4 jednoduché spôsoby, ako prejsť na diaľkové štúdium počas epidémie koronavírusu

COVID-19 zmenil spôsob fungovania vysokých škôl a univerzít a mnohé z nich prešli na diaľkové vyučovanie, aby zabezpečili bezpečnosť študentov. Prechod z osobných prednášok na online môže byť náročný, najmä ak ste nikdy predtým neabsolvovali online kurzy. Ak si zachováte organizáciu a budete využívať svoje zdroje, môžete z online výučby vyťažiť maximum a z novej situácie vyťažiť to najlepšie. Uistite sa, že praktizujete starostlivosť o seba a robíte si prestávky, kedykoľvek ich potrebujete, aby ste sa vyhli vyhoreniu.

Metóda 1 zo 4:Smútok za očakávanou skúsenosťou na vysokej škole


Priznajte si pocity, ktoré máte. Nemožnosť zažiť typickú vysokoškolskú skúsenosť môže viesť k hnevu, frustrácii a smútku. Pokúste sa pomenovať pocity, ktoré máte, a priznať si, čím prechádzate, aby ste to mali ľahšie a bolo to pre vás menej bolestivé.[1]

  • Označenie svojich pocitov v súvislosti s katastrofálnou situáciou môže často spôsobiť, že bude menej desivá a lepšie zvládnuteľná.
  • Vaše pocity, bez ohľadu na to, aké sú, sú absolútne platné.


Sústreďte sa na prítomnosť, aby ste sa vyhli prežívaniu toho, čo by mohlo byť.“ Môže byť ľahké premýšľať o tom, čo by ste mohli robiť, keby sa COVID-19 nestal, alebo čo by ste mohli urobiť inak, aby ste sa vyhli svojej súčasnej situácii. Premýšľanie o minulosti vám však nepomôže cítiť sa lepšie. Snažte sa sústrediť na to, kde ste teraz, aby ste sa vyhli mrzutosti a ľútosti nad svojimi minulými činmi.[2]

  • Pocit ľútosti je jednou z najťažších ľudských emócií, pretože sa nemôžete vrátiť späť a zmeniť minulosť. Snažte sa pamätať na to, že ste zodpovední len za svoje budúce činy, nie za tie v minulosti alebo za činy niekoho iného.


Snažte sa nájsť pozitíva na svojej súčasnej situácii. Hoci sa to môže zdať ťažké, pokúste sa identifikovať spôsoby, ktorými je vaša situácia prospešná. Možno máte viac voľného času na prácu na umeleckých projektoch alebo na dobrovoľnícku činnosť, prípadne sa viac vyspíte, keďže nemusíte každý deň dochádzať do školy. Možno budete jesť viac a zdravšie, pretože môžete jesť doma, kedykoľvek budete chcieť. Možno teraz, keď ste späť doma, trávite viac času s rodinou, alebo sa možno viac sústredíte na prácu v škole, keďže sa nemôžete stretávať s priateľmi. Skúste si zapísať aspoň dve veci, ktoré sú na vašej situácii dobré.[3]

  • Snažte sa necítiť vinu za to, že vidíte pozitíva vo svojej situácii. Ak sa na veci pozeráte pozitívne, budete sa cítiť lepšie, aj keď je to trochu divné.


Nájdite si východisko pre svoj smútok. Každý sa so smútkom vyrovnáva trochu inak, takže tvoje východisko je pravdepodobne iné ako u ostatných. Ak radi píšete, skúste si nájsť online podpornú skupinu, kde môžete anonymne posielať príspevky. Ak dávate prednosť telefonickému rozhovoru, obráťte sa na informačné centrum vašej vysokej školy a zistite, či neponúkajú poradenstvo na diaľku. Ak chcete jednoducho utíšiť svoje myšlienky, môžete skúsiť meditáciu alebo vedomé cvičenie.[4]

  • Nájsť si východisko pre svoj smútok je dôležité, pretože vám to dáva možnosť vyjadriť sa zdravým spôsobom.
  • Ak chcete nájsť podpornú skupinu online, skúste vyhľadať názov svojej vysokej školy na Facebooku alebo Reddite a nájsť svojich rovesníkov a chatovať s nimi.

Metóda 2 zo 4: Organizácia


Oblečte sa tak, ako keby ste sa na hodinu chystali osobne. Ak zostanete celý deň v pyžame, bude veľmi ťažké dávať v triede pozor. Skúste sa zobudiť, zjesť raňajky, osprchovať sa a obliecť si skutočné oblečenie, aby ste sa dostali do školskej nálady.[5]

  • Môžete si dokonca obuť topánky, aby ste svoj mozog naozaj oklamali a navodili si predstavu, že niekam idete.


Vytvorte si vyhradený pracovný priestor. Ak máte priestor, skúste si zriadiť stôl so stoličkou, na ktorú si počas práce môžete položiť počítač. Pomôže vám to oddeliť školský a osobný život a môže to tiež oklamať váš mozog, aby sa sústredil, keď si sadnete pred počítač.[6]

  • Nie každý má priestor na to, aby venoval celý priestor školským prácam, čo je tiež v poriadku.


Naučte sa používať svoju online platformu. Mnohé vysoké školy používajú na vedenie prednášok podobné platformy na online stretnutia, ale všetky sa trochu líšia. Venujte niekoľko minút tomu, aby ste sa naučili, ako nastaviť webovú kameru, mikrofón a prednáškovú časť hodiny, aby ste sa uistili, že ich viete používať.[7]

  • Vo všeobecnosti platí, že ak svieti kontrolka vašej webovej kamery, znamená to, že vás spolužiaci a profesori vidia.
  • Ak máte problémy s nastavením online platformy, obráťte sa na svojho profesora alebo na oddelenie technickej podpory vašej vysokej školy (ak ponúka pomoc pre študentov), aby vám pomohol.


Skontrolujte si sylabus svojej triedy, či máte online termíny. V závislosti od typu triedy, ktorú navštevujete, môžete mať online úlohy, ktoré musíte plniť každú hodinu alebo každý týždeň. Sledujte svoje úlohy v sylabe, aby ste nič nezmeškali, pretože profesor vám nemusí pripomínať termíny.[8]

  • Váš študijný plán vám tiež pomôže sledovať, kedy sa musíte učiť na priebežné alebo záverečné testy.
  • Môže byť užitočné vytlačiť si študijný plán, aby ste mali jeho fyzickú kópiu.


Stanovte si harmonogram štúdia a domácich úloh. Online hodiny si vyžadujú rovnako veľa práce ako osobné hodiny, ale môže byť ľahké to prehliadnuť, keď nechodíte do skutočnej učebne. Napíšte si týždenný rozvrh buď do kalendára, alebo do plánovača pre časy vyučovania, čas na štúdium a čas na domáce úlohy, aby ste nezostali pozadu.[9]

  • Ak potrebujete, nastavte si v telefóne pripomenutia.
  • Uistite sa, že sa držíte svojho rozvrhu, aby ste nezaostávali v práci na hodine. Môže sa ľahko stať, že zabudnete na úlohy, keď ich odovzdávate len online.

Metóda 3 zo 4: Efektívne učenie


Nahrávajte si prednášky, ak môžete. Počas prednášok sa môže ľahko stať, že sa odmlčíte, najmä keď sedíte doma. Skúste použiť funkciu nahrávania na svojom notebooku alebo počítači, aby ste mali ľahký prístup k prednáškam v prípade, že niečo zmeškáte.[10]

  • Profesori pre vás môžu svoje prednášky aj nahrávať a nahrávať ich online.


Pýtajte sa otázky prostredníctvom online vzdelávacieho nástroja. Väčšina online vzdelávacích nástrojov má funkciu „zdvihnúť ruku“ alebo „položiť otázku“. Ak budete kedykoľvek potrebovať s niečím pomôcť, použite tento nástroj a obráťte sa na profesora, aby vám niečo vysvetlil.[11]

  • Ak neviete prísť na to, ako túto funkciu použiť, alebo ju vaša platforma nemá, môžete počkať, kým sa hodina neskončí, a namiesto toho napísať profesorovi e-mail.


Zúčastňujte sa na vyučovaní virtuálne prostredníctvom online učebného nástroja. Na väčšine online kurzov sa stále vyžaduje účasť, ktorá môže mať podobu účasti na prednáškach, online diskusiách alebo včasného odovzdania úloh. Môže sa ľahko stať, že zabudnete na účasť, preto sa uistite, že robíte všetko pre to, aby ste si udržali dobré známky.[12]

  • Ak si nie ste istí, ako sa hodnotí vaša účasť, pozrite si sylabus.
  • Udržať si motiváciu zúčastňovať sa online môže byť ťažké. Nezabudnite, že online hodiny stále ovplyvňujú váš GPA, aj keď sa zdajú byť odlišné od osobných hodín.


Používajte fidget hračky alebo čmárajte, aby ste sa lepšie sústredili. Hoci sa to môže zdať proti intuícii, zamestnávanie rúk počas počúvania prednášky vám môže skutočne pomôcť udržať si viac informácií. Skúste si kresliť na poznámky, používať fidget spinner alebo stláčať antistresovú loptičku, aby ste sa učili a zároveň sa vyhli rozptyľovaniu.[13]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Zamestnanie rúk vám tiež pomôže vyhnúť sa pokušeniu vziať do ruky telefón a skontrolovať sociálne médiá alebo správy.


Pred odoslaním práce si ju dôkladne skontrolujte. Keďže všetka komunikácia prebieha online, je dôležité, aby ste si úlohy a e-maily pred odoslaním dvakrát skontrolovali. Uistite sa, že vaša práca neobsahuje preklepy a gramatické chyby, aby ste vyjadrili svoj názor bez toho, aby ste ho znehodnotili.[14]

  • Nezabudnite, že plagiátorstvo, teda kopírovanie cudzích prác bez uvedenia zásluh, môže často viesť k automatickému vylúčeniu z vysokej školy alebo univerzity. Vždy odovzdávajte svoju vlastnú prácu, nikdy nie prácu niekoho iného.
  • Korektúry vašich prác vám tiež pomôžu zabezpečiť, aby vaše zadania a otázky zneli profesionálne. Snažte sa nepoužívať skratky a pristupujte k online vyučovaniu ako k bežnému osobnému vyučovaniu.


Ak potrebujete pomoc, obráťte sa na svojich spolužiakov. Študijné skupiny nemusia byť osobné! Skúste si dohodnúť virtuálne stretnutia alebo e-mailové vlákno, kde si budete klásť otázky a navzájom si pomáhať. Je pravdepodobné, že všetci máte veľa rovnakých otázok, takže si môžete navzájom pomôcť pri riešení.[15]

  • Ak nemáte kontaktné údaje svojich spolužiakov, obráťte sa na svojho profesora, aby vám poskytol zoznam tried.


Ak máte otázky, pošlite e-mail svojmu profesorovi. Namiesto úradných hodín sa budete musieť v prípade otázok alebo potreby pomoci spoliehať na e-mailovú komunikáciu. Nebojte sa osloviť svojho profesora, ako by ste to bežne urobili počas osobnej výučby.[16]

  • Čím skôr napíšete svojmu profesorovi, tým lepšie.

Metóda 4 zo 4:Starostlivosť o duševné zdravie


Stretávajte sa so svojimi priateľmi virtuálne. Nemôcť sa stretávať s priateľmi počas štúdia na vysokej škole je mimoriadne náročné, najmä ak sa stále potrebujete sociálne dištancovať. Snažte sa stretávať s priateľmi online prostredníctvom platforiem pre virtuálne stretnutia, aby ste získali určitú sociálnu interakciu a zároveň zostali v bezpečí.[17]

  • Zoom a Skype sú bezplatné platformy na virtuálne stretnutia, ktoré môžu hostiť viacero ľudí.


Stanovte si hranice s ľuďmi, s ktorými žijete. Ak ste bývali na internáte, možno ste sa museli presťahovať k spolubývajúcim alebo späť do domu svojich rodičov. Skúste dať ľuďom, s ktorými bývate, najavo, že budete potrebovať niekoľko pokojných hodín počas dňa, aby ste sa mohli učiť a dávať pozor počas vyučovania. Ak máte vlastnú izbu alebo priestor, snažte sa zatvoriť dvere, aby ste eliminovali akékoľvek rušivé vplyvy počas školskej práce.[18]

  • Niektorí ľudia, najmä starší rodičia alebo príbuzní, nemusia chápať, že práca na online hodinách je rovnako náročná ako na osobných hodinách. Pokúste sa vysvetliť, že potrebujete pokoj, aby ste mohli pracovať na štúdiu a udržať si dobré známky, hoci ste stále doma.
  • Skúste povedať niečo ako: „Hej, v tomto semestri mám niekoľko hodín, ktoré sú dosť náročné. Ocenila by som, keby sme sa v pondelok a v stredu pokúsili zachovať ticho od 12 do 14 hodín, aby som sa mohla venovať štúdiu. Funguje to pre vás??“


Používajte svoje online zdroje. S prechodom na online výučbu väčšina vysokých škôl zriadila online zdroje, ktoré pomáhajú pri doučovaní, štúdiu a práci na kurze. Pozrite si webovú stránku vašej vysokej školy, aby ste zistili, aké zdroje máte k dispozícii a či sú užitočné pre vašu oblasť štúdia.[19]

  • Možno budete môcť vykonávať virtuálne doučovanie alebo vytvárať virtuálne študijné skupiny online prostredníctvom webovej stránky vašej vysokej školy.
  • Možno budete môcť získať aj bezplatné poradenstvo online prostredníctvom webovej stránky vašej vysokej školy.

  • Ak potrebujete, urobte si prestávku. Online štúdium môže byť náročné, najmä ak ste ho nikdy predtým nerobili. Ak máte voľný deň a nedokážete sa prinútiť venovať pozornosť, je v poriadku urobiť si prestávku a odpočinúť si pozeraním televízie, písaním SMS správ alebo zavolaním kamarátovi. Možno sa budete musieť neskôr učiť navyše, ale pre vašu celkovú pohodu to bude stáť za to.[20]

    • Online učenie je pre mnohých ľudí náročné, preto sa snažte nenechať sa odradiť, ak sa vám bude ťažko prispôsobovať.
  • Referencie