3 spôsoby používania jazyka „ja“

Používanie jazyka „ja“, známeho aj ako výroky „ja“, je spôsob, ako vyjadriť svoje myšlienky a pocity asertívnym, neagresívnym spôsobom. „Ja“ výroky majú tendenciu spôsobiť, že sa ľudia cítia menej defenzívne a sú ochotnejší počúvať. Môže to byť užitočné na zmiernenie konfliktov a presadenie sa zdvorilým spôsobom. Ľahko sa naučíte, ako vytvárať výroky jazyka „ja“, ako ich formulovať tak, aby ste dosiahli čo najlepšie výsledky, a ako používať ďalšie účinné komunikačné stratégie na odovzdanie svojho posolstva.

Metóda 1 z 3:Rozvíjanie jazykovej vety „I“


Venujte niekoľko minút premýšľaniu o svojich pocitoch. Ak neviete, čo cítite, nebudete to vedieť vyjadriť druhej osobe v rozhovore. Chvíľu sa zamyslite nad tým, čo cítite, prečo sa tak cítite a čo potrebujete od druhej osoby. Keď tieto veci pochopíte, bude pre vás jednoduchšie vytvoriť si jazyk „ja“ na vysvetlenie.

  • Skúste voľne písať o tom, ako sa cítite a prečo. Napíšte si do denníka, pomocou aplikácie poznámkového bloku v telefóne alebo len na kúsok papiera.
  • Ak si to radšej vyrozprávate, zavolajte priateľovi alebo členovi rodiny, ktorý vás podporuje a je dôveryhodný.

Tip: Ak chcete vyjadriť svoje pocity, môžete dokonca kresliť. Vezmite si papier a ceruzku alebo pastelky a nakreslite, čo sa stalo a ako ste sa cítili.


Identifikujte situáciu a vyjadrite, ako sa pri nej cítite. Zistite, čo sa stalo a ako sa v dôsledku toho cítite. Zistite, či osoba, s ktorou sa potrebujete porozprávať, urobila alebo neurobila niečo, čo vás nejakým spôsobom ovplyvnilo. Uveďte, čo daná osoba urobila alebo neurobila a ako sa kvôli tomu cítite.[1]
Odborný zdroj
Christy Irvine, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Odborný rozhovor. 9. apríla 2021.

  • Napríklad, ak vám mal váš blízky zavolať v určitom čase a neurobil tak, potom sa v dôsledku toho môžete cítiť zranení, smutní alebo nahnevaní.
  • Ak je táto osoba spolupracovníkom, ktorý zaostáva v projekte, na ktorom spoločne pracujete, môžete sa cítiť frustrovaní, že jeho nedostatočný pokrok vám bráni v práci.


Opíšte správanie druhej osoby a to, ako na vás pôsobí. Ďalej venujte chvíľu opisu činnosti osoby a jej účinkov v krátkej vete alebo slovnom spojení. Je to dôležité, aby ste mali v danej veci úplne jasno. Snažte sa tento opis zachovať čo najjednoduchší.

  • Môžete napríklad napísať niečo také: „John mi nezavolal, keď povedal, že mi zavolá, a ja som sa obával, že sa mu mohlo niečo stať.“
  • Alebo v situácii so spolupracovníkom môžete napísať: „Sarah mešká s projektom, na ktorom spolu pracujeme, a ja bez jej informácií nemôžem dokončiť svoju časť.“ V prípade, že by ste sa rozhodli pre túto vetu, môžete ju použiť ako.“


Povedzte, ako sa cítite a prečo sa tak cítite. Potom sa zamerajte na emócie spojené s konaním danej osoby. „Ja“ výroky majú umožniť, aby ste druhej osobe vyjadrili svoje emócie bez toho, aby ste ju postavili do defenzívy. Aby ste to mohli urobiť, musíte si úplne ujasniť, čo cítite.

  • Napríklad v dôsledku toho, že vám John nezavolal, môžete napísať: „Cítila som sa znepokojená, keď nezavolal, ale teraz, keď viem, že je v poriadku, cítim sa zranená, že mi zabudol zavolať.“
  • V prípade vášho spolupracovníka môžete jednoducho napísať: „Cítim sa vystresovaný, pretože moja práca sa zdržiava.“


Určite, čo od druhej osoby očakávate do budúcnosti. Poslednou vecou, ktorú musíte zvážiť pri vytváraní svojho „ja“, je to, čo potrebujete, aby druhá osoba urobila. Cieľom je nájsť riešenie problému a dúfať, že sa podobnému problému v budúcnosti predíde.

  • V prípade, že John nezavolal, môžete napísať: „V budúcnosti by som bola rada, keby sa John uistil, že mi zavolá, keď povie, že zavolá.“
  • V prípade vašej spolupracovníčky by ste mohli napísať: „Potrebujem, aby mi Sarah čo najskôr poskytla svoje informácie.“


Premeňte svoje poznámky na vyjadrenie v jazyku „ja“. Po dôkladnom preskúmaní situácie, svojich pocitov a očakávaní do budúcnosti premeňte tieto poznámky na jednoduché vyhlásenie „ja“. Začnite tým, že poviete, ako sa cítite, prečo sa tak cítite a čo očakávate alebo potrebujete.[2]

  • Napríklad môžete Johnovi povedať: „Cítim sa rozrušený, pretože si sa mi včera večer neozval. Obával som sa, že sa ti niečo stalo. Prosím, uisti sa, že mi zavoláš, keď si nabudúce naplánujeme telefonický rozhovor, aby som nemala obavy.“
  • Alebo v e-maile adresovanom Sarah môžete napísať: „Ahoj, Sarah. Chcem sa dotknúť tej informácie, o ktorej sme hovorili minulý týždeň. Som trochu znepokojený, pretože sa musím postarať o túto úlohu, ktorú som dostal, ale nemôžem urobiť žiadny pokrok, kým nedostanem informácie z tej správy, na ktorej pracujete. Môžete mi to, prosím, poslať čo najskôr?“

Metóda 2 z 3: Formulovanie jazykového vyhlásenia „ja“


Na jednoduché vyjadrenie svojich pocitov použite formát „Keď _____, ja ______“. Keď ste prišli na to, čo chcete druhej osobe povedať, môžete to zapojiť do šablóny, napríklad do šablóny „Keď _____, ja ______“. Toto je jednoduchý spôsob, ako vyjadriť svoje pocity vo výpovedi v jazyku „ja“.[3]

  • „Keď prídem domov po dlhom dni v práci a vidím špinavý riad v dreze, cítim sa zdrvený a nedocenený.“
  • „Keď rozprávaš vtipy o prisťahovalcoch, cítim sa naozaj nepríjemne a urazene. Mám pocit, že nie som vítaný vo svojej vlastnej krajine, bez ohľadu na moje individuálne dedičstvo, kvôli mojej rase.“


Pridajte vyhlásenie o svojich očakávaniach do budúcnosti. Keď ste vyjadrili svoje pocity k danej téme, môžete pridať ďalšie vyhlásenie „ja“, aby ste vyjadrili, čo dúfate, že daná osoba urobí do budúcnosti. Pomôže to znížiť pravdepodobnosť budúceho konfliktu a prípadne aj priniesť riešenie súčasného konfliktu.

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Mohol by si v budúcnosti, prosím, naložiť umývačku riadu skôr, ako prídem z práce, aby som mohla hneď urobiť večeru.“ Ak chcete, aby sa umývačka riadu.“
  • Alebo môžete povedať: „Ocenil by som, keby ste sa v mojej prítomnosti vyhli rozprávaniu takýchto vtipov.“


Vyhnite sa bežným nástrahám formulovania výrokov „ja“. Existuje niekoľko bežných chýb, ktorých sa ľudia dopúšťajú pri tvorbe výrokov typu „ja“, ale môžete sa im ľahko vyhnúť, ak si uvedomíte, o aké chyby ide. Medzi veci, ktorých sa treba vyvarovať vo výrokoch „ja“, patria:

  • Používanie absolútnych výrazov, ako napríklad „vždy“ alebo „nikdy.“
  • Hovorenie osobe, čo „mala“ alebo „mala“ urobiť.
  • Označovanie osoby alebo jej konania slovami ako „divný“, „blázon“ alebo „hlúpy.“
  • Začínať na „ty“ alebo hovoriť „Mám pocit, že…“[4]

Tip: Nebojte sa, ak urobíte chybu, keď sa práve učíte používať výroky „ja“. Snažte sa z tejto chyby poučiť do budúcnosti, aby ste zlepšili svoje komunikačné zručnosti.

Metóda 3 z 3:Efektívna komunikácia pomocou jazyka „ja“


Zhlboka sa nadýchnite a pokúste sa uvoľniť predtým, ako vyslovíte výrok „ja“. Ak si všimnete, že sa cítite nahnevaní, znepokojení alebo inak rozrušení, venujte chvíľu tomu, aby ste sa upokojili, skôr než oslovíte danú osobu. Ak budete pôsobiť pokojne, budú vnímavejšie na vaše slová a aj pre vás bude jednoduchšie presadiť svoj názor, ak budete pokojní. Skús sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnuť, než začneš hovoriť.

  • Rozhovor si možno budete chcieť naplánovať aj na čas, keď budete obaja uvoľnení a budete mať čas na rozhovor. Vyberte si príjemné prostredie, napríklad pri odpočinku po večeri alebo počas prechádzky.


V duchu alebo nahlas si nacvičte, čo sa chystáte povedať. Ak sa cítite nervózne, precvičovanie vytvoreného výroku „ja“ vám môže pomôcť cítiť sa istejšie. Skúste si ich niekoľkokrát povedať nahlas pred zrkadlom, počas jazdy alebo prechádzky sami, prípadne pred priateľom alebo členom rodiny. To vám tiež môže pomôcť, aby výpoveď znela prirodzenejšie.[5]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

Tip: Nezabudnite, že máte právo vyjadriť svoje pocity a potreby a že svojím vyhlásením „ja“ nevyvolávate žiadne obvinenia ani nehádzate vinu. Jednoducho hľadáte riešenia na zlepšenie osobných alebo pracovných vzťahov s danou osobou.


  • Po prednesení výroku „ja“ si vypočujte reakciu druhej osoby. Tak ako vy máte právo a možnosť otvoriť sa svojim pocitom, je dôležité, aby aj oni mali možnosť vyjadriť svoje pocity. Pozorne počúvajte názor druhej osoby a snažte sa pochopiť jej perspektívu.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    PomocníkPríručka
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

    • Majte na pamäti, že druhá osoba nemusí používať jazyk „ja“. Ak začnú robiť vyhlásenia na „ty“, nesledujte ich. Pokračujte v rozhovore s nimi pomocou výrokov „ja“, aby ste situáciu rozptýlili a modelovali pre nich správnu komunikáciu.
  • Odkazy