4 spôsoby, ako byť vnímavejší

Vnímanie sa vzťahuje na spôsob, akým chápeme a interpretujeme informácie, ktoré vnímame a prijímame. Často sa vzťahuje aj na veci, ktoré cítime, ale nevieme ich vysvetliť. Naučte sa byť vnímavejší tým, že budete čítať reč tela ľudí, dôverovať svojmu inštinktu, byť vnímavým poslucháčom a praktizovať meditáciu.

Metóda 1 zo 4: Čítanie reči tela


Naučte sa o reči tela. Deväťdesiat percent ľudskej komunikácie je neverbálna. Reč tela človeka môže byť dobrovoľná alebo nedobrovoľná a je genetická aj naučená. Je silným ukazovateľom toho, ako sa človek cíti, ale v jednotlivých kultúrach sa môže líšiť. Tie, o ktorých sa hovorí v tomto článku, sú ukazovateľmi reči tela v západných kultúrach.[1]


Pochopte šesť výrazov tváre. Psychológovia klasifikovali šesť mimovoľných výrazov tváre, ktoré považujú za takmer univerzálne naprieč kultúrami. Sú to šťastie, smútok, prekvapenie, strach, znechutenie a hnev. Každý z nich má svoje vlastné signály alebo stopy a môže odhaliť pocity človeka. Pamätajte však, že sú často prchavé a niektorí ľudia ich dobre maskujú. [2]

  • Šťastie sa prejavuje zdvihnutím alebo spustením kútikov úst.
  • Smútok sa prejavuje spustením kútikov úst a zdvihnutím vnútorných častí obočia.
  • Prekvapenie možno vidieť, keď sa obočie vyklenie, oči sa otvoria dokorán, aby odhalili väčšiu bielu plochu, a keď čeľusť mierne klesne.
  • Strach sa prejavuje zdvihnutím obočia, keď sa oči po zatvorení alebo zúžení otvoria a keď sa ústa mierne pootvoria.
  • Znechutenie sa prejaví, keď sa zdvihne horná pera, zvraští sa hrot nosa a zdvihnú sa líca.
  • Hnev sa prejaví, keď sa obočie spustí, pery sa pevne stlačia a oči sa vypúlia.


Vedieť, čo znamenajú pohyby očí. Mnohí veria, že oči sú oknami do duše. Toto presvedčenie viedlo mnohých psychologických a kognitívnych výskumníkov k tomu, aby skúmali, či naše mimovoľné pohyby očí majú význam. Výskum ukázal, že naše oči vykonávajú predvídateľné pohyby, keď človek spracováva myšlienku alebo otázku. Predstava, že môžete zistiť, či niekto klame, na základe smeru pohybu jeho očí, je však mýtus. Toto je to, čo vieme.[3]

  • Pohyby očí v akomkoľvek smere sa zvyšujú, keď si človek vybavuje informácie.
  • Naše pohyby očí sa zastavia, keď nás niečo zaujíma. Pohľad odvraciame aj vtedy, keď o niečom premýšľame, napríklad o odpovedi na otázku. A naše oči sa prestávajú hýbať, keď sa snažíme vylúčiť rozptýlenie a sústrediť sa.
  • Oči sa pohybujú zľava doprava (alebo naopak), keď riešime problém alebo spracovávame a vybavujeme si informácie. A čím ťažší je problém, tým viac sa pohybujú vaše oči.[4]
    [5]
  • Oči žmurkajú normálnou rýchlosťou 6-8-krát za minútu. Keď je človek v strese, toto číslo dramaticky stúpa.
  • Zdvihnuté obočie ukazuje nielen strach, ale aj skutočný záujem o tému. Zvraštené obočie signalizuje zmätok.[6]


Pozrite sa na to, ako sa človeku pohybujú ústa. Vedci tvrdia, že pohyby úst prezrádzajú veľa o tom, ako sa človek cíti. Šúchanie pier je napríklad znakom hnevu.[7]
Šťastie, ako sa o ňom hovorí, sa prejavuje vtedy, keď sa kútiky úst vyklonia nahor. Vedci však zistili, že rôzne úsmevy znamenajú rôzne veci.

  • Prirodzený, spontánny úsmev sa objavuje postupne, trvá krátko a prejavuje sa opakovane.
  • Skutočnú radosť vyjadruje séria krátkych „výbuchov“ úsmevu a vrásky, ktoré sa tvoria v kútikoch očí.
  • Falošné úsmevy sú asi 10-krát väčšie ako prirodzené, spontánne úsmevy. Objavujú sa tiež náhle, trvajú dlhšie ako prirodzený úsmev a náhle miznú.[8]


Pozorujte pohyby hlavy. Človek nakláňa hlavu, keď aktívne počúva tému, ktorá ho zaujíma. Kývnutie hlavou naznačuje, že vás téma zaujíma a chcete, aby druhá osoba pokračovala v rozhovore. A trenie čela alebo ušných lalôčikov naznačuje, že sa človek cíti nepokojne, nervózne alebo zraniteľne.[9]
[10]


Sledujte pohyby rúk a paží. Ľudia pri rozprávaní alebo odpovedaní na otázku hýbu rukami a pažami viac, ako je bežné.[11]
Taktiež sa viac dotýkajú vecí aj iných ľudí, keď odpovedajú na intímne otázky alebo keď sú fyzicky blízko druhých.

  • Skrývanie rúk, napríklad vo vreckách alebo za chrbtom, môže naznačovať klamstvo.
  • Prekríženie rúk nemusí vždy znamenať hnev, ale môže to byť obranný postoj. Môže to tiež znamenať, že sa cítite s druhou osobou nepríjemne. [12]


Všímajte si držanie tela a pohyby. Učenie smerom k inej osobe je ukazovateľom uvoľnenosti a záujmu. Existujú priateľské pocity. Na druhej strane, prílišné naklonenie sa môže byť vnímané ako nepriateľské alebo dominantné gesto. Naklonenie sa k druhej osobe, keď obaja stojíte, je signálom rešpektu. Často je to aj prejav úcty.[13]

  • Prijímanie postojov podobných ostatným má tendenciu zvyšovať skupinové alebo medziľudské vzťahy. Druhým ľuďom to hovorí, že ste otvorení ich myšlienkam.
  • Státie so široko rozkročenými nohami je buď tradičný postoj pre ľudí v pozícii moci, alebo dominantný postoj.[14]
  • Pokrčený postoj naznačuje nudu, odcudzenie alebo pocit hanby.
  • Vzpriamený postoj potvrdzuje sebavedomie, ale môže vyžarovať aj nepriateľstvo alebo pocit vzpriamenosti.

Metóda 2 zo 4: Precvičovanie vnímavého počúvania


Uvoľnite sa a uvedomte si, čo počujete. Štúdie ukazujú, že rozprávanie zvyšuje krvný tlak človeka. Počúvanie ich vráti späť na zem. Počúvanie nás uvoľňuje, čo nám umožňuje venovať pozornosť svojmu okoliu (a osobám v ňom).[15]
Vnímavé počúvanie presahuje rámec aktívneho počúvania, ktoré sa zameriava na počúvanie druhej osoby, uvažovanie o tom, čo hovorí, a zdieľanie svojich myšlienok.

  • Vyžaduje si to aj to, aby ste premýšľali o tom, čo si druhá osoba myslí a ako sa počas rozhovoru správa.
  • Vyžaduje si sústredenie a uvedomenie si a prítomnosť v rozhovore tým, že venujete veľkú pozornosť náznakom druhej osoby a poskytujete spätnú väzbu relevantnú pre diskusiu.


Pamätajte, že počúvanie si vyžaduje interpretáciu. Potreba interpretovať informácie obmedzuje ľudí v ich schopnosti pochopiť, čo správa znamená. Tieto interpretácie sú často diktované životnými skúsenosťami človeka. Preto sú obmedzené aj týmito skúsenosťami.

  • To ponecháva veľký priestor na chybu v pochopení toho, čo má iný človek na mysli.[16]
  • Namiesto toho, aby ste sa snažili spracovať všetko naraz, rozdeľte zložitú situáciu na menšie časti. Postupne si prejdite každú informáciu.[17]
    Odborný zdroj
    Hyungbum Kang, MA, MSW, LCSW, MAC
    Licencovaný klinický sociálny pracovník
    Rozhovor s odborníkom. 22. júla 2021.


Osvojte si vnímavé počúvanie. Počúvanie nie je mimovoľná, automatická reakcia na počúvanie toho, čo niekto hovorí. Vyžaduje si to z vašej strany vedomé úsilie a prax. V prvom rade je dôležité, aby ste rešpektovali hovoriaceho ako ľudskú bytosť, ktorá si zaslúži byť vypočutá. Efektívny poslucháč potvrdí a posilní ostatných. To zlepšuje vzťah a často vedie k budúcim diskusiám, ktoré sú priame a podrobné. Tu je niekoľko tipov, ako byť efektívnejším poslucháčom.

  • Sústreďte svoju pozornosť, vylúčte rušivé vplyvy a pozorne počúvajte, čo sa hovorí. Nemôžete posúdiť logiku výpovede alebo skutočné zámery hovoriaceho, ak ste nesústredení.
  • Reagujte na to, čo sa hovorí, aby mal hovoriaci pocit, že ho počujete, a aby veril, že rozumiete tomu, čo hovorí. Táto spätná väzba vám tiež umožní vyjasniť si prípadné nesprávne interpretácie pri spracovaní.
  • Pri poskytovaní spätnej väzby neprerušujte. Počkajte si na prirodzené prestávky v rozhovore a na náznaky hovoriaceho, ako napríklad: „Dáva to zmysel??“
  • Vo vhodných chvíľach sa pýtajte otázky, aby ste vylákali to, čo by rečník inak nepovedal.
  • Venujte pozornosť spôsobu a tónu rečníka a tomu, čo môžu znamenať. Zvážte kontext, v ktorom sa správa podáva, a sledujte, čo sa nehovorí. Zmysel nie je vždy otvorene vyjadrený.[18]
    Ak sa k vám napríklad niekto v práci správa hrubo, môže sa v skutočnosti cítiť neisto, nebezpečne a znehodnotene.[19]
    Odborný zdroj
    Jennifer Clarková
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 7. februára 2020.
  • Nevypĺňajte ticho len preto, aby ste sa mu vyhli. Dajte osobe čas na premyslenie toho, čo si myslí a čo chce povedať.
  • Buďte otvorení voči správam, s ktorými nesúhlasíte (napr.g., predsudky a opačné názory). Umožnite hovoriacemu, aby sa plne vysvetlil.
  • Snažte sa pochopiť a interpretovať význam správy pomocou podnetov, ktorým ste venovali pozornosť, a na základe svojich skúseností.
  • Vynaložte vedomé a aktívne úsilie, aby ste si zapamätali, čo bolo povedané. Uchovávanie informácií je potrebné na posúdenie ich vzťahu k iným aspektom rozhovoru – v danom momente. Je to potrebné aj na neskoršie spracovanie informácií, čo samo o sebe môže zmeniť vaše vnímanie a riešenie súvisiacich situácií.[20]


Vyhýbajte sa prekážkam, ktoré bránia vnímavému počúvaniu. Snažte sa neklásť otázky „prečo“, pretože to môže v ľuďoch vyvolať pocit obrany. Vyhnite sa tomu, aby ste osobe radili, čo by podľa vás mala urobiť, pokiaľ vás o to nepožiada. Nevyslovujte rýchle ubezpečenia, ako napríklad: „Nerobte si s tým starosti.“ Tá môže naznačovať, že nepočúvate úplne alebo neberiete diskusiu vážne.


Precvičujte vnímavé počúvanie aj v iných oblastiach svojho života. Počúvajte zvuky okolo seba a pozorujte, ako sa cítite. Všimnite si, kedy nevnímate zvuky a zastavte sa, zavrite oči, uvoľnite sa a sústreďte sa. Čím viac to budete robiť, tým viac si budete uvedomovať svet okolo seba. To vám tiež pomôže odhaliť zvláštne, nezvyčajné a príjemné zvuky a stať sa vnímavejšími, pokiaľ ide o ich význam, okrem situácií, ktoré ich môžu sprevádzať.[21]

Metóda 3 zo 4: Dôverujte svojej intuícii


Pochopte intuíciu a jej úlohu vo vašom živote. Väčšina ľudí už niekedy zažila tzv. vnútorný pocit.“ Zdá sa, že vzniká z ničoho nič, ale je celkom zreteľná. Vnútorné pocity vyvolávajú u ľudí rôzne pocity. Môžu tiež spôsobiť, že človek vycíti a pozná veci bez akéhokoľvek logického vysvetlenia. A niekedy podnietia človeka k tomu, aby urobil veci, ktoré by inak neurobil. [22]

  • Slávny psychoterapeut Carl Jung povedal, že všetci ľudia používajú intuíciu ako jeden zo štyroch spôsobov, ako fungujeme v živote. Ďalšie tri sú cítenie, myslenie a vnímanie. Vďaka tomu je intuícia zreteľná a nie je určovaná ostatnými.[23]
  • Hoci mnohí ľudia odmietajú intuíciu ako nezmysel alebo šťastie, vedci teraz tvrdia, že ide o veľmi reálnu schopnosť, ktorá bola identifikovaná v laboratórnych podmienkach a na snímkach otrúb.[24]


Objavte črty intuitívneho človeka. Vedci tvrdia, že každý sa s intuíciou narodí, ale nie každý je otvorený tomu, aby jej veril alebo bol ochotný jej načúvať. A niektorí ľudia sú intuitívnejší ako iní. Môže to byť preto, že sa prirodzene narodili so zvýšeným povedomím. Môže to byť preto, že vo svojom živote videli, že to funguje. A môže to byť preto, že sa cestou naučili všímať si a zachytávať jemné náznaky od iných a z prostredia.

  • Tí, ktorí sú veľmi intuitívni, sú často aj mimoriadne zameraní na ľudí. Ľahšie vycítia, čo cítia ostatní.
  • Vo všeobecnosti sú viac orientované na emócie ako na analýzu.
  • Často sa rozhodujú rýchlo a efektívne. Dokážu to, pretože sa riadia minulými skúsenosťami a emóciami.
  • Ženy sú často intuitívnejšie ako muži.[potrebná citácia14] Môže to byť výsledok evolučného procesu, vďaka ktorému si ženy mimoriadne dobre uvedomujú ľudské reakcie a sociálne podnety.
  • A existujú dôkazy, že niektorí ľudia dokážu v tejto sfére zájsť aj za hranice toho, čo je normálne. Existuje dokumentácia o ľuďoch, ktorí vedia, že sa udalosti odohrali ďaleko od nich, aj keď nemajú žiadne predchádzajúce vedomosti o udalosti alebo faktický základ, ktorý by vysvetlil, ako to vedeli.[25]


Rozpoznajte niektoré znaky. Vedecké štúdie ukázali, že vysoko intuitívni ľudia pociťujú zmeny srdcového tepu a potia sa im dlane, keď sú vystavení klamstvu. Domnievajú sa, že ide o reakciu na stres z podvedomého poznania alebo podozrenia, že boli oklamaní. Zdá sa, že to naznačuje, že naše inštinkty začínajú pôsobiť a spôsobujú fyzické pocity ako prvé. Naša myseľ to rýchlo doháňa, ale na druhej strane.[26]


Naučte sa byť intuitívnejší. Hoci sa intuícia líši, existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste sa stali intuitívnejšími, ak cvičíte a máte otvorenú myseľ. Najzákladnejším spôsobom je upokojiť (upokojiť) svoju myseľ, aby ste mohli a) počúvať svoj vnútorný hlas a b) naučiť sa viac všímať si svoje okolie a ľudí v ňom.

  • Venujte pozornosť pocitom, ktoré sa zdajú prichádzať nečakane a nemajú žiadne logické vysvetlenie. Amygdala nášho mozgu, ktorá vytvára inštinkt boja alebo úteku, je schopná aktivovať, spracovať a reagovať na podnety a informácie skôr, ako si ich vedome uvedomíme. Dokáže spracovať aj obrazy (a iniciovať našu reakciu na ne), ktoré nám prechádzajú pred očami tak rýchlo, že ich ani nevidíme.
  • Vedci sa domnievajú, že to vyplýva z potreby našich veľmi dávnych predkov rýchlo zhromažďovať a vyhodnocovať informácie, ak chceli prežiť.
  • Majú dostatok spánku REM. Počas REM náš mozog rieši problémy, spája časti informácií a je najviac naladený na emócie.
  • Pred spaním si napíšte problém alebo obavu, ktorú máte. Chvíľu o tom premýšľajte a potom nechajte svoj mozog, aby počas REM prišiel s intuitívnym riešením.
  • Rozptýľte svoju vedomú myseľ, aby vaša intuitívna myseľ mala možnosť robiť svoju prácu. Výskum ukazuje, že naša intuitívna myseľ spracováva informácie aj vtedy, keď im vedome nevenujeme pozornosť.
  • V skutočnosti sa ukázalo, že rozhodnutia, ktoré človek urobí, keď je rozptýlený, sú často správne. Ak máte problém alebo obavu, premyslite si svoje možnosti. Potom sa zastavte a sústreďte sa na niečo iné. Prejdite na prvé riešenie, ktoré vás napadne.[27]


Overte si svoje rozhodnutia na základe faktov. Rastúci počet vedeckých dôkazov podporuje múdrosť mnohých intuitívnych rozhodnutí. Problémy, ako napríklad extrémne utrpenie, však môžu narušiť intuitívne spracovanie a viesť k zlému rozhodovaniu. Vnútorné reakcie a predtuchy nie sú vždy presné. Rozumný prístup je počúvať svoj inštinkt a zároveň vyhodnocovať, čo vám hovorí, na základe dôkazov.

  • Zohľadnite aj svoje emócie. Boli extrémne, keď ste mali pocit?[28]

Metóda 4 zo 4:Praktizovanie meditácie


Meditujte, aby ste zlepšili vnímanie. Budhisti praktizujú meditáciu už viac ako 2 500 rokov. V súčasnosti medituje aj približne 10 % Američanov. Uskutočnilo sa niekoľko štúdií, ktoré ukázali, že meditácia môže výrazne zlepšiť vnímanie. Účastníci jednej štúdie dokázali rozpoznať malé vizuálne odchýlky. Mali tiež abnormálne dlhú dobu pozornosti.[29]
Ďalší dokázal, že oblasti v mozgu spojené s a) citlivosťou na signály tela a b) spracovaním zmyslov majú zvýšenú sivú hmotu, keď človek pravidelne medituje.[30]

  • Sivá hmota je typ tkaniva v centrálnom nervovom systéme, ktoré spracováva informácie a vyvoláva na ne zmyslovú reakciu.[31]
  • Predpokladá sa, že meditácia vytvára viac nervových spojení v prefrontálnej kôre mozgu. Táto oblasť spracováva zmyslové informácie, spracováva racionálne rozhodovanie a reguluje amygdalu.
  • Naučiť sa uvoľniť, vyladiť sa na veci a byť vnímavý – namiesto reakcie – na daný okamih zvyšuje vašu schopnosť prijímať signály okolo vás.[32]


Prečítajte si o druhoch meditácie. Meditácia je súhrnný pojem pre spôsoby, ktorými môžete dosiahnuť stav uvoľnenia. Rôzne druhy meditácie majú rôzne meditačné procesy. Tu sú niektoré z najčastejšie praktizovaných druhov meditácie.

  • Riadená meditácia je meditácia vedená učiteľom, terapeutom alebo sprievodcom, ktorý s vami hovorí prostredníctvom vizualizácie obrazov ľudí, miest, vecí a zážitkov, ktoré považujete za relaxačné.
  • Mantrická meditácia zahŕňa opakovanie upokojujúceho slova, myšlienky alebo frázy, aby ste zabránili rozptyľujúcim myšlienkam vstúpiť do vašej mysle.
  • Meditácia všímavosti vyžaduje, aby ste sa sústredili na prítomný okamih a dýchanie. Pozorujte svoje myšlienky a emócie bez toho, aby ste ich prísne posudzovali.
  • Qi gong kombinuje meditáciu, fyzický pohyb, dychové cvičenia a relaxáciu s cieľom obnoviť rovnováhu vo vašom myslení.
  • Tai chi je forma čínskeho bojového umenia, ale pohyby a pozície sú pomalé. Musíte sa tiež zamerať na hlboké dýchanie.
  • Transcendentálna meditácia spočíva v tichom opakovaní osobnej mantry – slova, zvuku alebo frázy – s cieľom dostať telo do stavu hlbokého uvoľnenia. Tu sa vaša myseľ môže usilovať o vnútorný pokoj.
  • Joga je prax vykonávania série pozícií a dychových cvičení na vytvorenie pružnejšieho tela a pokojnej mysle. Prechod z jednej pozície do druhej si vyžaduje koncentráciu a rovnováhu. Preto sa kladie dôraz na to, aby ste mysleli len na prítomný okamih.[33]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

  • Objavte spôsoby, ako to praktizovať každý deň. Meditáciu môžete praktizovať samostatne kedykoľvek počas dňa. Nepotrebujete formálne hodiny. Dĺžka meditácie nie je taká dôležitá ako to, že ju robíte pravidelne a do bodu uvoľnenia.

    • Dýchajte zhlboka a pomaly nosom. Sústreďte sa na vnímanie a počúvanie pri nádychu a výdychu. Keď sa vaša myseľ zatúla, sústreďte sa späť na dýchanie.
    • Skenujte svoje telo a uvedomujte si všetky pocity, ktoré pociťujete. Zamerajte svoju pozornosť na rôzne časti tela. Kombinujte to s dychovými cvičeniami na uvoľnenie každej časti tela.
    • Vytvorte si vlastnú mantru a opakujte ju počas celého dňa.
    • Choďte pomaly, kdekoľvek, a sústreďte sa na pohyb svojich nôh a chodidiel. Opakujte si v mysli akčné slová, napríklad „zdvíhanie“ alebo „pohyb“, keď kladiete jednu nohu pred druhú.
    • Modlite sa v hovorenej alebo písanej forme pomocou vlastných slov alebo slov, ktoré napísali iní.
    • Čítajte poéziu alebo knihy, ktoré sú pre vás posvätné, a potom sa zamyslite nad významom prečítaného. Môžete tiež počúvať hudbu alebo hovorené slová, ktoré sú inšpirujúce alebo relaxačné. Potom si svoje úvahy zapíšte alebo ich prediskutujte s iným človekom, ak sa tak rozhodnete.
    • Zamerajte sa na posvätný predmet alebo bytosť a myslite na láskyplné, súcitné a vďačné myšlienky. Môžete tiež zavrieť oči a vizualizovať si predmet alebo bytosť.[34]
      Dôveryhodný zdroj
      Mayo Clinic
      Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
      Prejsť na zdroj
  • Odkazy