4 spôsoby, ako byť nezávislý a nebáť sa

Nezávislosť je naučená, nie vrodená. Mnohí ľudia sa nestanú skutočne nezávislými ani v dospelosti, pretože si nechajú diktovať svoje rozhodnutia strachom a príliš závisia od súhlasu iných ľudí. Neobmedzujte takto svoj potenciál – namiesto toho prevezmite zodpovednosť za svoj život. Nezávislými a nebojácnymi sa môžete stať tak, že sa naučíte spoliehať sami na seba, zlepšíte si sebadôveru a stanovíte si ciele, ktoré vás povedú smerom, ktorým chcete ísť.

Metóda 1 zo 4:Stať sa sebestačným


Prevezmite za seba zodpovednosť. Uznajte, ako vaše činy, slová a rozhodnutia formovali váš život. Nesnažte sa obviňovať iných ľudí alebo vonkajšie okolnosti za to, ako váš život práve vyzerá, aj keď nie ste spokojní so svojou súčasnou situáciou.

  • Prevziať zodpovednosť neznamená obviňovať sa z chýb, ktoré ste urobili v minulosti. Toto zmýšľanie vás skôr posilňuje, aby ste s nimi teraz niečo urobili.


Spoznajte sami seba. Strávte nejaký čas introspekciou, keď vás nebude nikto vyrušovať ani rozptyľovať. Spýtajte sa sami seba, aká je vaša osobnosť, keď vás nikto iný neovplyvňuje. Premýšľajte o svojich jedinečných silných a slabých stránkach a hodnotách.[1]

  • Sebapoznanie je nevyhnutným základom nezávislého života. Lepšie sa spoznáte, ak si začnete písať denník a vyskúšate nové aktivity, aby ste spoznali svoje záľuby a zápory.


Dôverujte vlastnému úsudku. Naučte sa spoliehať na svoje vlastné rozhodovacie schopnosti namiesto rád iných ľudí. Ak často pochybujete, pripomeňte si, že je lepšie urobiť rozhodnutie a držať sa ho, ako zostať v neustálom stave nerozhodnosti.[2]

  • Ak máte problém s rozhodovaním, budujte si dôveru v seba samého tým, že budete rozhodnejší v malých veciach. Keď si napríklad ráno vyberáte oblečenie, riaďte sa svojím prvým inštinktom a nedajte si čas na váhanie.


Žite podľa svojich hodnôt. Zistite, ktoré zásady sú pre vás najdôležitejšie, a používajte ich na usmerňovanie svojich rozhodnutí. Hľadajte si prácu, priateľov a príležitosti, ktoré sú v súlade s vašimi hodnotami, namiesto toho, aby sa s nimi dostali do rozporu.[3]

  • Peniaze majú veľký vplyv na náš každodenný život. Ak máte problémy s rozlíšením svojich hodnôt, zvážte, čo by ste robili, keby peniaze neboli faktorom vo vašom živote. Snažte sa žiť podľa týchto základných zásad.
  • Určite svoje hodnoty tak, že zoradíte, ktoré z vašich osobnostných vlastností znamenajú vo vašom živote najviac. Môžete si napríklad najviac vážiť čestnosť, dobročinnosť a priateľstvo.


Naučte sa emocionálne spoliehať sami na seba. Precvičujte si reguláciu vlastných pocitov namiesto toho, aby ste sa pri upokojovaní spoliehali na priateľa, cigaretu alebo sladkú tyčinku.[4]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Buďte k sebe láskaví a povzbudiví. Nájdite si nejaké zdravé spôsoby, ako sa vyrovnať s negatívnymi emóciami, napríklad prechádzka alebo písanie do denníka.[5]

  • Je v poriadku vyhľadať vonkajšiu emocionálnu podporu, keď ju potrebujete. Nie je však zdravé spoliehať sa na iných ľudí alebo látky ako na berličku pri zvládaní svojich pocitov.
  • Cvičte sa vo vnímaní negatívnych pocitov, ktoré sa objavujú, bez toho, aby ste sa nimi nechali strhnúť. Priznajte si pocit, ale nestaňte sa ním.

Metóda 2 zo 4:Zvládanie strachu


Postavte sa svojim obavám. Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako osobnostne rásť, je čeliť veciam, ktoré vás najviac desia. Hľadajte spôsoby, ako každý deň vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, či už to znamená hovoriť s niekým novým, naučiť sa šoférovať alebo prevziať nové povinnosti v práci.[6]

  • Ak je váš strach príliš veľký na to, aby ste ho zvládli naraz, robte to postupne. Stanovte si na začiatok malý, zvládnuteľný cieľ. Keď ho dosiahnete, stanovte si ďalší, ktorý bude o niečo náročnejší.
  • Ak sa napríklad bojíte cestovať sami, urobte si krátky jednodňový výlet do blízkeho mesta. Potom sa vyberte na výlet s prenocovaním o niečo ďalej.


Pripúšťajte si najhorší možný scenár. Môže to znieť neintuitívne, ale jedným z účinných spôsobov, ako prekonať strach, je myslieť na najhoršie. Na rozdiel od toho, čomu možno veríte, vás to neprinúti schúliť sa do klbka. V skutočnosti sa budete cítiť schopní, keď si uvedomíte, že to najhoršie je buď nepravdepodobné, alebo úplne zvládnuteľné.[7]

  • Vyskúšajte toto: Keď máte strach, premýšľajte o najhoršom možnom scenári. Napríklad sa obávate, že vás v práci nepovýšia. Čo najhoršie sa môže stať? Prejdeš ďalej a budú ťa brať do úvahy nabudúce. Alebo sa konečne rozhodnete odísť zo súčasného zamestnania, ktoré neuznáva váš talent. Nech je to čokoľvek, pravdepodobne vás to nezabije.


Plánujte dopredu. Zaháňajte nervozitu tým, že sa na veci pripravíte vopred. Či už prednášate prejav, idete na pohovor do nového zamestnania, alebo na skúšku, pôjde vám to lepšie a budete sa cítiť pokojnejší, ak si to vopred precvičíte.[8]

  • Požiadajte priateľa o pomoc. Povedzte: „Naozaj chcem tento rozhovor odbiť. Pomôžete mi precvičiť moje otázky?“


Požiadajte o pomoc, keď ju potrebujete. Nezávislosť neznamená, že nikoho nepotrebujete. V skutočnosti je nemožné prejsť životom bez pomoci druhých. Keď vás premôže strach, majte odvahu požiadať o pomoc tých, ktorým dôverujete.[9]

  • Môžete vyhľadať skúsenosti psychoterapeuta, ktorý vám pomôže vyrovnať sa s veľkými obavami.
  • Alebo môžete jednoducho požiadať priateľa alebo člena rodiny, aby vám pomohol zahrať si scénky vyvolávajúce úzkosť alebo vás sprevádzal na stresujúce udalosti.

Metóda 3 zo 4: Budovanie sebadôvery


Predstierajte, že sa cítite sebavedomo. Stojte vzpriamene, s ramenami vzadu. Zachovajte si pokojné správanie. Nadväzujte s ľuďmi očný kontakt a hovorte pokojným tempom. Predstierajte, že sa cítite úplne pohodlne vo svojej koži, a čoskoro zistíte, že vaša sebadôvera už nie je len hraná.[10]

  • „Predstierajte, kým sa vám to nepodarí“ je bežná rada z nejakého dôvodu: funguje. Vaše činy majú veľký vplyv na váš postoj.


Vyzerajte ako súčasť. Vďaka dobrým návykom v oblasti starostlivosti o telo sa môžete cítiť lepšie, čo vám dodá sebavedomie. Dodržiavajte správnu hygienu tým, že sa každý deň sprchujete, čistíte si zuby a upravujete si nechty. Noste čisté, dobre padnúce oblečenie, ktoré je vhodné pre situáciu, v ktorej sa nachádzate.[11]

  • Ak si nie ste istí svojím vzhľadom, zvážte nový účes alebo investíciu do lichotivého oblečenia.


Zamerajte sa na pozitívne veci. Prílišné premýšľanie o negatívnych veciach, ktoré ste povedali a urobili, vám len vytvorí nepresný, príliš negatívny obraz o sebe samom. Snažte sa pripomenúť si všetky dobré veci, ktoré ste urobili aj v minulosti. Zamyslite sa nad tým, kedy ste niekoho rozosmiali, na niečom tvrdo pracovali alebo niekomu pomohli. Ak si uvedomíte pozitíva vo svojom živote, budete sa cítiť pozitívnejšie aj vy.[12]

  • Vytvorte si zoznam svojich pozitívnych vlastností, dobrých skutkov a úspechov. Pozrite sa na svoj zoznam, keď sa budete cítiť zle.
  • Skúste používať aplikáciu, napríklad Denník vďačnosti, do ktorej si denne zapisujte tri veci, za ktoré ste vďační. Pomôže vám to udržať si pozitívne myslenie.


Správajte sa dobre k ostatným ľuďom. Prílišné sústredenie sa na seba môže spôsobiť, že si budete pripadať sebavedomí, preto sa radšej sústreďte na iných ľudí.[13]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Odborný rozhovor. 17. decembra 2019.
Zachovajte si otvorené, priateľské správanie a podajte pomocnú ruku, kedykoľvek môžete. Hľadajte v druhých to najlepšie.[14]

  • Nadväzovanie skutočných kontaktov s inými ľuďmi vám zvýši sebavedomie a sociálne sebavedomie.

Metóda 4 zo 4:Určenie vlastného smeru


Stanovte si ciele. Ciele sú orientačné body, ktoré vám pomáhajú napredovať v živote. Premýšľajte o tom, čo chcete dosiahnuť, pričom zohľadnite svoju osobnosť a hodnoty. Potom si vymyslite sériu krokov, ktoré vám pomôžu dostať sa tam.[15]

  • Stanovte si ciele, na ktorých vám veľmi záleží, a zaviažte sa ich dosiahnuť, aj keď sú okolnosti ťažké a ostatní ľudia vás nepodporujú.
  • Stanovte si krátkodobé a strednodobé ciele, ako aj dlhodobé ciele.


Robte vlastné rozhodnutia. Keď sa musíte rozhodnúť, myslite na to, čo chcete vy, nie čo by chcela vaša matka, partner alebo najlepší priateľ. Ak neviete, čo máte robiť, zhlboka sa nadýchnite, vyberte si postup a držte sa ho.[16]

  • Nie je nič zlé na tom, ak požiadate iných ľudí o názor, keď naozaj potrebujete pohľad zvonku. Väčšinu času ste však celkom schopní rozhodovať sa sami za seba.


Buďte trpezliví a vytrvalí. Aj keď budete tvrdo pracovať, váš život sa pravdepodobne nezmení zo dňa na deň. Spočiatku sa sústreďte na malé zmeny a oslavujte všetky svoje úspechy, aj tie menšie. Časom sa nezávislosť stane zvykom.[17]


  • Prijať zlyhanie. Akokoľvek sme boli naučení vyhýbať sa im, chyby sú normálnou a bežnou súčasťou učenia. Keď chyby preformulujete ako nástroje na učenie, a nie ako katastrofy, môžete skúšať nové veci bez strachu. To vás vytlačí z vašej komfortnej zóny a pomôže vám rásť.
  • Odkazy