3 spôsoby zvýšenia riadidiel cestného bicykla

Poloha riadidiel určuje vaše držanie tela. Príliš nízko položené riadidlá vám môžu počas jazdy spôsobiť nepohodlie. Našťastie je zdvihnutie riadidiel jednoduché, ak viete, čo robíte. Najprv musíte určiť, či máte riadidlá bez závitu alebo so závitom. Potom môžete zmeniť polohu riadidiel ich odskrutkovaním pomocou imbusového kľúča. Ak dodržíte správne kroky, zdvihnutie riadidiel bicykla môže byť rýchle a jednoduché!

Metóda 1 z 3: Zdvihnutie riadidiel bez závitu

Nájdite rozpery nad a pod predstavcom riadidiel. Váš predstavec riadidiel je tyč, ku ktorej sa pripájajú riadidlá. Ak máte systém bez závitu, mali by ste vidieť dištančné prvky alebo plastové krúžky, ktoré sú namotané v hornej a dolnej časti predstavca. Ak tieto krúžky nemáte, potom máte s najväčšou pravdepodobnosťou riadidlá so závitom.[1]

  • Bezzávitové riadidlá budú mať aj ďalšie skrutky na zadnej strane riadidiel. Ak si nie ste istí, aký typ riadidiel máte, vyhľadajte ich.

Uvoľnite skrutky v zadnej časti riadidiel. Skrutky umiestnené na zadnej strane riadidiel sa nazývajú prítlačné skrutky a zabraňujú otáčaniu riadidiel zo strany na stranu. Nájdite imbusový kľúč alebo šesťhranný kľúč, ktorý pasuje na skrutky v zadnej časti riadidiel. Otočením skrutiek proti smeru hodinových ručičiek ich uvoľnite. Ak sú uvoľnené, riadidlá by sa mali voľne pohybovať do strán nezávisle od kolesa.[2]

  • Prečítajte si údaje o výrobku na bicykli, aby ste zistili, akú veľkosť imbusového kľúča potrebujete.
  • Najbežnejšie veľkosti imbusových kľúčov používaných na bicykloch sú 4 mm, 5 mm a 6 mm.[3]

Odskrutkujte skrutku a hornú krytku na riadidlách. Vložte šesťhranný kľúč alebo imbusový kľúč do skrutky na hornej časti riadidiel a otáčaním proti smeru hodinových ručičiek odstráňte hornú skrutku. Po odskrutkovaní skrutky sa krytka uvoľní. Dištančné podložky by mali byť pripevnené nad a pod riadidlami. Odsuňte dištančné prvky nad riadidlami a odložte ich spolu s hornou skrutkou na neskôr.[4]

Zdvihnite riadidlá z predstavca. Po odstránení krytky posuňte riadidlá z hornej časti predstavca. Odložte riadidlá nabok.

Na predstavec riadidiel umiestnite viac dištančných podložiek. Umiestnite rozpery, ktoré boli na hornej časti riadidiel, na rozpery pod nimi. Týmto spôsobom sa riadidlá pri nasúvaní späť na predstavec dostanú vyššie.[5]

  • Ak vaše riadidlá nemajú dištančné podložky nad predstavcom a vaša riadiaca trubica je príliš krátka na to, aby ste ich pridali, možno budete musieť namiesto nich použiť bezzávitový zvyšovač predstavca. To sa pripevní k predstavcu riadidiel, aby ste ho mohli zdvihnúť vyššie. Ak však zdvihnete predstavec riadidiel príliš vysoko, možno budete musieť nainštalovať dlhšie laná a puzdro.

Nasaďte riadidlá späť na predstavec. Postavte sa za bicykel a vyrovnajte stred riadidiel s kolesom. Ak ich nevyrovnáte dokonale, budete sa pri jazde na bicykli cítiť nepríjemne. Pri prechode k ďalšiemu kroku udržujte riadidlá v rovine.[6]

Utiahnite skrutky na hornej a zadnej strane riadidiel. Posuňte všetky zvyšné dištančné podložky nad riadidlá. Nasaďte šesťhranný kľúč na skrutky na zadnej a hornej strane riadidiel a otočte nimi v smere hodinových ručičiek. Utiahnite ich, kým nebudete môcť pohnúť riadidlami nahor, nadol alebo do strán.[7]

  • Ak sa vám nová výška riadidiel nepáči, opäť odmontujte riadidlá a pod riadidlá umiestnite menej dištančných podložiek.

Metóda 2 z 3:Nastavenie riadidiel so závitom

Pozrite sa na dištančné podložky a skrutky, aby ste zistili, či majú vaše riadidlá závit. Riadidlá so závitom majú dlhé predstavce, ktoré zapadajú do rámu bicykla, zatiaľ čo riadidlá bez závitu budú mať skrutky, ktoré pripevňujú riadidlá k hornej časti predstavca riadidiel. Hľadajte skrutky na zadnej strane riadidiel alebo plastové krúžky na hornej a dolnej časti predstavca riadidiel. Ak ich nemáte, potom máte riadidlá so závitom.[8]

Odmerajte vzdialenosť od hornej časti predstavca po rám bicykla. Pomocou meracieho pásu určte dĺžku od hornej časti riadidiel po miesto, kde prechádzajú do rámu bicykla. Tento rozmer si zapíšte na kus papiera. Toto vám pomôže vrátiť sa k pôvodnej výške riadidiel, ak sa vám po ich zvýšení nepáči, ako sa cítite na riadidlách.[9]

Uvoľnite skrutku na hornej časti riadidiel pomocou imbusového kľúča. Jednou rukou sa držte riadidiel a druhou rukou otáčajte hornou skrutkou proti smeru hodinových ručičiek pomocou imbusového kľúča alebo šesťhranného kľúča. Otočte skrutku 4-5-krát, alebo kým nie sú riadidlá dostatočne voľné, aby sa mohli voľne pohybovať hore a dole.[10]

  • Na hornú skrutku sa bežne používa imbusový kľúč s priemerom 6 mm.

Zdvihnite riadidlá a narovnajte ich. Ak máte problémy so zdvíhaním riadidiel, otáčajte ich počas zdvíhania doľava a doprava, aby ste ich uvoľnili. Postavte sa pred bicykel a uistite sa, že sú riadidlá rovné. Po nastavení riadidiel do požadovanej výšky zarovnajte predné koleso s riadidlami.[11]

  • Na predstavci riadidiel sú zvyčajne značky, ktoré označujú, ako vysoko by mali byť riadidlá. Nezvyšujte ich vyššie, ako sú tieto riadky, inak bude jazda na vašom bicykli nebezpečná.

Utiahnite hornú skrutku na riadidlách. Po zdvihnutí riadidiel do požadovanej výšky držte riadidlá rovno a utiahnite skrutku na ich hornej časti. Ak ste všetko urobili správne, riadidlá by mali byť zdvihnuté vyššie.[12]

  • Ak sa vám nová výška riadidiel nepáči, opäť ich uvoľnite a nastavte, kým nebudú v pohodlnej výške.

Metóda 3 z 3:Určenie optimálnej výšky riadidiel

Umiestnite riadidlá tak, aby vám boli čo najpohodlnejšie. Ak pociťujete bolesť ramien alebo chrbta, môže to byť znakom toho, že vaše riadidlá sú príliš nízko a že sa počas jazdy príliš naťahujete. Experimentujte s rôznymi výškami riadidiel nastavením výšky a sedením na bicykli. Vyberte si tú, ktorá je pre vás najpohodlnejšia.[13]

  • V ideálnej polohe by ste mali mať uvoľnené ramená a zapojené jadro. V bokoch by ste sa mali nakláňať dopredu, ale chrbtica by mala byť rovná.[14]
  • Umiestnenie riadidiel môže vytvoriť neutrálny, uvoľnený alebo agresívny postoj. Pre neutrálne držanie tela majte riadidlá v jednej rovine so sedadlom. Ak chcete mať uvoľnený postoj, zdvihnite riadidlá vyššie ako sedadlo. Ak chcete dosiahnuť agresívny postoj, znížte riadidlá pod sedadlo. Majte na pamäti, že väčšina jazdcov uprednostňuje neutrálny alebo uvoľnený postoj.

Zdvihnite si riadidlá pre ležérne držanie tela. Vyššie zdvihnuté riadidlá znižujú aerodynamiku vášho tela pri bicyklovaní, ale pre niektorých ľudí môžu byť pohodlnejšie. Ak však zdvihnete riadidlá príliš vysoko, môže byť ťažšie otáčať bicyklom.[15]

  • Ak sú riadidlá príliš vysoko, nebudete sa môcť nakláňať dopredu a môže to spôsobiť bolesť v sedle alebo bolesť chrbta.[16]
  • Znížte riadidlá, aby ste dosiahli aerodynamickejší postoj. Ak chcete jazdiť na bicykli rýchlo, pravdepodobne budete chcieť znížiť riadidlá. Nižšie položené riadidlá zakrivia váš chrbát a znížia ramená, čo znižuje odpor vetra. Ak chcete pretekať alebo získať veľkú rýchlosť, zvážte zníženie riadidiel.[17]

    • Ak sa musíte namáhať, aby ste dosiahli na riadidlá, sú príliš nízko.
  • Odkazy