3 spôsoby zapamätania si zoznamov

Museli ste si niekedy zapamätať dlhý zoznam? Či už išlo o zoznam prvkov, postupnosť čísel alebo zoznam potravín, zapamätať si dlhý zoznam môže byť zložité, ak nemáte účinný spôsob, ako si jednotlivé položky vybaviť z pamäti, keď potrebujete. Existuje množstvo pamäťových pomôcok a metód, ktoré môžu pomôcť vašej pamäti, aby ste si v pravý čas zapamätali dlhý zoznam.

Metóda 1 z 3:Používanie bežných metód na zapamätanie zoznamu


Vytvorte mnemotechnickú pomôcku. Mnemotechnika je pomôcka používaná na zapamätanie si zoznamov kreatívnym a chytľavým spôsobom. Jednou z najbežnejších foriem je vytvorenie slovnej mnemotechniky. Ak chcete vytvoriť slovnú mnemotechniku, použijete prvé písmeno každého slova zo zoznamu a vytvoríte nové samostatné slovo alebo slovné spojenie. Cieľom vytvorenia mnemotechnickej pomôcky je, aby ste si ju zapamätali a mohli si tak ľahšie spomenúť na zoznam, keď ho budete potrebovať. Mnemotechniky sa dajú použiť na akýkoľvek typ zoznamu, od zapamätania si poradia planét slnečnej sústavy až po pripomenutie si poradia matematických operácií, ako ďalšie bežné zoznamy, ktoré potrebujeme poznať. Tu je niekoľko bežných príkladov, ktoré sa používajú:

  • Pre poradie matematických operácií je bežným prístupom mnemotechnická pomôcka „PEMDAS.“ V anglickej gramatike je obľúbenou mnemotechnickou pomôckou na zapamätanie spojok „FANBOY“.[1]
    Odborný zdroj
    Ted Coopersmith, MBA
    Akademický tútor
    Rozhovor s odborníkom. 10. júla 2020.
  • Na zapamätanie si kostí v zápästí je bežná mnemotechnická pomôcka: Nikdy neolizuj Tillyho nanuk, mama sa môže vrátiť domov. Navicular, Lunate, Triquetrum, Pisiform, Multongular, Multongular, Capitate, Hamate. [2]
  • Iná forma mnemotechniky sa nazýva výrazová mnemotechnika. Funguje podobne ako slovná mnemotechnika, len písmená usporiadate tak, aby ste si zapamätali poradie zoznamu. Napríklad na zapamätanie poradia slnečnej sústavy od Slnka smerom von použijeme: Merkúr, Venuša, Zem, Mars, Jupiter, Saturn, Urán, Neptún a Pluto.[3]


Započúvajte sa do zoznamu a započúvajte sa do piesne. Vytvorenie chytľavého jingla je účinný spôsob, ako si pripomenúť informácie. Možno máte obľúbenú pieseň alebo melódiu, ktorá sa dokonale hodí k zoznamu, ktorý si potrebujete zapamätať.

  • Obľúbené zoznamy, ktoré sú spojené s piesňou, sú ABC a pieseň „50 Nifty United States“ na zapamätanie poradia štátov.[4]


Vytvorte spojovací systém. Používanie vizuálnych prvkov na prepojenie rôznych objektov v zozname vám pomáha spájať jednotlivé položky pri ich vybavovaní. Ak si dokážete vymyslieť silné, kreatívne vizuálne prvky, ktoré sa budú spájať s jednotlivými obrázkami, máte väčšiu šancu zapamätať si svoj zoznam.

  • Vezmite si napríklad štyri položky, ktoré si potrebujete zapamätať. Zoznam je nasledovný: ceruzka, peňaženka, sviečka a náramok. Ďalej kreatívnym a vizuálnym spôsobom prepojte jednotlivé predmety s ďalšími.
  • Spojte ceruzku s peňaženkou. Predstavte si, že ceruzku hľadáte v peňaženke.
  • Spojte peňaženku so sviečkou. Predstavte si peňaženku, ktorá leží na vrchole sviečky.
  • Spojte sviečku s náramkom. Myslite na to, že sviečka má na sebe náramok.
  • Spojte náramok s kvetom. Pomyslíte na náramok, ktorý drží kvetinu.
  • Tento typ stratégie možno použiť aj pri dlhších zoznamoch. Stačí, ak budete neustále myslieť na rôzne obrázky, ktoré vám pomôžu zapamätať si jednotlivé položky zoznamu.


Rozdeľte zoznam na časti. Vytváranie menších skupín informácií je dobrý spôsob, ako si zapamätať dlhý zoznam, najmä pri číslach. Vo všeobecnosti sa to označuje ako „chunking“, čo znamená, že si vezmete dlhý zoznam a snažíte sa zapamätať si ho tak, že o ňom premýšľate po menších častiach. Rozdelením zoznamu na menšie časti si ho ľahšie zapamätáte namiesto toho, aby ste sa snažili zapamätať si celý zoznam naraz.[5]

  • Jednou z bežných foriem delenia sú telefónne čísla. Nové telefónne číslo je často uvedené v skupine siedmich alebo desiatich čísel (v závislosti od toho, či si potrebujete zapamätať smerové číslo). Ak je napríklad telefónne číslo 1237894563, jeho rozdelenie na časti vám umožní ľahšie si ho vybaviť, ako keby ste sa snažili vybaviť si čísla v dlhom slede. Zoskupenie do kúskov 123-789-4563 vám pomôže lepšie si ich zapamätať.[6]

Metóda 2 z 3:Uplatňovanie alternatívnych techník na zapamätanie si zoznamov


Zapíšte si svoj zoznam, opakovane. Robenie vecí opakovaným spôsobom vám môže pomôcť vybaviť si informácie.[7]
Zapisovanie vecí vám nielen pomôže naučiť sa látku, ale ak to budete robiť organizovane a efektívne, môžete si zapamätať veci, ktoré ste si zapísali.[8]

  • Bežným spôsobom organizovaného písania je používanie poznámkových lístkov. Ak ste napríklad skúšaní zo zoznamu prvkov v periodickej tabuľke, môžete na prednú stranu kartičky napísať symbol prvku a na zadnú stranu jeho názov. Po zapísaní každého prvku sa vráťte a napíšte ich znova. Keď budete mať pocit, že zoznam dobre ovládate, začnite listovať kartičkami toľkokrát, koľkokrát potrebujete, aby ste si zoznam zapamätali.


Vyskúšajte techniku pamäťového paláca. Zábavným a kreatívnym spôsobom, ako si zapamätať dlhý zoznam, je predstaviť si položky v známej budove. Môžete si predstaviť svoj dom, školu, kanceláriu alebo akúkoľvek inú fyzickú budovu s oddelenými miestnosťami. V závislosti od počtu prvkov, ktoré si chcete zapamätať, si môžete predstaviť jednoizbový byt (s niekoľkými miestnosťami) alebo hrad (s viacerými miestnosťami).[9]

  • Ak máte dlhý zoznam, ktorý si chcete zapamätať, napríklad nákupný zoznam, predstava vášho domova by bola vhodná. Predstavte si napríklad, že bývate v dome. Máte päť izieb. V dome sú dve spálne, jedna kúpeľňa, obývacia izba a kuchyňa.
  • Máte nákupný zoznam pozostávajúci z: topánok, nohavíc, ponožiek, tričiek a bundy. Predstavte si zoznam položiek v každej z vašich izieb. Keď si predstavíte miestnosti vo svojom dome, začnite vizuálne umiestňovať všetky predmety zo zoznamu do inej miestnosti.
  • Vstúpite do predných dverí a postavíte sa do vchodu. Naľavo je obývacia izba, kde vidíte špinavé topánky na gauči.
  • Otočíte sa doprava a tam je jedáleň. Cez luster sú prehodené vaše pekné nohavice.
  • Prejdete cez jedáleň a vojdete do kuchyne. Na hriankovači leží pár ponožiek.
  • Vyjdete z kuchyne a prejdete po chodbe do prvej spálne. Keď nakuknete do spálne, všimnete si svoj sveter visiaci na ventilátore.
  • Rozhodnete sa pokračovať v skúmaní. Ďalej je kúpeľňa. Vidíte bundu, ktorá sa kúpe vo vani.
  • Pokračujte v chôdzi a príďte do druhej miestnosti. Vidíte bundu, ktorá visí z okna, akoby sa snažila utiecť.
  • Vyskúšajte si to. Po tom, čo si niekoľkokrát predstavíte, ako prechádzate domom, a predstavíte si rôzne predmety roztrúsené po dome, skontrolujte svoju pamäť a zistite, či si pamätáte všetko, čo je na vašom zozname.


Zaujímajte sa o svoj zoznam. Zatiaľ čo niektoré zoznamy sú zábavné, napríklad nákupný zoznam na večierok, niektoré zoznamy môžu byť milé, nudné alebo všedné. Čím viac vás zoznam zaujme, tým väčšiu šancu máte spomenúť si na informácie, keď ich budete potrebovať.[10]

  • Napríklad zoznam domácich prác môže byť dosť nudný. Urobte si ho zaujímavým tým, že sa po dokončení odmeníte. Nielenže si zapamätáte zoznam vecí, ktoré máte urobiť, ale budete mať záujem ich čo najrýchlejšie splniť.

Metóda 3 z 3: Zlepšenie pamäte


Dajte svojmu mozgu zabrať. S pribúdajúcim vekom sa schopnosť vášho mozgu zapamätať si veci časom znižuje. Váš mozog zostane nedotknutý, len sa mu ťažšie vybavujú jednoduché informácie.[11]
Jedným zo spôsobov, ako môžete zlepšiť schopnosť svojho mozgu zapamätať si a budovať si pamäť, je precvičovanie mozgových svalov prostredníctvom výziev a stimulácie.

  • Slovné hry, ako napríklad sudoku a krížovky, sú dobrým spôsobom, ako si vyskúšať mozgové svaly. Vyžadujú od vás kritické myslenie a udržujú vás v aktivite.[12]
  • Vždy sa snažte robiť niečo nové a vzrušujúce. Vykonávanie činností, ktoré ste zvyknutí robiť, nepomôže s budovaním pamäte. Ak hráte na hudobný nástroj, skúste sa naučiť novú skladbu namiesto toho, aby ste stále hrali tú, ktorú poznáte naspamäť.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Pomocník
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj


Cvičenie. Fyzické cvičenie zlepšuje vaše pamäťové schopnosti, pretože pomáha zvýšiť príjem kyslíka, ktorý váš mozog dostáva. Cvičenie nielenže pomáha udržiavať váš mozog bystrý, ale znižuje aj riziko porúch pamäti, ako sú cukrovka a srdcové choroby.[14]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Cvičenia, pri ktorých sa uplatňuje sústredenie na detail alebo komplexné pohybové zručnosti, sú prospešné pre zlepšenie pamäti, napríklad drepy alebo burpees.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov o duševnom zdraví a wellness.
    Prejsť na zdroj
  • Kardiovaskulárne cvičenia, ako je beh a bicyklovanie, v trvaní 20 až 30 minút denne môžu pomôcť vášmu mozgu častejšie si pamätať veci.[16]
  • Malé prestávky v cvičení počas štúdia alebo práce sú tiež účinným spôsobom, ako naštartovať mozog, ak sa cítite unavení a nedokážete sa sústrediť.[17]
    Dôveryhodný zdroj
    Pomocník
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

  • Doprajte si dostatok spánku. Spánok pomáha vášmu mozgu pri zosúlaďovaní pamäti. Snažte sa každú noc spať potrebný počet hodín, pretože najdôležitejší čas, kedy váš mozog pracuje na zlepšení pamäti, je počas hlbokej fázy spánkového cyklu.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy