4 spôsoby, ako dať veciam perspektívu

Život sa niekedy môže zdať veľmi ohromujúci. Tento pocit môže byť normálny, hoci môže vyčerpávať rutinné postupy a životný štýl. Mali by ste sa pokúsiť vyvinúť si vlastné metódy, ako dať svojmu životu perspektívu, bez ohľadu na to, čo vami otriaslo. Život nás dokáže vyviesť z miery, od veľkých životných udalostí až po tie každodenné. Cieľom je naučiť sa, ako to všetko dať do správnej perspektívy.

Metóda 1 zo 4:Spochybňovanie svojho konania (a reakcií)


Zastavte sa a zvážte. Keď máte pocit, že nie ste schopní dať veci do správnej perspektívy alebo že sa vám život zdá príliš náročný, prestaňte robiť čokoľvek a zamyslite sa nad situáciou.Ak si nájdete čas na to, aby ste si položili niekoľko jednoduchých otázok a lepšie si uvedomili situáciu, môže vám to pomôcť vidieť veci inak.[1]

  • Pýtajte sa sami seba: „S čím presne bojujem??“ Určenie špecifík vám môže pomôcť identifikovať, ako môžete hodnotiť a zmeniť.
  • Zvážte: „Ako sa naozaj cítim v tejto situácii??“ Ak sú vaše emócie búrlivé, je viac ako pravdepodobné, že nie ste schopní dať veciam jasnú perspektívu.
  • Zamyslite sa: „Prečo reagujem práve takto?? Aké sú príčiny a či sú vhodné?“ Niekedy môžeme na situáciu reagovať prehnane. Zastavenie sa a premýšľanie o dôvodoch, prečo sa nám to môže stať, môže pomôcť dať našim myšlienkam jasnejšiu perspektívu.


Prijmite veci, ktoré nemôžete zmeniť. Robiť si starosti s vecami, ktoré nemôžete ovplyvniť, môže byť zbytočné a rozčuľujúce. To môže určite viesť k zmätočnému pohľadu na život. Aby ste si vytvorili návyk prijímať veci, ktoré sa nedajú zmeniť, postupujte takto:

  • Uvedomte si svoju úlohu v danej situácii. Je situácia mimo vašej kontroly, alebo môžete urobiť niečo, aby ste ju zmenili?
  • Zostaňte pozitívne naladení. Ak ste v situácii, ktorú nemôžete zmeniť, skúste na nej nájsť aspoň niečo pozitívne. Toto vám pomôže vyrovnať sa s tým.
  • Posuňte sa ďalej.[2]
    Ak sa ocitnete v opakujúcej sa situácii, nad ktorou nemáte kontrolu, analyzujte kroky, ktoré vás tam dostali, a zvážte alternatívnu cestu.


Zostavte zoznam a zhodnoťte svoje perspektívy. Pomôže vám to byť k sebe úprimnejší. Poskytne vám tiež hmatateľný zoznam, ktorý môžete zvážiť, keď sa budete snažiť zhodnotiť svoje hodnoty a perspektívy.

  • Zvážte perspektívy. Ako tieto pohľady formujú vás a vaše vzťahy s ostatnými. Pomôže vám to rozvinúť perspektívu vášho života a vašich vzťahov. Spýtajte sa sami seba:
  • „Ovplyvňuje môj názor na [x] spôsob, akým zaobchádzam s [y]??“
  • Napríklad: „Ovplyvňuje môj názor na judaizmus spôsob, akým sa správam k svojim kresťanským priateľom??“
  • Ovplyvňuje nešťastné manželstvo mojich rodičov spôsob, akým sa správam k svojej drahej polovičke? Je to spravodlivé?

Metóda 2 zo 4:Skúmanie vecí inak


Prestaňte porovnávať seba a svoje konanie s inými. Porovnávanie sa s inými – v akomkoľvek smere, napríklad v práci, vzhľade, talente, inteligencii atď. je nespravodlivé. Žijete úplne iný život ako ostatní a ten vás ovplyvnil a formoval inak.[3]
Pomôže vám to zmierniť očakávania, ktoré ste si stanovili, a pomôže vám to pri pohľade na vlastný život.

  • Uvedomte si, že ste jedinečný; nikto iný nemá presne takú istú históriu ako vy.
  • Napríklad neporovnávajte svoj vzhľad s priateľmi. Majú iné skúsenosti ako vy.
  • Ak máte pocit, že nie ste takí inteligentní ako vaši spolužiaci, zvážte skutočnosť, že máte inú vzdelávaciu históriu a skúsenosti ako oni.


Učte sa z histórie a od iných. Nech už bojujete s čímkoľvek, skvelým spôsobom, ako dať svojmu životu perspektívu, je zvážiť, čo bolo predtým. Uvažujte o tom, čo sa stalo v histórii, a premýšľajte o svojich problémoch v súvislosti s tým.

  • Vaše problémy a váš život môžu stále vyvolávať silné emócie. Je veľmi dôležité nepodceňovať svoje emócie, aj keď si myslíte, že by ste to možno „nemali až také zlé.“ Zamyslenie sa nad historickými skutočnosťami má slúžiť na zváženie zmeny, nie na znevažovanie vašich myšlienok.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    PLOS ONE
    Online recenzovaný vedecký časopis s otvoreným prístupom
    Prejsť na zdroj
  • Čítajte knihy o histórii alebo navštevujte kurzy o kultúre, ktorá by vás mohla zaujímať. Existujú aj skvelé dejepisné podcasty, ktoré sú ponúkané zadarmo prostredníctvom veľmi renomovaných inštitútov a organizácií.


Hovorte s ostatnými. Skvelým spôsobom, ako nájsť perspektívu, je hovoriť s ostatnými. Môžu vám pomôcť zvážiť nové uhly pohľadu alebo uznať vaše pohľady a názory.[5]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.

  • Vždy buďte zdvorilí a rešpektujte perspektívy ľudí, aj keď sa líšia od vašich vlastných. Perspektívy a postoje môžu byť osobné.


Zamerajte sa na to, čo môžete urobiť. Vnímanie situácie ako beznádejnej vám môže sťažiť, aby ste niečo urobili, ale môžete to zmeniť. Ak máte pocit, že nie ste schopní niečo zmeniť, skúste si určiť niečo malé, čo by ste mohli urobiť.[6]

  • Ak máte napríklad pocit, že nie ste schopní nájsť si prácu, skúste určiť, čo by ste mohli urobiť, aby ste tento proces začali. Možno by ste si mohli určiť tri pracovné miesta, o ktoré by ste sa chceli uchádzať, alebo vyplniť jednu žiadosť o zamestnanie na mieste, ktoré práve prijíma zamestnancov.


Pozrite sa do budúcnosti. Negatívny pohľad môže spôsobiť, že budete mať pocit, že sa veci nikdy nezmenia, namiesto toho, aby ste sa na budúcnosť pozerali s nádejou a možnosťou. Pokúste sa preformulovať všetky negatívne myšlienky, ktoré máte o súčasnosti, pozitívnymi myšlienkami o budúcnosti.[7]

  • Ak si napríklad myslíte: „Tento projekt nikdy nedokončím,“ skúste sa spýtať niečo také: „Keď si predstavím, že dokončím tento projekt, čo sa stane, aby som dosiahol tento cieľ.“ Ak si myslíte, že tento projekt nikdy nedokončíte, skúste sa spýtať niečo také?“


Identifikujte svoje pocity namiesto toho, aby ste sa zameriavali na iných. Obavy z toho, ako vás vnímajú ostatní ľudia, môžu tiež narúšať vašu schopnosť mať pozitívny pohľad na vec. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na to, ako vás vidia alebo nevidia iní ľudia, skúste sa zamerať na to, ako vidíte sami seba.[8]

  • Ak sa napríklad pristihnete pri tom, že si myslíte: „Nikto ma nemá rád,“ skúste sa spýtať sami seba: „Čo sa mi na sebe páči??“

Metóda 3 zo 4: Zváženie svojho miesta vo vesmíre


Pamätajte, že veci sa menia. Život je v neustálom pohybe a podobne ako ročné obdobia sa veci menia. Štúdie ukázali, že tí, ktorí sa dokážu prispôsobiť a prijať zmeny v živote, žijú šťastnejší (a niekedy aj dlhší) život.[9]

  • Skvelým spôsobom je pozrieť si staré fotografie. Môžete si pozrieť, ako ste sa fyzicky zmenili, aby ste si dali veci do perspektívy.
  • Môžete sa odfotiť v danom okamihu a vytvoriť si tak základnú predstavu o tom, čo chcete zmeniť. Táto fotografia „pred“ môže byť skvelým motivátorom a skutočne pomôže sústrediť sa na prítomnosť.


Predstavte si svet okolo seba. Ste jedným z viac ako 7 miliárd ľudí na tejto zemi.[10]
To môže byť upokojujúca myšlienka, ak si myslíte, že ste možno jediný človek, ktorý bojuje s určitým problémom.

  • Ste len jeden človek v tomto vesmíre. Sami nedokážete zdolať všetky problémy sveta.
  • Ďalším skvelým spôsobom, ako získať nadhľad, je pozerať dokumentárne filmy, aby ste sa dozvedeli o svete okolo vás. Vaša miestna knižnica môže mať niekoľko skvelých, ktoré vám pomôžu začať. Spoznávanie iných kultúr alebo histórie vám rozhodne môže priblížiť váš život.


Vžite sa do kože niekoho iného.[11]
Ak bojujete s vlastnými problémami, myslite na ľudí, ktorí majú menej šťastia ako vy.

  • Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je využiť vlastnú empatiu. Zamyslite sa nad tým, koľko detí je bez jedla alebo nemá rodinu. Využite túto empatiu na dobré účely a zvážte, či sa dáte na terapiu.


Uznajte, že ste len malou súčasťou tohto vesmíru. Rovnako ako v prípade svetovej populácie je niekedy upokojujúce (aj keď niekedy desivé a strašidelné) myslieť na to, v akom obrovskom vesmíre žijeme.

  • Napríklad Slnko, ktoré je na oblohe také malé, je vzdialené 93 miliónov kilometrov.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    NASA
    Nezávislá agentúra U.S. vláda, ktorá má na starosti letecký výskum a vesmírny program
    Prejsť na zdroj
    Keď sa nad tým zamyslíme, ľahko zistíme, akí sme v skutočnosti malí a aké malé môžu byť naše problémy.
  • Ak to chcete urobiť, pozerajte sa na hviezdy. Obloha môže vyzerať nekonečne.
  • Pozrite si obrázky vesmíru. K dispozícii sú skvelé bezplatné obrázky, ktoré ukazujú, aký krásny a rozsiahly je vesmír.[13]

Metóda 4 zo 4:Zachovanie perspektívy


Vytvorte si dosiahnuteľné ciele. Jedným z krokov, ako si udržať perspektívu, je vytvoriť si dosiahnuteľné ciele namiesto toho, aby ste sa zameriavali na príliš veľké alebo nedosiahnuteľné ciele.[14]
Odborný zdroj
Sandra Possingová
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 15 júl 2020.

  • Ak napríklad potrebujete schudnúť 100 kg a neviete si to celkom predstaviť alebo tomu uveriť, skúste si to rozdeliť na menšie ciele. Skúste napríklad začať so zhadzovaním 5 kg mesačne.


Odpusťte si. Nemôžete sa pohnúť ďalej a dať svojmu životu perspektívu bez toho, aby ste najprv odpustili sami sebe. Priznajte si, s čím bojujete, a potom pracujte na tom, aby ste si odpustili.

  • Ak máte napríklad pocit, že sa držíte chyby z minulosti, môžete si skúsiť napísať, čo si potrebujete odpustiť. Po tomto uznaní sa zamyslite nad pocitmi spojenými s týmto minulým konaním. Robte z toho malé kroky, aby ste sa týchto pocitov zbavili a získali novú perspektívu.


Vyhýbajte sa dramatickým situáciám. Ak sa ocitnete v strese a mimo perspektívy kvôli dráme vo vašom živote, skúste sa z dramatických situácií odstrániť.

  • Vyhýbajte sa stretávaniu s priateľmi, ktorí radi vyvolávajú osobné drámy.
  • Zvážte zmenu povolania, aby ste si zachovali zdravý pohľad na život.
  • Obklopte sa ľuďmi, vďaka ktorým sa cítite dobre a podporujú vás v pozitívnom.

  • Uznajte, že ste svojou vlastnou osobou. Aby ste si zachovali zdravú perspektívu, mali by ste mať vždy na pamäti, že ste sami sebou. Vy, a nikto iný, ste zodpovední za svoje vlastné činy a reakcie.

    • Nájdite si čas na rozmaznávanie. Vezmite si deň voľna a robte niečo, čo vás baví. Pomôže vám to uvedomiť si, že to zvládnete aj sami.
    • Myslite na to, čo chcete od života dosiahnuť VY, a nie na to, čo od vás niekto očakáva.
  • Odkazy