3 spôsoby obnovy mysle

Pre niektorých ľudí je obnova mysle náboženským konceptom, ktorý zahŕňa duchovnú premenu seba samého. Iní sa môžu snažiť zmeniť svoj spôsob myslenia k lepšiemu. Nech už v živote hľadáte čokoľvek, môžete si vytvoriť novú perspektívu, ktorá vám pomôže rozvinúť silnejší zmysel pre seba, duchovnosť a súcit. Podporujte sa prostredníctvom zdravých návykov, komunít a zážitkov, aby ste sa cítili sviežo vo svojom myslení.

Metóda 1 z 3: Zmena spôsobu myslenia


Vytvorte si pozitívne a nádejné myslenie. Negatívne myslenie môže spôsobiť, že svet sa zdá byť tmavší, než v skutočnosti je. Pozitívne myslenie, naopak, pomáha zlepšiť vašu náladu, motiváciu a duchovnosť.[1]

  • Skôr ako začnete robiť pozitívne afirmácie, môže byť užitočné pracovať na tom, aby ste negatívne myšlienky zmenili na neutrálne myšlienky. Ak si napríklad myslíte: „V tomto teste prepadnem,“ potom môžete túto myšlienku neutralizovať slovami: „Možno nedostanem A+, ale test pravdepodobne zvládnem.“ Ak si myslíte, že v tomto teste prepadnem, potom môžete túto myšlienku neutralizovať slovami.“[2]
  • Po zvládnutí neutrálneho myslenia pracujte na premene negatívnych alebo neutrálnych myšlienok na pozitívne. Ak si napríklad myslíte: „Som tak vystresovaný. Nikdy to všetko nestihnem.“ Namiesto toho si môžete myslieť: „Dokážem to. Ak budem tvrdo pracovať, všetko sa mi podarí.“
  • Ak máte tendenciu pristihnúť sa pri tom, že myslíte na najhorší možný scenár, skúste sa namiesto toho spýtať sami seba: „Čo najlepšie sa môže stať?“[3]
    Odborný zdroj
    Rebekka Mars
    Meditácia & Tréner jogy
    Rozhovor s odborníkom. 11 septembra 2020.


Rozvíjajte zmysel pre zvedavosť. Zvedavosť vám pomáha objavovať svet okolo vás novými spôsobmi. Môže vám pomôcť všimnúť si veci, ktoré ste možno považovali za samozrejmé. Snažte sa byť v každodennom živote zvedavejší a pozornejší.[4]

  • Klásť otázky, keď sa stretnete s niečím novým. Ak napríklad uvidíte zaujímavo vyzerajúcu budovu, skúste zistiť, na čo slúži. Ak sa vám odpoveď nepodarí získať hneď, vyhľadajte si ju v knihe alebo na internete.
  • Neprijímajte veci len tak, ako sú. Pozrite sa na svoj domov alebo svet okolo seba a pýtajte sa, prečo veci fungujú tak, ako fungujú. Napríklad sa opýtajte, ako funguje vaša tlačiareň, alebo zistite, z čoho je vyrobené vaše oblečenie.


Vážte si požehnania vo svojom živote. Vďačnosť vám môže pomôcť pozitívnejšie zmýšľať o svete okolo vás a pomôže vám pochopiť dobré veci vo vašom živote, aj keď sa vám momentálne nedarí. Každý deň si určte 1 vec vo svojom živote, za ktorú ste vďační.[5]

  • Skúste si viesť denník vďačnosti, kde si každý deň zapíšete niečo, za čo ste vďační. Čítajte si denník, keď sa cítite skleslí alebo rozrušení.[6]
    Odborný zdroj
    Rebekka Mars
    Meditácia & Tréner jogy
    Rozhovor s odborníkom. 11. septembra 2020.
  • Ak je vo vašom živote niekto, kto je pre vás dôležitý, uistite sa, že vie. Poďakujte im za ich prítomnosť a za ich podporu.
  • Medzi veci, za ktoré môžete byť vďační, patrí zdravie, domov, rodina, vzdelanie, práca, priatelia, talenty alebo príležitosti.


Pokračujte v učení sa nových vecí. Učenie je celoživotný proces. Ako sa rozširujú vaše vedomosti, rozširuje sa aj váš pohľad a presvedčenie. Snažte sa absorbovať všetko okolo seba. Čítajte knihy, pozerajte dokumentárne filmy alebo navštevujte kurzy, aby ste si rozšírili obzory.[7]

  • Online prednášky a výukové programy vás môžu naučiť predmety, ktoré ste sa v škole nikdy neučili, napríklad starovekú históriu, astrofyziku alebo kognitívnu psychológiu.
  • Ak existuje zručnosť, ktorú ste sa vždy chceli naučiť, zistite, či sa vo vašom okolí koná kurz. Ak nie je, vyhľadajte si kurz online alebo zistite, či vás niekto môže učiť cez videochat.


Postavte sa svojim obavám. Každý má strach alebo obavy, ktoré mu bránia žiť naplno. Namiesto toho, aby ste sa nechali ovládať svojimi strachmi, snažte sa im čeliť a prekonať ich. Hoci to môže byť spočiatku desivé, časom zistíte, že sa stávate sebavedomejšími a silnejšími.[8]

  • Robte malé kroky, aby ste čelili svojim obavám. Ak ste napríklad nervózni pred davom ľudí, predneste malý prejav 1 alebo 2 priateľom. Po nejakom čase urobte niečo pred 5-6 ľuďmi. Keď to zvládnete, choďte na otvorený mikrofón alebo komediálny večer a vyskúšajte si svoje schopnosti.
  • Vystúpenie z vašej komfortnej zóny vám umožní získať nové skúsenosti a rozšíriť si perspektívu. Dobrým spôsobom, ako to urobiť, je cestovať na nové miesta. Cestovanie vám pomôže získať novú perspektívu a vymaniť sa z vášho bežného pohľadu.[9]

Metóda 2 z 3: Rozvíjanie vašej spirituality


Identifikujte svoje presvedčenia a hodnoty. Vaše presvedčenie a hodnoty dávajú vášmu životu zmysel, smer a cieľ. Zvážte spôsoby, ako môžete dosiahnuť alebo žiť svoj život tak, aby ste si ctili tieto hodnoty. Ak si nie ste istí, čomu veríte, pýtajte sa sami seba. Odpovede môžu odhaliť, čo je pre vás dôležité. Môžete sa napríklad spýtať: [10]

  • Čo ma v živote motivuje? Je to rodina, priatelia, úspech alebo kreativita?
  • Čo je pre mňa dôležité?
  • Čo potrebujem v živote, aby som bol šťastný? Kedy som najšťastnejší?
  • Za čo som vo svojom živote vďačný? Čo z týchto vecí je pre mňa najcennejšie?
  • Aké je moje životné poslanie? Ako to môžem zahrnúť do svojej každodennej práce?
  • Čo mi dáva pocit spokojnosti a naplnenia?
  • Na čo som hrdý?
  • Ako by som zoradil svoje hodnoty od najdôležitejších po najmenej dôležité?


Zapojte sa do duchovného spoločenstva. Pre niektorých ľudí to môže byť náboženská skupina, ktorá sa stretáva v kostole, chráme alebo mešite. Pre iných to môže byť svetská skupina, ktorá sa venuje určitým duchovným praktikám, ako je napríklad joga, meditácia alebo charita. Dôležité je, aby ste si našli komunitu, ktorá podporuje a ctí vaše hodnoty a presvedčenie.[11]

  • Ak si nie ste istí, čomu veríte, skúste navštíviť rôzne duchovné centrá. Rozprávajte sa s predstaviteľmi rôznych vierovyznaní a čítajte knihy z rôznych systémov viery. Postupom času možno nakoniec zistíte, v čo skutočne veríte.


Meditujte. Meditácia zvyšuje vašu všímavosť, znižuje stres a udržuje vás v kontakte s vnútorným pocitom seba samého. Sadnite si na pokojné miesto a zavrite oči. Dýchajte zhlboka a sústreďte sa len na svoj dych. Ak vás niečo vyruší, jednoducho sa presmerujte späť k svojmu dychu. Skúste najprv meditovať 5 minút a postupne sa dopracujte k 10, 15 alebo 20 minútam denne.[12]

  • Pravidelné praktizovanie meditácie vám pomôže lepšie reagovať na stres, keď sa vo vašom živote objaví, namiesto toho, aby ste naň len reagovali.[13]
    Odborný zdroj
    Rebekka Mars
    Meditácia & Tréner jogy
    Rozhovor s odborníkom. 11. septembra 2020.
  • Pri meditácii si môžete pomôcť aplikáciou na meditáciu so sprievodcom, napríklad Headspace alebo Calm. Na internete existuje aj mnoho bezplatných videí na meditáciu pod vedením.
  • Nájdite si čas na nájdenie najlepšieho času a miesta pre vašu meditačnú prax. Môžete napríklad skúsiť meditovať niekoľko dní najprv ráno, potom prejsť na večer a dokonca aj uprostred dňa. Takto môžete zistiť, čo je pre vás skutočne správne.[14]
    Odborný zdroj
    Rebekka Mars
    Meditácia & Trénerka jogy
    Rozhovor s odborníkom. 11. septembra 2020.


Zbavte sa hnevu a zášti. Nemôžete kontrolovať iných ľudí, ale môžete kontrolovať seba. Ak vám niekto ublíži, odpustite mu. Zadržiavanie hnevu neprinesie nič iné, len to, že sa budete cítiť ešte horšie.[15]

  • Ak je pre vás ťažké odpustiť, začnite tým, že necháte hnev odísť. Porozprávajte sa s odborníkom na duševné zdravie, ktorý vám pomôže vyrovnať sa s hnevom.
  • Skúste sa vžiť do situácie druhého človeka. Existuje dôvod, prečo sa mohli takto správať? Sú vystresovaní prácou, zdravotnými problémami alebo rodinnými problémami? Existuje možnosť, že si neuvedomili, že vám ublížili?


Snažte sa pomáhať iným ľuďom v núdzi. Vyjadrením súcitu a dobročinnosti môžete zmeniť svoju komunitu. Nájdite si vec, ktorej veríte, a pracujte na zlepšení sveta okolo seba. Môže vám to dať hlbší zmysel vášho života.[16]
Dôveryhodný zdroj
Centrum pre zdravie a rozvoj komunity Kansaskej univerzity
Komunitné výskumné centrum zamerané na podporu rozvoja a vzdelávania v oblasti verejného zdravia
Prejsť na zdroj

  • Existuje veľa vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste pomohli druhým. Môžete pracovať vo vývarovni, v útulku pre bezdomovcov alebo v charitatívnom obchode. Môžete zbierať peniaze na oblečenie, školské potreby alebo prostriedky pre tých, ktorí to potrebujú. Môžete stavať domy alebo doučovať ohrozených študentov. Stať sa učiteľom alebo nájsť spôsob, ako učiť vo svojej komunite, sú tiež skvelé možnosti.
  • Nezabudnite vo svojom živote pomáhať svojim blízkym. Pomáhajte blízkym, ktorí môžu byť chorí, majú problémy alebo sú rozrušení. Ponúknite priateľovi pomoc s pohybom alebo ho podporte, keď sa cíti skleslo.

Metóda 3 z 3: Zavedenie zdravých návykov


Zvládnite svoju úroveň stresu. Stres môže zahltiť vašu myseľ a vyvolať pocity frustrácie, hnevu a úzkosti. Hoci nie všetkému stresu sa dá vyhnúť, môžete si vybrať, ako budete reagovať a zvládať stresové situácie. Snažte sa eliminovať oblasti stresu všade tam, kde je to možné, a ostatným starostiam čeliť pokojne a kontrolovaným spôsobom.[17]

  • Ak cítite, že ste preťažení, na chvíľu sa zastavte. Položte si jednu ruku na brucho a zhlboka sa nadychujte a vydychujte, pričom cíťte, ako sa vám brucho s každým nádychom pohybuje. To vám pomôže upokojiť nervový systém, aby ste sa mohli dostať z režimu boja alebo úteku.[18]
    Zdroj experta
    Rebekka Mars
    Meditácia & Tréner jogy
    Rozhovor s odborníkom. 11. septembra 2020.
  • Nemusíte robiť všetko sami. Naučte sa povedať „nie“ alebo delegovať svoje povinnosti. Ak potrebujete, prestaňte si brať na seba toľko povinností a sústreďte sa na úlohy, ktoré sú pre vás zmysluplné a dôležité.


Cvičte starostlivosť o seba. Buďte k sebe rovnako súcitní, jemní a láskaví ako k iným ľuďom. Starostlivosť o seba vám pomôže udržať si fyzické, duševné a duchovné zdravie prostredníctvom zdravých postupov. Vytvorte si každodenný rituál, ktorý vám dodá pocit pokoja, a nebojte sa liečiť sa.[19]

  • Venujte aspoň 30 minút denne len sami sebe. Robte niečo, čo vám robí radosť, napríklad kreslite, choďte na prechádzku, hrajte na hudobný nástroj alebo pracujte na záhrade.
  • Nezanedbávajte starostlivosť o seba, aj keď ste veľmi zaneprázdnení. Starostlivosť o seba je dôležitá na udržanie si stredu, pokoja a sústredenia.


Cvičte aspoň 30 minút denne. Cvičenie vám pomôže viac než len zlepšiť kondíciu. Je tiež dôležitým nástrojom na zlepšenie duševného zdravia, zvýšenie koncentrácie a zníženie stresu. Snažte sa každý deň aspoň trochu cvičiť, či už ide o chôdzu, jazdu na bicykli alebo jogu.[20]

  • 2 – 3-krát týždenne vykonávajte intenzívnejšie cvičenie, napríklad beh, plávanie alebo lezenie.
  • Ak máte náročný deň, robte si prestávky na pretiahnutie, skákanie alebo krátku prechádzku.


Jedzte zdravú stravu. To, čo jete, môže mať vplyv na to, ako sa cítite, myslíte a konáte. Zdravá strava bohatá na ovocie, zeleninu, chudé mäso a iné zdravé potraviny môže výrazne podporiť zdravú myseľ.[21]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Vyhľadávajte potraviny, ktoré podporia zdravý mozog, ako sú ryby, vlašské orechy, morské riasy, čučoriedky, avokádo, orechy a kapusta.
  • Vyhýbajte sa spracovaným, vyprážaným alebo sladkým potravinám, pretože môžu mať negatívny vplyv na vašu náladu a kognitívne schopnosti.

  • Každú noc spite aspoň 7 až 9 hodín. Spánok umožňuje vašej mysli osviežiť sa a načerpať nové sily. Je dôležité, aby ste podporili svoju pamäť, náladu, sústredenie a zdravie. Snažte sa každú noc dostatočne spať, aby ste mohli venovať dostatok energie iným úlohám.[22]
    Dôveryhodný zdroj
    Pomocník
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj

    • Ak chcete rýchlejšie zaspať, skúste chodiť spať a vstávať každý deň v rovnakom čase. hodinu pred spaním prestaňte používať jasné obrazovky, ako sú telefóny a počítače. Pomôcť môže chladná, tmavá a tichá spálňa.
  • Referencie