4 spôsoby, ako byť odvážny pred skupinou ľudí

Hovoriť pred skupinou ľudí môže byť nervy drásajúca skúsenosť. Verejné vystupovanie je jedným z najčastejších strachov, ale môžete hovoriť pred veľkou skupinou, aj keď pociťujete nervozitu. Či už prednášate prejav, snažíte sa vystúpiť na stretnutí alebo sa rozprávate s priateľmi, sebavedomie vám pomôže, aby váš hlas bolo počuť!

Metóda 1 zo 4: Prezentácia prejavu


Trénujte skôr, ako budete musieť predstúpiť pred ľudí. Začnite tým, že si svoj prejav prečítate nahlas bez toho, aby bol niekto nablízku, aby ste si zvykli na prezentáciu. Keď sa vám bude lepšie hovoriť, nájdite si členov rodiny alebo blízkych priateľov, ktorí vás budú počúvať v súkromí. Požiadajte o akúkoľvek spätnú väzbu a vyskúšajte si prezentáciu viackrát, kým sa nebudete cítiť v skupine pohodlne.[1]

  • Dopracujte sa k prezentovaniu pred veľkou skupinou. Skúste hovoriť k 1 osobe a postupne zvyšujte počet ľudí, ktorých pozvete na počúvanie.
  • Ak môžete, použite mikrofón podobný tomu, ktorý by ste použili pri záverečnej prezentácii.

Tip: Skúste sa nahrávať a počúvať, aby ste videli, kde máte počas prejavu problémy.


Počas reči si dvakrát skontrolujte všetky poznámky alebo osnovy, ktoré používate. Uistite sa, že elektronika, ktorú používate počas prezentácie, funguje a že sú vypnuté všetky rušivé prvky. Prezrite si všetky poznámkové lístky alebo dokumenty, ktoré používate, aby ste sa uistili, že je všetko v správnom poradí. Ak potrebujete, urobte úpravy pomocou pera a zvýrazňovača, aby ste ich počas prezentácie ľahko videli.[2]

  • Snažte sa zapamätať si čo najviac zo svojho prejavu pre prípad, že by ste si poznámky nechali doma alebo by sa vyskytli technické problémy.
  • Ak sa váš prejav opiera o vizuálne prvky, nezabudnite si nacvičiť vysvetľovanie, čo sú vaše obrázky alebo grafy pre prípad, že by nefungoval projektor.


Pred vystúpením si urobte niekoľko strečingov na uvoľnenie a zníženie stresu. Keď ste nervózni, vaše telo bude napnuté a stuhnuté. Natiahnite si ruky, chrbát a nohy 15 minút pred tým, ako máte prezentovať, aby ste sa necítili takí napätí.[3]

  • Ak sa cítite nervózne, skúste si rozklepať ruky, aby ste sa zbavili stresu


Sústreďte sa na to, aby ste zvládli 5 minút v kuse. Ak musíte predniesť dlhšiu prezentáciu, pozrite sa na čas, v ktorom budete hovoriť, po 5-minútových častiach. Počas nácviku si zapamätajte momenty, ktoré sa vo vašom prejave vyskytujú každých 5 minút. Takto sa namiesto obáv z celého prejavu budete musieť sústrediť len na to, čo hovoríte na malý časový úsek.[4]

  • Ak ste počas prvých 5 minút svojho prejavu pokojní, tento pocit si udržíte po zvyšok svojho prejavu.


Hovorte pomaly, aby ste upokojili svoje nervy. Pri prednášaní prejavu sa ľahko stane, že budete hovoriť príliš rýchlo, pretože ste nervózni. Keď máte pocit, že sa pri svojom prejave ponáhľate, pred pokračovaním sa zastavte a nadýchnite, aby ste mohli spomaliť.[5]

  • Dávajte pozor, aby ste nehovorili príliš pomaly, inak sa váš prejav môže zdať poslucháčom nudný.
  • Snažte sa hovoriť rýchlosťou približne 190 slov za minútu, aby ste udržali stabilné, ale efektívne tempo svojho prejavu.

Tip: Ak v prejave narážate na dôležitý bod, spomalte a zdôraznite slová, aby vaše publikum vedelo, že je to dôležité.


Pokračujte v prezentácii, aj keď sa niečo nepodarí. Sústreďte sa skôr na svoj prejav než na prípadné technické problémy. Ak vám prestane fungovať mikrofón, odložte ho a pokračujte hlasnejšie. Ak ste mali k dispozícii projektor alebo prezentáciu, pokračujte v častiach svojho prejavu, ktoré si nevyžadujú žiadne vizuálne prvky.[6]

  • Vyhnite sa stresu z technických problémov, pretože na probléme budú pracovať ľudia v zákulisí.
  • Neupozorňujte na svoju nervozitu, pretože by to mohlo odviesť pozornosť poslucháčov od hlavnej myšlienky vašej prezentácie. Namiesto toho pokračujte vo svojom prejave, akoby bolo všetko v poriadku.


Ak prednášate prejav, poďakujte publiku za to, že vás počúva. Nezabudnite poďakovať na začiatku a na konci prezentácie, aby vaše publikum vedelo, že si ho vážite. Prejavenie vďačnosti môže tiež pomôcť ukázať ľuďom, že ste sebavedomý, a váš prejav viac vynikne.[7]

  • Ak prednášate prezentáciu, pri ktorej vám pomáhali iní spolupracovníci alebo ľudia, nezabudnite im počas svojho prejavu poďakovať, aby ste im vyjadrili uznanie.

Metóda 2 zo 4:Vystupovanie na stretnutiach


Pred začiatkom stretnutia si pripravte niečo, čo chcete povedať. Ak poznáte tému stretnutia, na ktorom sa zúčastňujete, pokúste sa nájsť problém, ktorý chcete riešiť, alebo obavu, ktorú máte. Zapíšte si ich na poznámkový blok, ktorý si vezmete so sebou na stretnutie, aby ste si pripomenuli, že ich máte predniesť.[8]

  • Uistite sa, že hovoríte o niečom, v čom sa vyznáte, aby ste neprekročili hranice.
  • Ak sa stretnutie týka konkrétneho problému, urobte si brainstorming niekoľkých odpovedí alebo návrhov, ktoré by ste mohli predniesť počas stretnutia.


Pred začiatkom stretnutia sa rozprávajte s ostatnými ľuďmi po jednom. Na stretnutie príďte skôr, aby ste sa necítili uponáhľaní alebo nemali málo času. Keď prídu ďalší ľudia, nadviažte s nimi rozhovor, aby ste sa cítili pohodlnejšie a sebavedomejšie. Takto si vybudujete dobrý repertoár s ostatnými, než niečo poviete celej skupine.[9]

Tip: Ak uskutočňujete stretnutie prostredníctvom telekonferencie, nie je možné nadviazať rozhovor s ostatnými jeden na jedného. Uistite sa, že sa cítite pohodlne a ste oboznámení s ovládacími prvkami a že všetky vaše zariadenia fungujú.


Povedzte niečo počas prvých 10 – 15 minút stretnutia. Ak budete počas stretnutia príliš dlho čakať s vyjadrením, ostatní ľudia môžu vyzdvihnúť váš názor. Snažte sa byť jedným z niekoľkých prvých ľudí, ktorí prehovoria počas prvých 10 – 15 minút, aby ste si mohli vytvoriť sebavedomý hlas.[10]

  • Aj keď nemáte na srdci nič podstatné, potvrdenie pripomienky inej osoby môže mať vplyv.


Kladte podnetné otázky súvisiace s témou stretnutia. Pozorne počúvajte, o čom hovoria ostatní účastníci stretnutia, a ak máte pochybnosti o ich prístupe, položte otázky. Hovorte o „ďalších krokoch“ alebo inej metóde, ktorá podľa vás môže fungovať lepšie. Keď budete klásť takéto otázky, ostatní si všimnú, že máte užitočné príspevky a že vám na práci záleží.[11]


Požiadajte svojho nadriadeného alebo mentora o spätnú väzbu na to, ako ste sa vyjadrovali. Po skončení stretnutia sa porozprávajte s niekým, komu dôverujete, o tom, koľko ste počas stretnutia hovorili. Spýtajte sa, čo by ste mohli zmeniť na tom, ako hovoríte so skupinou. Môže vám povedať, či by ste mali na poradách viac hovoriť alebo či nehovoríte príliš veľa, a ponúknuť vám tipy, čo robiť nabudúce.[12]

  • Rozhovor s nadriadeným tiež ukazuje vašu iniciatívu v práci a pôsobíte ako pracovitý človek, ktorý sa chce zlepšovať.

Metóda 3 zo 4:Rozprávanie v skupinovej konverzácii


Postavte sa do stredu skupiny, s ktorou sa rozprávate. Namiesto toho, aby ste stáli na okraji rozhovoru, skúste sa zaradiť do stredu skupiny, aby ste mali väčšiu šancu, že sa do nej začleníte. Keď ste tam, ostatní majú pocit, že ste súčasťou diskusie a viac sa s vami rozprávajú.[13]

  • Aj keď nehovoríte celý čas, keď ste uprostred skupiny, zostaňte zaujatí udržiavaním očného kontaktu a zaujatým výrazom.


Každých pár minút si pripomeňte, že máte niečo povedať. Ak ste niekoľko minút nič nepovedali, urobte komentár alebo položte otázku súvisiacu s tým, o čom sa hovorí. Môže to pomôcť nastoliť nové témy rozhovoru alebo nasmerovať rozhovor smerom, o ktorom chcete hovoriť.[14]

  • Aktívne počúvajte rozhovor, aby ste mohli prispieť. Ak napríklad niekto spomenie, že videl film, opýtajte sa, či sa mu páčil a prečo.
  • Ak sa pri konverzácii cítite príliš pod tlakom, nechajte sa na chvíľu odmlčať, aby ste sa zbavili stresu.
  • Ak ste nová osoba v skupine ľudí, ktorí sa všetci navzájom poznajú, nezabudnite sa prihovoriť, pretože vás sami nemusia toľko uznávať.


Skúste do rozhovoru prispievať malými príspevkami, aby ste nepôsobili ticho. Aj keď konverzáciu nevediete, stále môžete dať najavo svoj hlas. Drobné príhovory, ako napríklad: „Áno, úplne“ alebo „V žiadnom prípade“!“ môžu prispieť ku konverzácii a dodať vám pocit, že ste do nej zapojení.[15]

  • Začať s malým rozhovorom vám pomôže uľahčiť si sebavedomie v budúcich rozhovoroch.


Zapracujte sa do rozhovoru, ak ste vylúčení. Ak ostatní ľudia hovoria medzi sebou, ale nezapájajú vás, snažte sa pridať komentár alebo prispieť svojím názorom. Ak sa hovorí o niečom, čo vám nie je známe, položte o tom otázky, aby ste sa cítili viac zapojení.[16]

  • Ak napríklad počujete, že vaši priatelia hovoria o nejakom filme, môžete sa opýtať: „Aj ja som to videl. Čo si o tom myslíte?“

Upozornenie: V prípade, že sa budete chcieť rozprávať s niekým iným, ako s vami, môžete sa rozhodnúť, že budete hovoriť s niekým iným: Nesnažte sa vnucovať do osobných alebo súkromných rozhovorov, inak si ostatní budú myslieť, že ste nezdvorilí.

Metóda 4 zo 4:Sebavedomá reč tela


Predtým sa pomaly a zhlboka nadýchnite. Nechajte si čas na vydýchnutie, aby ste sa mohli upokojiť. Nadýchnite sa nosom na 5 sekúnd a potom zadržte dych na 1 sekundu pred výdychom nosom alebo ústami. Zhlboka dýchajte 2-3 minúty, kým sa nebudete cítiť uvoľnenejšie.[17]

  • Mnohé aplikácie v telefóne vás môžu viesť pri dýchaní, aby ste sa upokojili. Vyhľadajte si nejaký v obchode s aplikáciami vo svojom zariadení.


Často sa usmievajte. Úsmev robí váš hlas šťastnejším a pomôže vám skryť nervozitu, keď hovoríte so skupinou ľudí. Ostatní vás budú vnímať ako priateľského, sebavedomého a prístupného človeka.[18]

  • Uistite sa, že sa vo vhodných chvíľach usmievate. Napríklad usmievať sa počas celého smútočného prejavu na pohrebe nemusí fungovať najlepšie, ale môžete sa usmievať, ak sa podelíte o vtipnú spomienku.


Počas rozprávania udržujte očný kontakt. Vyhnite sa pozeraniu do steny alebo na podlahu, pretože ostatní ľudia v skupine uvidia, že ste nervózni. Vyberte si niekoľko ľudí v miestnosti, na ktorých sa budete počas rozprávania sústrediť, aby sa cítili s vami prepojení a aby ste ich vtiahli do toho, čo hovoríte.[19]

  • Vyhnite sa príliš dlhému pozeraniu na jednu osobu, aby sa necítila nepríjemne.

  • Pri rozhovore zachovajte správne držanie tela a reč tela. Narovnajte si chrbát namiesto hrbenia sa, pretože tak budete pôsobiť sebavedomejšie. Hlavu majte zdvihnutú a ramená vzadu, aby ste sa mohli zhlboka nadýchnuť a upokojiť, ak to budete potrebovať.[20]

    • Vyhnite sa prekríženiu rúk pred sebou, pretože tak budete pôsobiť uzavretým do seba.

    Tip: Počas reči používajte ruky, aby ste sa vyhli nervóznemu pohrávaniu sa s oblečením alebo dotýkaniu sa vlasov.

  • Referencie