3 spôsoby merania úspechu

Každý chce byť v živote úspešný. Bez ohľadu na úsilie, ktoré vynaložíte na dosiahnutie úspechu, môžete svoj pokrok určiť niekoľkými spôsobmi. Spôsob merania úspechu bude závisieť od toho, ako ho definujete. Možno zistíte, že ste uspeli podľa jednej definície úspechu tam, kde podľa iných nie. Vaša definícia úspechu sa môže časom dokonca meniť.

Metóda 1 z 3:Meranie podľa výsledku výkonu


Definujte svoj výsledok. Ak ste definovali úspech ako dosiahnutie určitého výsledku, musíte vedieť, aký je tento výsledok. Premýšľajte o svojej práci v škole, v práci alebo v akomkoľvek inom aspekte života, v ktorom chcete uspieť. Chcete, aby sa úspech meral v pravidelných intervaloch, alebo chcete, aby sa úspech meral na konci projektu? Je napríklad úspechom to, že ste počas celého školského roka dosiahli 80+ % zo všetkých úloh alebo samé jedničky zo všetkých skúšok na konci roka? Sami rozhodujete o svojej definícii úspechu.

  • Uistite sa, že vaše výsledné opatrenia sú dosiahnuteľné a realistické, ak nie sú, môžete sa nakoniec cítiť vyčerpaní a unavení, pretože budete stále bojovať veľký boj do kopca.[1]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Ujasnite si, čo od svojich cieľov skutočne chcete. Aby ste to mohli urobiť, musíte pochopiť, prečo je niečo cieľom. Ak je napríklad vaším cieľom schudnúť, môžete určiť, že základným dôvodom je to, že chcete byť zdravší, cítiť sa lepšie v oblečení alebo sa stať silnejšími.[2]
    Odborný zdroj
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.
  • Požiadajte ostatných o stratégie, ako dosiahnuť želaný výsledok. Mali by ste mať plán na dosiahnutie svojich cieľov.


Načrtnite si výkonnostné kritériá. Referenčná hodnota je ideál alebo štandard, ktorý ste si stanovili; je to v podstate najlepší výsledok, ktorý by ste pre seba chceli dosiahnuť. Urobte si v kalendári svoj očakávaný výkon podľa referenčných hodnôt, ktoré ste si zvolili. Ak sa napríklad snažíte schudnúť 16 kíl za dva mesiace, rozdeľte si to tak, aby ste mali menšie referenčné hodnoty. Na rovnakom príklade si môžete do kalendára zapísať referenčné hodnoty dve kilá týždenne počas ôsmich týždňov.[3]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. National Institutes of Health
Prejsť na zdroj

  • Ako ďalší príklad si predstavte, že sa snažíte dosiahnuť výsledok, ktorým je stať sa najlepším študentom v triede. Výkonnostné kritériá, ktoré si môžete stanoviť, by mohli byť získanie päťky aspoň z dvoch skúšok a päťky aspoň zo štyroch z piatich triednych úloh.
  • Nechajte si priestor na doplnenie podrobností o vašom skutočnom výkone.


Porovnajte skutočný výkon s referenčnými hodnotami. V kalendári si pod svoje referenčné ciele zaznačte svoj skutočný výkon. Odmeňte sa, ak ste dosiahli svoj cieľ. Je v poriadku, že sa budete cítiť rozrušený, ak sa vám nepodarilo splniť vaše referenčné hodnoty v určitom konkrétnom čase.

  • Uistite sa, že vaša odmena zodpovedá vášmu výkonu. Ak sú napríklad vaše referenčné hodnoty stanovené týždenne, neodmeňte sa nákupom na konci každého týždňa, v ktorom splníte svoje ciele. Udržujte veci v perspektíve a veľké odmeny, ako je táto, si nechajte na chvíľu, keď sa vám podarí dosiahnuť konečný zastrešujúci cieľ.
  • Môžete si stanoviť referenčné hodnoty, aj keď je cieľ ťažšie fyzicky zmerať. Ak je napríklad vaším cieľom cítiť sa pokojnejšie, môžete sa na začiatku mesiaca spýtať sami seba: „Na stupnici od 1 do 10, ako pokojne sa cítim?“ Potom počas celého mesiaca skúšajte stratégie, ktoré vám pomôžu cítiť sa pokojnejšie, napríklad každodennú meditáciu. Na začiatku nasledujúceho mesiaca si opäť položte rovnakú otázku, aby ste zistili, či to, čo ste robili, bolo užitočné.[4]
    Odborný zdroj
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.


Zohľadnite neúspechy. Niekedy sa stanú veci, ktoré nemôžete ovplyvniť. Ak je to dôvod, prečo nedosiahnete svoj cieľový výkon, vedzte, že ste nezlyhali. Ak existuje niečo, čo vám bráni v dosiahnutí vašich cieľov, premýšľajte o riešení tohto problému.

  • Ak napríklad prespávate a to vám bráni študovať tak, ako by ste chceli, požiadajte niekoho, s kým bývate, aby zabezpečil, že sa budete budiť v určitom čase.


Obnovenie referenčných hodnôt. Vzhľadom na prípadné neúspechy, ktoré sa mohli vyskytnúť, si v prípade potreby znovu nastavte svoje kritériá úspechu. Pravdepodobnejšie to bude, ak sú vaše referenčné hodnoty stanovené v pravidelných intervaloch. Ak máte ako definíciu úspechu hlavný výsledok (napr.g., zabehnúť 10 km za 1 hodinu na maratóne v júni), potom môžete ľahko meniť svoje výsledky v priebehu cesty.[5]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Budete musieť zmeniť množstvo úsilia, ktoré je potrebné na dosiahnutie výsledku, ale stále je pravdepodobné, že svoj cieľ dosiahnete. Znovu nastavte svoje referenčné hodnoty pre výsledok výkonu a pokračujte ďalej.

Metóda 2 z 3:Meranie podľa úsilia o dosiahnutie vašich hodnôt


Definujte svoje hodnoty. Konkrétne výsledky nie sú jediným spôsobom merania úspechu. Úspech môžete merať aj tým, že sa budete usilovne snažiť žiť v súlade so svojimi hodnotami, aj keď sa vám niekedy nedarí. Vymenujte vlastnosti, ktoré chcete mať, aby ste boli považovaní za úspešných. Môžu to byť veci ako: „Keď som na dne, zdvihnem sa“, „V každej situácii hľadám pozitíva“ alebo „Snažím sa s každým hovoriť milo a slušne, aj keď mám zlú náladu“.'[6]

  • Tieto hodnoty nemajú dátum platnosti: pomôžu vám odhadnúť, ako sa vám v danej fáze života darí.
  • Keď sa snažíte definovať svoje hodnoty, premýšľajte o tom, čo je pre vás skutočne dôležité. Čo vás najviac teší? Čo vás rozžiari? Za čo chcete, aby si vás pamätali?[7]
    Odborný zdroj
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.


Zhodnoťte svoj súčasný výkon. Spĺňaš tieto charakteristiky väčšinu času? Premýšľajte o príkladoch, ktoré môžu ukázať, že žijete alebo nežijete podľa svojich noriem úspechu. Snažíte sa zo všetkých síl byť takým človekom, akým chcete byť? Premýšľajte o správaní, ktoré môžete zlepšiť, aby ste boli úspešní. Požiadajte ostatných o radu, ako na to.

  • Opýtajte sa ostatných na ich názor na váš súčasný výkon. Môžu ti poskytnúť perspektívu, o ktorej by si možno ani neuvažoval.
  • Pamätajte, že ide o celoživotný proces a často nebude existovať žiadny konkrétny výsledok.


Zvážte spôsob, akým ste veci robili. Rozhodnite sa, či je dôležitejšie, ako ste veci robili, než čo ste robili. Napríklad, ak sa vám podarilo streliť góly vo všetkých futbalových zápasoch, ale boli ste arogantní a hrubí k svojim priateľom a stratili ste niektorých z týchto priateľov, ste stále úspešní?[8]

  • Alebo ak sa vám NEpodarilo získať samé jedničky zo všetkých skúšok, ale počas celého roka ste tvrdo pracovali a naučili ste sa popri tom veľa zručností, naozaj ste zlyhali? Udržujte veci v perspektíve.


V ťažkých časoch si doprajte voľnosť. Niekedy má zmysel len znížiť úsilie, napríklad ak cieľ, ktorý sa snažíte dosiahnuť, nie je v skutočnosti dosiahnuteľný.[9]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejdite na zdroj

  • Snažte sa nemyslieť na všetko alebo nič; je v poriadku, ak sa vám sem-tam niečo nepodarí. Zamerajte svoju pozornosť na to, ako sa potom odrazíte späť.[10]
    Odborný zdroj
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.
  • Majte na pamäti, že keď ochoriete alebo potrebujete upriamiť svoju pozornosť inam, nemusí to nevyhnutne znamenať, že sa vám nedarí, ale že váš úspech je pozastavený, kým sa budete zaoberať naliehavejšími problémami.

Metóda 3 z 3: Meranie pomocou hodnotenia úloh, ktoré hráte


Premýšľajte o rôznych úlohách, ktoré v živote hráte. To, či ste alebo nie ste úspešní, nie je definované len jedným konkrétnym výsledkom alebo kvalitou. Ste brat, syn, priateľ, študent, futbalista, občan tejto krajiny. Vymenujte všetky úlohy, na ktoré si spomeniete.

  • V niektorých úlohách sa vám môže dariť lepšie ako v iných. Je to prirodzené a dá sa to očakávať.


Definujte svoj úspech v týchto rolách. Zamyslite sa nad kvalitou svojich vzťahov alebo počtom úloh, ktoré máte. Čo si myslíte, že vás robí úspešnými? Zamyslite sa nad úsilím, ktoré vynakladáte na všetky tieto úlohy. Pamätajte, že v živote budete mať vždy vzostupy a pády.


Majte na pamäti, že definície úspechu sa môžu v jednotlivých oblastiach líšiť. Možno sa budete musieť zamyslieť nad svojimi činmi, kvalitou vzťahov s ostatnými, svojím výkonom alebo inými aspektmi svojej úlohy.[11]
Tu je niekoľko príkladov úspechu v rôznych úlohách:

  • Ako občan: dbáš na to, aby si recykloval.
  • Ako syn: zdvorilo hovoríte so svojím otcom.
  • Ako futbalista: navštevuješ všetky tréningy s tímom a povzbudzuješ spoluhráčov, aby sa zlepšovali.


Zhodnoťte, ako sa vám darí v rôznych rolách. Zamyslite sa nad tým, ako ste úspešní vo svojich rôznych úlohách, a položte si niekoľko otázok. Sú tí, ktorí sú na vás závislí, spokojní a šťastní? Máte pocit, že žijete podľa svojich ideálov?

  • Opýtajte sa ostatných na ich názor na váš úspech. Môžu existovať ľudia, s ktorými sa angažujete v rôznych rolách.
  • Napríklad sa spýtajte svojej matky, ako sa darí vášmu synovi, alebo sa spýtajte svojho šéfa, ako sa darí vám ako nedávno prijatému zamestnancovi. Iní ľudia vám môžu o vašom výkone povedať veci, ktoré vás môžu prekvapiť.

  • Určite úlohy, v ktorých môžete zlepšiť svoj výkon. Myslíte si, že môžete byť lepším synom, ak sa budete starať o svoju matku? Myslíte si, že môžete byť lepším priateľom, ak budete spoľahlivejší? Premýšľajte o veciach, ktoré môžete urobiť, aby ste zlepšili svoju úspešnosť v týchto úlohách.

    • Pamätajte, že úspech vo vašich úlohách je plastický; závisí od toho, ako ho definujete a či sa chcete zmeniť, aby ste dosiahli ideály, ktoré ste si stanovili.
  • Odkazy

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15820268

      Sydney Axelrod. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16881761

      Sydney Axelrod. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16881761

      https://www.psychologytoday.com/blog/the-power-prime/201205/personal-growth-your-values-your-life

      Sydney Axelrod. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

      http://psychcentral.com/lib/therapists-spill-my-definition-of-success/

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15820268