3 spôsoby riešenia problému

To, ako sa vysporiadate s výzvami, často rozhoduje o vašom úspechu a šťastí. Ak ste sa zasekli pri riešení problému, skúste ho definovať a rozdeliť na menšie časti. Rozhodnite sa, či budete k problému pristupovať logicky, alebo by ste mali premýšľať o tom, ako sa môžete cítiť pri riešení výsledku. Nájdite spôsoby, ako tvorivo pristupovať k svojim problémom tým, že budete spolupracovať s inými ľuďmi a pristupovať k problému z inej perspektívy.

Metóda 1 z 3:Prístup k problému


Definujte problém. Nájdite skutočný problém, nielen príznaky, ktoré z problému vyplývajú. Pri definovaní problému neberte do úvahy veci, ktoré sú vedľajšími záležitosťami, len to, čo je skutočným problémom. Ostatné otázky môžete zvážiť neskôr. Oboznámte sa s problémom a plne mu porozumejte.[1]

  • Ak je napríklad vo vašej izbe neustále neporiadok, problém nemusí byť v tom, že ste neporiadny človek. Môže sa stať, že vám chýbajú nádoby alebo miesta na usporiadané odkladanie predmetov.
  • Pri definovaní problému sa snažte byť čo najjasnejší a najdôkladnejší. Ak ide o osobný problém, buďte k sebe úprimní, pokiaľ ide o príčiny problému. Ak ide o logistický problém, presne určte, kde a kedy sa problém vyskytuje.
  • Určte, či je problém skutočný alebo vytvorený vlastnými silami. Musíte tento problém vyriešiť alebo ide o niečo, čo chcete? Uvedenie vecí do perspektívy vám môže pomôcť orientovať sa v procese riešenia problémov.


Najskôr urobte dôležité rozhodnutia. Uvedomte si, aké rozhodnutia musíte urobiť a ako prispejú k vyriešeniu vášho problému. Prijímanie rozhodnutí vám môže pomôcť pokročiť v riešení vašich problémov, preto začnite tým, že sa rozhodnete, na čo sa zameriate, čo je potrebné urobiť a ako to budete robiť.[2]

  • Môže sa napríklad stať, že máte na riešenie niekoľko úloh a musíte sa rozhodnúť, ktoré z nich budete riešiť ako prvé. Vyriešenie jedného problému môže zmierniť napätie alebo odbremeniť od iného problému.
  • Keď sa raz rozhodnete, nepochybujte o sebe. Buďte ochotní pozerať sa od tohto bodu dopredu bez toho, aby ste sa pýtali, čo by sa stalo, keby ste si vybrali niečo iné.


Zjednodušte problém. Príliš komplikovaný problém sa môže zdať zdrvujúci a ťažko riešiteľný. Ak je problémov viac, rozdeľte ich na menšie časti a riešte ich samostatne. Ak dokážete problém rozložiť na najmenšie pojmy, pomôže vám to pri jeho pochopení a hľadaní riešenia.[3]

  • Ak napríklad potrebujete odovzdať veľa úloh, aby ste absolvovali hodinu, sústreďte sa na to, koľko ich musíte urobiť, a pristupujte k nim postupne.
  • Snažte sa kombinovať a riešiť problémy spoločne vždy, keď je to možné. Ak vám napríklad chýba čas na učenie, skúste počúvať nahratú prednášku počas chôdze na vyučovanie alebo listovať v poznámkových lístkoch, keď čakáte na večeru.
  • Skúste si o probléme písať denník, ktorý vám pomôže ujasniť si ho. Môže vám dokonca pomôcť oddeliť emócie od faktov, čo vám môže pomôcť v procese rozhodovania.[4]
    Odborný zdroj
    Rachel Clissold
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 26. augusta 2020.


Načrtnite, čo viete a čo neviete. Oboznámte sa s vedomosťami a informáciami, ktoré už máte. Potom vyhľadajte, čo potrebujete. Informujte sa o všetkých možných informáciách a potom ich zmysluplne usporiadajte.[5]

  • Napríklad, ak sa snažíte absolvovať kumulatívny test, zistite, čo už viete a na čo sa potrebujete naučiť. Preskúmajte všetko, čo už viete, a potom sa začnite učiť ďalšie informácie z poznámok, učebnice alebo iných zdrojov, ktoré vám môžu pomôcť.


Predvídať budúce výsledky. Vymyslite plán B (alebo viac plánov), aby ste neboli viazaní na jedno riešenie. Keď ste vymysleli možné riešenia, premyslite si, ako by sa každé z nich odohralo. Zvážte možné výsledky a ich vplyv na vás a vaše okolie. Vytvorte vo svojej predstavivosti najlepší a najhorší scenár.[6]

  • Venujte pozornosť tomu, aby ste vedeli, že tieto scenáre vyvolávajú pocit.


Prideľte svoje zdroje. Vaše zdroje môžu zahŕňať čas, peniaze, úsilie, cestovanie atď. Ak je riešenie problému najvyššou prioritou, možno budete musieť na riešenie problému vyčleniť viac zdrojov, ako by ste inak vyčlenili. Premýšľajte o tom, aké máte zdroje, ktoré môžete poskytnúť na riešenie vášho problému.[7]

  • Napríklad, ak máte termín, môžete vynechať varenie večere alebo návštevu posilňovne, aby ste tento čas mohli venovať svojmu projektu.
  • Zredukujte nepotrebné úlohy vždy, keď je to možné. Napríklad si môžete nechať doručiť potraviny, aby ste ušetrili čas pri nakupovaní. Tento čas môžete namiesto toho venovať iným úlohám.

Metóda 2 z 3:Kreatívny prístup


Urobte brainstorming rôznych riešení. Premýšľajte o rôznych spôsoboch riešenia vášho problému. Vedomie, že existuje viac ako jeden spôsob, ako pristupovať k problému, vám môže pomôcť uvedomiť si, že máte na výber. Keď ste si premysleli niekoľko alternatív, rozhodnite sa, ktoré z nich sú reálne a na ktoré môžete zabudnúť.[8]

  • Ak robíte zložité rozhodnutie, zapíšte si alternatívy. Týmto spôsobom nezabudnete na žiadne možnosti a budete môcť vyškrtnúť všetky, ktoré nie sú pravdepodobné.
  • Napríklad môžete byť hladní a potrebujete niečo zjesť. Premýšľaj, či si chceš jedlo uvariť, kúpiť v rýchlom občerstvení, objednať si jedlo na donášku alebo si sadnúť do reštaurácie.


Vyskúšajte rôzne prístupy k problému. Ak riešite jednoduchý problém, najlepšie vám pomôžu analytické alebo logické schopnosti. V iných prípadoch sa možno budete musieť spoľahnúť na svoje emócie. Problémy si často vyžadujú kombináciu schopností myslenia, vašich pocitov a možno aj intuície, aby ste dospeli k riešeniu. Nebojte sa využiť tieto spôsoby prístupu k problémom, ale pohrajte sa s nimi a zistite, čo vám najviac vyhovuje.[9]

  • Problémy, ako napríklad prijatie práce na druhom konci krajiny, ktorá ponúka dobrý plat, ale odvádza vás od rodiny, si môžu vyžadovať rôzne spôsoby prístupu. Zvážte logické riešenie, ale zvážte aj svoje myšlienky, pocity a spôsob, akým rozhodnutie ovplyvní ostatných.


Nechajte si poradiť od iných. Ak váš problém nie je bezprostredný, požiadajte o radu iných ľudí. Možno poznáte niekoho, kto v minulosti čelil podobnému problému, kto sa môže zamyslieť a poskytnúť vám spätnú väzbu. Je na vás, či sa ich radami budete riadiť alebo nie, môže však byť užitočné získať iný pohľad na vec.

  • Ak napríklad kupujete dom a nie ste si istí, ako urobiť konečné rozhodnutie, porozprávajte sa s inými majiteľmi domov o ich myšlienkach alebo výčitkách týkajúcich sa kúpy domu.


Sledujte svoj pokrok. Ak sa snažíte dosiahnuť nejaký cieľ, všimnite si, ako sa vám darí. Ak robíte pokroky a uberáte sa pozitívnym smerom, pokračujte. Ak si uvedomujete, že váš prístup nie je najlepší, zamyslite sa nad riešením problému iným spôsobom. Možno budete musieť vymyslieť nejaké nové stratégie na lepšie vyriešenie vášho problému.[10]

  • Ak máte napríklad finančné problémy, všimnite si, ako vaše úsilie ovplyvňuje prílev peňazí a výdavky. Ak vám pomáha viesť si rozpočet, držte sa ho. Ak vás trápi výlučne používanie hotovosti, skúste niečo iné.
  • Veďte si denník, do ktorého si budete zaznamenávať svoje pokroky, úspechy a problémy. Keď sa cítite znechutení, môžete sa pozrieť na túto motiváciu.

Metóda 3 z 3:Zvládanie emócií pri konfrontácii s ťažkosťami


Upokojte sa vaše emócie. Prijatie rozhodnutia alebo vyriešenie problému môže byť ťažké, ak pociťujete úzkosť alebo nervozitu z toho, ako to pôjde. Ak váš strach zahmlieva vašu schopnosť riešiť problém, venujte chvíľu času tomu, aby ste sa upokojili.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Urobte niekoľko pomalých, hlbokých nádychov, ktoré vám pomôžu upokojiť nervový systém a vrátiť sa do prítomného okamihu.[12]
Odborný zdroj
Rachel Clissold
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 26 augusta 2020.

  • Ak sa cítite preťažení, skúste si napísať zoznam všetkého, čo musíte urobiť. Keď to všetko dostanete z hlavy na papier, môže byť ľahšie rozhodnúť sa, čo treba urobiť ďalej.[13]
    Odborný zdroj
    Rachel Clissoldová
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 26 augusta 2020.
  • Prvý krok je často najdesivejší. Skúste na začiatok urobiť niečo malé. Ak sa napríklad snažíte byť aktívnejší, začnite chodiť denne na prechádzky.


Riešte všetky základné problémy. Zjavný problém môže mať nejaké skryté problémy, ktoré by bolo lepšie vyriešiť. Ak ste v minulosti riešili podobný problém, ako je ten súčasný, a napriek tomu sa stále objavuje, preskúmajte, či môže mať nejaké skryté príčiny. Možno sa vám podarí vyriešiť problém nadobro.[14]

  • Ak ste napríklad zahltení tým, že máte dlhý zoznam úloh, možno problémom nie je zoznam, ale to, že nedokážete povedať „nie“ veciam, ktoré nemôžete urobiť.
  • Ak sa cítite vystresovaní, nahnevaní alebo preťažení, možno ste vyhorení. Urobte si zoznam vecí, ktoré spôsobujú stres alebo frustráciu. Snažte sa ich v budúcnosti obmedziť. Ak sa opäť začnete cítiť preťažení, môže to byť znamenie, že sa musíte uskromniť.

  • Spolupracujte s terapeutom. ak zistíte, že sa neustále snažíte prijímať rozhodnutia alebo o sebe pochybujete po vyriešení problému, možno vám prospeje spolupráca s odborníkom na duševné zdravie. Môžete bojovať s nízkym sebavedomím, čo môže spôsobiť, že budete o sebe pochybovať alebo sa budete cítiť porazení. Terapeut vám môže poskytnúť náhľad a vyzvať vás, aby ste sa na seba pozerali pozitívnejšie a realistickejšie.[15]

    • Vyhľadajte si terapeuta na miestnej klinike duševného zdravia alebo u svojej poisťovne. Odporúčanie môžete získať aj od lekára alebo priateľa.
  • Odkazy