4 spôsoby, ako byť tým, kým chcete byť

Máte niekedy pocit, že nie ste takým človekom, za akého vás ostatní považujú? Naučiť sa cítiť pohodlne vo svojej koži môže byť ťažké a môžete si predstaviť samých seba ako úplne iného človeka. Aj keď sa môže zdať, že je nemožné znovu objaviť seba samého, môžete sa stať osobou, ktorou ste vždy chceli byť.

Metóda 1 zo 4: Objavte, kým chcete byť


Zapíšte si, čo vás robí jedinečnými. Predtým, ako pochopíte, kým chcete byť, je kľúčové vedieť, čím vynikáte. Poznanie toho, čo vás odlišuje, je proces, ktorý sa nazýva diferenciácia, a je nevyhnutnou súčasťou sebapoznávania. Každý človek má zvláštne dary a talenty, ktoré ho robia jedinečným oproti ľuďom v jeho okolí. Uvedením pozitívnych vlastností, ktoré sú základnou súčasťou toho, kto ste, sa oddelíte od potenciálne toxického vplyvu a tlaku okolia.[1]


Zistite, čo vás robí šťastnými. Snažte sa myslieť na všetky veci, ktoré vás rozosmievajú. Možno sa cítite naplnení, keď sa venujete hudbe, alebo vás možno baví byť v prírode. Urobte si zoznam všetkého, čo vás v živote teší. Potom sa opýtajte sami seba, prečo vás tieto veci robia šťastnými. Uvoľňujú vás počas hektických období? Poskytujú vzrušenie v inak nudnom živote? Odhalením toho, prečo vás robia šťastnými, sa možno dozviete aj to, čo vás robí nešťastnými.[2]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Odborný rozhovor. 16. júna 2020.

  • Keď zistíte, čo vás robí šťastnými, skúste týmto činnostiam a praktikám venovať viac času.


Objavte, čo vás brzdí. Strach, obavy, neistota a sebakritika vám môžu brániť v tom, aby ste sa zmenili k lepšiemu. Takéto sebazničujúce myšlienky vás zastavia ešte skôr, ako môžete začať s novým objavovaním. Zakaždým, keď pocítite nával strachu alebo pochybností o sebe samom, zastavte sa a spýtajte sa: „Prečo sa tak cítim??“ Keď viete, prečo ste nervózni, môžete podniknúť kroky na prekonanie týchto neistôt a prekážok.[3]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16 jún 2020.

  • Rozhovor o svojich obavách s priateľmi alebo terapeutom vám tiež môže pomôcť identifikovať príčiny vašich pochybností o sebe samom.
  • Skúste si písať do denníka, keď sa cítite úzkostlivo. Vždy, keď máte zo seba zlý pocit, zapíšte si ho. Nielenže sa budete cítiť lepšie, ale môžete sa nad svojimi zápismi neskôr zamyslieť a zistiť zdroj svojej neistoty.


Zistite, ktoré potreby nie sú naplnené. Každý má svoje potreby a túžby. Ak máte určité psychologické alebo duchovné požiadavky, ktoré nie sú naplnené, môžete cítiť, že vám v živote niečo chýba. Vytvorte si hierarchiu svojich potrieb a zaznamenajte si, čo je a čo nie je uspokojené.[4]

  • Sú vaše základné potreby (jedlo, voda, prístrešie) uspokojené?
  • Cítite sa bezpečne vo svojich súčasných vzťahoch alebo na svojom fyzickom mieste?
  • Cítite sa byť milovaní svojím okolím?
  • Máte pocit, že to, čo robíte, má význam?
  • Napĺňa vás vaša práca/spoločenský život/škola?
  • Máte tvorivý výstup?

Metóda 2 zo 4: Stanovenie cieľov


Napíšte si svoje ciele. Skôr než sa stanete tým, kým chcete byť, musíte si uvedomiť, kto je tento nový človek. Zaznamenávajte si všetky svoje túžby a ciele. Urobte tieto sny čo najkonkrétnejšie. Potom sa vráťte k zoznamu. Každý cieľ by mal byť realistický a pozitívny, pričom by sa mal zameriavať na seba. [5]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Realistický znamená, že sen je primeraný a dá sa dosiahnuť. Ak ste nikdy predtým nehrali golf, nemusí byť reálne, že sa stanete slávnym golfistom, ale môže byť reálne, že sa naučíte hrať.
  • Pozitívne znamená, že ciele sú dobré veci, ktoré sa vám stanú. Vymažte zo svojho zoznamu snov všetky negatíva. Afirmácia vás posunie ďalej ako pochybnosti a neistota.
  • Cieľ by sa mal týkať vás samých, nie iných ľudí. Namiesto toho, aby ste povedali: „Chcem, aby ma mal môj šéf viac rád,“ skúste to sformulovať takto: „Chcem sa stať asertívnejším a zodpovednejším na pracovisku.“


Vytvorenie nástenky vízií. Každodenná vizualizácia vašich snov vám pomôže motivovať sa. Tabuľa vízií je koláž všetkých vašich túžob a snov. Nájdite obrázky, ktoré predstavujú to, čo chcete od života. Môžu to byť obrazy materiálnych predmetov, ako je napríklad pekný dom, obrázky súvisiace s vašou ideálnou kariérou alebo fotografie šťastného spoločenského života. Tabuľu vytvoríte nalepením týchto obrázkov na plagát alebo kartón. Tabuľku zaveste na miesto, kde ju budete vidieť každý deň, napríklad na stenu v spálni alebo v kuchyni. Vidieť tabuľu vám pripomenie vaše sny a dodá vám potvrdenie, že ich môžete dosiahnuť. [6]


Nastavte si plán. Bude pre vás ľahšie zvládnuteľné stať sa novým človekom, ak si stanovíte plán. Kde chcete byť za týždeň? Čo tak dva týždne? Mesiac? Rok? Zapíšte si svoj plán do knihy alebo kalendára. Stanovte si konkrétne kritériá s úlohami, ktoré ste schopní dosiahnuť. Keď budete plniť úlohy zo svojho plánu, odškrtávajte si ich. Uvidíte, že sa každým dňom približujete k svojim cieľom. [7]

  • Vaše úlohy v rozvrhu by mali byť konkrétne a ľahko splniteľné. Namiesto toho, aby ste si napísali: „Do utorka sa staň menej plachým“, napíšte si: „Dnes sa porozprávaj s tromi cudzími ľuďmi“ alebo „Päť minút si pred zrkadlom nacvičuj small talk“.“


Dajte si priestor na zlyhanie. Na ceste k opätovnému vynálezu sa môžete stretnúť s neúspechmi. Ak sa vám to nepodarí, nezastavujte sa a nevzdávajte sa. Uvedomte si, že neúspech je príležitosť učiť sa a rásť. Okrem toho, ak sa vrhnete do tejto novej osoby, môžete zažiť vyhorenie. To môže spôsobiť, že sa vrátite k zlým návykom. Ak môžete, naplánujte si neúspech, a keď nastane, pozrite sa späť na svoj zoznam cieľov, aby ste si pripomenuli, prečo to robíte.[8]

Metóda 3 zo 4:Znovuobjavenie seba samého


Odstráňte zlé návyky. Odstránenie zlozvykov je proces, ktorý zahŕňa pozorné sledovanie vášho správania a snahu určiť, čo spúšťa váš zlozvyk.[9]
Zlých návykov sa však môžete zbaviť tak, že identifikujete veci, ktoré váš návyk spúšťajú, naučíte sa, ako tento cyklus prelomiť, a odmeňujete sa, keď sa vám to darí. Môžete si tiež vypracovať plán, ktorý vám pomôže vyrovnať sa s vašimi spúšťačmi.[10]

  • Vyberte si vhodný čas na pokus o prelomenie návyku. Môže byť jednoduchšie pokúsiť sa zbaviť zlého návyku, keď ste na dovolenke.[11]
    Aj keď možno nebude možné čakať so zrušením zlozvyku až do odchodu na dovolenku, môžete si aspoň vybrať čas, keď nebudete príliš vystresovaní, aby ste mohli pracovať na zrušení zlozvyku.
  • Snažte sa byť trpezliví. Majte na pamäti, že prelomenie návyku môže trvať od 18 do 66 dní.[12]
    Nenechajte sa odradiť, ak sa vám spočiatku bude zdať ťažké zbaviť sa návyku.
  • Nezabudnite sa odmeniť. Ak ste mali skvelý deň, v ktorom sa vám v nových návykoch a postupoch darilo, pochváľte sa a dajte si odmenu. Možno si dáte misku zmrzliny alebo si pôjdete pozrieť film. Malé odmeny môžu potvrdiť váš pokrok a naučia váš mozog spájať tieto nové postupy s potešením.[13]


Nájdite si mentora. Možno máte problémy v novej kariére alebo chcete zmeniť svoju komunitu. Požiadajte skúsenú osobu v danej oblasti, aby vám bola mentorom. Raz týždenne alebo mesačne sa stretnite a prediskutujte svoje ciele. Váš mentor sa podelí o problémy, ktorým čelil, keď sa dostal do bodu, v ktorom sa nachádza teraz. Môžu vám poradiť s vašimi vlastnými prekážkami a pomôcť vám realizovať váš potenciál.[14]


Vytvorte si podpornú skupinu. Keď sa nanovo objavujete, hovorte o svojich pokrokoch so svojimi blízkymi priateľmi. Povedzte, akým človekom chcete byť, a keď budete čeliť úspechom a neúspechom, hovorte o svojich myšlienkach a pocitoch. Dobrí priatelia vám poskytnú pozitívne potvrdenie a silná podporná skupina môže zvýšiť vaše šance na úspech.

  • Ak vám vaši priatelia hovoria, že sa nemusíte meniť, snažte sa ich nepočúvať. Môžu mať dobré úmysly, ale ak ste nespokojní so svojím súčasným stavom, takéto rady vás môžu odradiť. Poďakujte za ich záujem, ale zdôraznite, že v tom chcete pokračovať. Skutoční priatelia s vami zostanú počas celej cesty.

Metóda 4 zo 4: Presadenie sa


Najskôr sa postarajte o svoje potreby. Ostatní ľudia môžu chcieť, aby ste boli niekým, kým nie ste. Môžu sa vás pýtať na veci, ktoré vás znepokojujú, znepokojujú alebo zaťažujú. Uvedomenie si, že nie každý vás bude mať rád, je oslobodzujúce, pretože vám umožňuje starať sa o svoje vlastné potreby. Na prvé miesto postavte svoje vlastné šťastie. Neznamená to, že musíte byť sebeckí; ide skôr o jednoduché uvedomenie si, že ak sa budete starať o seba, budete mať lepšie predpoklady starať sa o iných ľudí.[15]


Prestaňte zo svojich problémov obviňovať iných ľudí. Byť tým, kým chcete byť, znamená prevziať zodpovednosť za svoje činy. Tým, že si uvedomíte, že sa môžete zmeniť, si zároveň uvedomíte, že máte kontrolu nad vlastným konaním. Aj keď sa vás iní ľudia môžu pokúsiť zastaviť alebo vám brániť vo vašich snoch, vy máte moc ignorovať ich a robiť vlastné rozhodnutia.


Začnite sa mať radi, akoby ste boli tým novým človekom. Každý deň si pripomínajte, čo vás robí skvelým človekom. Môžete to urobiť tak, že sa pochválite v zrkadle alebo si napíšete pozitívne poznámky. Vyššia pozitivita vedie k vyššiemu sebavedomiu a sebaúcte a pomôže vám lepšie sa vžiť do svojej individuálnej osobnosti.[16]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16 jún 2020.


  • Odstrihnite sa od toxických vzťahov. Nebuďte prekvapení, ak vás starí priatelia a známi nepodporia. Niektorí ľudia sa vás budú snažiť presvedčiť, že sa to jednoducho nedá zmeniť. Môžu sa dokonca snažiť, aby ste sa cítili vinní za to, že sa snažíte. Nehádajte sa s ľuďmi, ktorí kritizujú vaše rozhodnutia.

    • Jednoducho povedzte niečo ako: „Predtým som bol nešťastný a pracujem na tom, aby som bol lepším človekom.“
    • Môžete tiež povedať: „Ďakujem za váš záujem. Bez ohľadu na to, kým sa stanem, vždy ťa budem milovať.“
    • Ak máte priateľa alebo blízkeho človeka, ktorého stále trápia zmeny, ktoré robíte, možno si od neho budete chcieť na nejaký čas oddýchnuť.
  • Odkazy