prínos iných.[10]
  • Personalizácia je forma sebapresadzovania, keď si myslíte, že udalosti, ktoré s vami nemajú veľa spoločného, sú nejakým spôsobom spôsobené vašou prítomnosťou. Môže to byť k lepšiemu alebo k horšiemu. Ak sa spolupracovník v kancelárii rozpráva s atraktívnou osobou, môžete predpokladať, že sa vás snaží prinútiť žiarliť. Ak ten istý spolupracovník nemôže prísť na vašu narodeninovú oslavu, môžete sa domnievať, že voči vám prechováva tajnú nevraživosť, hoci v skutočnosti mohol byť jednoducho zaneprázdnený. Ak sa pristihnete pri tom, že sa personalizujete, skúste si uvedomiť, že životy iných ľudí sú rovnako hektické ako ten váš. Pravdepodobne majú málo času na rozhodovanie v súvislosti s vami.[11]


Uvedomte si magické myslenie. Magické myslenie nie je len pre deti. Aj dospelí sa niekedy zapájajú do poverčivých myšlienkových vzorcov, najmä v reakcii na traumatickú udalosť. Ľudia veria, že zapojenie sa do nejakého rituálu, ako napríklad želanie alebo pozitívne myslenie, môže mať vplyv na situáciu. Snažte sa uvedomiť si, že hoci je bolestné si to priznať, existuje veľa situácií, nad ktorými máme len malú alebo žiadnu kontrolu.[12]

  • Tento typ myslenia často spôsobuje, že ľudia nepreberajú zodpovednosť za svoje činy. Ak máte problém, nezabudnite si ho priznať a prijať, potom nájdite spôsob, ako ho napraviť alebo sa z neho poučiť.


Dávajte si pozor na logické skoky. Logické skoky sú skoky v úsudku, pri ktorých vytvárate predpoklady o ľuďoch alebo situáciách, ktoré nemajú oporu v realite. Ľudia neustále robia logické skoky bez toho, aby si to uvedomovali.

  • Ak sa k vám napríklad pokladníčka správa hrubo, môžete predpokladať: „Určite ma nemá rada kvôli môjmu vzhľadu, váhe, oblečeniu atď.“ Keď v skutočnosti netušíte, čo si myslí iný človek.[13]
  • Ľudia majú tiež tendenciu predpokladať, že niekto bude prirodzene vedieť, čo si myslí, čo môže viesť k zmätku. Napríklad môžete predpokladať, že váš spolubývajúci vie, že chcete, aby pustil psa von, pretože sa vrátite neskoro, ale ak to nevyjadríte, nemusí si to uvedomiť. Snažte sa uvedomiť si logické skoky vo svojom každodennom živote a prichytiť sa pri nich.[14]


Rozpoznajte úsudky typu „všetko alebo nič“. Úsudky typu všetko alebo nič sú bežnou formou iracionálnych myšlienkových vzorcov. Ľudia nie sú schopní vidieť v situáciách šedú farbu a vnímajú situácie, ľudí a výsledky buď ako úplne pozitívne, alebo úplne negatívne.[15]

  • Môžete mať napríklad pocit, že ste úplne zlyhali, ak ste v e-maile zle napísali jedno slovo bez toho, aby ste uznali, že vaša správa bola úspešne odovzdaná a nikto chybu nekomentoval. Snažte sa akceptovať, že väčšina vecí v živote nie je ani úplne pozitívna, ani negatívna.

Metóda 3 z 3: Zmena životného štýlu


Jesť potravu pre mozog. Jedlo, ktoré konzumujete, môže mať zásadný vplyv na výkon vášho mozgu. Snažte sa o zdravú stravu bohatú na potraviny pre mozog. Stredomorská strava môže zvýšiť výkon vášho mozgu. Ide o stravu pozostávajúcu najmä z čerstvého ovocia a zeleniny, strukovín, zdravých tukov a rýb. Medzi zdravé tuky patria mononenasýtené tuky a nachádzajú sa v potravinách, ako sú ryby, avokádo, olivový olej a repkový olej. Prechod na stravovací plán založený viac na stredomorskom princípe vám môže pomôcť zvýšiť celkový výkon mozgu.[16]
Dôveryhodný zdroj
Clevelandská klinika
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Špenát je silná potravina pre mozog. Konzumácia troch a viac porcií špenátu alebo iných zelených listov, ako je kapusta, každý deň spomaľuje mentálny úpadok a zvyšuje celkovú funkciu mozgu.[17]
    Dôveryhodný zdroj
    Clevelandská klinika
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Jednoduché cukry, ako sú stolové cukry a hnedé cukry, ako aj sirupové sladidlá, napríklad kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy, môžu mať škodlivý vplyv na mozog. Nasýtené a trans-tuky, ktoré sa nachádzajú v červenom mäse a mliečnych výrobkoch, majú negatívny vplyv na vašu duševnú úroveň, ako aj na celkové zdravie. Obohatená, bielená alebo rafinovaná múka, teda múka, ktorá sa nachádza v bielom chlebe, bielej ryži a bielych cestovinách, má tiež zlý vplyv na mozog.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Clevelandská klinika
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj


Zlepšite svoj spánkový režim. Poriadny spánok 7 až 8 hodín každú noc môže zvýšiť výkon mozgu a podporiť logické myslenie. Ak chcete zlepšiť svoj spánkový režim, stanovte si čas spánku a budenia, od ktorého sa neodchyľujte ani cez víkendy. Držte sa ďalej od elektronických obrazoviek blízko času spánku. Neskoro večer nejedzte ťažké jedlá a hodinu pred spaním sa venujte relaxačnej činnosti, napríklad čítaniu.[19]


Dýchajte.[20]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Dýchanie zvyšuje výkon mozgu tým, že zvyšuje prietok kyslíka v mozgu. Ráno a pred spaním cvičte hlboké dýchacie cvičenia. Cvičte jogu, meditáciu, pilates a iné aktivity, ktoré sa zameriavajú na zdravé dýchanie.[21]
Dôveryhodný zdroj
Clevelandská klinika
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Často cvičte. Fyzické cvičenie má hlboký vplyv na kognitívne schopnosti. Okrem toho, že pravidelné cvičenie je skvelé pre telo, môže zvýšiť schopnosť vašej mysle logicky uvažovať.

  • Stanovte si cvičenie ako prioritu. Mnohí ľudia odsúvajú cvičenie na okraj svojho života, nevyhradia si čas potrebný na návštevu posilňovne alebo na behanie. Ak si vytvoríte časový plán a budete sa ho držať, cvičenie sa vám nakoniec bude zdať rovnako dôležitou súčasťou vašej rutiny ako ranné umývanie zubov alebo sprchovanie.[22]
  • Zdá sa, že aerobik má mimoriadne silný vplyv na kognitívne schopnosti. Behanie, jogging, bicyklovanie a zapojenie sa do tréningových postupov, ktoré rozprúdia srdce 4 až 5-krát týždenne, môžu zvýšiť vašu mozgovú kapacitu.[23]


Stráviť čas v prírode. Je dôležité, aby ste si pravidelne našli čas na pobyt vonku v prírode. Čas strávený vonku vám pomôže vyčistiť si myšlienky a uzemniť sa. Snažte sa každý týždeň stráviť aspoň pár hodín v prírode. Môžete ísť na prechádzku alebo túru, loviť ryby alebo poľovať, preskúmať hory alebo les, kúpať sa v jazerách alebo oceáne alebo jednoducho sedieť pod stromom.


  • Robte si prestávky.[24]
    Odborný zdroj
    Annie Lin, MBA
    Život & Kariérny kouč
    Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
    Ľudia majú tendenciu vnímať prestoje ako odpustok. To však nie je tento prípad. Občasná prestávka je pre schopnosť vášho mozgu spracovávať informácie životne dôležitá. Doprajte svojmu mozgu občasný duševný odpočinok. Majte relaxačný rituál, ktorému sa venujete každý deň. Určite si jeden deň v týždni ako „deň voľna“ a využite ho na to, aby ste strávili čas sami a venovali sa voľnočasovým aktivitám, ktoré vás bavia.[25]
  • Odkazy