4 spôsoby, ako ako ako učiteľ pomôcť žiakom v depresii

Depresia je závažné ochorenie, ktoré môže zásadne ovplyvniť celkovú pohodu žiaka a jeho školské výsledky. Ak ste učiteľ a vidíte študenta, ktorý v triede prejavuje známky depresie, môžete ho podporiť včasným zásahom. Včasná intervencia, liečba a poradenstvo môžu zabrániť ďalším problémom s duševným zdravím v budúcnosti.[1]
Ukážeme vám, ako rozpoznať varovné príznaky depresie, ako ponúknuť podporu a ako odkázať študenta na profesionálne služby duševného zdravia, aby vaši študenti mohli dostať potrebnú starostlivosť.

Metóda 1 zo 4:Identifikácia problému


Poznajte všeobecné príznaky depresie. Depresia môže mať na rôznych ľudí rôzny vplyv. Je častejšia v tínedžerskom a dospelom veku, ale môže sa vyskytnúť v akomkoľvek veku. Úlohu môžu zohrávať environmentálne a genetické faktory. Medzi všeobecné príznaky depresie patria:[2]
Dôveryhodný zdroj
Asociácia pre supervíziu a rozvoj kurikula
Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne a efektívne vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
Prejsť na zdroj
[3]

  • Únava
  • Citlivosť, smútok a/alebo podráždenosť
  • Emocionálna otupenosť alebo nedostatok emócií
  • Ťažkosti so sústredením
  • Dezorganizácia
  • Nízke sebavedomie
  • Zmeny v stravovacích alebo spánkových návykoch
  • Samovražedné myšlienky


Sledujte, ako ich depresia ovplyvňuje v škole. V škole sa študent s depresiou môže stať uzavretým a pesimistickým. Ich známky môžu utrpieť, pretože sa snažia sústrediť a plniť úlohy. Tu je niekoľko rôznych možných príznakov, ktoré môžete vidieť: [4]
Dôveryhodný zdroj
Asociácia pre dohľad a rozvoj učebných osnov
Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne a účinné vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
Prejsť na zdroj

  • Často chýbať na hodine
  • Sťažovanie sa na bolesti hlavy, žalúdka alebo iné záhadné ochorenia
  • Zabúdajú na domáce úlohy
  • Majú problém sústrediť sa v triede
  • Zdá sa, že sú unavení, alebo dokonca spia na hodine
  • Pracujte pomaly
  • Ľahko sa vzdáva
  • Plač, hnev alebo ľahké rozčúlenie
  • Odstúpenie, nezdvihnutie ruky alebo nadviazanie priateľstva
  • Odkladanie sa
  • Vyslovovanie pesimistických alebo samovražedných poznámok, ako napríklad „život bude už len ťažší“ alebo „želám si, aby som mohol ísť spať a nikdy sa neprebudiť“
  • Rizikové alebo vzdorovité správanie: hádky, bitky, vynechávanie hodín, krádeže atď.


Skúste skontrolovať žiaka. Súkromne sa s nimi porozprávajte o tom, čo sa deje. Skúste ich požiadať, aby zostali po hodine (a hneď dodajte, že nemajú problémy). Potom sa jemne opýtajte, čo je zlé.

  • „Všimol som si, že sa viac snažíš riešiť úlohy. Čo sa deje?“
  • „Na začiatku roka si veľa zdvíhal ruku. Teraz to robíte len zriedkavo. Prečo je to?“

Metóda 2 zo 4: Podpora úspešnosti v triede


Nájdite spôsoby, ako zvládnuť únavu študenta. Nízka úroveň energie môže žiakom s depresiou veľmi sťažovať školu.[5]
Odborný zdroj
Peggy Rios, PhD
Poradenský psychológ (Florida)
Rozhovor s odborníkom. 18. decembra 2020.
Tu je niekoľko nápadov, ktoré by ste mohli vyskúšať: [6]
Dôveryhodný zdroj
Asociácia pre supervíziu a rozvoj kurikula
Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne, účinné vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
Prejsť na zdroj

  • Buďte mimoriadne zhovievaví v prípade absencií. Skúste dať študentovi nahrávky prednášok, poznámky alebo iné materiály, aby ste mu pomohli dohnať stratu.
  • Ak študent neodovzdá svoju prácu, ihneď ho skontrolujte. Jemne sa opýtajte, čo sa stalo a čo by mohlo študentovi pomôcť veci dokončiť.
  • Dajte študentovi kratšie úlohy.
  • Väčšie úlohy rozdeľte na malé kúsky s jednotlivými termínmi. V prípade potreby nechajte študenta pracovať s vami individuálne.


Skúste, aby s vami študent strávil čas po vyučovaní alebo počas úradných hodín. Študenti s depresiou môžu mať veľké problémy s manažmentom času a môžu mať problém len tak si sadnúť a urobiť úlohu. Niekedy môže stačiť, aby ste im pomohli začať, a oni si skutočne zacvičia.

  • Možnosťou je aj „paralelná práca“: prechádzate svoje e-maily, zatiaľ čo žiak pracuje na pracovnom liste, a v prípade potreby môžete občas položiť otázky.


Pestujte v triede myslenie založené na raste. Prístup založený na raste môže žiakom pomôcť vybudovať si odolnosť a nerobiť si príliš veľké starosti, ak sa im veci nepodaria hneď dokonale. Môže tiež pomôcť študentovi uspieť.[7]
Tu je niekoľko príkladov pozitívnych vecí, ktoré môžete povedať, triede všeobecne alebo individuálne:

  • „Táto látka je zložitá a je v poriadku, ak ju ešte nechápete. Máme dostatok času na precvičovanie.“
  • „Je v poriadku robiť chyby, keď na tom pracujete. Aj ja niekedy robím chyby.“
  • „Nevadí, ak nezískate perfektný výsledok. Len sa naďalej snažte.“
  • „Ach, ja som to pokazil? To je v poriadku. Môžem ju opraviť.“
  • „Na tvrdej práci záleží oveľa viac ako na inteligencii.“

Metóda 3 zo 4:Podpora zotavenia z depresie

Sami nemôžete vyliečiť svojho študenta, ale môžete byť pozitívnou silou.


Využite príležitosť na nadviazanie vzťahu. Milý, starostlivý učiteľ môže zmeniť situáciu.[8]
Stráviť čas so študentom a počúvať ho môže pomôcť, aby vás vnímal ako spojenca.[9]
Odborný zdroj
Peggy Rios, PhD
Poradenská psychologička (Florida)
Rozhovor s odborníkom. 18. decembra 2020.

  • Ak si so študentom „nesadnete“ veľmi dobre, skúste ho povzbudiť, aby si našiel niekoho iného, s kým sa môže porozprávať. Môžete odporučiť učiteľa, poradcu, športového trénera alebo inú osobu, ktorú poznáte a ktorú je dobré počúvať.


Počúvajte a potvrdiť ich pocity. Študentovi môžete pomôcť tým, že mu dáte pocítiť, že sa o neho staráte a že ho chápete. Niekedy stačí byť vypočutý, aby sa niekto cítil trochu lepšie.[10]
Odborný zdroj
Peggy Rios, PhD
Poradenský psychológ (Florida)
Rozhovor s odborníkom. 18. decembra 2020.
Tu je niekoľko príkladov potvrdzujúcich vecí, ktoré by ste mohli povedať študentovi:

  • „Môžeš byť z toho smutný.“
  • „To musí byť ťažké zvládnuť.“
  • „Samozrejme, že si nahnevaný. Je to veľmi stresujúca situácia, ktorú treba riešiť.“
  • „Je v poriadku plakať.“
  • „Je pochopiteľné, že sa kvôli tomu hneváte.“
  • „Je v poriadku, že sa tak cítiš.“


Podporujte sociálnu interakciu. Pozitívna sociálna interakcia môže ľuďom pomôcť v boji proti depresii. Nanešťastie, depresia často zahŕňa izoláciu, ktorá môže situáciu len zhoršiť. Skúste jemne navrhnúť príležitosť, ktorá by podľa vás mohla byť pre študenta zaujímavá.[11]
Odborný zdroj
Peggy Rios, PhD
Poradenská psychologička (Florida)
Rozhovor s odborníkom. 18. decembra 2020.

  • Pri skupinovej práci prideľte skupiny (alebo pomôžte žiakovi vybrať si skupinu) tak, aby sa žiak spojil s milými a ochotnými ľuďmi.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Asociácia pre supervíziu a rozvoj kurikula
    Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne, efektívne vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
    Prejsť na zdroj
    Tým sa zvyšuje šanca na pozitívne sociálne interakcie.
  • Skúste študentovi jemne navrhnúť klub, do ktorého by sa mohol pridať. Ak si napríklad všimnete, že žiak občas čmára, dajte mu leták na výtvarný krúžok.


Podľa potreby poskytnite kontrolu reality. Ľudia s depresiou môžu mať skreslený zmysel pre realitu a veriť veciam ako „Nikto ma nemá rád“ alebo „Som hlúpy“.“ Skúste ich jemne opraviť, ak si všimnete, že takto hovoria. Môže to trochu pomôcť.

  • „Nesúhlasím s tým, že ste zlý študent. Zlí študenti sú tí, ktorí odchádzajú. Ale tvrdo pracuješ na tom, aby si sa s tým vyrovnal, takže to z teba v mojej knihe robí dobrého študenta.“
  • „To je zovšeobecnenie. Zdá sa, že Emma a Jakub s tebou radi trávia čas, viem, že tvoja staršia sestra o tebe hovorí pozitívne, a aj mne sa páčiš.“
  • „A B“ z vás nerobí hlupáka. Aj géniovia môžu niekedy dostať dvojku. Je to normálne a patrí to k životu.“


Pochváľte ich za ich úspechy, a ich dobré vlastnosti. Študenti s depresiou môžu byť na seba veľmi prísni. Môžu tiež stratiť zmysel pre identitu, takže nenápadné opisovanie pozitívnymi slovami im ju môže pomôcť obnoviť.[13]
Odborný zdroj
Peggy Rios, PhD
Poradenský psychológ (Florida)
Rozhovor s expertom. 18. decembra 2020.
Malá pochvala môže znamenať veľa,[14]
[15]
aj keď je žiak príliš deprimovaný na to, aby viditeľne reagoval. Budú si pamätať, čo ste povedali. Nájdite niečo, čo na študentovi skutočne oceňujete, a upozornite ho na to.

  • „Všimol som si, že si odovzdal svoju prácu skôr! Som naozaj ohromený. V manažmente času si nakopávaš zadok.“
  • „Všimol som si, že si dnes na hodine zdvihol ruku. To bolo naozaj super.“
  • „Videl som, čo si si načmáral na domácu úlohu. To bola naozaj nádherná kresba. Páči sa mi, aké podrobné boli oči. Dúfam, že sa o to budete usilovať.“
  • „Všimla som si, že pomáhaš Tylerovi na chodbe. Si naozaj milý človek.“
  • „Vieš, tento semester bol pre teba naozaj ťažký, ale ty si sa odmietol vzdať. Naozaj to obdivujem. Ste tvrdý oriešok.“


Zvážte, či sa so študentom porozprávate o zručnostiach na zvládanie stresu. Študent nemusí vedieť, ako zvládnuť niektoré hrozné emócie, ktoré môžu prísť s depresiou. Skúste si so študentom sadnúť a pomôcť mu vytvoriť zoznam nápadov, ktoré môže vyskúšať, keď sa mu nedarí.[16]
Odborný zdroj
Peggy Rios, PhD
Poradenský psychológ (Florida)
Rozhovor s odborníkom. 18. decembra 2020.
Tu je niekoľko príkladov:

  • Žurnál
  • Cvičenie
  • trávenie času s blízkymi a/alebo domácimi zvieratami (možno si vytvoríte zoznam ľudí, ktorých sa pokúsite osloviť)
  • Praktizovanie koníčka
  • Robiť niečo rozptyľujúce, napríklad intelektuálne stimulujúce puzzle alebo cvičenie (napr.g. vymenovanie všetkých hlavných miest, ktoré vedia, alebo recitovanie časových tabuliek)
  • Urobiť alternatívu sebapoškodzovania, napríklad držať kocku ľadu alebo kresliť na ich kožu fixkou


Skúste uzavrieť dohodu o nevraždení. Požiadajte žiaka, aby sľúbil, že niekomu (vám alebo niekomu inému) povie, ak sa bude cítiť ako samovrah. Môžete študentom pomôcť zostaviť zoznam ľudí, ktorým dôverujú.

  • Skúste im pripomenúť, že je vždy lepšie najprv vyskúšať najmenej drastickú možnosť. Napríklad vziať si semestrálne voľno zo školy je menej drastické ako zomrieť.


Pamätajte, že ich nemôžete vyliečiť ani zachrániť. Môžete urobiť všetko pre to, aby ste študentovi pomohli. Nemôžete však vymazať ich depresiu ani ich ochrániť pred všetkým zlom sveta. To nie je v ľudských silách.

  • Ak sa študentovi stane niečo zlé, snažte sa neobviňovať seba. Urobili ste to najlepšie, čo ste v danom čase mohli, aby ste pomohli, a to je všetko, čo môže každý urobiť.

Metóda 4 zo 4: Vyhľadanie pomoci


Stretnite sa s výchovným poradcom vašej školy. Poradcovia sú jedni z ľudí v školách, za ktorými chodia študenti, keď majú problémy s osobnými problémami vrátane depresie a myšlienok na samovraždu. Povedzte výchovnému poradcovi, že máte obavy, že žiak má depresiu, a potom uveďte príznaky. Buďte si istí, že všetko na stretnutí bude dôverné; ani vy, ani poradca by ste nemali chodiť a hovoriť o probléme vášho študenta. [17]

  • Získajte poslucháča na stretnutie. Buďte trpezliví, ak sa pomaly otvárajú; pre niektorých ľudí môže byť ťažké hovoriť o tom, čím prechádzajú.
  • Je nevyhnutné navštíviť poradcu, ak má žiak myšlienky na samovraždu. Zachovajte to ako dôvernú informáciu, ale aj tak sa stretnite, aj keď vás študent požiada, aby ste to nikomu nepovedali. Myšlienky na samovraždu by sa nikdy nemali tajiť.


Odkázať študenta vysokej školy na príslušné služby. Ak sa zdá, že študentovi chýba energia, skúste mu dať mapu so zakrúžkovaným miestom alebo ho dokonca sami prejdite.

  • Centrum pre osoby so zdravotným postihnutím im môže pomôcť získať prispôsobenie, napríklad tiché miesto na skúšky a čas navyše na testy.
  • Študentské zdravotné služby im môžu pomôcť pri liečbe depresie. Ak sa študent zdá byť neochotný, skúste mu pripomenúť, že mozog môže ochorieť rovnako ako ktorákoľvek iná časť tela a že nie je nič zlé na tom, ak sa lieči alebo užíva tabletky na odstránenie chemickej nerovnováhy.
  • Poradenské služby môžu študentom pomôcť porozprávať sa o tom, čím prechádzajú, a vypracovať stratégie zvládania ich situácie.
  • Doučovacie centrum môže ponúknuť individuálnu podporu pri riešení úloh. Doučovatelia môžu viesť žiaka pri riešení úloh, pomôcť mu naučiť sa látku a sústrediť sa.


Zvážte kontaktovanie rodičov žiaka. Rodičia si nemusia uvedomiť, že niečo nie je v poriadku alebo že problém je viac než len malá náladovosť. Ak je študent mladší ako 18 rokov a už predtým ste mali pozitívnu interakciu, pravdepodobne je v poriadku pokračovať a zavolať alebo poslať e-mail. Ak má študent viac ako 18 rokov alebo ak sa zdá, že sa bojí svojich rodičov, možno budete chcieť najprv získať ich súhlas.

  • Tu je príklad: „Všimol som si, že vaše dieťa sa zdá byť veľmi unavené a má problém udržať sa na vrchole svojej školskej práce. Myslím, že rozhovor s lekárom môže pomôcť. Tieto príznaky sa zdajú byť podobné tomu, čo som už videl u študentov s depresiou. Vyhľadanie pomoci skôr ako neskôr môže pomôcť zabrániť tomu, aby sa to zhoršilo.“
  • Ak sa vám rodičia zdajú hyperkritickí alebo urážliví, skúste to sformulovať tak, aby ste to rodičom uľahčili. Napríklad: „Myslím, že lekár by mohol pomôcť pri problémoch so správaním vášho dieťaťa. Absolvovanie liečby by dokonca mohlo viesť k pozitívnejšiemu správaniu aj doma.“

  • Buďte v kontakte s rodinou žiaka. Rodičia by vám mali povedať, ako sa darí doma; vy by ste mali hovoriť o tom, ako sa darí v škole. Nech sa študent podelí o svoje osobné problémy a skúsenosti a o to, či sa vôbec niečo zlepšuje (na oboch miestach). Rozprávajte sa o ich študijných výsledkoch a správaní v triede a spoločne sa rozhodnite, čo robiť, aby ste vyriešili problémy v škole a doma.
  • Odkazy