3 spôsoby skoku na terénnom bicykli

Vykonávanie skokov je jedným z najvzrušujúcejších aspektov jazdy na terénnom motocykli, ale je to aj jeden z najnáročnejších. Naučiť sa skákať na dirtovom bicykli si vyžaduje trochu cviku a vytrvalosti, ale so správnym vybavením, držaním tela a trpezlivosťou to zvládnete. Začnite zvládnutím niektorých základných techník skokov a potom prejdite na skúšanie rôznych druhov skokov. Existujú aj triky, ktoré sa môžete naučiť, aby ste sa vyrovnali s bežnými chybami a nehodami.

Metóda 1 z 3: Používanie správnej techniky skokov

Oboznámte sa s skok Predtým, ako to vyskúšate. Vyskúšajte si skok prejsť alebo pomaly na ňom jazdiť, aby ste získali predstavu o tom, aký bude váš výhľad a čo môžete očakávať počas vzletu a pristátia.[1]
V ideálnom prípade by ste mali začať so skokmi, pri ktorých môžete ľahko vidieť pristátie počas vykonávania skoku.[2]

  • Ak je to možné, sledujte niekoho iného, kto skok absolvuje. Pomôže vám to získať predstavu o tom, ako rýchlo sa máte priblížiť k skoku a ako bude vyzerať pristátie.
  • Väčšina step-upov a iných základných skokov, s ktorými sa stretnete, bude mať dĺžku približne 4-6 stôp (1.2-1.8 m) vysoký.

Bezpečnostné opatrenie: Pri jazde na bicykli vždy noste celotvárovú prilbu, chránič hrudníka a kolenné opierky. Pri učení sa skákať sa vám určite stane niekoľko nehôd a správna bezpečnostná výbava vám pomôže predísť vážnym zraneniam.[3]

Prejdite s motocyklom niekoľko kôl, aby sa motor rozbehol. Vyhnite sa skokom na studenom bicykli. Mechanické ťažkosti s motorom pri štartovaní môžu spôsobiť náročné skákanie alebo dokonca viesť k zraneniam. Pred skokom naštartujte motor a nechajte ho niekoľko minút bežať na voľnobeh, aby sa zahrial, potom na motorke pomaly prejdite niekoľko kôl.

  • Keď necháte motorku zahriať, motor sa pred začiatkom jazdy môže poriadne roztiahnuť a usadiť.

K plným skokom sa najprv dopracujte pomalou jazdou. Po zahriatí motocykla prechádzajte cez skok, ktorý plánujete vykonať, dostatočne pomaly, aby ste sa nedostali do vzduchu. Vďaka tomu budete mať lepšiu predstavu o tom, ako sa k skoku priblížiť a čo môžete očakávať, keď ho absolvujete v plnej rýchlosti.[4]

  • Môžete začať len jazdou nahor a nadol po malých rampách alebo vyvýšeninách na trati, aby ste získali pocit, aké je to pohybovať sa z jednej úrovne na druhú.[5]

Dostaňte sa do stredovej polohy v stoji. Aby ste mohli bezpečne a efektívne skákať, musíte sa dostať do stabilnej polohy. Položte stred chodidiel pevne na nášľapné kolíky a postavte sa s mierne pokrčenými kolenami a bokmi priamo nad nášľapné kolíky. ohnite hornú časť tela tak, aby zvierala so zemou uhol približne 45°, a držte riadidlá s ohnutými lakťami vystrčenými do strán. Hlava by mala byť nad riadidlami.[6]

  • Snažte sa stlačiť bicykel kolenami a lýtkami, keď sa blížite k skoku. Takto je menej pravdepodobné, že vám nohy vyletia z pedálov, čo môže mať za následok potenciálne nebezpečné pristátie.[7]
  • Snažte sa o polohu, ktorá je stabilná, ale zároveň neutrálna a uvoľnená.

Keď sa blížite k skoku, plynulo zrýchľujte. Zvyknúť si na ovládanie plynu na terénnom motocykli môže vyžadovať určitý čas a úsilie. Pri dojazde k skoku plynulým a kontrolovaným pohybom plynovej rukoväte zrýchľujte na požadovanú rýchlosť.[8]
Po dosiahnutí požadovanej rýchlosti pevne držte plynovú rukoväť a udržujte ju počas skoku.[9]

  • Príliš skoré uvoľnenie plynu vás môže poslať do pádu, zatiaľ čo prílišné zrýchlenie môže spôsobiť nebezpečný kotrmelec vo vzduchu.

Počas skokov držte motorku na nízkom prevodovom stupni. Naučiť sa správne radiť prevodové stupne na terénnom motocykli si vyžaduje veľa cviku – experimentovaním a počúvaním zvuku motora si budete musieť vytvoriť cit pre to, ktorý prevodový stupeň funguje najlepšie. Vo všeobecnosti platí, že pri približovaní sa k skokom je najlepšie zostať na nízkom prevodovom stupni (napr. 3.), pretože sa tak zvýši počet otáčok motora za minútu a motorka bude reagovať rýchlejšie.[10]

  • Ak chcete preradiť na vyšší stupeň, na chvíľu pustite plyn a stlačte spojku, zatiaľ čo nohou tlačíte na kolíček radiacej páky. Ak chcete posunúť nadol, zatlačte kolík nohou nadol.
  • V niektorých situáciách vám môže pomôcť radenie vo vzduchu počas zoskoku. Ak napríklad po skoku pristávate na rovnej dráhe, posunutie nahor vo vzduchu môže pomôcť motorke plynulejšie sa pohybovať dopredu. Ak musíte po skoku prejsť do pravotočivej zákruty, preradte vo vzduchu, aby sa motocykel pred zákrutou mierne spomalil.[11]
  • Počas radenia vo vzduchu nepoužívajte spojku ani plyn.

Pri pristávaní pevne uchopte bicykel kolenami. Hladké a bezpečné pristátie je dôležitou súčasťou každého skoku. Pri pristávaní pevne stlačte kolená, aby ste udržali stabilitu a zabezpečili, že nohy absorbujú väčšinu nárazu (na rozdiel od chrbta, rúk alebo zápästí).[12]
Zápästia držte rovne a lakte naďalej držte vystrčené do strán, aby ste pomohli rovnomerne rozložiť náraz do ramien a hornej časti tela.[13]

  • To, či by ste mali dopadnúť na predné alebo zadné koleso, závisí čiastočne od charakteru skoku, ale snažte sa o dobrú rovnováhu medzi nimi.
  • Tesne pred pristátím mierne zrýchlite, aby ste udržali bicykel v priamom smere.

Metóda 2 z 3:Predchádzanie bežným problémom

Ak sa začnete príliš nakláňať dopredu, zrýchlite vo vzduchu. To vám môže pomôcť proti hybnosti tým, že zdvihnete predné koleso. Pristátie s nárazom na predné koleso je mimoriadne nebezpečné. Zvyčajne je to spôsobené tým, keď ste pri štarte dostatočne nezrýchlili a môže to spôsobiť, že sa motocykel na vás prevráti.[14]

  • Aj keď zrýchlenie vo vzduchu môže do určitej miery pomôcť, nie je zaručené, že úplne zabráni pádu dopredu.
  • Ak sa pri skokoch často nakláňate dopredu, trénujte stabilné držanie plynu počas celého skoku.

Ak sa chystáte na pristátie na zadnom kolese, použite zadnú brzdu. Týmto krokom budete pôsobiť proti svojej hybnosti tým, že pustíte predné koleso. Pri pristávaní z veľkých skokov používajte spojku a nezastavujte, inak stratíte všetku kontrolu nad vozidlom. Pred pristátím uvoľnite brzdu, inak pravdepodobne spadnete. Pristátie na zadnom kolese je spôsobené príliš veľkým zrýchlením pri vzlete.[15]

  • Na pristátie na zadnom kolese z relatívne malej výšky sa môžete tesne pred pristátím prikrčiť nad nádržou a dolu na hrazde, aby ste vyvážili kolesá.
  • Ak sa vám stane, že sa dostanete do wheelie vo vzduchu, stlačte zadné brzdy a zatiahnite spojku. Zároveň sa čo najviac nakloňte dopredu.[16]

Pristávajte na oboch kolesách, ak idete vysokou rýchlosťou po strmom svahu. Umiestnite svoje telo tak, aby ste podľa potreby pridali ďalšiu váhu na predné alebo zadné koleso, až kým kolesá bicykla nebudú pri dopade rovnobežné so zemou. Pri pristávaní na zadnom kolese sa môžete prevrátiť cez riadidlá, ak zadné koleso narazí na nerovnosť alebo skalu, keď sa priblížite k zemi, zatiaľ čo pri pristávaní na prednom kolese môžete pristáť na hlave.[17]

  • Správna rovnováha a poloha tela, aby ste správne dopadli na obe kolesá, je tiež otázkou tréningu.

Tip: Predtým, ako skúsite skákanie na terénnom bicykli, je dobré absolvovať kurz s certifikovaným inštruktorom. Môžu sa uistiť, že používate správnu formu a techniku, a pomôcť vám vyhnúť sa bežným chybám, ktoré môžu viesť k zraneniam.

Metóda 3 z 3:Vyskúšanie rôznych typov skokov

Začnite so step-upmi. Stupienok je jednoducho zvýšenie úrovne dráhy. Keď sa so skákaním začnete zoznamovať, začnite jazdiť cez step-up dostatočne pomaly, aby ste sa nedostali do vzduchu. Zvyknete si tak na prudkú zmenu výšky, ktorá je súčasťou štandardného skoku. Dopracujte sa k dostatočnému zrýchleniu, aby ste sa pred pristátím na vrchole step-upu odlepili od zeme.[18]

  • Keď sa vám bude lepšie skákať, môžete skúsiť aj step-down, pri ktorom sa presuniete z vyššej výšky na nižšiu.

Keď sa vám bude lepšie dariť, prejdite na tabletopy. Stolová doska je dobrým štartovacím skokom, keď ste pripravení prejsť zo step-upov. Tento typ skoku pozostáva z rozjazdu, vyvýšenej plošiny („tabletop“) a pristátia na druhej strane. Párkrát skok pomaly prejdite a potom sa k nemu skúste priblížiť dostatočne rýchlo, aby ste sa dostali do vzduchu.[19]

  • Dbajte na plynulé ovládanie plynu a udržujte dobrú polohu tela počas celého skoku.
  • Po zvládnutí základov vyskúšajte dvoj- alebo trojnásobné štartovanie. Keď si zvyknete na vykonávanie doskokov, môžete skúsiť prejsť na zložitejšie skoky, ako sú dvoj- a trojskoky. Tieto skoky sú náročnejšie, pretože si musíte vyvinúť presný zmysel pre načasovanie a vzdialenosť. Ak prvý skok prestrelíte, môžete skončiť nárazom do tváre ďalšieho skoku.[20]
    Skôr ako sa pokúsite vyletieť do vzduchu, nacvičte si pomalú jazdu cez skok niekoľkokrát.

    • Keď budete skúsenejší, môžete si nacvičiť skákanie cez 2 alebo 3 skoky naraz namiesto toho, aby ste skákali každú časť dvojitého alebo trojitého skoku zvlášť.[21]

    Vedeli ste, že? Na niektorých motokrosových tratiach sa dokonca nachádzajú quady – séria 4 skokov za sebou!

  • Odkazy